2019-12-08, 00:58
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

Jovisst, du har rätt. Det är bara det att på snacket jag hört, & då har jag inte ens pratat med många, så verkar det cirkulera en uppfattning av att flera kan vara inblandade. "Inblandande" kan låta vagt men frågan är hur man egentligen lyckas bli inblandad i ett mord.

Det är alltså ingen teori jag lanserat ensam. Jag har spånat i banor kring knark & organiserad brottslighet. Den misstanken har sannerligen inte minskat med tiden. Men visst, vi skulle kanske avvakta med att dra in andra innan mer kommer fram.

Polisen har ju häktat en misstänkt gärningsman på sannolika skäl.
Bara det talar en hel del för sig självt.

Om vi ska utgå från att det är flera gärningsmän, då måste de ha ett gemensamt motiv och jag måste vara ärlig, den känns långsökt.
För om det nu är så, så känns våldet BO utsatts för lite väl onödigt mycket för flera gärningsmän och därtill valet av brottsplats.

Flera gärningsman hade nog tänkt ut en plan att föra bort offret och enkelt avverkat denne på en "säker" och lämpligare plats.

Jag står fast vid min första teori om en ensam gärningsman med vredesutbrott ifrån offrets bekantskapskrets.
Motiv? Det kvarstår att se men lutar mer mot svartsjuka?
Citera
2019-12-08, 01:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Jovisst, du har rätt. Det är bara det att på snacket jag hört, & då har jag inte ens pratat med många, så verkar det cirkulera en uppfattning av att flera kan vara inblandade. "Inblandande" kan låta vagt men frågan är hur man egentligen lyckas bli inblandad i ett mord.

Det är alltså ingen teori jag lanserat ensam. Jag har spånat i banor kring knark & organiserad brottslighet. Den misstanken har sannerligen inte minskat med tiden. Men visst, vi skulle kanske avvakta med att dra in andra innan mer kommer fram.

Om AA uttryckt att han skulle vara tvingad så är det väl i juridisk betydelse struntprat men det kan ju funnits yttre påtryckning i något avseende, sedan om det specifikt avsåg att han skulle göra något specifikt mot just Emilia eller rent allmänt lösa något trubbel han hamnat i och Emilia blev den han skulle låna pengar av eller vad det må handlat om.
Citera
2019-12-08, 01:01
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Letades det något i området vid ån där kroppen hittades av frivilliga? Eller blev den delen aldrig genomsökt förrens polisen var inkopplad?

Det letades mycket av frivilliga runt Vramsån. En jacka hittades vid bron (oklart om den var ett aktuellt fynd) samt en handväska nere i sumpmarken (100% aktuellt fynd). Det var detta som gjorde att området spärrades av för eftersök.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag förstår det. Inget konstigt att rykten florerar och särskilt inte om AA uppfattas som en alltför schysst person för att kunna begå mord. Men så är det ju tyvärr ofta, man kan inte se på folk om de är potentiella mördare. Ja, ja. Vid förhör etc. kan ju annat komma fram, det ska man också vara öppen för.

Det är bara det att ryktena kring medbrottslingar verkar inte handla om att AA skulle vara för schysst för att kunna begå mord, utan de verkar snarare handla om hans umgänge & den miljö de vistades i. Men vi får avvakta för att se vilket spår det är som polisen gått på.
Citera
2019-12-08, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven

Om vi ska utgå från att det är flera gärningsmän, då måste de ha ett gemensamt motiv och jag måste vara ärlig, den känns långsökt.
För om det nu är så, så känns våldet BO utsatts för lite väl onödigt mycket för flera gärningsmän och därtill valet av brottsplats.

Flera gärningsman hade nog tänkt ut en plan att föra bort offret och enkelt avverkat denne på en "säker" och lämpligare plats.

Jag står fast vid min första teori om en ensam gärningsman med vredesutbrott ifrån offrets bekantskapskrets.

