2019-12-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja, eftersom han bara är vittne så kan han ljuga om en sån sak. Det är skäl för uppsägning. Han visste ju inte han 30 år senare skulle vara misstänkt för mordet. Han ljuger ju om massor.

"Den tidigare kvällen" betyder ordagrant "kvällen innan". Så jag tvivlar på att helheten omöjliggör att man tolkar det som just "kvällen innan".

Jag tycker helheten gör att ingen kan tro att den frågan gäller en helt annan kväll. Förhöret blir ju jättekonstigt i sådana fall.

Polisen känner knappast till hur passagesystem och tidsrapportering går till på Skandia så att han skulle vara rädd för att bli av med jobbet känns långsökt. Det är knappast en fråga för polisen.
Citera
2019-12-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
”Vad skulle Palmeutredningen ha att göra med om jag varit ute en sväng under kvällen, jag är ju bara ett vittne”.

Så tänkte nog Stig och så skulle nog du också tänka om du INTE hade något med mordet att göra.

”Det ska väl dom skita i, om jag varit ute och tagit en nypa luft, vilket jag inte ens kommer ihåg, och det är väl min ensak. Fullständigt irrelevant”

Frågan är insinuant, och förtjänar inget svar.
Vi kan åberopa begreppet ”personlig integritet”

Du grottar ner dig i ingenting, och har man kommit så långt är man mycket nära att trilla ner i kaninhålet där fantasins sköna värld breder ut sig.

Det är väl inte nödvändigtvis en insinuant fråga. Har han varit ute i det området tidigare på kvällen så kan han ju observerat något intressant som kan vara viktigt för polisen att veta även om han senare bara är ett vittne.
Har han varit ute på kvällen, som väktare påstår, så känner jag mig övertygad om att han ljuger i detta förhör. Det kan det så klart finnas en massa skäl till men jag tror ju inte det i så fall beror på att det är något polisen ska "skita i".
Citera
2019-12-07, 00:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Holmgren har ju spegelvänt allt, det har man klarlagt.

Jag ser inte i förhören att IM påstår GM var söder om Palmes kropp. Han är bara otydlig med ordet "runt". Jag skulle kalla IM en konstnärssjäl, inte skarp.

"Konstnärssjäl" ! Utmärkt. Delar din uppfattning. IM är stark i sina beskrivningar av det otäcka mordet men han är ingen räknesticka om uttrycket tillåts och det ska man väl heller inte kräva av folk som just bevittnat ett mord.

Men man måste vid läsandet av förhören med IM komma ihåg att hans svaga sida är just detta med logiska skarpa resonemang om tider, positioner, rörelser etc. Man kan inte bygga sin analys enbart på IM:s påståenden. Dessutom beskriver han ju själv att han satt för långt ifrån och inte såg något pga motljuset från Dekorima.

Ja, Holmgren spegelvände förloppet. Och AD hävdade att Palme skjutits med två skott i bröstet. AD hävdade även att GM bar en grå herrhatt.

Om vi bortser från det orimliga i "herrhatt" så bör man också väga in ljusförhållanden i vittnens beskrivningar av färger och mörkt/ljust. Det märker man vid Grand där Grandmannens klädsel är ljusare utanför entrén och mörkare vid möbelaffären.
Citera
2019-12-07, 00:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vet inte om någon av dessa ”omständigheter” jag talar om har med mordet att göra, men allt följer ett mönster.
Titta på de delar som utredningen ignorerat allra mest, men som faktiskt borde haft en betydligt mer central betydelse.
Gör man det så hittar man en del anmärkningsvärda ”omständigheter” som kan förklara att utredningen slagit in i felaktig riktning. Kan också vara utredningsslarv, men jag avhåller mig från att antyda vad det handlar om.
Inget vittne är mördaren så mycket kan jag säga.

Men det är kul att folk vaknar till när man skriver något sådant.

Hm, här blir man utan tvekan intresserad. Jag vet att du länge dammsugit området kring mordplatsen vid tiden precis före och efter mordet och funnit en del märkligheter/svagheter i polisens granskning.

Det som polisen ignorerat är väl just vilka personer som verkligen befann sig i området i samband med mordet. Det måste för det första finnas oerhört många fler förhör med för oss okända vittnen. Dessutom finns - åtminstone öppet redovisat - flera ofullständiga förhör med vittnen.

Jag tänker exempelvis på de summariska förhören med NF och AD, liksom även med YN. Jag är heller inte så imponerad av förhören med vissa intressanta vittnen vid Grand - MS, AK, HF, MD, LK.

