• 4
  • 5
2019-11-27, 06:22
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piesco
ska du köra så tunt material med pinne så får du nog köpa p5,or, dom är lätt tända och brinner bra vid väldigt låg ampere.
Filarc's P35'or är också snälla & förlåtande som fan jämfört med (tex) ESAB'S OK 48'or.
Startar/tänds lätt och går att köra med låg ström.....

Jag har lyckats svetsa bilplåt (0,7mm) med en svets utan fjärrkontroll [skryt ] men då fick jag punkta ihop' et också tills det bara var ~20mm mellan häftorna och det gick bra fastän jag hade gamla 1,6mm OK 48.
Citera
2019-12-02, 17:35
Bannlyst
Tack för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Elektroder bör förvaras i torkskåp, det är fukten i luften som förstör dom, inte ålder.
http://assets.esab.com/asset-bank/assetfile/12280.pdf
Citera
2019-12-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Filarc's P35'or är också snälla & förlåtande som fan jämfört med (tex) ESAB'S OK 48'or.
Startar/tänds lätt och går att köra med låg ström.....

Jag har lyckats svetsa bilplåt (0,7mm) med en svets utan fjärrkontroll [skryt ] men då fick jag punkta ihop' et också tills det bara var ~20mm mellan häftorna och det gick bra fastän jag hade gamla 1,6mm OK 48.

ESAB OK 48 är inte snälla och förlåtande alltså?
Citera
2019-12-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag antar du är lite självironisk med att dina svetsningar behöver en vinkelslip?

Men okej, man kan ju behöva göra fogen lite snyggare. Då kan en vinkelslip vara till god hjälp!

Närå, jag lovar, det ser ut som ren skit ibland:-)
Jag svetsar inte så ofta i jobbet så pinnarna ligger bak i bilen och blir fuktiga (se Nypans svar) och funkar då mindre bra.
Sen är det oftast galvat jag svetsar och är för lat att slipa bort galvet så det har lite roliga effekter.

Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Inte jag personligen men duktiga svetsare behöver normalt bara en svetshammare för att knacka bort slaggen.

Jo det är ju så man gör, men de rostfria pinnar som jag länkade till släpper slagget av sig självt.
Sen om någon kan svara på: Varför i h-vete är slagget när man svetsat galvat så extremt jävligt att få bort?

Hittade var man kan köpa 48.00 1,6mm som vanlig dödlig också

https://www.proffsmagasinet.se/maski...RoCpPQQAvD_BwE
Citera
2019-12-04, 18:27
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
ESAB OK 48 är inte snälla och förlåtande alltså?
Tja(?), jag anser de behöver lite högre startström samt inte går att köra lika "lågt" när man kör rotsträngar på rör men som allt annat är det förnodligen en vanesak...

Är man van vid Filarc'en blir det lätt en igelkotte av röret istället för en svets.
Citera
2025-08-22, 19:56
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag har haft svets i 4 dagar nu och jävlar vad dåligt det blir.
En stor anledning är att pinnarna är så jävla långa, fan 25cm och då blir det ostadigt.

Brukar kapa dom till hälften och då blir det lite bättre men fortfarande ganska dåligt.

Är det svårare att svetsa pinne?
Och blir det stadigare med pinne?

Jag har punktsvetsat några fyrkantsrör och även om man bara punktar på varje sida så blir det ändå ganska stadigt.
Citera
2025-08-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har haft svets i 4 dagar nu och jävlar vad dåligt det blir.
En stor anledning är att pinnarna är så jävla långa, fan 25cm och då blir det ostadigt.

Brukar kapa dom till hälften och då blir det lite bättre men fortfarande ganska dåligt.

Är det svårare att svetsa pinne?
Och blir det stadigare med pinne?

Jag har punktsvetsat några fyrkantsrör och även om man bara punktar på varje sida så blir det ändå ganska stadigt.
Övning ger färdighet. Det viktigaste är att du svetsar i en bekväm position, hitta något lämpligt att stödja dig mot. Det kan t.o.m vara din andra hand, sträck ut tummen och lillfingret(som en telefon), låt lillfingret vila mot bänken eller arbetsstycket, möt tummen med ditt andra lillfinger (i den hand du håller elektrodhållaren). Jag svetsar med både höger & vänster och kan ibland byta hand mitt i en fog om jag sitter bekvämt framför en bänk och svetsar rör, det är bara att nöta. Men ja, pinne har en ganska brant inlärningskurva, men TIG är ännu svårare.
Citera
2025-08-22, 20:15
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Övning ger färdighet. Det viktigaste är att du svetsar i en bekväm position, hitta något lämpligt att stödja dig mot. Det kan t.o.m vara din andra hand, sträck ut tummen och lillfingret(som en telefon), låt lillfingret vila mot bänken eller arbetsstycket, möt tummen med ditt andra lillfinger (i den hand du håller elektrodhållaren). Jag svetsar med både höger & vänster och kan ibland byta hand mitt i en fog om jag sitter bekvämt framför en bänk och svetsar rör, det är bara att nöta. Men ja, pinne har en ganska brant inlärningskurva, men TIG är ännu svårare.

MIG svets då? Det är ju det jag tycker ser enkelt ut.
Tården matar av sig själv och man har stöd hela tiden med munstycket
Citera
2025-08-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
MIG svets då? Det är ju det jag tycker ser enkelt ut.
Tården matar av sig själv och man har stöd hela tiden med munstycket
Själva svetsandet är inte så komplicerat. Sikta, klicka, försök hålla ett konstant avstånd och bra vinkel mot fogen, men MIG/MAG har massa parametrar som måste rattas in korrekt, det gäller att ha någorlunda bra maskinkunskap. Tunnplåt (<2mm) är bökigt, där gäller okonventionella tekniker i jämförelse, annars smälter man bara hål och blir förbannad.

Du bör inte låta munstycket ligga mot plåten, då blir det trubbel.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in