Ensam gärningsman ja, men svartsjuka som motiv? Nja det tycker jag verkar långsökt. Varför skulle A.A. vara svartsjuk på Emilia, så till den grad att han har ihjäl henne? En barndomsvän uppväxt på samma gata. Tycker det låter långsökt. Mer rimligt tycker jag att han utfört det på order från annan person. Men förhoppningsvis börjar det snart vara jobbigt att vara häktad med fulla restriktioner, så han kanske börjar prata snart.
Citera
2019-12-08, 01:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven

Bra tankegångar om gemensamt motiv. Tycker också det känns som en ensam gärningsman. Hade det varit fler inblandade så borde de ha pratat ihop sig innan och planerat bättre. Annars så har en i sällskapet fått ett oplanerat utbrott på plats och då finns det fler vittnen som inte var med på dådet. Vilket skulle leda till en ganska snabb uppklaring av brottet när de slutar att skydda den skyldige och börjar berätta vad som hänt.
Citera
2019-12-08, 01:12
Medlem
Citat:
Det letades mycket av frivilliga runt Vramsån. En jacka hittades vid bron (oklart om den var ett aktuellt fynd) samt en handväska nere i sumpmarken (100% aktuellt fynd). Det var detta som gjorde att området spärrades av för eftersök.

Hur långt från bron hittades kroppen? Hur bred är ån där hon hittades? Är det djupt just där? Om det var dykare som fann henne så måste hon ju legat under vattenytan, men en avliden person flyter ju upp till ytan efter en stund i vatten.
Citera
2019-12-08, 01:18
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kolla här. Tråden har drygt 3500 inlägg. Du är typ sist ut att fundera i de banorna. Du tillför inget nytt i tråden.

Till skillnad från ditt inlägg, menar du? Det var inte jag som frågade och funderade, jag gav korrekt information till någon som undrade, och jag upplyste om att det avhandlats tidigare.

Citat:
Inget tyder på att brottet hade med kön eller transsexualitet att göra.

Ett anmärkningsvärt påstående. Källa? Eller var det bara din åsikt? Om inte den här A.A. är GM så är det min åsikt, grundad på empiri, att BO:s särskilda typ av prostitution och leverne/sociala umgänge borde kvarstå bland de uppenbara huvudspåren. Även om A.A. visar sig vara GM så utesluter det ingenting med avseende på BO:s vandel och sjukdom, tills utredningen visar annat.

Citat:
Och ja självklart har polisen full kännedom om det och har inte styrt utredningen i en viss riktning.

Har polisen inte utrett en död prostituerads sysselsättning och kontakter, eller eventuella personer i en tattarsläkt (dessutom med zigenarkopplingar) som t ex kan ha haft invändningar mot vad BO sysslade med? Nej, själv tror jag inte att polisen begått direkt tjänstefel på det viset. Jag tror och hoppas att man har tittat i alla de självklara riktningarna.

Citat:
Anhöriga läser tråden. Lägg ner.

Vad? Var anhöriga omedvetna om BO:s störningar och sysselsättning? I så fall kanske interntattaruppgörelsespåret inte är så kallt ändå, om det hela kom som en överraskning för dem...
Citera
2019-12-08, 01:18
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Hur långt från bron hittades kroppen? Hur bred är ån där hon hittades? Är det djupt just där? Om det var dykare som fann henne så måste hon ju legat under vattenytan, men en avliden person flyter ju upp till ytan efter en stund i vatten.

Vet inte exakt var kroppen hittats. Det är ju någonstans mellan bron & reningsverket.
Citera
2019-12-08, 01:23
Medlem
Citat:
Som någon annan nämnde här, stämmer det att hon alltid var fixad och uppiffad varje gång hon var ute på byn? Såg man henne aldrig "risig/sliten" ute? Eller var det aldrig mjukisbyxor och foppatofflor?
Vet du om hon "såg upp" till gänget på något sätt? Kan hon gjort sig i djup skuld på ett eller annat vis till gänget?
Hon var oftast fixad, särskilt på senare tid. Innan var det inte ovanligt att se henne i mjukisbyxor och en varm jacka. Roligt nog var hon klädd likadant året om typ. Alltid höst/vinterjacka.
Gällande skuld vet jag inte.
Citera
2019-12-08, 02:39
Medlem
S-hund temporärs avatar
(Dumdryg, var snäll och redigera ditt inlägg, det ser ut som din text är citat av mig!)

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du gav inte korrekt information. AA skulle inte ha fått en obehaglig överraskning eftersom vederbörande vuxit upp i samma kvarter och gått i samma skola.

Men vad i hela... Det var ju vad jag skrev till sign. 11433.08. Att A.A. kände BO och därför inte kunde ha blivit överraskad av BO:s tillstånd. Alltså helt korrekt information.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Ett anmärkningsvärt påstående. Källa? Eller var det bara din åsikt? Om inte den här A.A. är GM så är det min åsikt, grundad på empiri, att BO:s särskilda typ av prostitution och leverne/sociala umgänge borde kvarstå bland de uppenbara huvudspåren. Även om A.A. visar sig vara GM så utesluter det ingenting med avseende på BO:s vandel och sjukdom, tills utredningen visar annat.