AB:s sällskap och passagerarna i HJ:s bil är också lite borttappade tycker jag.

IM:s "minnesproblem" med reklampelaren är en annan punkt som inte utreddes ordentligt.

Mönstret jag kan se är att det detaljerade händelseförloppet kring mordplatsen kort tid före mordet fortfarande är delvis höljt i dunkel.

IM:s kommentar om att han behövde behålla blicken på GM för att inte "förväxla honom med ett vittne" är märklig. Det fanns, enligt den officiella rapporteringen, inga vittnen på mpl förutom LP/AB.
Citera
2019-12-07, 00:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
Jag tycker helheten gör att ingen kan tro att den frågan gäller en helt annan kväll. Förhöret blir ju jättekonstigt i sådana fall.

Polisen känner knappast till hur passagesystem och tidsrapportering går till på Skandia så att han skulle vara rädd för att bli av med jobbet känns långsökt. Det är knappast en fråga för polisen.

Nej men kanske en fråga för väktarna och andra på Skandia som också förhördes.
Citera
2019-12-07, 01:05
Medlem
Citat:
Det är väl inte nödvändigtvis en insinuant fråga. Har han varit ute i det området tidigare på kvällen så kan han ju observerat något intressant som kan vara viktigt för polisen att veta även om han senare bara är ett vittne.
Har han varit ute på kvällen, som väktare påstår, så känner jag mig övertygad om att han ljuger i detta förhör. Det kan det så klart finnas en massa skäl till men jag tror ju inte det i så fall beror på att det är något polisen ska "skita i".
Förhöret är hållet två månader efter mordet, och det är oerhört insinuant.
SE vet ju i det skedet att han inte har något av värde för utredningen att berätta fram till dess han hörde skottet.

Troligen minns han inte om han varit ute, och att hans ”nej” på frågan skulle bli genomanalyserat långt senare hade han nog knappast tänkt sig.
Ett ”nej” på frågan är ett enkelt och okomplicerat svar på att han inte sett något som är värt att berätta:

Han tänkte möjligen:
”Låt oss gå vidare i förhöret, jag kanske var nere och tog en 90 grammare nere vid grillen, men det kan också ha varit en annan kväll...”.

Dra inte för stora växlar på dessa detaljer, det kan också vara så att Anna-Lisa blandat ihop det med en annan kväll, och var han ute så betyder det inte att han stått och gnisslat tänder utanför Grand.

Se upp för kaninhålet!
Citera
2019-12-07, 01:30
Medlem
Citat:
Nej men kanske en fråga för väktarna och andra på Skandia som också förhördes.

Det är inget ovanligt att SE jobbar över och lämnar Skandia utan att använda sitt passerkort. Om han är rädd för att bli av med jobbet p g a fusk med arbetstiden så är det väl mer troligt att det är någon väktare som påpekar detta för någon chef än att det skulle komma fram via polisförhöret. Han smyger ju inte in precis.

Hur som helst det finns i alla fall en del som talar för att SE kommer tillbaka till Skandiahuset strax efter 21 och att han ljuger om detta. Han skulle då ha kunnat passera biografen Grand strax innan 21, alltså den tidpunkten då Palme kommer dit. Detta är ju bara en detalj det finns ju så mycket mer intressanta saker med SE...
Citera
2019-12-07, 01:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är inget ovanligt att SE jobbar över och lämnar Skandia utan att använda sitt passerkort. Om han är rädd för att bli av med jobbet p g a fusk med arbetstiden så är det väl mer troligt att det är någon väktare som påpekar detta för någon chef än att det skulle komma fram via polisförhöret. Han smyger ju inte in precis.

Hur som helst det finns i alla fall en del som talar för att SE kommer tillbaka till Skandiahuset strax efter 21 och att han ljuger om detta. Han skulle då ha kunnat passera biografen Grand strax innan 21, alltså den tidpunkten då Palme kommer dit. Detta är ju bara en detalj det finns ju så mycket mer intressanta saker med SE...

Ja, det är fascinerande psykologi bakom någon som ljuger så mycket bara för att göra sig själv viktig. Sorgligt livsöde
Citera
2019-12-07, 01:40
Medlem
Citat:
Förhöret är hållet två månader efter mordet, och det är oerhört insinuant.
SE vet ju i det skedet att han inte har något av värde för utredningen att berätta fram till dess han hörde skottet.

