2019-12-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag hoppas på släktforsknings-spåret. Det borde ge resultat om den rätta viljan finns och ingen schabblar bort det spåret. Tips om en specifik person som tänkbar gm är tvärdött tyvärr, så länge topsning är frivilligt. Undantaget från frivilligheten att topsas är om personen blivit utpekad som närvarande på brottsplatsen morgonen morden skedde. Snuten saknar inte bara pengar utan även en del IQ.
Krävs väl att man kan redovisa någon typ av skälig misstanke för att få tvångstopsa? Vad denna misstanke baseras på kan nog skilja en del. Men det är väl åklagarbeslut så någon grund behöver de ha, tvivlar på att det krävs särskilt mycket. Däremot håller jag med dig om att de som vägrat sitter rätt säkert. Eftersom polisen inte vet något i detta fall så är möjligheterna att få en skälig misstanke mer eller mindre körd.

Hur man än vänder och vrider så hamnar man i att det är DNA som kan lösa det. Rätt kittlande tanke dock att få en skaplig träff och känna att man kan ta honom den vägen. Den mystiske och osynlige mannen.
Citera
2019-12-07, 11:10
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Problemet med samtliga spekulationer är att de är just det Kan ju vara så enkelt att han bara missats eftersom han inte fått någon flagga att lyftas någonstans. Räcker ju med att han inte finns i brottsregister eller har varit intagen hos psykvården med misstankar om våldsamhet. Vi har som tur är inte så mycket register här i landet. Det jag menar är att det inte behöver vara så spektakulärt att han missats.

Min tro är däremot att han inte varit i Linköping på många år och att han inte finns i utredningen. Väntar f.ö fortfarande på att en tung släktforskare ska komma in och ge en prognos.

Det är nog så att ingen släktforskare kan göra en bedömning om chanserna att hitta honom utan att känna till exakt vilka träffar dom har i Linköping. Verkar ändå finnas en del duktiga i tråden och i andra trådar. Är nog bara Staaf och hans dreamteam som kan göra den bedömningen, dom som vet vilka träffar dom fått eller inte fått. Hoppas dom uppdaterar om läget snart i media.
Citera
2019-12-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är nog så att ingen släktforskare kan göra en bedömning om chanserna att hitta honom utan att känna till exakt vilka träffar dom har i Linköping. Verkar ändå finnas en del duktiga i tråden och i andra trådar. Är nog bara Staaf och hans dreamteam som kan göra den bedömningen, dom som vet vilka träffar dom fått eller inte fått. Hoppas dom uppdaterar om läget snart i media.
Låter rimligt! Ja, det har varit väldigt tyst nu ett tag. Staaf blev nog lite sned när första DNA-grejen failade. Tänk om man en dag ser rubriken: "Dubbelmordet i Linköping : 36-åring anhållen på sannolika skäl" GM:s moster hade ett släktforskningsintresse.....
Citera
2019-12-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Aha var kanske otydlig, men jag menar att eventuella personer som vet vem GM är och som har skyddat honom genom alla år borde tipsa polisen nu om de vill ha belöningen, för det spelar ingen roll att skydda en gm som så småningom ändå kommer att gripas. Men ja, en tid till i frihet kan de så klart vinna åt gm. Säger inte att släktforskningen blir en dans på rosor, bara att den tids nog kommer leda till att det fastslås vem som höll i mordvapnet.
Hoppas du har rätt. Sedan är det väl 50/50 om han kan dömas, men det spelar mindre roll känner jag. Sedan har vi iofs möjligheten att han inte lever. Säg 10% på den och 45/45. Vore skönt att få veta vad motivet var, om man hittar honom finns nog en viss chans att han kommer berätta det. Eftersom han vet att han får livstid (om han döms) så har han inte mycket att förlora.
Citera
2019-12-07, 12:32
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Låter rimligt! Ja, det har varit väldigt tyst nu ett tag. Staaf blev nog lite sned när första DNA-grejen failade. Tänk om man en dag ser rubriken: "Dubbelmordet i Linköping : 36-åring anhållen på sannolika skäl" GM:s moster hade ett släktforskningsintresse.....

