Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Ja, grejen med "Gråkappan" har spårat ur. Man måste tänka på att detta var en jättenyhet samtidigt som uppgifterna var knapphändiga. Tidningarna måste ha utfyllnadsmaterial. Den tryckta pressen kan inte fylla ut artiklar med spekulationer & ren dynga som Flashback kan fylla ut tråden. Därför blir det annan sorts utfyllnad. Vittnet Susanne var släkting till Emilia & därför perfekt för media då hon både var anhörig & vittne, så artikeln blev både spännande & känslosam.
Som äldre person använder hon ordet "kappa" & pga den stora jackan missbedömde hon på håll personens kroppsbyggnad som "kraftig". Pga den stora jackan kunde hon heller inte bedöma personens kön. Därav att den här myten om en mystisk tjock eventuell transperson i skum gammaldags rock uppstod. Gråkappa eggar ju fantasin då man tänker sig någon skurk som döljer ett maskingevär under kappan.
Men reportern hade antagligen citerat Susanne oavsett hur vag hennes information varit just för att hon som släkting var intressant ur nyhetssynvinkel.
Jag vet inte var din gräns för "äldre person" går, men om E's föräldrar är födda 79 respektive 80 så är de 39 respektive 40 år gamla. Det är i mina ögon inte äldre personer, ens om man gissar att fastern är 10 år äldre än sin bror.
Så jag tror att S's vittnesmål är väsentligt och inte bör viftas bort pga ålderdom.
Sen såg hon kanske inte så mycket matnyttigt iom att hon inte kunde identifiera "gråkappan", eller huruvida det var en man eller kvinna.
Men att hon såg E lämna hemmet under vad som verkade vara normala förhållanden (alltså inte med våld eller hot), kan ju vara intressant för polisen.