2019-12-06, 11:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Du är troligtvis inte kurd. Jag är insatt i den kurdiska kulturen. Den är starkare än religion, sekter, etc. Heder går före ALLT. Man mördar sina döttrar för utomäktenskapligt samlag etc. Den kurdiska kulturen, oavsett religion, är mycket svår för oss svenskar att förstå sig på. Det vore absolut inte anmärkningsvärt om en hel kurdisk släkt hjälper en familjemedlem för att bevara hedern. Pappans liv är över om det kommer fram att han uppfostrat en mördare, förstår du? Pappans val är 1. Mörda sin son. 2. Hjälpa honom så han ej blir dömd för mord

Ja det är väl det mest troliga att det är hedersrelaterat.
Citera
2019-12-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Varför skulle det inte kunna vara hedersmord och skyddande av brottsling med hedersmotiv?

Jag vet inte riktigt om det finns någonting allmänt vedertaget som heter "skyddande av brottsling med hedersmotiv"?
Det jag tänker är att när man kommer till Skyddande av brottsling så är det näst intill per automatik så att personen ifråga inte vetat om vad som varit planerat, personen har inte ens vetat att offret dödats när den kopplas in, utan har helt enkelt agerat och skyddat, ofta i panik, EFTER att gärningen ägt rum.
Och om du inte vetat någonting, utan helt enkelt bara skyddar personen ifråga vare sig det från början varit ett hedersmord eller inte, kan man då kalla det för hedersmotiv från den skyddandes sida...Hmm, jag vet inte? Men det känns iallafall inte så...
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis, GT sitter med information och uppdaterade nu från skyddande till griftefridsbrott.
Kan man då anta att det kommit DNA svar som påvisar att blod funnits på verktyg som används vid styckning eller hudavskrap/liknande hos den misstänktes bil eller andra ägodelar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ontopic. Är familjen kurder?

Off topic
Du hör hur ologisk heder är va? Om du läser igenom ditt eget inlägg.

Om sonen mördar någon så har pappan uppfostrat en mördare annars är hedern förstörd och då är alternativet att mörda sonen eller hjälpa sonen... Men då blir ju pappan en mördare om han väljer första alternativet och då blir farfars heder förstörd om han inte döljer mordet på sonsonen eller mördar sin sin son.

Ja vem har någonsin sagt att heder är logiskt? Det är ju det absolut mest sinnessjuka fenomen som existerar. Jag orkar inte dra detta en gång till, men jag vet vad jag pratar om. Jag har jobbat med kurdiska ungdomar i många år och tycker mig vara väldigt insatt i den kulturen. Jag har varit med i flera hedersrelaterade utredningar där unga flickor försvunnit spårlöst under sommar och jullov etc. Nej, om Pappan mördar sin son ses han inte som en mördare av släkten. Han är då den som tar ansvar för familjens heder. Det går inte att jämföra ett mord på sin flickvän med ett hedersrelaterat mord. Du behöver läsa mer om hederskultur för att kunna förstå mitt resonemang, men man mördar utan att tveka både sina söner/bröder/döttrar och systrar för att de lagt skam över familjen. I vissa fall räcker det att man varit tillsammans med en svensk kille för att ens pappa ska mörda en.
Citera
2019-12-06, 12:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
För att man redan sagt skyddande av brottsling.

Du menar att man uppgett motivet till skyddande av brottsling? Ange gärna källa på det. Om polisen inte angett motiv så kan ju skyddandet av brottsling ha hedersmotiv som motiv.
Citera
2019-12-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monocerotis
Pappan vill vara lite mer än han är.
Märkvärdig, glänsa mer än vad ekonomin tillåter, inte omtyckt bland folk som har fötterna på jorden. En besserwisser!!
Vad kan man dra för slutsatser av beteendet?

Framgått tidigare i tråden att pappan var väl ansedd? Hurvida de stämmer eller ej vette tusan. Vad baserar du detta på?

NU behöver vi rota mer i pappan! Vem är han? vad är han för människa? Tidigare dömd? varför kom han till Sverige? allt..
Citera
2019-12-06, 12:05
Medlem
Ratis avatar
Kan dom inte bara erkänna och berätta vars kroppen är så familjen får ett avslut för en gångs skull.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Kan man då anta att det kommit DNA svar som påvisar att blod funnits på verktyg som används vid styckning eller hudavskrap/liknande hos den misstänktes bil eller andra ägodelar
Antingen det, eller så har någon börjat tala...
Citera
Medlem
Citat:
Så är det. Inte ens de mest välintegrerade klarar detta på en generation. Integration är mycket svårt då det handlar om att ändra folks "inre väsen" (vad man tror på). Detta gör också att man (som det verkar i detta fallet) inte agerar enligt vad vi i väst skulle kalla rationellt. Sedan finns det svenskar sedan flera generationer som också skulle kunna göra samma sak, men det krävs lite mer för detta.

I detta fallet så kan det nog väl förklara varför släkten hjälpte till att röja undan liket.

Tyvärr reproduceras hederskulturen fortfarande. Jag har haft elever som uttryckt hur sjukt det är och att ”om jag får barn kommer jag låta mina barn leva ett fritt liv.” Några år senare upprepas mönstret tyvärr...
Citera
2019-12-06, 12:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Ja vem har någonsin sagt att heder är logiskt? Det är ju det absolut mest sinnessjuka fenomen som existerar. Jag orkar inte dra detta en gång till, men jag vet vad jag pratar om. Jag har jobbat med kurdiska ungdomar i många år och tycker mig vara väldigt insatt i den kulturen. Jag har varit med i flera hedersrelaterade utredningar där unga flickor försvunnit spårlöst under sommar och jullov etc. Nej, om Pappan mördar sin son ses han inte som en mördare av släkten. Han är då den som tar ansvar för familjens heder. Det går inte att jämföra ett mord på sin flickvän med ett hedersrelaterat mord. Du behöver läsa mer om hederskultur för att kunna förstå mitt resonemang, men man mördar utan att tveka både sina söner/bröder/döttrar och systrar för att de lagt skam över familjen. I vissa fall räcker det att man varit tillsammans med en svensk kille för att ens pappa ska mörda en.

Det här ska vi då försöka få in i ett svenskt rättsystem.. Vi har ju iofs redan börjat när någon nämndeman dömde till nån persons fördel då han/Hon kom från en finare släkt...
Citera
Medlem
(vad tror vi ) vad vet vi? om ägaren till den svarta mercan som sågs hos pappan?
den med reg nummer MXY524 som står på en M*rteza M*radi, född -89.

Såg att denna Mortez* mora*di delade inlägg för ca 30 minuter sedan så uppenbarligen inte denne som är häktad..
Senast redigerad av sohefall 2019-12-06 kl. 12:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad har man för umgängeskrets om man kan hitta flera personer som hjälper en att dölja ett mord? Jag känner ingen jag skulle kunna ringa och säga: "Jag har just mördat någon och behöver hjälp med att stycka kroppen, forsla bort den och gömma den. Sedan måste ni ljuga för polisen för min räkning.)

Alla jag känner skulle säga till mig att ringa polisen och ange mig själv.

Äpplet brukar inte falla långt ifrån trädet.
Mördare brukar inte ha helt oskyldiga föräldrar eller partner.
Det kan kännas otänkbart för dig, men om du själv inte är kapabel till att mörda så är dina närmaste troligtvis inte heller det.

Det är inte helt ovanligt att mördare får hjälp av familjemedlemmar, flickvän, fru eller vänner med att komma undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in