2019-12-08, 10:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Ja, grejen med "Gråkappan" har spårat ur. Man måste tänka på att detta var en jättenyhet samtidigt som uppgifterna var knapphändiga. Tidningarna måste ha utfyllnadsmaterial. Den tryckta pressen kan inte fylla ut artiklar med spekulationer & ren dynga som Flashback kan fylla ut tråden. Därför blir det annan sorts utfyllnad. Vittnet Susanne var släkting till Emilia & därför perfekt för media då hon både var anhörig & vittne, så artikeln blev både spännande & känslosam.

Som äldre person använder hon ordet "kappa" & pga den stora jackan missbedömde hon på håll personens kroppsbyggnad som "kraftig". Pga den stora jackan kunde hon heller inte bedöma personens kön. Därav att den här myten om en mystisk tjock eventuell transperson i skum gammaldags rock uppstod. Gråkappa eggar ju fantasin då man tänker sig någon skurk som döljer ett maskingevär under kappan.

Men reportern hade antagligen citerat Susanne oavsett hur vag hennes information varit just för att hon som släkting var intressant ur nyhetssynvinkel.

Nej man kan inte bara avfärda hennes vittnesmål och identifiera gråkappan som AA utan vidare. Polisen måste bevisligen utesluta alternativa GM om de ska få en fällande dom så småningom.

Antingen måste de därför bevisa att gråkappan och AA är samma person eller hitta den verkliga personen med gråkappan för att kunna utesluta hen som mördare.
Citera
2019-12-08, 10:57
Medlem
ATWA.Mansons avatar
Luftar en teori bara, vet inte om någon nuddat vid detta tidigare då jag haft ett par dygn med mycket stress och inte hunnit kolla vad som skett här.
Men oavsett, något säger mig att detta kanske är "bara" är ett slagsmål som gått jävligt fel och att det handlats i panik? Trots allt 20-åriga grabbar det är snack om...
Citera
2019-12-08, 11:03
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej man kan inte bara avfärda hennes vittnesmål och identifiera gråkappan som AA utan vidare. Polisen måste bevisligen utesluta alternativa GM om de ska få en fällande dom så småningom.

Antingen måste de därför bevisa att gråkappan och AA är samma person eller hitta den verkliga personen med gråkappan för att kunna utesluta hen som mördare.

Jag avfärdar inte hennes vittnesmål alls. Tvärtom så var det ju ett mycket värdefullt vittnesmål. Hon har ju uppenbarligen sett en person i något stort grått plagg lämna huset tillsammans med Emilia. Denne har haft en cykel. Bara det är ju värdefullt. Tillsammans med andra vittnesmål har säkerligen Susannes iakttagelser varit mycket viktiga.
Citera
2019-12-08, 11:03
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ja, grejen med "Gråkappan" har spårat ur. Man måste tänka på att detta var en jättenyhet samtidigt som uppgifterna var knapphändiga. Tidningarna måste ha utfyllnadsmaterial. Den tryckta pressen kan inte fylla ut artiklar med spekulationer & ren dynga som Flashback kan fylla ut tråden. Därför blir det annan sorts utfyllnad. Vittnet Susanne var släkting till Emilia & därför perfekt för media då hon både var anhörig & vittne, så artikeln blev både spännande & känslosam.

Som äldre person använder hon ordet "kappa" & pga den stora jackan missbedömde hon på håll personens kroppsbyggnad som "kraftig". Pga den stora jackan kunde hon heller inte bedöma personens kön. Därav att den här myten om en mystisk tjock eventuell transperson i skum gammaldags rock uppstod. Gråkappa eggar ju fantasin då man tänker sig någon skurk som döljer ett maskingevär under kappan.

Men reportern hade antagligen citerat Susanne oavsett hur vag hennes information varit just för att hon som släkting var intressant ur nyhetssynvinkel.

Jag vet inte var din gräns för "äldre person" går, men om E's föräldrar är födda 79 respektive 80 så är de 39 respektive 40 år gamla. Det är i mina ögon inte äldre personer, ens om man gissar att fastern är 10 år äldre än sin bror.
Så jag tror att S's vittnesmål är väsentligt och inte bör viftas bort pga ålderdom.

Sen såg hon kanske inte så mycket matnyttigt iom att hon inte kunde identifiera "gråkappan", eller huruvida det var en man eller kvinna.
Men att hon såg E lämna hemmet under vad som verkade vara normala förhållanden (alltså inte med våld eller hot), kan ju vara intressant för polisen.
Citera
2019-12-08, 11:04
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Pekar Susannes balkong ut mot Odenvägen, och altså Emilias port? Eller från vilken vinkel såg hon gråkappan och Emilia?

Japp. Det är bara om där skulle stå en större skåpbil som hon inte skulle kunna se Emilias bort.
Citera
2019-12-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Fast AA bor ju hemma fortfarande och är kanske inte hos flickvännen 24/7 om hon också bor hemma?

