2019-12-07, 14:35
Medlem
greta75s avatar
Jag var ironisk med nytt tak på 25%. Har man nått 22-23 så kan man så klart nå 28 också. Men det blir inte så lätt om man bildar koalition med M och Kd och positionerar sig långt högerut.

Under den närmaste tiden är det troligaste att SD stangnerar under något år och att några som tappat ökar något exempelvis M.

S måste byta partiledare för att växa ordentligt men om det händer så kan det gå fort uppåt. Löfven ger nog upp efter mandatperioden.

Edit: Sinnesjukt att många förnekar Wigh-skandalen och den usla mediahanteringen som följde. Ni hade panik men har förträngt det nu.
Senast redigerad av greta75 2019-12-07 kl. 14:39.
2019-12-07, 14:41
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man skall vara litet försiktig här. SD befinner sig (observerat, bedömt) på en resa genom "korkskalleträsket" och mognar som parti. Man behöver alls icke sympatisera med SD för att inse att SD av idag är ett annorlunda parti än 1995 (för att inte tala om 1988). Detta beror dels på en organisk förändring (Janssons och Åkessons "utrensningar"), dels på ett väljartryck och att fler "vanliga människor" (dvs, folk utan bomberjackor i längst in garderoben) blir inblandade i verksamheten.

Du har alltid rätt. Folk upplever inte att det är samma parti idag.
2019-12-07, 14:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Konstigt svar du fick av Viktor Barth-Kron. Man kan självklart rösta på SD utan att ha förtroende för partiledaren. Jag har t.ex. alltid haft lågt förtroende Åkesson men röstat SD ändå utom när jag röstat AfS.

En mer träffsäker uppskattning av taket är att titta på siffran för de som anser att SD har bäst invandringspolitik. Om du inte tycker SD är bäst på invandring så röstar du inte på partiet. Där har du taket.

Jag har sett detta i flera medier, att man just tar Åkessons förtroende och omsätter det till något slags "tak". Jag vet inte hur träffsäkert det är. Ingen aning. Men det blir onekligen lite konstigt om man gör samma på t ex Ebba Busch Thor. Hon har väl haft förtroendesiffror som legat uppåt 35% i september månad om jag inte minns fel. Kan knappast betyda att 35% skulle rösta på KD.

I ärlighetens namn har jag inte en jävla aning om var SD:s tak ligger nu. Detta tak är dock väldigt rörligt och kan skifta snabbt p g a omständigheter i samhället. Dagsläge som de kallar det. Någonstans mellan 30-37% just nu gissar jag. Men vem vet? (Observera att det är tak som avses här, inga 37% som valresultat.)
Senast redigerad av Smoothman 2019-12-07 kl. 14:52. Anledning: Förtydligande
2019-12-07, 14:56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Här är partiledaren som folk helst äter julbord med

20% Jimmie Åkesson - populärast bland männen
19% Stefan Löfven - populärast bland kvinnor *suck*
18% EBT
16% Sjöstedt - populärast bland ungdomar (jag blir rädd på riktigt)
10% Lööf
6% Kristersson (!!!)
4% Sabuni
3% Lövin
1% Bolund

Tankar kring detta?

Åkesson och Sabuni är väl de enda som man hade fått ut något av att äta julbord med. De andra förmår aldrig resa sig från floskler och inlärda idéer.
2019-12-07, 15:41
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12514694

Ca 6.40 in på klippet.

Inte sett någon nyhetsartikel kring detta men VÄLDIGT intressant och spännande utveckling:

Här är partiledaren som folk helst äter julbord med

20% Jimmie Åkesson - populärast bland männen
19% Stefan Löfven - populärast bland kvinnor *suck*
18% EBT
16% Sjöstedt - populärast bland ungdomar (jag blir rädd på riktigt)
10% Lööf
6% Kristersson (!!!)
4% Sabuni
3% Lövin
1% Bolund

Helt galet vilka intressanta siffror. Jimmie Åkesson börjar verkligen bli folkkär. Vilken otrolig resa från vara mest hatad till bland den mest folkliga och älskad.

Som jag skrev tidigare i tråden, Kristersson ligger riktigt illa till om han placerar sig här i skalan. Blir nog ingen jättestor EBT effekt ändå.

Klimatalarmisterna är mest hatade

Tankar kring detta?

Smått otroligt att kvinnorna älskar Löfven så mycket. Är ju kvinnornas röster som gjort att det här landet sakta men säkert monteras ner.

Och vad är det för fel på ungdomarna, så verklighetsfrånvända. De lär ju knappast fått lära sig kommunismens historia och hur kommunistländerna ser ut. Tippar på att det är nått skolan försöker dölja så mycket som möjligt.
2019-12-07, 16:13
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Statsmedia har nu ändrat länken så att man tyvärr inte längre kan se intervjun med Vinge.