Ja den hade varit nice som fan. Tyvärr rinner det nog ut i sanden pga ekonomiska skäl. Släktforskarens taxameter stängs nog av vid nyår gissar jag. Sen kör väl utredarna sitt pussel om dom bedömer att det finns en chans att hitta honom via träffarna. Övergång till vilande utredning eller gripen person 2020 är solklart i alla fall. Går ju dock att hitta GM betydligt senare via nya familjesökningar, som dom troligen kommer testa en gång per år, om hans barn gör nåt i framtiden och hamnar i registret.
Citera
2019-12-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja den hade varit nice som fan. Tyvärr rinner det nog ut i sanden pga ekonomiska skäl. Släktforskarens taxameter stängs nog av vid nyår gissar jag. Sen kör väl utredarna sitt pussel om dom bedömer att det finns en chans att hitta honom via träffarna. Övergång till vilande utredning eller gripen person 2020 är solklart i alla fall. Går ju dock att hitta GM betydligt senare via nya familjesökningar, som dom troligen kommer testa en gång per år, om hans barn gör nåt i framtiden och hamnar i registret.
Ja, de borde ju göra det kan man tycka. Om han fått barn i "normal ålder" och någon av dem blir ligist så kanske de drar igång med tyngre saker om typ 10 år. Men det är ju ändå positivt att detta är den sista "riktiga" chansen, om det ej ger något så blir det ännu mer vilande än innan. Antingen eller inom en snar framtid.

Om de skiter i det borde de lägga ut på allmänheten att leta efter honom via siterna Berätta vilken profil det är de skickat in och sedan kan folk via forum rota och be lämpliga personer skicka in sitt DNA. Typ crowdfunding fast applicerat på mord....
Citera
2019-12-07, 13:14
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ja, de borde ju göra det kan man tycka. Om han fått barn i "normal ålder" och någon av dem blir ligist så kanske de drar igång med tyngre saker om typ 10 år. Men det är ju ändå positivt att detta är den sista "riktiga" chansen, om det ej ger något så blir det ännu mer vilande än innan. Antingen eller inom en snar framtid.

Om de skiter i det borde de lägga ut på allmänheten att leta efter honom via siterna Berätta vilken profil det är de skickat in och sedan kan folk via forum rota och be lämpliga personer skicka in sitt DNA. Typ crowdfunding fast applicerat på mord....

Japp lever han och har barn så blir dom säkert mer eller mindre stökiga framåt. Att GM kört det här dubbelmordet och sen är skötsam som en tax resten av livet är nog inte det mest troliga. Var väl så Billdalsmannen åkte, var väl en son där om jag minns rätt som fastnade i registret.
Citera
2019-12-07, 13:36
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Tror han saknade uppenbar anknytning till Lkpg, men staden är ju lite av en metropol, Dessutom är det en stad som i folk i östergötland känner till rätt bra utan att bo där.
Killen kan ha bott ute på vischan med sin morsa och farsa som inte hade koll.
Kanske är han yngre än vad man trott och kanske var de två små ligister den dagen, som åkte iväg till Linköping för att hänga runt.. så mördade en eller båda dessa offer och irrade runt lite (vi särar på oss) innan de sammanstrålade igen och drog hem på småvägar i sin epa eller nåt.
Jag vet inte men det måste nästan vara väldigt osannolikt eftersom det inte är löst. Eller helt enkelt för lätt. För lätt för mördaren att komma undan utan att någon hinner se. Utan att någon kunde ana.
Tänker på Mantorp och Nella där mördaren är en ung lite udda men fungerande man,
En man som har ett hemlig inre liv och fantiserar om otäcka saker, som han sedan utför.
För att hitta denne udda fågel måste polisen jobba på med dna. Låt alla oss östgötar topsa oss för att hjälpa till.
Det är inte en större kostnad än vad det är att ha en utredning som bara ligger still(?).

Tiden, våldsbrott en tidig regnig vardagsmorgon är ju något som sticker ut lite tycker jag. Personer som har tvångstankar om att döda personer brukar ju köra kvällspass och/eller välja en plats där dom har bättre kontroll. Mer privat sådan. En bostad tex.

