2019-12-06, 11:42
Medlem
Typ https://minfil.com/7aT0E4D5n9/butik_JPG

Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Mycket mycket långsökt att de skulle släpat en kropp till en köttbutik (vad du nu menar med det uttrycket)
Däremot är det praktiskt att be någon styckningskunnig att hjälpa till att dela på den kropp det kan inte vara så jävla enkelt.
Enda erfarenhet jag har av att stycka är när vi köpt halva grisar eller delar av nöt på närodlat-gårdar. Det är inte så enkelt att skära loss benen med bara en kniv om man inte anlitar någon som är kunnig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Varför skulle det inte kunna vara hedersmord och skyddande av brottsling med hedersmotiv?
För att man redan sagt skyddande av brottsling.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Tidigare efterfrågats om klockslag för förhandling om förlängd häktning.
Omhäktningsförhandlingen för den tredje personen äger rum i Uddevalla tingsrätt kl. 13 i dag.

Tingsrättens målnummer: B 3280–19.

Angående de 2 medmisstänkta

I nuläget går vi inte ut med vilka brott de två anhållna är misstänkta för. Åklagare kommer under helgen besluta om de ska begäras häktade eller om de ska friges, säger kammaråklagare Jim Westerberg, som leder förundersökningen.

Därtill har åklagaren gjort sin anträffbar för media i telefon mellan kl 14:15 - 15:00.
Ett mycket självsäkert beteende, i min mening.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarna
Inte förvånad ett alls med tanke på hur många som fanns på pappans adress.

Det verkar inte vara ovanligt att folk skriver sig på en adress som de aldrig bor på. Av praktiska skäl. Så vilka som verkligen befunnit sig där är nog t v oklart.
Citera
2019-12-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men dom har ju uttalat sig om det nu på morgonen att dom skall vara misstänkta för Skyddande av brottsling.

Vänder snabbt gör det absolut! - Men man kan ju hålla sig till det som är sagt till att börja med...
citat: från aklagare.se ang detta!

I nuläget går vi inte ut med vilka brott de två anhållna är misstänkta för. Åklagare kommer under helgen besluta om de ska begäras häktade eller om de ska friges, säger kammaråklagare Jim Westerberg, som leder förundersökningen.

Nu håller vi oss till det vi med säkerhet kan säga! Har du hört nåt annat med vilka rubiceringar detta har fått, så är det i nuläget ett falskt påstående.
Citera
2019-12-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad är det som är fel? Man behöver inte vara flera som mördar för att det ska vara ett hedersmord..

Lite så jag menar..
I Fadimes fall t.ex. Nu var det förvisso pappan som mördade sin dotter. Men, brodern var ju minst lika inblandat om jag minns det rätt.
Citera
2019-12-06, 11:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Du har en ologisk förklaring.. Det kan forffarande vara hedersrelaterat oavsett om personen sitter för skyddande av brottsling
Citera
2019-12-06, 11:46
Medlem
Citat:
Vad är det som är fel? Man behöver inte vara flera som mördar för att det ska vara ett hedersmord..

Såhär: Hedersmord betyder att någon har förstört släktens heder och således måste bort (mördas). Detta gäller ej för svenska kvinnor som ej är gifta med utländska män. Därav kan mordet ej vara ”hedersmord” i den bemärkelsen. En person som inte ingår i klanen (dvs Wilma) kan ej förstöra släktens heder eftersom de ej är gifta. Motivet i detta fall är troligtvis svartsjuka och bristande impulskontroll. Wilma har mördats i affekt under ett bråk. Däremot har troligtvis MGM släkt hjälp till att städa undan efter detta, för att annars riskerar familjens heder att sabbas. Det är således MGM som riskerar att förstöra familjens heder, genom att vara en mördare. Om MGMs pappa har uppfostrat en mördare är hedern förstörd. Då måste pappan mörda sin son för att rentvå denna handling och rädda familjens heder. Troligtvis ville pappan ej mörda sonen, utan valde istället att göra allting i sin makt för att sonen skulle gå fri. Om MGM ej döms för mordet räddas familjens heder.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaceN
Lite så jag menar..
I Fadimes fall t.ex. Nu var det förvisso pappan som mördade sin dotter. Men, brodern var ju minst lika inblandat om jag minns det rätt.

Exakt, det är motivet som kan vara heder och det är ju inte en speciell brottstyp som vissa verkar tro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

denna gången har man inte gått ut med att det är skyddande av, vilket jag tycker är konstigt, då man tidigare gjort det.. mao det kan finnas annan rubricering.
Citera
2019-12-06, 11:48
Medlem
Citat:
Du har en ologisk förklaring.. Det kan forffarande vara hedersrelaterat oavsett om personen sitter för skyddande av brottsling

Jag trodde vi diskuterade vad polisens misstanke var.

Jag har mycket svårt att tro att mordet är hedersrelaterat (annat än kulturellt betingat svartsjukemord). Dock är uppstädningen nog hedersrelaterad, men det blir ur polisens perspektiv fortfarande skyddande av brottsling eller griftefridsbrott som mest.
Citera
2019-12-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
denna gången har man inte gått ut med att det är skyddande av, vilket jag tycker är konstigt, då man tidigare gjort det.. mao det kan finnas annan rubricering.
Vissa tidningar påstår dock detta, frågan är varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in