2019-12-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Men kan man verkligen skilja bakgrund och nedärvd kultur med privata känslor, så att det blir svart - vitt?
Måhända är det som du säger, en av några fler hypoteser (bl.a. min egen).
Men tror du inte att svartsjuka lättare uppstår i kulturer / familjer där det ofta betonas att trohet
är allt värt och särskilt hos kvinnor?
I begreppet trohet inkluderas då hela beteendet.
Det finns något gott med både vår kultur och deras förstås, om man är en ansvarsfull människa.
Men i förlängningen av båda (typ islamisk - vår kristna) och om det ställs på sin spets direkt eller
indirekt, kan det urarta ...(som vi, enligt min uppfattning, sett.).
MGM1/ T verkar inte vara en våldsam typ i allmänhet.
Mer som en hypersensitiv sort, kanske stöttad av släktens moral och kan därför fortsätta vara så.
W har kanske intet ont anande testat gränserna mer än hon själv fattat, alltså betett sig provocerande
i relation till förhållandet, varit för vidlyftig ("lättsinnig").

Ja vad vet jag.

Jag tror att män i såna kulturer ser sig själva som mer överlägsna och är väldigt stolta av sig, och därför är svartsjuka säkert mer vanligt. Ens kvinna blir lite som en ägodel.

Jag tror även att det är tabu att skada och speciellt döda sin kvinna, man anses nog ha misslyckat något så oerhört som man om man dödar sin kvinna. Alla runtomkring en tappar all respekt för en.

Därför tror jag inte GM har planerat döda sin flickvän för att hon var svensk eller för att hon inte ville konvertera. Tror det var en olycka efter bråk.

Edit: Tror dessutom inte alls GM var troende eller religiös, kurder är oftast inte religiösa men väldigt lojala i sin kultur gentemot familjemedlemmar.
Senast redigerad av Allasmeknamn 2019-12-07 kl. 23:26.
Citera
2019-12-07, 23:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Min egen teori och jag har inga belägg för detta men jag tror att polisen vid detta laget HAR hittat fler kroppsdelar än den första där det konstaterades att Wilma ej längre kan vara vid liv.
Då det råder strikt förundersökningssekretess (som alla borde veta/förstå och respektera) så släpps INGENTING ut till allmänheten (dvs bl a oss här på Flashback).
Att man nu har en person häktad och två anhålla (som troligen också kommer häktas i morgon söndag) så har polisen garanterat bra mycket mer information än vad som spekuleras om här i tråden både vad gäller bevis och vad som hittats.
Vi kommer nog få vänta ända tills åtal väcks och FUP:en då släpps innan någon ny info når oss alla.
(Åtal lär inte väckas förrän till våren/sommaren 2020).
Med andra ord är det bara att vänta....

Jaa, du kan nog ha en poäng där. Det finns egentligen inget skäl alls till varför polisen skulle meddela allmänheten om fler kroppsdelar hittas. Annorlunda var det med det första fyndet där man kunde konstatera att W inte längre kunde återfinnas vid liv.

När det gäller häktning av de nu båda anhållna så är jag inte lika optimistiskt. Tittar vi på MGM2 så va han vid förra anhållandet anhållen på ”sannolika skäl”, men släpptes. Nu är an bara ”skäligen misstänkt” ..

Den tredje misstänkte har jag ingen åsikt om då infon är så sparsam, men vi kan ju hoppas. Hur som, i morgon vet vi.
Citera
2019-12-07, 23:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Pappan hade (dom är bortplockade på Ratsit nu)
3 bilar skrivna på sig:
En svart Ford Kuga
En röd Ford focus,
En Audi

Den svarta Mercedes som det pratas om tillhör en annan kurd, Morteza Moradi, som också bor i Uddevalla.

Den bilen står inte på honom längre
Citera
2019-12-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag tror att män i såna kulturer ser sig själva som mer överlägsna och är väldigt stolta av sig, och därför är svartsjuka säkert mer vanligt. Ens kvinna blir lite som en ägodel.

Jag tror även att det är tabu att skada och speciellt döda sin kvinna, man anses nog ha misslyckat något så oerhört som man om man dödar sin kvinna. Alla runtomkring en tappar all respekt för en.

Därför tror jag inte GM har planerat döda sin flickvän för att hon var svensk eller för att hon inte ville konvertera. Tror det var en olycka efter bråk.

