2019-10-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
50A är på tok för högt på 1.5mm, prova sänk till 35-38. Vad är det för storlek på pinnarna ?
Själv ligger jag på 40-42 när jag lägger licens på rostfri 2mm och då använder jag 2.0 pinnar, till 1.5mm är allt över 1.6 pinnar jävligt svårt att få till en bra svets, 2.0 funkar men 1.6 är att rekommendera.
Om det går att svetsa 2mm då skulle jag vara nöjd
Citera
2019-10-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrancysBelle
Om det går att svetsa 2mm då skulle jag vara nöjd
Prova kör fallande och lägre ström
Citera
2019-10-29, 18:45
Medlem
oskichs avatar
Lär dig svetsa med Gunde Svan

Senast redigerad av oskich 2019-10-29 kl. 18:51.
Citera
2019-10-30, 16:50
Medlem
ska du köra så tunt material med pinne så får du nog köpa p5,or, dom är lätt tända och brinner bra vid väldigt låg ampere.
Citera
2019-10-31, 08:47
Bannlyst
Till och börja med så skrev jag fel tidigare. Mercedes riktiga lyxbilar heter AMG, och inte ATG som jag felaktigt skrev.

Men att kunna svetsa på amatörnivå är en bra kunskap. Det billigaste pinnsvetsen kostar ju max lite drygt 1000 kronor.

Jag vet inte om programmet är kvar. Men Sveriges radio hade för inte så länge sedan ett program om svetsare som jobbade ute på Nordsjön som tungdykare. Djuphavsdykare som jobbade där nere vid närmare 100 meters djup.

Här är länken om någon är intresserad.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...?programid=909

Citat:
Ursprungligen postat av FrancysBelle
Ok är mest nyfiken på att prova och det finns väldigt billiga aggregat

Har endast svetsat med typ gas och en tråd det var väldigt lätt jag antar att en pinn svets är mycket svårare

Jag ska inte svetsa aluminium det är för svårt
Senast redigerad av Kick88 2019-10-31 kl. 08:59.
Citera
2019-10-31, 19:04
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Till och börja med så skrev jag fel tidigare. Mercedes riktiga lyxbilar heter AMG, och inte ATG som jag felaktigt skrev.
Aluminium är "svårt" att svetsa och kräver många timmars övning(troligtvis den svåraste svetsmetoden). Oftast tigar man när det gäller aluminum.

Men för att vara lite petig så är mig svetsen framtagen för aluminium från början då med matarhuvud på pistolen pga aluminiumtråd är så mjuk. Mig=inaktiv gas.

Ska man svetsa vanlig plåt är mig svetsen som den felaktigt kallas i vardagligt tal bra. "Lätt" att svetsa tunt. När man svetsar plåt är det en Mag man använder och inte mig pga gasen Mag= aktiv gas.

Vanligen på billiga pinnsvetsar är att de har låg tändström vilket gör det svårt att få elektroden att tända.
Citera
2019-11-01, 01:38
Bannlyst
Jag har ingen utbildning på att svetsa. Men det jag lärt mig från internet är att 80-90 ampere är något man kan börja med. Det beror ju främst på hur tjockt godset är.

Men jag är bara en glad amatör. Men så jäkla svårt är det inte.

Ock det är ju inte ubåtar som jag ska svetsa ihop..

- - -

Jag har dock en liten fråga till dig, och övriga. Har svetselektroder något bäst före datum?

Jag har fått tag på ett mindre parti i oöppnade kartonger. Dom är några år gamla men paketen har aldrig öppnats.

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Aluminium är "svårt" att svetsa och kräver många timmars övning(troligtvis den svåraste svetsmetoden). Oftast tigar man när det gäller aluminum.

Men för att vara lite petig så är mig svetsen framtagen för aluminium från början då med matarhuvud på pistolen pga aluminiumtråd är så mjuk. Mig=inaktiv gas.

Ska man svetsa vanlig plåt är mig svetsen som den felaktigt kallas i vardagligt tal bra. "Lätt" att svetsa tunt. När man svetsar plåt är det en Mag man använder och inte mig pga gasen Mag= aktiv gas.

Vanligen på billiga pinnsvetsar är att de har låg tändström vilket gör det svårt att få elektroden att tända.
Senast redigerad av Kick88 2019-11-01 kl. 01:51.
Citera
2019-11-01, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anusbaer
Köp ett paket såna här: https://www.ahlsell.se/10/verktyg--m...egerat/116504/
Dyra men värt det när man kan gå ned till 15A, finns på flera ställen, sen är det bara att öva.
Största fördelen med de är att slagget lossnar av sig självt.

https://getshirtz.com/products/grinder-not-welder

ps. mina svetsar behöver oftast en vinkelslip

Jag antar du är lite självironisk med att dina svetsningar behöver en vinkelslip?

Men okej, man kan ju behöva göra fogen lite snyggare. Då kan en vinkelslip vara till god hjälp!

Inte jag personligen men duktiga svetsare behöver normalt bara en svetshammare för att knacka bort slaggen.
Senast redigerad av Kick88 2019-11-01 kl. 20:44.
Citera
2019-11-13, 16:14
Medlem
Kan man inte hitta rutila pinnar som är 1,6mm i "lagom" pack?
Nån hade länkar till nått pack på ahsell men för får ju inte privat-personer handla.
Hittade nån butik online men dom sålda bara storpack för nära 3500kr

Jag köpte några 1,6mm på Jula men dom jävlarna lyckas jag inte tända.
Har gjort MÅNGA försök.
Citera
2019-11-21, 12:34
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Har precis köpt mig en "pinna-svets" då jag har lite svets-jobb som behöver göras.
Det är en billig variant från Jula som heter ARC150.

När jag testade den idag gick det inte speciellt bra.
När jag väl hade lärt mig att tända den så brände jag mest hål i materialet.
Jag körde i 20x20mm fyrkantsrör med 2.0-elektroder.
Fick jag hålen pga för hög ström eller ska jag köra med tunnare pinnar?

du ska ha rätt pinnar och rätt ström till pinnarna, brukar ju stå på paketet vad du ska köra på för ström och till hur tjockt gods det är till, har du för mkt ström på så smälter elektroden för fort och det blir bara kråkskit samt att du bränner hål på godset, sänk strömmen, om du bara fastnar så är elektroderna för grova. finns det ingen info på paketet?
Citera
2019-11-21, 12:35
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Har precis köpt mig en "pinna-svets" då jag har lite svets-jobb som behöver göras.
Det är en billig variant från Jula som heter ARC150.

När jag testade den idag gick det inte speciellt bra.
När jag väl hade lärt mig att tända den så brände jag mest hål i materialet.
Jag körde i 20x20mm fyrkantsrör med 2.0-elektroder.
Fick jag hålen pga för hög ström eller ska jag köra med tunnare pinnar?

Lugn och fin nu. Löfven kan inte heller svetsa men han lyckades bli statsminister.

Vägen är öppen för dig.
Citera
2019-11-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Har svetselektroder något bäst före datum? Jag har fått tag på ett mindre parti i oöppnade kartonger. Dom är några år gamla men paketen har aldrig öppnats.
Elektroder bör förvaras i torkskåp, det är fukten i luften som förstör dom, inte ålder.
http://assets.esab.com/asset-bank/assetfile/12280.pdf
Senast redigerad av Nypan-sr 2019-11-22 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in