2019-12-03, 16:01
  #84721
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Partierna i storleksordning efter kön:

Kvinnor
S 28,7
SD 18,7
M 17,5
V 8,8
C 8,2
KD 6,8
MP 5,8
L 4,2

Män
SD 26,5
S 23,9
M 19,1
V 7,4
KD+C 6,4
MP 4,5
L 4,0

Veteraner kanske minns artiklar från c:a 2010-2011 av typen ”om bara kvinnor fick rösta skulle SD åka ur riksdagen”. Men om ovanstående stämmer är jag beredd att gräva ner stridsyxan, jag kan ha överseende med att V/C/MP får en extra procent vardera,

Tusan, vilka fina siffror! Nästan ketchupeffekt på detta. Äntligen, kvinnor, underbart att se.

P.S. Intressant det där med skillnaden på SD i Stockholms kommun och Stockholms Län. Med tanke på tolkbehovet du nämnde, undrar vilket språk de talar i Stockholms kommun... 12,9% känns som en evighet sedan.
2019-12-03, 17:03
  #84722
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Det blir inget blågult-block grabbar, Kristersson har sagt att han inte vill vara med på den svängen.
2019-12-03, 17:53
  #84723
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Det blir inget blågult-block grabbar, Kristersson har sagt att han inte vill vara med på den svängen.

Då har Tuffe-Uffe avsvurit sig tanken på att bli stassminister. Något för de kvarvarande Moderaterna att tänka på när dom går till valurnorna 2022.
2019-12-03, 17:54
  #84724
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Det blir inget blågult-block grabbar, Kristersson har sagt att han inte vill vara med på den svängen.

Det bestämmer inte han. M kommer krympa till han eller hans efterträdare tigger Åkesson om att få vara med på ett hörn, han kanske kan få en smulbit för att citera EBT.
2019-12-03, 18:05
  #84725
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Då har Tuffe-Uffe avsvurit sig tanken på att bli stassminister. Något för de kvarvarande Moderaterna att tänka på när dom går till valurnorna 2022.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det bestämmer inte han. M kommer krympa till han eller hans efterträdare tigger Åkesson om att få vara med på ett hörn, han kanske kan få en smulbit för att citera EBT.
Även om det skulle bli en Blågul-regering mot alla odds så är ju KD och M helt opålitliga med sina utspel. Vem vet vilket av dom två partierna som får ett ryck en dag och gör ett moralutspel att "SD går för långt" eller vafan som helst. Det vilar ju inte på en stabil grund.
2019-12-03, 18:08
  #84726
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Även om det skulle bli en Blågul-regering mot alla odds så är ju KD och M helt opålitliga med sina utspel. Vem vet vilket av dom två partierna som får ett ryck en dag och gör ett moralutspel att "SD går för långt" eller vafan som helst. Det vilar ju inte på en stabil grund.
Inget de närmaste 50 åren i Sverige kommer att vila på en stabil grund. Inget.
2019-12-03, 18:13
  #84727
Medlem
NoTruces avatar
Dessa förbannade opinionsundersökningar. De betyder inte ett skit. När det är dags att gå till valurnorna är det annat ljud i skällan. Always was, always will be.
2019-12-03, 18:31
  #84728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inget de närmaste 50 åren i Sverige kommer att vila på en stabil grund. Inget.
Jag har ju ofta återkommit till tanken att Sverige kan få se en ungersk eller italiensk utveckling, dvs när SD kommer i regeringsställning och börjar genomföra populär populistisk politik så faller det sista motståndet mot att rösta på SD och vi når på kort tid Fidesz-nivåer i opinionen.

Edit. Dvs de regeringar som bildas efter det kommer vara betydligt mer stabila (om det inte framgick).
__________________
Senast redigerad av Friherr 2019-12-03 kl. 18:37.
2019-12-03, 18:35
  #84729
Medlem
Rimberts avatar
22.3 är väl inte så illa pinkat för ett socialkonservativt parti i detta dårlandet.
Men varifrån kom sossarnas 26.6% ifrån, när de ständigt underpresterar inom alla områden och har en uppenbar byfåne som partiledare?
__________________
Senast redigerad av Rimbert 2019-12-03 kl. 18:49.
2019-12-03, 18:37
  #84730
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag har ju ofta återkommit till tanken att Sverige kan få se en ungersk eller italiensk utveckling, dvs när SD kommer i regeringsställning och börjar genomföra populär populistisk politik så faller det sista motståndet mot att rösta på SD och vi når på kort tid Fidesz-nivåer i opinionen.
Problemet är att 90% av tjänstemännen inom statsförvaltningen kommer att göra allt för att sabotera ett sådant styre. Detta kommer att bli en svår nöt för SD att knäcka rent parlamentariskt.

Men folket kan givetvis lösa det på egen hand, partipolitiskt obundet.
2019-12-03, 18:41
  #84731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet är att 90% av tjänstemännen inom statsförvaltningen kommer att göra allt för att sabotera ett sådant styre. Detta kommer att bli en svår nöt för SD att knäcka rent parlamentariskt.

Men folket kan givetvis lösa det på egen hand, partipolitiskt obundet.
Japp, detta är något att tänka på. Trump-regeringen har ännu efter två och ett halvt år inte tagit makten i USA och kanske rentav nu är svagare än tidigare. Något liknande kommer att försökas i Sverige.
2019-12-03, 18:43
  #84732
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Viktor Barth-Krons första analys för Expressen handlar om SD:

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/sds-succe-och-besvikelse/SD:s succé - och besvikelse[/url]

Lite OT men Expressen har gjort en bra värvning, här kommer han ut mer än bakom DNs betalvägg. Han hade chatt med läsarna idag.

Citat Viktor om centerpartiet: "@Mikael - Då får de väl gå i "konstruktiv opposition", eller vad de nu skulle kalla det. Man ska aldrig räkna ut Centern. Om deras principer slutar fungera så har de i regel andra. "

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in