Att han låst cykeln (som väl var hans egen) tyder väl snarare på att han inte bara stannat hos Emilia en kort stund, i en håla på 3000 kr låser kanske få cykeln om de springer in en snabbis hos någon i ett hyreshus som inte ligger mitt i centrumkärnan? Särskilt ungdomar gör sig sällan besvär i onödan. Likaså var cykeln blöt och har nog stått där ett tag. Om han nu inte lånade Emilias.
Han kanske fick skjuts hem. Dagarna innan var det dåligt väder och han kanske inte ville cykla hem. Är det A.A som hade cykeln så har han 2km hem från Emilia. Cykla i regn är inte särskilt kul och han har en hel del personer att fråga om skjuts.
Citera
2019-12-08, 11:11
Medlem
Citat:
Japp. Det är bara om där skulle stå en större skåpbil som hon inte skulle kunna se Emilias bort.

Men hon har balkongen liggandes så att hon bara ser Emilia bakifrån om hon skulle svänga höger ut från porten och gå ner mot ån/E22?
Citera
2019-12-08, 11:11
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag vet inte var din gräns för "äldre person" går, men om E's föräldrar är födda 79 respektive 80 så är de 39 respektive 40 år gamla. Det är i mina ögon inte äldre personer, ens om man gissar att fastern är 10 år äldre än sin bror.
Så jag tror att S's vittnesmål är väsentligt och inte bör viftas bort pga ålderdom.

Sen såg hon kanske inte så mycket matnyttigt iom att hon inte kunde identifiera "gråkappan", eller huruvida det var en man eller kvinna.
Men att hon såg E lämna hemmet under vad som verkade vara normala förhållanden (alltså inte med våld eller hot), kan ju vara intressant för polisen.

Jag har inte viftat bort hennes vittnesmål alls. Konstaterar bara att mera vuxna personer var med på tiden då kappa/rock var standard. Man kallade ytterplagg för kappa/rock helt enkelt för att de flesta bar sådana. Idag är det ofta längre jackor som används istället. Vuxna (40+) kan nog därmed referera till längre jackor som kappa/rock. Det är en spekulation från min sida bara att man kanske inte bör fästa för stor vikt vid ordvalet "kappa". Jag har inte alls viftat bort vittnesmålet, det är endast ordvalet jag lyfter fram.
Senast redigerad av Stivali 2019-12-08 kl. 11:14.
Citera
2019-12-08, 11:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATWA.Manson
Luftar en teori bara, vet inte om någon nuddat vid detta tidigare då jag haft ett par dygn med mycket stress och inte hunnit kolla vad som skett här.
Men oavsett, något säger mig att detta kanske är "bara" är ett slagsmål som gått jävligt fel och att det handlats i panik? Trots allt 20-åriga grabbar det är snack om...

Jag misstänker också att det kan vara så. Ett par sidor bak diskuterade jag och signatur OY om AA kan hamnat i något slags trångmål och väntat sig hjälp på något sätt från E och det sedan grälats och spårat ur.
Citera
2019-12-08, 11:14
Medlem
Bakaxels avatar
Alltså, det finns flera personer här inne från Tollarp som delat med sig av information. Stället är litet.

Någon måste ju ha sett A.A närmsta tiden. I det höstrusk som varit.

Har han då burit en grå kappa/längre jacka?
Brukar han ta sig fram på cykel?

Har han långt hår? Kanske styrker det faktum att fastern benämnde honom "hon" när de sågs tillsammans. Han ser ut som en sportig kille och kanske är rätt välbyggd, i en kappa skulle han därmed kunna beskrivas som "stor", som fastern sa.

Spåret har hela tiden varit att det skulle vara separata personer. Men E återfanns nära bostaden och A.A är skäligen misstänkt och det låter osannolikt att personen som gick tillsammans med E på morgonen torde vara en annan person än A.A/MGM.
Senast redigerad av Bakaxel 2019-12-08 kl. 11:17. Anledning: Felstavningar
Citera
2019-12-08, 11:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag avfärdar inte hennes vittnesmål alls. Tvärtom så var det ju ett mycket värdefullt vittnesmål. Hon har ju uppenbarligen sett en person i något stort grått plagg lämna huset tillsammans med Emilia. Denne har haft en cykel. Bara det är ju värdefullt. Tillsammans med andra vittnesmål har säkerligen Susannes iakttagelser varit mycket viktiga.

En person i en fodrad parkas kan väl lätt se kraftig ut?
Citera
2019-12-08, 11:19
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Men hon har balkongen liggandes så att hon bara ser Emilia bakifrån om hon skulle svänga höger ut från porten och gå ner mot ån/E22?

Korrekt. De lär ju antagligen inte ha stått vända så mycket åt vänster då de skulle gå åt höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in