2019-12-06, 08:48
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det går inte att vränga detta så att det blir något annat.
NF säger att Björkman var bakom gruppen av människor från hans position sett.
Gruppen var mellan honom och Björkman.
Hur det var egentligen vet ju inte jag, men det är ju klart att det är vad han säger.

Knappt troligt att 4-5 personer ut HJ:s taxi stått där innan NF ens hunnit vända sig om heller.

NF har inte passerat gruppen när han gått norrut, så det kan väl röra sig om det gäng som enl IM kan ha mött Makarna Palme ungefär vid annonspelaren.

Hur kunde NF känna till Björkmans rörelser i porten tror du?

Mannen i beige kan ha varit den i det gänget som LP fick syn på då hon sökte hjälp.
Nej "Han såg några personer vid korsningen med Tunnelgatan" (FUP 93)

inte vid annonspelaren/banklokalen/Skandias entré eller ännu längre norrut

Rörelserna är nog påhitt.

"Det är bara jackan Fauzzi ser" (FUP 92)

Mannen i beige kan ha varit Engström med beige halsduk och beige huvudbonad

Anna-Lisa Gahn: "Vidare hade han en beige eller brunfärgad huvudbonad med öronlappar som knäpps över huvudet"
Senast redigerad av 299792458 2019-12-06 kl. 09:27.
Citera
2019-12-06, 09:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Enligt Wall var AB väldigt noga med att inte framträda i medierna efter mordet. Hans fru fick ta alla telefonsamtal från journalisterna i bostaden och arbetskamraterna skötte telefonvakten på jobbet. Tror inte AB:s identitet blev känd förrän i tingsrätten.

Att någon stod i porten berättar ju flera vittnen för polisen direkt efter mordet. Men att det var AB visste ingen utom polisen.

Att AB gick bakom LOP vid Dekorimabutiken och efter det stod i porten till Dekorimabutiken, berättar flera vittnen. Så ja, det här är något NF verkligen såg.

Frågan är var han var, när han såg detta? Alla andra var i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan
Senast redigerad av 299792458 2019-12-06 kl. 09:32.
Citera
2019-12-06, 09:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja det här är ju en nyckelfråga. LP påstod väl att hon ville titta i Saris skyltfönster, men var det den verkliga anledningen? Var det istället så att OP ville byta trottoar och att hon då passade på att titta i skyltfönstret? Eller är Sari ett påhitt för att dölja det faktum att OP upptäckt något?

LP verkar hursomhelst inte ha sett någon förföljare. Hon beskriver i förhören att hon medvetet "stängde ute" allmänheten när hon och OP var ute på stan. Hon såg bort, undvek ögonkontakt.

I de offentliggjorda förhören berättar hon inte att hon sett någon förföljare/obehaglig person vid Grand eller söder om Grand. Men det kanske hon gjorde?

I och för sig säger hon att hon märkte att någon stod nära familjen Palme vid bokhandeln. Men att hon inte kan ge något signalement på den personen.

I Tingsrätten säger Lisbeth "Det finns en tendens att skjuta detta längre bort i psykologisk mening" Det kan hända att hon också har skjutit korsande av vägen längre bort, längre norr.
Citera
2019-12-06, 09:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Eftersom AB:s sällskap Fröling/Nyberg/Gustavssson inte mötte makarna Palme och Carina/Sirpa på östra trottoaren. Tror jag makarna Palme gick på västra trottoaren efter att ha korsat AF kyrkogata och att de då, på västra trottoaren, mötte det unga paret som också Carina/Sirpa mötte på västra trottoaren, efter att ha korsat AF kyrkogata.

"Najic har inte sett makarna Palme korsa Sveavägen, och han såg dem inte heller promenera på Sveavägens östra sida"

"han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom fram till busshållplatsen för buss 52, tappade han kontakten med dem"

källa: FUP 55

PS: busshållplatsen för buss 52 är på västra trottoaren efter AF kyrkogata

Frågan är ju också, var det unga norrgående paret kom ifrån ? NF kan ha mött dom när han någonstans kom in på Sveavägen.

Med andra ord, jag tror att det bara finns ett oidentifierat ungt par, inte tre.

Istället för att bidra till ytterligare förvirring vill jag fråga dig vad som är din poäng. Varför är det unga norrgående paret på västra trottoaren viktigt? Det var ju massor av unga människor i området.
Citera
2019-12-06, 09:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Eftersom AB:s sällskap Fröling/Nyberg/Gustavssson inte mötte makarna Palme och Carina/Sirpa på östra trottoaren. Tror jag makarna Palme gick på västra trottoaren efter att ha korsat AF kyrkogata och att de då, på västra trottoaren, mötte det unga paret som också Carina/Sirpa mötte på västra trottoaren, efter att ha korsat AF kyrkogata.

"Najic har inte sett makarna Palme korsa Sveavägen, och han såg dem inte heller promenera på Sveavägens östra sida"

"han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom fram till busshållplatsen för buss 52, tappade han kontakten med dem"

källa: FUP 55

PS: busshållplatsen för buss 52 är på västra trottoaren efter AF kyrkogata

Frågan är ju också, var det unga norrgående paret kom ifrån ? NF kan ha mött dom när han någonstans kom in på Sveavägen.

