2019-12-04, 10:10
  #84769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Men varifrån kom sossarnas 26.6% ifrån, när de ständigt underpresterar inom alla områden och har en uppenbar byfåne som partiledare?

Senila pensionärer och bidragsblattar.
2019-12-04, 10:19
  #84770
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Smart av Jomshof att göra skolutspelet just innan det visade sig att 11 % av eleverna inte kan svenska.

Om SD lyckas få ut i media att SD ökat 40 % blanad kvinnor på 6 månader så kan det bli en punkt. Det tror jag påverkar andra kvinnor som tvekar på om medias bild av SD verkligen är sann.

Jag tror SD blir störst i 3 mätningar och delat störst eller tvåa i de andra; d.v.s. att de går om S i Ipsos. SD störst i alla först i Januari eller t.o.m. februari.

Ja tänkte på precis samma sak om skolan, att folk nu ser kaoset att 11% inte ens kan svenska, som är 15 (!) år är katastrof. Många kommer nog tänka ”kanske behövs lite ordning och reda i skolan det här är oacceptabelt”. SD fick säkert tips om att resultatet skulle vara dåligt.

Håller med dig om kvinnorna, de borde gå ut stenhårt med det. Såg de la upp det på sin Facebook igår så de förstår nog också vikten av det. Borde prata om det i MSM med. Typ en debattartikel ”vi är numera näst störst bland Sveriges kvinnor, för vi har helt enkelt den bästa politiken för kvinnor”

Nått sånt
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-04 kl. 10:21.
2019-12-04, 10:19
  #84771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
22.3 är väl inte så illa pinkat för ett socialkonservativt parti i detta dårlandet.
Men varifrån kom sossarnas 26.6% ifrån, när de ständigt underpresterar inom alla områden och har en uppenbar byfåne som partiledare?
Att vara sosse är starkt kopplat till identitet, i klass med att identifiera sig som djurgårdare eller AIK:are. Man byter inte lag för att favoritlaget går dåligt en säsong eller två, eller ens tio. Hur det går om man sviker laget kan du fråga Zlatans staty...
2019-12-04, 10:45
  #84772
Medlem
Haddock93s avatar
https://twitter.com/Samtidens/status/1202147697047867393?s=20

Citat:
KVINNOR GILLAR SD. Nya SCB-mätningen är ett historiskt genombrott för SD bland kvinnor och förklarar mycket av partiets opinionsframgångar under hösten.
- Vi har starkare stöd än C, L och MP tillsammans, säger SD-kvinnornas ordförande Linda Lindberg

Sedär, precis vad vi sa att de borde göra. Samtiden skriver om det och den blir retweetad från SD. Lägger säkert upp på FB med.

Sjukt att de gått från 8,2% i maj till 18,7% kvinnliga väljare i november.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-04 kl. 10:50.
2019-12-04, 11:01
  #84773
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att vara sosse är starkt kopplat till identitet, i klass med att identifiera sig som djurgårdare eller AIK:are. Man byter inte lag för att favoritlaget går dåligt en säsong eller två, eller ens tio. Hur det går om man sviker laget kan du fråga Zlatans staty...

Förutom S är det nog bara SD som har den statusen bland sina väljare/supporters. Moderater är alltid väldigt kritiska mot sitt eget parti och verkar dela upp sig mellan konservativa och liberala väljare nu. L och KD är väldigt splittrade. C har nästan helt bytt ut sina väljare. MPs väljare har inte ens förtroende för sina egna partiledare och gick till stor del till FI under en tid för att nu vara tillbaka, de har snart tappat alla sina medlemmar också. V är jag mer osäker på, där kanske också finns en stark identitet för sitt parti.
2019-12-04, 11:08
  #84774
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://twitter.com/Samtidens/status/1202147697047867393?s=20



Sedär, precis vad vi sa att de borde göra. Samtiden skriver om det och den blir retweetad från SD. Lägger säkert upp på FB med.

Sjukt att de gått från 8,2% i maj till 18,7% kvinnliga väljare i november.

Det är inte konstigt. Mammor förstår när de inte törs släppa ut sina barn ensamma att leka. Tryggheten är viktigt för kvinnor, vi män tror alltid att vi kan försvara oss mot en våldsman eller rånare.
2019-12-04, 11:08
  #84775
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://twitter.com/Samtidens/status/1202147697047867393?s=20
Sedär, precis vad vi sa att de borde göra. Samtiden skriver om det och den blir retweetad från SD. Lägger säkert upp på FB med.
Sjukt att de gått från 8,2% i maj till 18,7% kvinnliga väljare i november.

De kanske läser på FB! Skämt å sido tror jag de kan lista ut det själva, kommer MSM ta upp det? De har inte nämnt det hittills. Jag gillar citatet "- Vi har starkare stöd än C, L och MP tillsammans" .