Den sannolikt mycket medvetna fokusförskjutning som du berör märks menar jag även på andra sätt i kanske framförallt just de statliga regimmediekanalerna. I t.ex. det två-minutersklipp med Marmorstein som länken ovan nu leder till drar Marmorstein upp vad som i det närmaste blivit en klyscha i regimmedia: Det är M-väljare som bytt parti som framförallt bidragit till SD:s tillväxt.

Även om det må vara sant(?) att många SD-väljare gått via M, så är det knappast M:s (enligt regimhjonen själva för landet så nesliga) "högerekonomiska" (nyliberala) politik som kopplar SD till M i väljarnas ögon och sinnen. Likväl tycks det - dvs. det inhumana (vilket inkluderar just hårdare tag mot kriminaliteten) - vara associationen som statspropagandisterna ständigt försöker etablera. Vad detta regimmediagrepp tycks handla om verkar vara att själva idén om att de allra flesta SD-väljare någon gång varit (eller historiskt sett skulle ha varit) folkhemsvärnande fosterlandsälskande småbönder och arbetare (och därmed också troliga S-väljare) under inga villkor får lov att etablera sig, annat än i sin svensknedvärderande obildade misogyna white trash-form. Att förklara SD:s tillväxt som resultatet av S förräderi gentemot det svenska folkhemmet och dess välfärdsstat är naturligtvis otänkbart i (S)tatsmedia; det är folket som förråder den (S)anna vägen, inte S som förått folket och landet.

Bra skrivet, viktigt.

Det finns fortfarande några elefanter i rummet kvar.

Media vägrar oftast nämna det som väldigt många människor pratar om, nämligen det obehag många upplever med att gatubilden förändrats så snabbt i Sverige.

Folk har ångest över att se detta och jag hör många uttrycka att ”jag känner mig inte hemma i mitt eget land längre”.

Detta SKITER mainstreammedia i, de bryr sig inte om att svenskar är oroliga och sorgsna över detta. De är rädda för att redovisa denna viktiga del i varför SD ökar.

Detta gör paradoxalt nog att SD ökar ännu mer.

Sammanfattning: MSM är fortfarande till hälften insnärjt i detta kontraproduktiva dilemma.

❤️🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2019-12-07 kl. 16:16.
2019-12-07, 16:19
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
I ärlighetens namn har jag inte en jävla aning om var SD:s tak ligger nu. Detta tak är dock väldigt rörligt och kan skifta snabbt p g a omständigheter i samhället. Dagsläge som de kallar det. Någonstans mellan 30-37% just nu gissar jag. Men vem vet? (Observera att det är tak som avses här, inga 37% som valresultat.)

Om alla röstade efter hur ens åsikter överensstämmer med partiernas politik, skulle SD troligen kunnat få egen majoritet. Dvs ta bort media-bias, ta bort smutskastningen, ta bort pratet om SD:s "mörka historia".

Exempel. Träffade en släkting häromdagen. En kvinna. Vi stod och pratade om allt möjligt och bland annat invandringspolitik och kriminaliteten. Släktingen lät som en SD:are år 2005; "Sköter dom sig inte, skicka hem dom med nästa flyg" osv.

Jag tyckte: -"Ja, men folk vill ju har det så här. De röstar ju på partier som inte vill ha den politiken!" Släktingen svarade: -"Men hallå! Du kan ju inte mena att man skall rösta på sverigedemokraterna??!!"
-"Varför inte? Dom vill ju utvisa kriminella."
- "Dom är ju inte demokratiska!"
- "Vadå, inte demokratiska?"
- "Ja, det kan jag inte säga, men dom är inte demokratiska!"

Alltså. Det lever fortfarande kvar en helt irrationell tro kring att sverigedemokraterna inte är ett demokratiskt parti. I just detta fall är släktingen omgiven av SJW-kvinnor i 30-årsåldern som hyser samma åsikter.

Jag vet ytterligare släktingar och vänner som är genuint övertygade om att det råder något ondskefullt över SD, men som samtidigt delar deras politiska åsikter. Tror att detta är mycket vanligt, inte minst bland storstadsbor som lever i ekokammare.

Det är en lång vandring för SD att vinna över dessa människor och inte mycket partiet kan göra själva. Det är mer verkligheten som jobbar för partiet (och för Sverige).

Förhoppningen är att SD nu nått en kritisk nivå och den mest positiva förändringen har skett nu i höst, när vi fick läsa att LO-kvinnorna rusar till SD. Det är troligen mycket avgörande. Undersköterskor, vårdbiträden, hemtjänstpersonal, städare, personliga assistenter, osv - de offentliganställda grovarbetarna. Deras åsikter sprider sig dessutom bland brukare och bland andra yrkeskategorier på deras arbetsplatser.
2019-12-07, 16:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Edit: Sinnesjukt att många förnekar Wigh-skandalen och den usla mediahanteringen som följde. Ni hade panik men har förträngt det nu.