Med andra ord, jag tror att det bara finns ett oidentifierat ungt par, inte tre.

Ett ungt par som går söderut på östra trottoaren ca 23.20 kan omöjligt vara samma par som går norrut på västra trottoaren ca 23.20.

Varför håller du på.så här? Det leder väl ingenstans.
Citera
2019-12-06, 09:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Istället för att bidra till ytterligare förvirring vill jag fråga dig vad som är din poäng. Varför är det unga norrgående paret på västra trottoaren viktigt? Det var ju massor av unga människor i området.
Målet är att få en korrekt bild av situationen sekunderna innan mordet, Basfakta

Ulrika Rytterstål och Susanne Karlsson som gick framför Carina/Sirpa på västra trottoaren, mötte inte det unga norrgående paret. Betyder inte det, att de måste ha kommit från andra sidan Sveavägen ?
Citera
2019-12-06, 10:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ett ungt par som går söderut på östra trottoaren ca 23.20 kan omöjligt vara samma par som går norrut på västra trottoaren ca 23.20.

Varför håller du på.så här? Det leder väl ingenstans.

Han säger inte att de "går söderut på östra trottoaren"

"Fauzzi uppger att han under sin gång Svavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par" (FUP 94)

De kan ha kommit från vänster (från öst) när de mötte honom och korsad Svavägen till den västra trottoaren
Senast redigerad av 299792458 2019-12-06 kl. 10:08.
Citera
2019-12-06, 10:10
Medlem
Den osannolika mördaren tror jag är PUs huvudspår. Undrar om dom spårat/provskjutit revolvrarna. Och om så är fallet, vad har det gett för resultat. Längtar till februari-20, då brukar det diskuteras scenarion av media, s.k.experter...ja ni hajar
Citera
2019-12-06, 10:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, jag kan knappast tänka mig att NF kunnat fått informationen om AB och hans rörelser fram och tillbaka i portnischen.
Beskrivningen är så klockrent återgiven att det utesluter att NF far med osanning. Han kan inte ha fantiserat ihop detta.
I samma slag utesluts han också som gm. Förstås.
Troligtvis stod han betydligt närmare mordplatsen än Sveavägen 56.

En liten fundering bara ang det unga par han mötte.
Så här står det beskrivet i förhöret:

”Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par”

Om man tolkar det lite mer öppet så finns det inget som säger att han mött dem norr om Dekorima.
Mötesplatsen hade också kunnat vara på sträckan Kungsgatan-Tunnelgatan.

Nej det har du rätt i. Jag har bara tolkat uppgiften om det unga paret som relevant i relation till mordet. Dvs "såg du någon sedan du passerat den folktomma Tunnelgatan?".

Även om han mötte ungdomarna lite längre söderut så hade de ändå förmodligen passerat Tunnelgatan och då enligt källorna inte sett någon GM.
Citera
2019-12-06, 10:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Den osannolika mördaren tror jag är PUs huvudspår. Undrar om dom spårat/provskjutit revolvrarna. Och om så är fallet, vad har det gett för resultat. Längtar till februari-20, då brukar det diskuteras scenarion av media, s.k.experter...ja ni hajar
Jag tror PU förstår att Stig Engström är mannen i beige (mannen med beige halsduk och beige huvudbonad) och inte mördaren med stickad mössa.

Självklart har dom provskjutit vapensamlerens revolvrar, utan resultat.
Senast redigerad av 299792458 2019-12-06 kl. 10:47.
Citera
2019-12-06, 10:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Målet är att få en korrekt bild av situationen sekunderna innan mordet, Basfakta

Ulrika Rytterstål och Susanne Karlsson som gick framför Carina/Sirpa på västra trottoaren, mötte inte det unga norrgående paret. Betyder inte det, att de måste ha kommit från andra sidan Sveavägen ?

Jo det är väl lovvärt att försöka få fram en korrekt bild. Men menar du att det unga norrgående paret på västra trottoaren är relevant i relation till mordet? Var de på något sätt inblandade menar du?
Citera
2019-12-06, 10:42
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jo det är väl lovvärt att försöka få fram en korrekt bild. Men menar du att det unga norrgående paret på västra trottoaren är relevant i relation till mordet? Var de på något sätt inblandade menar du?
Nu, skojar du va? Du vet att jag bara tror en person var inblandad, han som såg Björkman gå bakom paret Palme, vid Dekorimabutiken.

Citat:
Det kan ha rört sig om högst 30 sekunder innan paret Palme kom fram till Dekorimabutiken. Den slutliga bedömning gärningsmannen gjort i detta läge bör ha innefattat följande komponenter:
• Vittnet Björkman kommer gående alldeles bakom paret Palme.

källa: Gärningsmannaprofilen s. 88
Senast redigerad av 299792458 2019-12-06 kl. 11:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in