2019-12-04, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Utveckling i PE och procent för SD per region maj > nov 2019:
Fallande ordning efter procent:

1 Sthlm län........ 13,7 > 22,1 = +8,4 (+61,3%)
2 Västsverige..... 16,8 > 23,9 = +7,1 (+42,3%)
3 Norrland......... 14,6 > 19,5 = +4,9 (+33,6%)
4 Småland......... 17,7 > 23,0 = +5,3 (+30,0%)
5 Sydsverige...... 22,8 > 29,1 = +6,3 (+27,6%)
6 N mellansve.... 20,4 > 25,7 = +5,3 (+26,0%)
7 Ö mellansve.... 18,0 > 21,5 = +3,5 (+19,4%)
8 Sthlm kommun 11,4 > 12,9 = +1,5 (+13,2%)

Kraftigast framåt i Sthlms län, medan kommunen fortsätter vara en extremt fortifierad bubbla.
Sthlms kommun har också Sveriges största mur. Här kan man sitta på Södermalm och vara god och "alternativ" med 100% lintottar i trappuppgången, förskola och skola. Det går inte i GBG eller Malmö. Likaså är de bemedlade förorterna oerhört förskonade från lågkvalificerad invandring.
2019-12-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Stockholm blir svårt. Här behöver ingen med pengar bemötas med mångkulturens värsta avarter speciellt ofta.
Men visst är det märkligt.

De som av socioekonomiska orsaker ihärdigast isolerar sig i vita reservat är desamma som ihärdigast försvarar importen av IQ 70-negrer och inavlade muslimer. Och samtidigt klagar på dålig integration.
2019-12-04, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Men visst är det märkligt.

De som av socioekonomiska orsaker ihärdigast isolerar sig i vita reservat är desamma som ihärdigast försvarar importen av IQ 70-negrer och inavlade muslimer. Och samtidigt klagar på dålig integration.

Ja fast jag känner många av dessa människor. De lever i en total bubbla. De har aldrig satt sin fot i Rinkeby och kommer aldrig göra det. Deras skolors värsta problem är att någon elev satt betick i ett skåp (ja en skola i innerstan stoppade alla lektioner och rektorn hade ett tal om detta)

Alla deras vänner och bekanta är likadana. Har de invandrare på jobbet med tex muslimsk bakgrund är det någon superassimilerad högkvalificerad ingenjör.

Den dag deras närområde berikas kommer de reagera som alla andra. Sthlms oigenomträngliga bostadsmarknad i kombination med storlek och avstånd till alla Ghetton motverkar detta.
2019-12-04, 12:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har inte skrivit något nedsättande eller aggressivt mot Vinge. Givetvis är ett normalt svenskt utseende inget opinionssänke i sig, vad andra än verkar tycka. Tvärtom har jag för mig att Vinge av någon beskrevs som "nationalist" i SD-kontext, vilket gör att jag preliminärt föredrar honom framför andra, mer liberala krafter som ofta haussas av partigängarna på Flashback.
Sedan är förstås yta och identitet viktigt i politiken, allt annat lika. Byt ut Kristersson mot stilige Forssell och det blir en positivare vibb kring M. Byt ut Löfven mot Shekarabi och få andra dimensioner av det ytliga ställningstagandet, kanske på gott och ont för S.
Vad gäller SD sitter man bra med Jimouise ett bra tag framöver. Sölvesborg kan i bäst fall fungera som politiskt varumärke OCH substans.

Jag syftade inte på dig utan det var riktat mot andra som hade åsikter om hans utseende.

Han låter som en stockholmare och de har ju haft en mer radikal nationalistisk syn vilket manifesterat sig i gamla SDU, AfS och många avhopp/uteslutningar i kommunalpolitiken i Stockholm. 4 av deras 8 kandidater i kommunfullmäktige är uteslutna.
2019-12-04, 13:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sthlms kommun har också Sveriges största mur. Här kan man sitta på Södermalm och vara god och "alternativ" med 100% lintottar i trappuppgången, förskola och skola. Det går inte i GBG eller Malmö. Likaså är de bemedlade förorterna oerhört förskonade från lågkvalificerad invandring.

Men gränsen går i Bromma, Mälarhöjden, Kärrtorp, Högdalen etc. Förorterna utanför det är också utsatta. Den svenska delen av kommunen kanske har 600 000 invånare av kommunens 900 000 (Bara en uppskattning). Och Bromma som ligger nära Järvafältet får allt mer problem, Stockholm City upplevs som mycket osäkert och alla passerar där.

Annars stämmer det, jag ser dagisklasser ute och går på Södermalm med 90 % lintottar och några adopterade asiater.
2019-12-04, 13:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Utveckling i PE och procent för SD per region maj > nov 2019:
Fallande ordning efter procent:
1 Sthlm län........ 13,7 > 22,1 = +8,4 (+61,3%)
2 Västsverige..... 16,8 > 23,9 = +7,1 (+42,3%)
3 Norrland......... 14,6 > 19,5 = +4,9 (+33,6%)
4 Småland......... 17,7 > 23,0 = +5,3 (+30,0%)
5 Sydsverige...... 22,8 > 29,1 = +6,3 (+27,6%)
6 N mellansve.... 20,4 > 25,7 = +5,3 (+26,0%)
7 Ö mellansve.... 18,0 > 21,5 = +3,5 (+19,4%)
8 Sthlm kommun 11,4 > 12,9 = +1,5 (+13,2%)
Kraftigast framåt i Sthlms län, medan kommunen fortsätter vara en extremt fortifierad bubbla.