Man skulle också kunna säga: "Om bara kvinnor hade rösträtt - så skulle SD ändå vara näst största parti".
2019-12-04, 11:10
  #84776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://twitter.com/Samtidens/status/1202147697047867393?s=20



Sedär, precis vad vi sa att de borde göra. Samtiden skriver om det och den blir retweetad från SD. Lägger säkert upp på FB med.

Sjukt att de gått från 8,2% i maj till 18,7% kvinnliga väljare i november.
Japp, särskilt sjukt eftersom det inte ens har hänt. De har gått från 13,4 till 18,7.
Samtiden har jämfört siffran för PARTISYMPATI från maj (8,2) med OM DET VORE VAL IDAG från november (18,7). < Sådärja, snabbt fixat några minuter senare.

Preliminär lista över kommande publiceringar:

ti 10 dec: SCB PSU del 2: Partisympatier i befolkningsgrupper (ej viktat, endast för supernördar)
fr 13 dec: AB/Demoskop (kan ev förskjutas en vecka, då gäller 20/12)
fr 13 dec: SvD/GP/Sifo kl 17 (också denna kan dröja till 20/12)
on 18 dec: DN/Ipsos (egentligen ons 25/12 men lite svårt tro de släpper på juldagen)
to 19 dec: SVT/Novus
16-20 dec: Sentio (periodlängd o veckodag verkar variera med hur snabbt de får in 1000 svar)
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-04 kl. 11:26.
2019-12-04, 11:25
  #84777
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Notera att Vinge genom hela intervjun återkommer till "välfärden", medan reporter och studio vill återkomma till "gångvåldet" som förklaring till SD:s framgång.
Förhoppningsvis indikerar detta att SD rätt förstår den helt avgörande vikten av socialdemokratiska marginalväljare - och det faktum att "gängvåldet" inte är en pålitlig paradfråga över valet. Skjutningar och sprängningar kan faktiskt minska kraftigt - om inte annat för att de kriminella våldsmonopolen etablerar sig säkrare.
Rätt väg att säkra upp är som sagt att i god tid bredda till att prata om vardagsotrygghet och dominansvåld. Samt att göra folkhemstanken och välfärden till ett kärnområde.

Vinge trummar in välfärdens koppling till migrationen även i Expressenintervju, samt Åkesson som statsministerkandidat. Han är bra på att få in SD-narrativ i intervjuerna. Men så har han varit presschef för SD också. Även om ni tycker han är ful, skäggig och att ni vill slå honom.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/henrik-vinge-sd-jimmie-akesson-ar-oppositionsledare/
2019-12-04, 11:57
  #84778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte på dessa siffror. Ett parti tappar inte 70% av sina väljare på några månader bara för att DN larmar. Inte ens i Stockholm.
Vad var det nu AKB sade?

Stockholmare är underlägsna lantisar.
2019-12-04, 12:20
  #84779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vinge trummar in välfärdens koppling till migrationen även i Expressenintervju, samt Åkesson som statsministerkandidat. Han är bra på att få in SD-narrativ i intervjuerna. Men så har han varit presschef för SD också. Även om ni tycker han är ful, skäggig och att ni vill slå honom.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/henrik-vinge-sd-jimmie-akesson-ar-oppositionsledare/

Jag har inte skrivit något nedsättande eller aggressivt mot Vinge. Givetvis är ett normalt svenskt utseende inget opinionssänke i sig, vad andra än verkar tycka. Tvärtom har jag för mig att Vinge av någon beskrevs som "nationalist" i SD-kontext, vilket gör att jag preliminärt föredrar honom framför andra, mer liberala krafter som ofta haussas av partigängarna på Flashback.

Sedan är förstås yta och identitet viktigt i politiken, allt annat lika. Byt ut Kristersson mot stilige Forssell och det blir en positivare vibb kring M. Byt ut Löfven mot Shekarabi och få andra dimensioner av det ytliga ställningstagandet, kanske på gott och ont för S.

Vad gäller SD sitter man bra med Jimouise ett bra tag framöver. Sölvesborg kan i bäst fall fungera som politiskt varumärke OCH substans.
2019-12-04, 12:36
  #84780
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Enligt SCB.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-november-2019---val-idag/

SD Stockholms kommun 12,9 procent. I valet 2018 fick man 9,84. Det går trögt men det går åt rätt håll.

SD Mellersta och övre Norrland 19,5 procent. Rödingarna håller på att bli blågula.

Västsverige 23,9. I valet till riksdagen 2018 fick SD 13,5 procent i Göteborgs kommun.

Att erövra storstäderna är en av nycklarna till fortsatt uppgång för Jimmie.

Stockholm blir svårt. Här behöver ingen med pengar bemötas med mångkulturens värsta avarter speciellt ofta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in