Det har varit uppe flera flera flera gånger i tråden att det skulle kunna vara en sexköpare. Men nu sitter AA häktad som har vuxit upp i samma kvarter som BO och de flesta i Tollarp visste om hur det var med E. Enligt allt som har avhandlats i tråden plus vad polis och åklagare verkar vara inne på så är det någon i E's bekantskapskrets som är skyldig, där alla mycket väl kände till transsexualism och annat. Förstå att detta har vänts ut och in under 3500 inlägg av alla möjliga, inklusive folk som bor i Tollarp och har träffat E.

Ja? Skriv det till den som frågade.

Och att någon (inte bara A.A.) i BO:s bekantskapskrets skulle vara skyldig utesluter ju inte att BO:s störning och leverne skulle vara av betydelse. En avsevärd del av BO:s bekantskapskrets bestod ju bevisligen av andra män med samma och liknande störningar och sysselsättningar.

Citat:
Citat:
Har polisen inte utrett en död prostituerads sysselsättning och kontakter, eller eventuella personer i en tattarsläkt (dessutom med zigenarkopplingar) som t ex kan ha haft invändningar mot vad BO sysslade med? Nej, själv tror jag inte att polisen begått direkt tjänstefel på det viset. Jag tror och hoppas att man har tittat i alla de självklara riktningarna.

Också avhandlat tusen gånger i tråden. E var allmänt omtyckt och accepterad av familj och släkt. Finns inga motiv där.

Föreligger det läs- eller kognitionssvårigheter? Oavsett hur omtyckt en person de facto är så är det ändå polisens förbannade plikt att inleda utredningen av ett spaningsmord med utgångspunkt i bl a BO:s närstående, leverne, avvikelser och sysselsättning (särskilt när dessa är anmärkningsvärda som i detta fall). Ditt påstående om att detta "inte styrt utredningen i en viss riktning" var absurt.

Och jag vill gärna tro att BO:s "familj och släkt" inte hör till hans yrkesmässiga kontakter, den redan hårt ansträngda groteskometerns visarnål skulle annars böjas mot maxläget!

Citat:
Citat:
Vad? Var anhöriga omedvetna om BO:s störningar och sysselsättning? I så fall kanske interntattaruppgörelsespåret inte är så kallt ändå, om det hela kom som en överraskning för dem...

Enda uppgörelsen du behöver vara orolig för är om de får reda på vem du är på riktigt.

Är det tattarna eller A.A:s anhang som du menar är patologiskt våldsamma?

Förresten, är A.A. också tattare?
Citera
2019-12-08, 03:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(…)
En avsevärd del av BO:s bekantskapskrets bestod ju bevisligen av andra män med samma och liknande störningar och sysselsättningar.
(…)
Och jag vill gärna tro att BO:s "familj och släkt" inte hör till hans yrkesmässiga kontakter, den redan hårt ansträngda groteskometerns visarnål skulle annars böjas mot maxläget!

Förresten, är A.A. också tattare?
Det sista undrar jag också.
Hur som helst är det bara A.A. som är misstänkt, häktad, bakom lås och bom och dessutom under utredning för vansinne.
De andra vänner, släktingar, rasfränder o.s.v. till BO som avhandlats i tråden må vara klandervärda på olika sätt, men de är - såvitt jag vet - inte misstänkta för mord. Så låt dem vara i fred, please. Förmodligen är merparten av dem helt förkrossade av sorg, även om någon enstaka av dem lever ut detta på ett mer eller mindre bisarrt vis, enligt rykten.
Citera
2019-12-08, 04:41
Medlem
Möjligt scenario?

1. Dagarna precis innan mordet: AA misstänker eller får veta från ”säkra källor” att BO pratat med farbror blå om något som kan leda till ytterligare rättsliga konsekvenser för AA

2. AA tänker så skallbenet bågnar. Blir mer rasande för varje minut som går. Planerar mordet.

3. AA kläcker en plan dömd att misslyckas; i periferin av sin bekantskapskrets hittar han den store, inte alltför smarte, mannen i långrock som får i uppgift (mot betalning i form av piller/röka) att lura ut BO ur bostaden för ett sexköp (b-job utomhus). Långrocksmannen med cykeln känner inte till hela AA:s plan.

4. AA står och lurar i vassen när BO ”levereras” till brottsplatsen. Där spårar det ur ganska snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in