Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Vet inte om någon av dessa ”omständigheter” jag talar om har med mordet att göra, men allt följer ett mönster.
Titta på de delar som utredningen ignorerat allra mest, men som faktiskt borde haft en betydligt mer central betydelse.
Gör man det så hittar man en del anmärkningsvärda ”omständigheter” som kan förklara att utredningen slagit in i felaktig riktning. Kan också vara utredningsslarv, men jag avhåller mig från att antyda vad det handlar om.
Inget vittne är mördaren så mycket kan jag säga.
Men det är kul att folk vaknar till när man skriver något sådant.
Hm, här blir man utan tvekan intresserad. Jag vet att du länge dammsugit området kring mordplatsen vid tiden precis före och efter mordet och funnit en del märkligheter/svagheter i polisens granskning.
Det som polisen ignorerat är väl just vilka personer som verkligen befann sig i området i samband med mordet. Det måste för det första finnas oerhört många fler förhör med för oss okända vittnen. Dessutom finns - åtminstone öppet redovisat - flera ofullständiga förhör med vittnen.
Jag tänker exempelvis på de summariska förhören med NF och AD, liksom även med YN. Jag är heller inte så imponerad av förhören med vissa intressanta vittnen vid Grand - MS, AK, HF, MD, LK.
AB:s sällskap och passagerarna i HJ:s bil är också lite borttappade tycker jag.
IM:s "minnesproblem" med reklampelaren är en annan punkt som inte utreddes ordentligt.
Mönstret jag kan se är att det detaljerade händelseförloppet kring mordplatsen kort tid före mordet fortfarande är delvis höljt i dunkel.
IM:s kommentar om att han behövde behålla blicken på GM för att inte "förväxla honom med ett vittne" är märklig. Det fanns, enligt den officiella rapporteringen, inga vittnen på mpl förutom LP/AB.