Media tonade snabbt ned det när de insåg att hon hade psykiska problem, och de namngav aldrig den misstänkte sverigedemokraten, som inte blev åtalad. Hon slog ju en annan SD kvinna på ett möte i den vevan också. Media var lite för snabba att gå ut med det för de ville skada SD men fick sedan tona ned det.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Åkesson och Sabuni är väl de enda som man hade fått ut något av att äta julbord med. De andra förmår aldrig resa sig från floskler och inlärda idéer.

Vissa kan nog vara trevliga privat, de är väldigt tillgjorda offentligt. Men Kristersson eller Lövin skulle jag inte vilja träffa. De verkar riktigt tråkiga och stela.
2019-12-07, 16:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Om alla röstade efter hur ens åsikter överensstämmer med partiernas politik, skulle SD troligen kunnat få egen majoritet. Dvs ta bort media-bias, ta bort smutskastningen, ta bort pratet om SD:s "mörka historia".
Exempel. Träffade en släkting häromdagen. En kvinna. Vi stod och pratade om allt möjligt och bland annat invandringspolitik och kriminaliteten. Släktingen lät som en SD:are år 2005; "Sköter dom sig inte, skicka hem dom med nästa flyg" osv.
Jag tyckte: -"Ja, men folk vill ju har det så här. De röstar ju på partier som inte vill ha den politiken!" Släktingen svarade: -"Men hallå! Du kan ju inte mena att man skall rösta på sverigedemokraterna??!!"
-"Varför inte? Dom vill ju utvisa kriminella."
- "Dom är ju inte demokratiska!"
- "Vadå, inte demokratiska?"
- "Ja, det kan jag inte säga, men dom är inte demokratiska!"
Alltså. Det lever fortfarande kvar en helt irrationell tro kring att sverigedemokraterna inte är ett demokratiskt parti. I just detta fall är släktingen omgiven av SJW-kvinnor i 30-årsåldern som hyser samma åsikter.
Jag vet ytterligare släktingar och vänner som är genuint övertygade om att det råder något ondskefullt över SD, men som samtidigt delar deras politiska åsikter. Tror att detta är mycket vanligt, inte minst bland storstadsbor som lever i ekokammare.
Det är en lång vandring för SD att vinna över dessa människor och inte mycket partiet kan göra själva. Det är mer verkligheten som jobbar för partiet (och för Sverige).
Förhoppningen är att SD nu nått en kritisk nivå och den mest positiva förändringen har skett nu i höst, när vi fick läsa att LO-kvinnorna rusar till SD. Det är troligen mycket avgörande. Undersköterskor, vårdbiträden, hemtjänstpersonal, städare, personliga assistenter, osv - de offentliganställda grovarbetarna. Deras åsikter sprider sig dessutom bland brukare och bland andra yrkeskategorier på deras arbetsplatser.
Jag tror också att den nazism-rädslan börjar släppa. Många av kvinnorna i din släktings bekantskapskrets stödjer säkert SD utan att säga det, plötsligt en dag inser de att de flesta tycker som dem och så behöver de inte dölja det längre. Jag minns inte vad det kallas men det finns en sådan effekt att när en viss del av befolkningen tycker något så kan hela samhället plötsligt vända. Som i Östtyskland. Hela media och etablissemanget sa en sak men nästa alla tyckte något annat så råkade en nyhetsuppläsare säga på TV att gränsen till Västberlin hade öppnats och plötsligt gick stora folksamlingar över gränsen och inga militärer eller poliser stoppade dem. Eller när Nicolae Ceaușescu blev utbuad av folkmassan och flydde med sin helikopter, men hans egen pilot flög honom till hans fiender.
2019-12-07, 16:47
Medlem
Ur Valforskningsprogrammet/politologernas ”julkalender”:

Många sätt att vara höger

Handlar om relationen mellan SD:s och de gamla allianspartiernas väljare.

Bilden ”Alla partiväljare betygsätter sitt eget och alla andra partier” är värd att kolla på:

- KD och M ligger på plus hos SD-väljarna, men med lägsta möjliga marginal (1/5). Hos M- och KD-väljarna ligger SD forfarande på ogilla-delen av skalan (-1/-5 resp -0,5/-5).

- KD-väljarna tycker numera marginellt sämre om L+C än SD.

- M-väljarna tycker fortfarande bättre om L+C än SD men skillnaden är marginell.

- SD-väljarna är mer positiva än negativa till M och KD även om entusiasmen uteblir. Däremot är de iskalla till L/S/C/V/MP i den ordningen.