Sen psykfallet som är där av slump, jag känner inte till något fall där en sådan person klarat sig undan. Finns det något sådant fall, eller misstänkt sådant fall?
Citera
2019-12-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Precis det skiter sig där tidsmässigt, att han skulle vara på soc, psykolog, US, praktik, arbetsplats, osv kan man med glömma. Han var enbart där för att ta hand om mohammad men kanske inte mörda honom? Han har ju med kniven av en anledning, så han hade nog planerat att ha ihjäl honom. Anna-Lena ingår dock inte i ekvationen, ne han bodde säkert i närområdet. Frågan är då vart? Gissningsvis på väg mot mohammads skola, men inte säkert. Motiv? Sätter en kasse öl på att det har med databutiken att göra men han är för nördig för att misstänkas. Önskar er en trevlig helg nu

Ja, då ploppar den mystiska personen som bodde i källaren på Barnhemsgatan återigen upp. Han avhandlas då och då av ganska trovärdiga skribenter, men inget konkret finns egentligen. Han ska ha bott i källaren utan att grannar har känt till att han bott där. Är det någon i tråden som har förstahandsinformation?

Tänker att polisen sagt att gm genat mot Djurgårdsgatan, att polishundar markerat där. Säg att gm satt i lägenheten och blev rädd när han såg polisaktiviteten och därför gick ut till trädgårdsäföreningen och där blev sittande på en bänk? Han gick först till Djurgårdsgatan, dumpade mössan vid ICA, gick gatan upp och ner, tillbaka till källaren och sen ut igen.

Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Du har en viktig poäng här. Om det är bevisat att GM väntat på platsen innan M dyker upp faller alla impulshandlingar. Då är detta planerat. Kanske i första hand en åthutning, men så går allt överstyr.
I så fall handlar det om en person, som varaktigt befinner sig i staden.

Svårt att bevisa men de flesta vittnesuppgifter tyder på att minst en person men antagligen två har väntat i området innan mordet. Flera av vittnena verkar trovärdiga, bland annat sopgubbarna och kvinnan som gick och köpte en likadan ribbstickad polo som den hon säger att personen hon såg bar.

Man kan inte helt utesluta impulsivhandling ändå eftersom gm ju kan ha väntat på en viss människotyp att attackera, som ett barn, en person med invandrarbakgrund. Och att Mohammed var den första av denna människotyp som gm stötte på. Det som säger emot det här är imho att han sen knivar ihjäl även en person som inte tillhör denna kategori (för att tysta ett vittne förvisso, men ändå).

Jag tror att allt går överstyr men att gm ändå bar på ett så uppdämt hat att det oundvikligen kunde gå på nåt annat sätt. Säg det rimligaste scenariot utifrån rekonstruktionen: gm anfaller Mohammed bakifrån och faller över honom med total likgiltighet för att skada Mohammed. I efterhand framkommer, av obduktionen dvs, att misshandeln utan kniv i sig var dödlig. Kan en egentlig konfrontation ha föregått ett anfall bakifrån? Det tror inte jag, utan istället snarare att Mohammed överraskades av gm när han blev anfallen av honom bakifrån. Dvs gm var ute efter att skada Mohammed och även om det initiala uppsåtet inte var att döda honom så tyder bryskheten i det inledande överfallet på att han åtminstone var likgiltig inför omfattningen på den skada som han åsamkade Mohammed, så likgiltig att den ju blev dödlig.
Senast redigerad av clandeztino 2019-12-07 kl. 18:57.
Citera
2019-12-07, 19:04
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Hoppas du har rätt. Sedan är det väl 50/50 om han kan dömas, men det spelar mindre roll känner jag. Sedan har vi iofs möjligheten att han inte lever. Säg 10% på den och 45/45. Vore skönt att få veta vad motivet var, om man hittar honom finns nog en viss chans att han kommer berätta det. Eftersom han vet att han får livstid (om han döms) så har han inte mycket att förlora.
Det beror på vilken roll han haft i morden. I Knutbyfallet hamnade barnflickan som utförde mordet och ytterligare ett mordförsök på rättspsyk och är idag fri. Pastorn som anstiftade brotten sitter idag bakom lås och bom. Vi vet inte vilken roll gm haft: om han agerat helt solo eller på någons uppdrag?
Senast redigerad av MossTrums 2019-12-07 kl. 19:15.
Citera
2019-12-07, 20:13
Medlem
Det mest logiska måste ha ha med familjen och databutiken att göra, något annat verkar väldigt udda. Missnöjd kund är min slutsats.
Citera
2019-12-07, 20:17
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Det mest logiska måste ha ha med familjen och databutiken att göra, något annat verkar väldigt udda. Missnöjd kund är min slutsats.

Japp pappa Hassan är motivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in