Troligen minns han inte om han varit ute, och att hans ”nej” på frågan skulle bli genomanalyserat långt senare hade han nog knappast tänkt sig.
Ett ”nej” på frågan är ett enkelt och okomplicerat svar på att han inte sett något som är värt att berätta:

Han tänkte möjligen:
”Låt oss gå vidare i förhöret, jag kanske var nere och tog en 90 grammare nere vid grillen, men det kan också ha varit en annan kväll...”.

Dra inte för stora växlar på dessa detaljer, det kan också vara så att Anna-Lisa blandat ihop det med en annan kväll, och var han ute så betyder det inte att han stått och gnisslat tänder utanför Grand.

Se upp för kaninhålet!

Visst, jag förstår vad du menar men det är väl bara detaljer man har kvar att grotta ner sig i. Och jag har sett just det sättet att svara på i helt andra förhör lite för många gånger för att inte haja till.

F: Får jag bryta där. Under den tidigare kvällen hade du varit på Skandia hela tiden, på ditt arbetsrums eller i huset?
E: Inte på den tidigare kvällen.
F: Vad hade du gjort tidigare på kvällen. När började du arbeta?
E: Du menar just den här kvällen?
F: Just det.
E: Då har jag varit på mitt arbetsrum hela kvällen.

Man lägger till ett villkor när man svarat fel. Han kan ha missuppfattat frågan men han kan också svarat lite för fort utan att tänka efter.

Sen lämnar han Skandiahuset 23.19, hatar Palme och har ett signalement som stämmer in på mördaren också
Citera
2019-12-07, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Den osannolika mördaren tror jag är PUs huvudspår. Undrar om dom spårat/provskjutit revolvrarna. Och om så är fallet, vad har det gett för resultat. Längtar till februari-20, då brukar det diskuteras scenarion av media, s.k.experter...ja ni hajar

Det verkar konstigt att PU skulle haka på ett journalistspår och "hitta" eller "lösa" eller "presentera en lösning".
Tänk om alla ca 1000 poliser i PU har missat SE och sedan hittar journalister på en okänd tidning rätt GM.
Det skulle ställa till nya problem. Man måste fortfarande förklara hur SE kunnat veta att LOP skulle komma förbi och dessutom ha motiv+vapen att döda innan semestern. Nej den gubben går inte.

KP har just nu världens svåraste jobb. Dessa uppdrag har han: 1 släcka allt intresse om MOP en gång för alla. 2 Ge en lösning som gör att folket kan sova tryggt om natten. Inte ens Ingvar Carlsson kunde sova tryggt om natten. 3 Behålla sin egen heder, dvs slippa bli en historisk figur synonym med lögnhals.
Citera
2019-12-07, 02:38
Medlem
Basfaktas avatar
En liten fråga.

Läser om en del förhör just nu. Bengt Palm säger att han- när han stannat bilen vid västra trottoaren - ser en ung man i 25-årsåldern klädd i en vit jacka springa över Sveavägen fram till mpl.

Vem är det?

Tänkte förut att det var AD, 28 år vid tillfället, som sprang över från sin taxi, men AD var klädd i en mörk jacka.

Per Vallin talar om en flinande tjej och en ljushårig kille 20-25 år när han och hans syster kommer fram till mpl. Vilka var det? Per och Christina Vallin var på plats mycket tidigt.

Den flinande tjejen och den 25-årige killen är inte identiska med Stefan G/Anna H. Dem nämner han separat.

Det här har vi diskuterat tidigare, men det är frustrerande att det står två ungdomar vid OP/LP direkt efter skotten som ingen vet vilka de är.
Citera
2019-12-07, 03:53
Medlem
Till alla er som tror på konspirationer om sydafrikanska agenter eller svenska militärer och poliser. Ni är mycket fel ute.

Detta dåd är utfört av en vettvilling. Valet av mordtillfälle och mordplats utesluter helt alla konspirationer.

Om någon större makt legat bakom mordet hade det aldrig ägt rum en fredagkväll mitt i centrala Stockholm. Det fanns hundratals bättre tillfällen att mörda Olof Palme.

Att mördaren inte mötte någon annan än Lars Jeppsson längs med flyktvägen är bara ren slump. Ingenting som kunde planeras på förhand.

Förmodligen har mördaren sett paret Palme gå in på bion och då fallit för ingivelsen. Därefter har han inväntat att bion skulle ta slut. Eventuellt hämtat ett vapen under tiden om han inte redan hade det med sig.

Mördaren kommer endast undan med en helt ofantlig tur.

Några tänkbara gärningsmän:
- Victor Gunnarsson
- Stig Engström
- Christer Andersson
- ”enarmade Lennart”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in