Edit: Tror dessutom inte alls GM var troende eller religiös, kurder är oftast inte religiösa men väldigt lojala i sin kultur gentemot familjemedlemmar.
Vuxna, nå - tonåriga då, tjejer dör ytterst sällan av olyckor i hemmet. Ostadiga åldringar gör det, men inte unga tjejer. Då har han i så fall misshandlat henne till döds. Ingen olycka. Jag tror inte på knuffar mot bordskanter. Hon sprang kanske på en kniv? Blir intressant att höra vad Ahmed kommer skylla på så småningom- troligen en olycka. Jag hoppas det går att motbevisa i så fall.
Citera
2019-12-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vuxna, nå - tonåriga då, tjejer dör ytterst sällan av olyckor i hemmet. Ostadiga åldringar gör det, men inte unga tjejer. Då har han i så fall misshandlat henne till döds. Ingen olycka. Jag tror inte på knuffar mot bordskanter. Hon sprang kanske på en kniv? Blir intressant att höra vad Ahmed kommer skylla på så småningom- troligen en olycka. Jag hoppas det går att motbevisa i så fall.

Jag menade inte olycka på det sättet. Är helt övertygad om han har dödat henne. Tror bara inte det var ett planerat mord, utan han har väl varit vansinnig och strypt henne tills hon tuppat av eller slagit sönder henne. Sen insett hon inte andas längre.

Ska bli intressant med FUP. Undrar fortfarande vad det är som gör att man vill utreda honom psykiskt. Är det pga styckningen? Han kanske inte ens utförde det, åtminstone inte själv.
Citera
2019-12-07, 23:36
Medlem
Är den som har mercan svensk vän till pappan, är i såna fall även pappan svensk.

Förstår dock att dem flesta inte vill att han ska räknas som svensk.
Låt oss Dock skjilja på vilja och verklighet.

Ursäkta om jag rörde till här i tråden nu.
Citera
2019-12-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Konstigt att han gjort sig av med den nu.
Vem står den på nu?
Citera
2019-12-07, 23:39
Medlem
mumsmumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn

Att familjemedlemmar är inblandade är definitivt kulturellt, det är en stor skam att ha en mördare i familjen så man försöker dölja det så gott det går. Skulle nog inte ske i en svensk familj, man ställer inte upp för varandra så pass mycket att man hade kunnat tänka sig hjälpa sin son med att undanröja en kropp.

Mats Alms pappa är bara ett exempel som genast spräcker din tes.
Citera
2019-12-07, 23:39
Medlem
Byzantinsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumsmums
Mats Alms pappa är bara ett exempel som genast spräcker din tes.

Nämn tre till.
Citera
2019-12-07, 23:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Konstigt att han gjort sig av med den nu.
Vem står den på nu?

Ingen aning såg bara på ratsit att han inte står som ägare till någon bil
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
va? Morteza Moraldi står inte bilen på honom längre, Mercan? Sen när? Vad har han f bil nu?
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Ratsit visar inte att han äger en bil alls?

Ja det är märkligt för de enligt Biluppgifter.se så har han 3 bilar.

”Visar 1 till 3 av 3 träffar
Märke / Modell Årtal
Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC 2018
Volvo V40 D3 2012
Volvo V40 D4 2012”

https://biluppgifter.se/brukare/person/YOpEe0ZN3e?utm_source=ratsit&utm_medium=web&utm_ca mpaign=vehicle&utm_term=person

Går du in på ett enskilt fordon tex Mercedesen
(https://biluppgifter.se/brukare/person/YOpEe0ZN3e/1rbAAnk130)
Så står det längre ner på sidan

Vem äger bilen?
Fordonet ägs av en privatperson från Uddevalla. Personen har ägt fordonet i 0 år och 5 månader.
Det finns totalt 3 st fordon registrerade på samma ägare.
Se kompletta ägaruppgifter-

Denna länk går till sagda person på Ratsit:
https://www.ratsit.se/19881230-Morteza_Moradi_Uddevalla/xgLL2OeTXIysXztTNbRERPM9_d0ju40yvTdNXIO2Wmo

Då kan man ju undra varför inga bilar syns längre....?
De gjorde det när jag skrev mitt inlägg den 28 november...
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

Likaså är ju alla pappans 3 bilar borttagna från Ratsit...

Dubbelkollade med min eget namn och korrekt antal fordon syns...

Varför...?
Kan han vara MGM3...?
Senast redigerad av T34Panzer 2019-12-08 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in