Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Det borde inte gå då det är en sysselsättning, jag tror inte du får ha någon som helst form av sysselsättning för att kunna få riksdagspensionen.
Eftersom reglerna har ändrats på senare år blir det litet olika för olika ledamöter.
Rossana Dinamarca valdes in för ganska många år sedan så jag tror att hon har mycket förmånliga villkor.
Hursomhelst är det så att inkomstgarantin betalas ut i sin helhet om man inte har andra inkomster i form av lön. Om man har egna inkomster i form av lön sänks inkomstgarantin på basis av inkomstens storlek. Men den upphör inte så det blir en hög inkomst i alla fall. Men kontentan är att en exledamot inte har något att vinna på att ha ett avlönat jobb.
En del trixar genom att att bilda bolag som betalar ut avkastning, inte lön, och få behålla hela inkomstgarantin på det sättet. Reinfeldt gjorde t ex det.
Om Dinamarca numera studerar juridik har hon rimligen ingen inkomst och alltså får hon hela inkomstgarantin ograverad.
Inkomstgarantin är offentlig handling och man kan ringa eller maila till Riksdagens informationsavdelning.
www.riksdagen.se
För övrigt anser jag att inkomstgarantin bör sänkas, liksom den generösa ålderspension som väntar efter fyllda 65.