Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
I ärlighetens namn har jag inte en jävla aning om var SD:s tak ligger nu. Detta tak är dock väldigt rörligt och kan skifta snabbt p g a omständigheter i samhället. Dagsläge som de kallar det. Någonstans mellan 30-37% just nu gissar jag. Men vem vet? (Observera att det är tak som avses här, inga 37% som valresultat.)
Om alla röstade efter hur ens åsikter överensstämmer med partiernas politik, skulle SD troligen kunnat få egen majoritet. Dvs ta bort media-bias, ta bort smutskastningen, ta bort pratet om SD:s "mörka historia".
Exempel. Träffade en släkting häromdagen. En kvinna. Vi stod och pratade om allt möjligt och bland annat invandringspolitik och kriminaliteten. Släktingen lät som en SD:are år 2005; "Sköter dom sig inte, skicka hem dom med nästa flyg" osv.
Jag tyckte: -"Ja, men folk vill ju har det så här. De röstar ju på partier som inte vill ha den politiken!" Släktingen svarade: -"Men hallå! Du kan ju inte mena att man skall rösta på sverigedemokraterna??!!"
-"Varför inte? Dom vill ju utvisa kriminella."
- "Dom är ju inte demokratiska!"
- "Vadå, inte demokratiska?"
- "Ja, det kan jag inte säga, men dom är inte demokratiska!"
Alltså. Det lever fortfarande kvar en helt irrationell tro kring att sverigedemokraterna inte är ett demokratiskt parti. I just detta fall är släktingen omgiven av SJW-kvinnor i 30-årsåldern som hyser samma åsikter.
Jag vet ytterligare släktingar och vänner som är genuint övertygade om att det råder något ondskefullt över SD, men som samtidigt delar deras politiska åsikter. Tror att detta är mycket vanligt, inte minst bland storstadsbor som lever i ekokammare.
Det är en lång vandring för SD att vinna över dessa människor och inte mycket partiet kan göra själva. Det är mer verkligheten som jobbar för partiet (och för Sverige).
Förhoppningen är att SD nu nått en kritisk nivå och den mest positiva förändringen har skett nu i höst, när vi fick läsa att LO-kvinnorna rusar till SD. Det är troligen mycket avgörande. Undersköterskor, vårdbiträden, hemtjänstpersonal, städare, personliga assistenter, osv - de offentliganställda grovarbetarna. Deras åsikter sprider sig dessutom bland brukare och bland andra yrkeskategorier på deras arbetsplatser.