2019-12-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
På något sätt känns det som att det saknas två avsnitt trots allt. Att manusförfattare utgått ifrån tio avsnitt och plötsligt kommit på att det bara ska vara åtta. Och då fått trolla lite med knäna för att få ihop det i sista avsnittet. För det känns rejält rumphugget i slutet och hela sista avsnittet kändes krystat i historien.

Instämmer helt. Jag tänkte för mig själv typ 15-20min in i avsnittet att hur i hela friden skall de kunna reda ut all frågetecken som finns (tredje som är aktören , Davors ev hämnd på Christian, Blankas ofödda barn, etc...) Och fy satan så snopet när de inte gjorde det heller.

Känns verkligen som att det saknas två avsnitt (även jag VET att det stod på svt play eller någon annastans att det är 10avsnitt, men nu står det 8)
Nej det här kan väl ingen i produktionen vara nöjd med!??
Citera
2019-12-02, 11:19
Medlem
Jag tycker fortfarande att det är otydligt om det var säsongsavslutningen vi såg igår. Enligt vissa googlingar så är det 10 avsnitt även säsong 2, men TV-tablån för söndag innehåller inget Innan vi dör så tyvärr verkar det ju vara slut nu.

Att man lämnar något frågetecken obesvarat får man väl räkna med, men det här är ju bedrövligt. Det var ju ingenting som klarades ut!

- Lena och Christian skulle checka in på flygplatsen, men plötsligt ser de en taxichaufför som håller upp en skylt med deras fejkade efternamn. Vad fick dem att gå till honom?
- Varför lämnades plötsligt Lena och Christian obevakade på båten?
- Varför tog Jan livet av sig?
- Hur gick det med attentatet som planerades, där Lasse Wiking skulle ha med sig ett gäng?
- Varför gavs inte ens någon antydan till om någon i serie hade någon anknytning till Tredje spelaren? De misstänkta kopplingar som kunde finnas dit suddades ju ut i sista avsnittet.
- Varför gavs ingen förklaring till hur Davor, likt Jesus, återuppstod från de döda?

Andra intressanta iakttagelser från mig:
- Att precis innan titta på Solsidan och se Magnus Krepper som rollkaraktären Palle och sedan som Björn.
- Att precis följt Gåsmamman säsong 4 och se flera skådespelare i båda serierna. Är det så magert med skådespelare i Sverige?
- Jag ogillade upplösningen på Gåsmamman, men Innan vi dör måste ju ha den sämsta upplösningen någonsin.
Senast redigerad av Svensson29 2019-12-02 kl. 11:21. Anledning: Felstavningar
Citera
2019-12-02, 14:51
Medlem
Kanske det är en cliffhanger, man väntar några veckor och sedan så visar man de två sista avsnitten. Bara för att skapa uppmärksamhet kring serien. Herregud, ett nytt grepp, tyder på att det är en framtida kult-serie!

Nu har inte jag följt denna serie, utan jag sökte mig till denna tråd beroende på att serien inte alls uppmärksammats på samma viss som årgång ett. Nu när jag läst lite i tråden så inser jag varför den inte rönt samma framgång.
Citera
2019-12-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson29
Jag tycker fortfarande att det är otydligt om det var säsongsavslutningen vi såg igår. Enligt vissa googlingar så är det 10 avsnitt även säsong 2, men TV-tablån för söndag innehåller inget Innan vi dör så tyvärr verkar det ju vara slut nu.

Att man lämnar något frågetecken obesvarat får man väl räkna med, men det här är ju bedrövligt. Det var ju ingenting som klarades ut!

- Lena och Christian skulle checka in på flygplatsen, men plötsligt ser de en taxichaufför som håller upp en skylt med deras fejkade efternamn. Vad fick dem att gå till honom?
- Varför lämnades plötsligt Lena och Christian obevakade på båten?
- Varför tog Jan livet av sig?
- Hur gick det med attentatet som planerades, där Lasse Wiking skulle ha med sig ett gäng?
- Varför gavs inte ens någon antydan till om någon i serie hade någon anknytning till Tredje spelaren? De misstänkta kopplingar som kunde finnas dit suddades ju ut i sista avsnittet.
- Varför gavs ingen förklaring till hur Davor, likt Jesus, återuppstod från de döda?

Andra intressanta iakttagelser från mig:
- Att precis innan titta på Solsidan och se Magnus Krepper som rollkaraktären Palle och sedan som Björn.
- Att precis följt Gåsmamman säsong 4 och se flera skådespelare i båda serierna. Är det så magert med skådespelare i Sverige?
- Jag ogillade upplösningen på Gåsmamman, men Innan vi dör måste ju ha den sämsta upplösningen någonsin.

Har ej sett några avsnitt av säsong 2 och har ej läst det du skrev (för att slippa spoilers men enligt imdb så är det "bara" åtta avsnitt.
Citera
2019-12-02, 15:16
Medlem
JanTalibans avatar
Man undrar lite över den där hackern. Vad har han för uppdragsgivare? Han tar alltså emot datahemligheter av försvarsministern. Båda är medlemmar i Kretsen, eller? Sen hjälper han Jan personligen att identifiera Hannas son. Sen hjälper han (Kretsen eller Ägarna?) att sabba Hannas telefon, vilket ju är ett led i att mörda försvarsministern (med en förbryllande krånglig metod, kan man tycka).

Lite märkligt grepp att serien bygger på (den spännande) jakten på personer vars ansikten man inte får se, i kombination med att det ansikte man får se – hackern – inte har nån roll i handlingen.

