Citat:
Ursprungligen postat av
Marielo
Men kan man verkligen skilja bakgrund och nedärvd kultur med privata känslor, så att det blir svart - vitt?
Måhända är det som du säger, en av några fler hypoteser (bl.a. min egen).
Men tror du inte att svartsjuka lättare uppstår i kulturer / familjer där det ofta betonas att trohet
är allt värt och särskilt hos kvinnor?
I begreppet trohet inkluderas då hela beteendet.
Det finns något gott med både vår kultur och deras förstås, om man är en ansvarsfull människa.
Men i förlängningen av båda (typ islamisk - vår kristna) och om det ställs på sin spets direkt eller
indirekt, kan det urarta ...(som vi, enligt min uppfattning, sett.).
MGM1/ T verkar inte vara en våldsam typ i allmänhet.
Mer som en hypersensitiv sort, kanske stöttad av släktens moral och kan därför fortsätta vara så.
W har kanske intet ont anande testat gränserna mer än hon själv fattat, alltså betett sig provocerande
i relation till förhållandet, varit för vidlyftig ("lättsinnig").
Ja vad vet jag.
Jag tror att män i såna kulturer ser sig själva som mer överlägsna och är väldigt stolta av sig, och därför är svartsjuka säkert mer vanligt. Ens kvinna blir lite som en ägodel.
Jag tror även att det är tabu att skada och speciellt döda sin kvinna, man anses nog ha misslyckat något så oerhört som man om man dödar sin kvinna. Alla runtomkring en tappar all respekt för en.
Därför tror jag inte GM har planerat döda sin flickvän för att hon var svensk eller för att hon inte ville konvertera. Tror det var en olycka efter bråk.
Edit: Tror dessutom inte alls GM var troende eller religiös, kurder är oftast inte religiösa men väldigt lojala i sin kultur gentemot familjemedlemmar.