2019-12-08, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag vet inte var din gräns för "äldre person" går, men om E's föräldrar är födda 79 respektive 80 så är de 39 respektive 40 år gamla. Det är i mina ögon inte äldre personer, ens om man gissar att fastern är 10 år äldre än sin bror.
Så jag tror att S's vittnesmål är väsentligt och inte bör viftas bort pga ålderdom.

Sen såg hon kanske inte så mycket matnyttigt iom att hon inte kunde identifiera "gråkappan", eller huruvida det var en man eller kvinna.
Men att hon såg E lämna hemmet under vad som verkade vara normala förhållanden (alltså inte med våld eller hot), kan ju vara intressant för polisen.
Kan flika in här och tillägga att Susanne är 57 år och är inte faster till E. Es pappa har ingen syster, bara en bror. Hon är släkt med E men alltså inte faster.
Citera
2019-12-08, 11:24
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devasom17
Jag vet. Jag bor i hålan. Men som sagt, utan det gänget skulle här va lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
RJ var också den person som jag erhöll PM - från flera tollarpsbor.

Detta skedde kort tid efter att Emilia hade försvunnit och innan hon hittades. Skulle vara mycket intressant att kunna få bekräftat om RJs bostad har varit avspärrad eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Är den här personen som kallas DT helt ur diskussionen? Fanns ju någon dom från tidigare när han & RJ tagit med en kille på "promenad för att snacka".

Tyckte jag såg den där Ford Mondeon i Tollarp idag rullandes i riktning mot där RJ bor. Verkar vara mycket ärenden i Tollarp för någon som bor i Vinslöv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
Hon var ju bara 20. Hade hon fått leva så hade din teori säkert kunna vara sann om hon fortsatt på samma väg.

Ni verkar ha lite koll på Tollarp och dess invånare. Jag skrev detta inlägg tidigare idag, och undrar om ni kan hjälpa mig att få klarhet i mina funderingar?

"Eller så är det ett planerat mord.
Någon från byn skrev att Emilia hade uppfört sig annorlunda - stressad/jagad de sista två veckorna i livet.
Tänk om R planerat mordet, och såg till att hålla sig borta från Tollarp/skaffa vattentätt alibi den dagen, just för att slippa misstankar?

Allt beror isf på hur starkt R styrde över sina anhängare. Var A tuff nog att stå emot R's önskemål?

R kan ju haft motiv baserat på E's vittnesmål mot honom, och splittrandet av släkten (pga vittnesmålet).

Känner någon från byn till om A och E hade osämja mellan dem? Inte nödvändigtvis tillräcklig osämja för mord, men kanske tillräckligt för att ge henne stryk (vilket kanske gick fel, då E var starkare än A hade räknat med, så han drog kniv och det slutade med mord)?

Jag är antagligen helt fel ute, eftersom ingen av dem verkar vara den vassaste kniven i lådan, eller kapabla till att utforma en hyfsad plan, men om A är en underhuggare så är jag osäker på om han utfört mordet utan R's godkännande. Särskilt då E och R är släkt, och A måste förstått att det inte vore populärt att mörda "chefens" kusin."

Tack på förhand!
Citera
2019-12-08, 11:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartviol02
Kan flika in här och tillägga att Susanne är 57 år och är inte faster till E. Es pappa har ingen syster, bara en bror. Hon är släkt med E men alltså inte faster.

Då är hon sextiotalist, det är inte så gammalt parkasen som plagg blev väl populär då. Men möjligt är att hon inte reflekterade närmre över plagget när hon såg dem. Då fanns det ingen anledning att specifikt lägga det på minnet. Såhon kanske minns ett längre plagg som alltså når en bit nedanför höfterna.
Citera
2019-12-08, 11:31
Medlem
ATWA.Mansons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag misstänker också att det kan vara så. Ett par sidor bak diskuterade jag och signatur OY om AA kan hamnat i något slags trångmål och väntat sig hjälp på något sätt från E och det sedan grälats och spårat ur.
Ja, som sagt så är jag mer inne på att det är något som helt enkelt gått över och slutat i katastrof och panik. Sen kan ju anledningen till eventuella meningsskiljaktigheter vara allvarlig o sig, men utan att avsikten var att faktiskt döda E.
Citera
2019-12-08, 11:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Men hon har balkongen liggandes så att hon bara ser Emilia bakifrån om hon skulle svänga höger ut från porten och gå ner mot ån/E22?

Ja det verkar vara så. Balkongen är på första våningen/entréplan och huset ligger inte mittemot på andra sidan gatan utan mer diagonalt ovanför så att hon ser söderut längs med Odenvägen och borde se ryggtavlorna på dem när det går bortåt och försvinner till höger. Men när de kommer ut ur porten och Gråkappan låser upp cykeln så kan de ju ha varit vända så att ansikten syns.
Citera
2019-12-08, 11:50
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Ni verkar ha lite koll på Tollarp och dess invånare.

Jag har tyvärr dålig koll på Tollarps invånare. Är ofta i Tollarp men har inget bredare kontaktnät där så det är mest geografin jag känner till.