61 % framåt i Stockholms län på 6 månader visar ändå att det kan svänga snabbt. När (Om?) Stockholms stad svänger så kanske det går lika fort.
2019-12-04, 13:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, så kan det gå i 08-bubblan där DN är Pravda och gör ett hit job om att Adaktusson röstat mot aborträtten 22 gånger.

Kd fyrdubblades när Ebba närmade sig SD och de halverades efter att de röstade igenom friare anhöriginvandring, abortfrågan påverkade säker också men huvudförklaringen är förstås att alla som strömmade in tappade det förtroendet som de byggde upp.
2019-12-04, 13:49
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vinge trummar in välfärdens koppling till migrationen även i Expressenintervju, samt Åkesson som statsministerkandidat. Han är bra på att få in SD-narrativ i intervjuerna. Men så har han varit presschef för SD också. Även om ni tycker han är ful, skäggig och att ni vill slå honom.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/henrik-vinge-sd-jimmie-akesson-ar-oppositionsledare/

Jag har inte hunnit kommentera Vinges utseende ännu men jag tycker han ser bra ut, och då är jag kille.

Kan säkert locka en hel del kvinnor till partiet.

Bra där med kopplingen till välfärden, väldigt viktigt att trumma in det. Man vinner inte val på bara lag och ordning, kultur och invandring. Man vinner val på folkets plånböcker och välfärd.
2019-12-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kd fyrdubblades när Ebba närmade sig SD och de halverades efter att de röstade igenom friare anhöriginvandring, abortfrågan påverkade säker också men huvudförklaringen är förstås att alla som strömmade in tappade det förtroendet som de byggde upp.
Ja, alltså tappet för KD skedde i två delvis överlappande faser. Adaktussonkaoset låg före i tiden och var det som drog ner KD inför EU-valet. Enligt Demoskop och Inizio på den tiden var abortfrågan det enda skäl som respondenterna uppgav för partibyte, och enligt KD:s eftervalsanalys som kom nu i veckan så fanns det inget stöd i underlaget för att anhöriginvandringen hann påverka då.

Däremot fick den nyheten mer liv när röken lagt sig efter EU-valet, och i mätningarna som gjordes månaden efter hade folk börjat uppge anhöriginvandringen som skäl. KD vet uppenbarligen numera om att det kostade, eftersom de har agerat genom att på rikstinget klubba igenom en ny stramare linje i frågan.

Fast nu var det väl Stockholms kommun jag diskuterade, där KD-raset korrelerade med en ungefär lika stor C-rusning, och ingen flyr ju ur askan i elden för att protestera mot ökad anhöriginvandring...
2019-12-04, 14:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, alltså tappet för KD skedde i två delvis överlappande faser. Adaktussonkaoset låg före i tiden och var det som drog ner KD inför EU-valet. Enligt Demoskop och Inizio på den tiden var abortfrågan det enda skäl som respondenterna uppgav för partibyte, och enligt KD:s eftervalsanalys som kom nu i veckan så fanns det inget stöd i underlaget för att anhöriginvandringen hann påverka då.

Däremot fick den nyheten mer liv när röken lagt sig efter EU-valet, och i mätningarna som gjordes månaden efter hade folk börjat uppge anhöriginvandringen som skäl. KD vet uppenbarligen numera om att det kostade, eftersom de har agerat genom att på rikstinget klubba igenom en ny stramare linje i frågan.

Fast nu var det väl Stockholms kommun jag diskuterade, där KD-raset korrelerade med en ungefär lika stor C-rusning, och ingen flyr ju ur askan i elden för att protestera mot ökad anhöriginvandring...

Det behövs inga detaljanalyser för det här, att Kd fyrdubblades pga ändrad hållning till migrationen ifrågasätter nog ingen, och tappar man därefter hälften är det där förklaringen ligger.
2019-12-04, 14:12
Medlem
Haddock93s avatar
Såg lite siffror nu och väldigt imponerande om SD lyckats växa från 13.5 till 23.5% i Västsverige sedan valet.

Jag tror Göteborgare var kluvna mellan S och SD i valet och efter en rätt misslyckad valkampanj (eller lyckad från S) från SD valde man S i slutändan och ångrade sig efteråt när problemen sågs växa.
2019-12-04, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men gränsen går i Bromma, Mälarhöjden, Kärrtorp, Högdalen etc. Förorterna utanför det är också utsatta. Den svenska delen av kommunen kanske har 600 000 invånare av kommunens 900 000 (Bara en uppskattning). Och Bromma som ligger nära Järvafältet får allt mer problem, Stockholm City upplevs som mycket osäkert och alla passerar där.

Annars stämmer det, jag ser dagisklasser ute och går på Södermalm med 90 % lintottar och några adopterade asiater.

Visst finns det en del problem men överlag är Sthlms bemedlade områden oerhört förskonade jämfört med resten av landet. Du kan leva i tex Danderyd och aldrig se en utomeuropeisk flykting i hela ditt liv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in