Citat:
Detta blir lite komplicerat, Sumer. Men jag tror makarna Palme gick framför Carina Pettersson och Sirpa Lindgren på den västra gångbanan och att dom mötte det unga paret före Carina Pettersson och Sirpa Lindgren mötte det unga paret.
Carina Pettersson: "Efter Adolf Fredriks Kyrkogata mötte de ett yngre par" (FUP 435)
Jag måste här skjut in att också NF nämner att han mötte ett ungt par !? (FUP 93)
Carina Pettersson: "Efter Adolf Fredriks Kyrkogata mötte de ett yngre par" (FUP 435)
Jag måste här skjut in att också NF nämner att han mötte ett ungt par !? (FUP 93)
Jag vet inte om jag missförstår dig nu men följande inträffade:
1) Carina Pettersson och Sirpa Lindgren hade, precis som Lars Jeppsson, besökt Tre Backar på Tegnérgatan. Flickorna gick därefter Sveavägens östra trottoar söderut.
2) Flickorna gick därefter över till den västra trottoaren, dvs korsade Sveavägen, ungefär vid AF kyrkogata.
3) Under sin fortsatta vandring söderut på den västra trottoaren mötte flickorna ett ungt par "efter AF kyrkogata", dvs söder om AF kyrkogata. Det unga paret gick således norrut i riktning Grand.
Carina P var vid tillfället 25 år och Sirpa L 20 år. Rimligen bör de ha gått snabbare än paret Palme på sin vandring rakt söderut mot Sergels torg och då passerat Tunnelgatan en god stund innan paret Palme kom till Tunnelgatan.
Men det var inte det som hände. Istället befann sig Carina/Sirpa på västra trottoaren exakt vid Tunnelgatan när skotten föll.
Det är alltså något som inte stämmer.
Förklaringen bör vara att paret Palme redan hunnit över till den östra trottoaren när Carina/Sirpa nådde den västra trottoaren.
Det betyder att Carina/Sirpa såg paret i 50-årsåldern vid bokhandeln medan de fortfarande befann sig på den östra trottoaren.
Om vi hugger till med att det tog Carina/Sirpa 1 minut att gå från AF kyrkogata till Tunnelgatan så måste paret Palme ha befunnit sig på den östra trottoaren i höjd med Skandia när flickorna nådde västra trottoaren. Dvs 23.20.30.
Om det tog Carina/Sirpa 1,5 minut så var paret Palme på östra trottoaren vid övergångsstället (23.20) när Carina/Sirpa kom till den västra trottoaren.
Eftersom paret Palme gick över gatan vid AF kyrkogata och Carina/Sirpa mötte det unga paret söder om AF kyrkogata så kan inte paret Palme ha mött det unga norrgående paret.
Det unga par som NF mötte gick på den östra trottoaren i riktning söderut. Han mötte dem mellan Dekorima och Skandia. Det kan alltså inte vara samma unga par vi talar om.
Det unga par som NF mötte måste ha passerat Dekorima ca 23.20.30. Om de såg GM har inte framgått i den officiella polisrapporteringen. Men man får anta att de inte såg GM. Annars hade nog den nyheten varit ute för längesen. Det unga paret kan för övrigt vara identiskt med "vittnet Hellgren" i GMP:s sammanställning. Där anges tiden till 23.20. Alla tider är avrundade till hela minuter.
Det var ju många unga par och ungdomar i allmänhet ute den här kvällen ser vi i de offentliggjorda förhören. De hade varit på bio eller besökt pubar/restauranger. Vi har AB:s sällskap, Rolders sällskap, syskonen Vallin, Carina/Sirpa, Ulrika/Susanne, Egon/Annika, Anna/Karin etc. Det var en normal fredagkväll.
Men ett norrgående par på västra trottoaren är inte identiskt med ett södergående par på den östra trottoaren. Särskilt inte när de iakttogs på olika platser vid ungefär samma tid.
Om denna räkneövning har med mordet att göra vet jag inte. Det mest intressanta är väl det unga par som NF mötte, de som inte såg GM vid Dekorima ca 23.20.30?
Senast redigerad av Basfakta 2019-12-06 kl. 01:40.
Senast redigerad av Basfakta 2019-12-06 kl. 01:40.