Det var mycket trevligt när "arab-butiken" på hörnan vid torget öppnade. Den ger verkligen liv åt en sömnig håla som Tollarp. Tyvärr blev det ju till en magnet för ljusskygga yngre gangsters. Ungdomarna fick en plats att hänga på, men med det medföljde då de ungdomar som "styr". I alla maffiafilmer har ligan något tillhåll där de ständigt vistas & står på trottoaren & hänger & har uppsikt. Denna kliché av maffiatillhåll har detta gäng verkligen tagit fasta på. Ungdomarna i Tollarp kommer därför i kontakt med knarklangare mycket tidigt & ofta. Det är jag helt övertygad om.

Butiken kan dock inte hjälpa detta att den blivit ett sådant tillhåll. De verkar mycket trevliga & skötsamma & kämpar hårt med verksamheten. Det är synd att den får dåligt rykte pga ett visst klientel som häckar där. Hörde en tant snacka om att butiken verkade helskum & hon i princip totalsågade butiken som något katten släpat till byn. Det är trist att affären får sådant rykte för de kan inte hjälpa det. Deras affärsidé är bra & uppenbarligen jättepopulär bland ungdomar. Tyvärr medföljer negativa sidor.

Polisen har plockat övervakningsfilmer från arab-butiken. Det är väsentligt för fallet. Snacket om bilar förkastades lite i tråden, men det ÄR väsentligt vilka bilar som frekvent står vid hörnbutiken. Det är genom bilarna som vi vuxna som saknar kännedom om ungdomarna kan notera vem som umgås med vem & därmed ringa in vilka som sannolikt inte har rent mjöl i påsen.
Citera
2019-12-08, 12:02
Medlem
MGM torde vara en synnerligen kall person om han kan gå över till hennes familj och överräcka blommor?
Citera
2019-12-08, 12:16
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
En person i en fodrad parkas kan väl lätt se kraftig ut?

Ja.

Citat:
Då är hon sextiotalist, det är inte så gammalt parkasen som plagg blev väl populär då. Men möjligt är att hon inte reflekterade närmre över plagget när hon såg dem. Då fanns det ingen anledning att specifikt lägga det på minnet. Såhon kanske minns ett längre plagg som alltså når en bit nedanför höfterna.

Jag menar mest att när jag var barn på 80-talet så klädde sig vuxna ofta i rock/kappa. Ännu tidigare var det ännu vanligare. Det är möjligt att allt som är lite längre kan benämnas rock/kappa av folk som var med då det var standardytterplagg som alla hade.
Citera
2019-12-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATWA.Manson
.... Trots allt 20-åriga grabbar det är snack om...

"Trots allt 20-åriga grabbar det är snack om ..." är en underdrift. Det rör sig om två personer som har haft rösträtt i två år och de är vuxna män som får handla på svenska Systembolaget för egna pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av svartviol02

Es pappa har en bror, säger du, och då kallas han farbror. Om denne farbror är gift eller har varit gift med Susanne, så kallas hon (ingift) faster till E. och svägerska till Es pappa.
Citera
2019-12-08, 12:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Ja.

Jag menar mest att när jag var barn på 80-talet så klädde sig vuxna ofta i rock/kappa. Ännu tidigare var det ännu vanligare. Det är möjligt att allt som är lite längre kan benämnas rock/kappa av folk som var med då det var standardytterplagg som alla hade.

På 80-talet var det modernt med rock/kappa, gärna med överdimensionerade axelvaddar, även för yngre, klädstilen var väl inspirerad av popmusik kanske, tänk eleganter som Annie Lennox från Eurythmics och Bryan Ferry från Roxy Music . Jag var tonåring på andra delen av 80-talet och bar rock/kappa. En period var det poppis med midjekorta jackor, likt den Don Johnson bar i Miami Vice. Alla hade vissa plagg förr för att utbudet var sämre, ville man ha annat än jeans i "karottenhosen" modell när de var moderna fick man leta sig omkring ett tag. Numera finns ju flertalet skärningar att välja mellan i butikerna, man kan vara 70-tals hippie med utsvängda jeans och fransväska en dag och mer strikt 50-tals glammig nästa dag.
Citera
2019-12-08, 12:43
Medlem
Es pappa har en bror, säger du, och då kallas han farbror. Om denne farbror är gift eller har varit gift med Susanne, så kallas hon (ingift) faster till E. och svägerska till Es pappa.[/quote]
Det är jag väl medveten om men så är inte fallet. Susanne har en gång varit gift med en kusin (tror jag det är) till Es pappa. Tror hon kanske kan va släkt med E på annat vis också men faster är hon inte utan kallar sig bara det
Citera
2019-12-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det verkar vara så. Balkongen är på första våningen/entréplan och huset ligger inte mittemot på andra sidan gatan utan mer diagonalt ovanför så att hon ser söderut längs med Odenvägen och borde se ryggtavlorna på dem när det går bortåt och försvinner till höger. Men när de kommer ut ur porten och Gråkappan låser upp cykeln så kan de ju ha varit vända så att ansikten syns.

Ganska otroligt om hon i just detta ögonblick under sin rökpaus skulle kolla ut precis över Emilia port. Är nog snarare så att hon bara noterade dem snabbt när de redan svängt höger och var på väg söderut och sen vek av höger runt hörnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in