- Inget partis väljare hatar ett annat parti mer passionerat än MP-väljarna hatar SD - 5/5 på ogilla-skalan. SD-väljarnas hat för de värsta massinvandringspartierna C/V/MP är inte lika starkt (4/5).

Finns även ett diagram som visar utvecklingen över tid.
2019-12-07, 16:56
Medlem
arbetets avatar
Det börjar stå klart för vissa att SD är på stark frammarsch i opinionen. Tyvärr har vi ingen motsvarande diagnos för TDS som man har i USA så vi får hålla tillgodo med Jens Ganmans ord: Bat Shit Crazy!

Sofia Mirjamsdotter/Allehanda ondgör sig över SD:s framgångar och har en alldeles egen analys som förklaring:

Jag är så obeskrivligt trött på svartmålandet av Sverige
Det är faktiskt djupt oroväckande att vi hamnat i ett läge där det verkar ha blivit någon form av allmän sanning att Sverige är mer eller mindre laglöst land. Att kriminaliteten slår all time high och att myndigheterna helt har tappat kontrollen.

Lika obehaglig är den allt mer accepterade förklaringen till detta påstådda tillstånd. Att det skulle bero på invandringen.

Det finns en uppenbar förklaring till att vi hamnat här. Förklaringen heter Sverigedemokraterna, och deras genomarbetade, långsiktiga och tålmodiga strategi för att sprida dessa påståenden och få människor att tro på dem. Saken är bara att det inte gör dem mer sanna.
/.../
Våldsbrotten minskar. Det dödliga våldet minskar. Detta är fakta. Det dödliga våldet var som högst runt 1990 och sedan dess har det sjunkit, sett till antal mördade personer, även om det förekommer stora avvikelser enskilda år. Stora, eftersom antalet mördade personer är ganska lågt från början. Om man dessutom tar hänsyn till befolkningsutvecklingen är det dödliga våldet mindre per capita.

Våra myndigheter har rätt bra koll och polisen har tillförts resurser för att stävja den grova gängkriminaliteten som finns. I Malmö, som blivit känt som en av Europas farligaste städer, och som i vissa sammanhang beskrivs som mer eller mindre en krigszon, har brottsligheten minskat. Färre personer blir utsatta för brott i Malmö nu än på 20 år. Det är fakta.

Det råder heller ingen tvekan om att Sverige i de allra flesta internationella mätningar hamnar i topp över bra länder att leva i.
/.../
Antalet anmälda våldtäkter ökar. Men det är inte invandrarna som står för ökningen. Den har ingenting att göra med flyktingvågen 2015. Det är svenska gärningsmän som står för ökningen.

Det är inte invandringens fel att regioner och kommuner går på knäna. Det är snarare så att de mindre och fattigare kommunerna är de som är mest välkomnande och snarare har problem med att få behålla de nyanlända som kommer.

Det är inte invandringens fel att skolor och vårdinrättningar måste slås igen på landsbygden. Däremot skulle lite större invandring kunna rädda kvar dessa.
https://www.allehanda.se/artikel/sofia-mirjamsdotter-jag-ar-sa-obeskrivligt-trott-pa-svartmalandet-av-sverige

Ja, fortsätt du, Sofia, med ditt journalistiska värv så når nog SD 30% innan 2020 tar slut.

Senast redigerad av arbetet 2019-12-07 kl. 16:58.
2019-12-07, 18:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ur Valforskningsprogrammet/politologernas ”julkalender”:
Många sätt att vara höger
Handlar om relationen mellan SD:s och de gamla allianspartiernas väljare.
Bilden ”Alla partiväljare betygsätter sitt eget och alla andra partier” är värd att kolla på:
- KD och M ligger på plus hos SD-väljarna, men med lägsta möjliga marginal (1/5). Hos M- och KD-väljarna ligger SD forfarande på ogilla-delen av skalan (-1/-5 resp -0,5/-5).
- KD-väljarna tycker numera marginellt sämre om L+C än SD.
- M-väljarna tycker fortfarande bättre om L+C än SD men skillnaden är marginell.
- SD-väljarna är mer positiva än negativa till M och KD även om entusiasmen uteblir. Däremot är de iskalla till
- Inget partis väljare hatar ett annat parti mer passionerat än MP-väljarna hatar SD - 5/5 på ogilla-skalan. SD-väljarnas hat för de värsta massinvandringspartierna C/V/MP är inte lika starkt (4/5).
Finns även ett diagram som visar utvecklingen över tid.

SDs linje är rolig, två partier som de har ganska neutral hållning till och sedan röd-grön-blå-blocket i en stort klump nästan längst bort.

Ls väljare verkar inte ens övertygat gilla sitt eget parti..........

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in