Saknar förresten bild på när Ägarna firar med champagne att man äntligen lyckats knäppa försvarsministern.
Citera
2019-12-02, 18:02
Medlem
Limma skinkbits avatar
Man har alltså öppnat för en tredje säsong i och med att de som tog över kretsen inte avslöjades...?
Har jag fattat saken rätt:
- Christian var på riktigt kär i Lena?
- Christian har helt tappat det och skiter i sin morsa och kommer nu att bli yrkeskriminell utomlands? Tillsammans med Lasse Wiking?
- Jan var ärlig när han sa till Hanna att han inte visste att det fanns en bomb?
- Mimicas drar sig tillbaka i Kroatien och återkommer inte i en ev. tredje säsong?
- Lena var med på att flykten skulle misslyckas?

Vad skulle hänt om Lena hade lyckats skjuta Hanna? Skulle hon flytt tillsammans med Christian då eller utnyttjade hon bara honom för att komma åt Hanna?
Citera
2019-12-02, 20:35
Medlem
JerzyWolodarskis avatar
Tycker att senaste säsongen öppnade starkt men sista avsnittet var Åsa Nisse klass på.
Svenska serieskapare brukar vara usla på att avsluta sina serier men detta var nog det sämsta slutavsnittet någonsin.
Bedrövligt!
Citera
2019-12-02, 22:32
Medlem
Grittys avatar
Gick ju inte att ta en enda scen på allvar.

Och helt plötsligt är psykopatlönnmörderskan dagismamma. Wtf
Citera
2019-12-03, 00:20
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
> Lena blev skjuten. Hon hade sitt vapen draget och riktat mot Hanna, som inte ens hade sitt vapen i handen, ändå skjuts Lena? Ser bara två förklaringar - antingen har dom lurats rejält med klippningen, eller så var det någon annan som sköt Lena. Måtte hon likt Davor återuppstå i nästa säsong.

Ovanstående störde mig väldigt mycket, Lena tycks inte ens fått iväg ett enda skott trots att hon hade vapnet draget och även siktade mot Hanna, som i sin tur fick fippla upp sin pistol från hölstret under jackan. Det är såna detaljer som kan göra mig förbannad i tv-serier, uppenbarligen finns ingen i produktionen som har den minsta susning om vapen eftersom de tyckte att det som hände var ett trovärdigt scenario.

Varför skickade inte Lena dit Lasse Wiking istället?

Varför tog Stefan Sauks rollfigur livet av sig istället för att fly - han hade precis fått reda på att han hade en son och verkade väldigt glad för det...?

Vad var egentligen orsaken till att de i det tredje gänget avrättade både försvarsministern och ÖB? Fick man någon vettig/trovärdig förklaring till det? I så fall måste jag missat den.

Hur gick det för Hanna? Trots allt var det hon som kom till den där gården med bomben som dödade de ovanstående, det lär inte räcka med hennes "polishedersord" i rätten på att hon är oskyldig.

Vilka var/är öht det tredje gänget?

En mindre detalj: hur lyckades Hanna så snabbt både starta båtmotorn, binda fast ratten och framförallt - hur lyckades hon få gasreglaget i maxläge utan att vara ombord på båten...?

Ytterligare en liten detalj: hur lyckades Blanka med konststycket att rispa/skära sig själv med en skruv (!) så pass mycket att hon blödde igenom jeansen på en stor yta i grenen och på låren, även sängen var helt nerblodad... Det ska nästan till en artär för att få såna blodmängder och då hade hon inte kunnat fly öht.

Frågorna är många och svaren är få...
Citera
2019-12-03, 01:29
Medlem
Schnyggves avatar
Fattar noll...
Citera
2019-12-03, 10:17
Medlem
keckoishs avatar
Citat:

Vad fick Christian att plötsligt vilja avslöja sig själv för Lena? Att han fortfarande inte vill sätta dit Kretsen och Mimica ser jag som osannolikt.

Han har ju just fått berättat för sig av Jan att denne är hans riktiga pappa. Men han får höra saken i egenskap av John Sander och måste hålla god min. Klart att infiltratörsjobbet då någon gång börjar stå honom upp i halsen. Lägg sedan till hans insikt om Hanna under hela hans liv har låtit honom leva i en lögn. Mot detta står Lena med all sin ärlighet gentemot honom och sin beredskap att offra kretsen och all sin makt för att rädda honom. Så det är väl inte så konstigt om han då tröttnar på Hanna, "byter sida" och börjar sympatisera med Lena. Mot honom själv har denna ju varit intet annat än juste.
Citera
2019-12-03, 12:14
Medlem
keckoishs avatar
Citat:

Vad stod det på lappen som Cindy lämnade till Lena? Var det info om att John Sand var infiltratör och heter Christian? Jag trodde först att det var ändrade planer för attentatet, men det verkar ju inte så att planeringen för attentatet ändrades märkvärt.

Hur fick Lena info om att Christian inte är John Sand? På nyss nämnda lapp, från Jan, från Mimica eller på annat sätt?

Jan hade ju skapat band till Hanna så det då blev väl naturligt att ge order om att rigga hennes bil, tipsa henne om pågående brott, blåsa av båtinsatsen och istället misstänkliggöra henne för brottet. Samtidigt passar han på att sänka Lena genom att i meddelandet avslöja att den hon älskar är någon som bara har lurat henne. Lena får lust att skjuta budbäraren, men hejdar sig och sparar skottet till Christian, som dock bekänner saken av egen fri vilja för henne, innan hon hinner göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in