2019-12-02, 20:36
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Vad tror du att två påsar ogräs kommer att ha för betydelse för något?

Det är som om någon skulle ringa polisen och skattemyndigheten för att någon kom och gick med en kasse äpplen som den plockat från äppelträdet på andra sidan vägen.
Vem som helst kan ha flera kilo äpplen hemma idag just i detta nu vad ska vi göraaaa?

Har du inte läst alkoholkulturförespråkarnas argument eller har du blivit "såsig i huvudet" ?
Om vi förbjuder äpplen kommer brottsligheten minska för kriminella som nu rånar och spränger kommer tjäna pengar på äpplen istället, kriminella kommer inte tjäna mer pengar på äppelaffärer, folk kommer sluta äta äpplen om vi inför lagen "third strike out".

Citat:
Du har inte tänkt på att om det är lagligt så är man inte kriminell.
Om vi förbjuder äpplen kommer inte äppelkriminaliteten öka, folk kommer sluta med äpplen, varför behöver man äta äpplen?

Citat:
Om någon bär på varor värda flera 100 tusen så kommer snuten göra en check om det så bara är äpplen.
Inte om det är olagligt med äpplen, då kommer folk sluta med äpplen, varför måste du äta äpplen, kan du inte supa som vanligt folk?

Citat:
Men om alla kan odla sitt eget vad är ogräs värt? Mindre än ett äpple.
Nej för staten måste ha höga skatter och avgifter på äpplen om äpplen är lagliga, då kommer kriminella sälja godare äpplen billigare för de betalar inte äppelskatt.

Citat:
Varför tänker du inte ur den vanliga människans perspektiv?

Vanlig människa finns inte i trollfabriken!
Senast redigerad av Eurypterida 2019-12-02 kl. 21:17.
2019-12-02, 20:37
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Med kvalitet, säkerhet och tillgänglighet.

Men i ärlighetens namn. Jag tror att även om cannabis görs lagligt så kommer en väldigt liten del av befolkningen konsumera det. Det kommer aldrig bli en stor grej, utan något som ett fåtal individer sysslar med på regelbunden basis. Och jag tror att de här personerna alltid kommer välja det billigare alternativet. Om ett företag säljer en vara för 100, och en kriminell kan sälja samma vara för 30 kronor, hur ska företagen kunna konkurrera med det? Icke att förglömma är dessutom att de kriminella elementen runt om i landet har skapat sig ett namn och en enorm kundkrets. Om det görs lagligt så ska alltså samma kundkrets gå över till att välja företagsalternativet, samtidigt som det är 3 gånger dyrare. Jag har jättesvårt att se det framför mig, och är således helt övertygad om att en legalisering av cannabis har en ytterst liten effekt på kriminella.

Detta tror jag: Om cannabis görs lagligt så kommer minst 1/3 -1/2 av kunderna fortfarande välja det billigare alternativet. Sedan har du de andra drogerna på det som heroin, syntetiska droger, kokain osv. Dessa kommer fortfarande finnas kvar för de kriminella. Så jag tror att effekten på gängkriminaliteten blir minimal.
Senast redigerad av kungarolf 2019-12-02 kl. 20:40.
2019-12-02, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Men jag menar allt prat om att stoppa gängens inkomstkällor.
För de pratar om att stoppa gängen inkomstkällor. Men jag tror inte det blir så. För det första kommer de aldrig kunna konkurrera bort kriminella som kommer kunna dumpa priserna eftersom de inte förhåller sig till skatter. Eftersom de gör det vitt att bruka och äga cannabis, på samma sätt som att äga ett äpple, så kommer de inte kunna förhindra svartförsäljning. Om jag säljer 10 äpplen till dig för 15 kronor, det är ju inte olagligt, det kan inte polisen stoppa. Ska man då skapa samma situation med cannabis? Hur stoppar man skjutningar på det viset? Tvärt om kommer kanske konkurrensen om kunder bli än mer stram, och kommer generera än mer våld mellan kriminella.
Nu tänker du ur statens perspektiv igen.
Och staten tar mer än den ger tillbaka.
Om du säljer 10g gräs för 150kr till mig.
Vad har staten med det att göra?

Läs om hobbyverksamhet

I praktiken finns ett fribelopp på grund av grundavdraget som gör att tjänar man totalt sett en inkomst och vinst under året under 18800 blir det ingen skatt.

(notera att det finns vissa undantag då man säljer ved, äpplen, morötter och liknande från sin tomt där det finns fribelopp på inkomster upp till 40000.

Om jag kan odla min egna cannabis hur ska du kunna tjäna mer än 40000kr på att jag köper cannabis av dig?

Jag tror inte riktigt ni som är motståndare kan se helheten och zooma ut.
2019-12-02, 20:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men cannabis blir väl samtidigt inte mindre farligt om det blir legaliserat?

Eller tror du det?

Gängkriminaliteten handlar dessutom inte bara om cannabisförsäljning, narkotikahandeln innefattar även försäljning av droger som kokain, amfetamin, heroin osv.

Man kan fråga sig vad politikern Hanif Bali för inställning till detta bistra faktum?

Vad är din inställning förresten?
Jag tycker att man ska legalisera lätta droger (och även behålla den tyngre drogen alkohol som laglig).

Jag bad om ditt bästa - faktabaserade - argument emot legalisering?!
Inget svar?
Vad kommer ske enligt dig?
2019-12-02, 20:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Hur ska de här företagen kunna konkurrera med den svarta marknaden?
Vi har världens högsta skatter, hur ska ett företag som producerar och säljer cannabis kunna sälja det till rimliga priser när det kommer finnas kriminella som inte behöver förhålla sig till skatter.

Och om man gör det lagligt att springa runt och inneha cannabis, tror ni inte det då blir enklare för kriminella att förvara och producera cannabis? Då kan den kriminelle mer eller mindre komma gåendes med två stora ICA kassar bestående av cannabis, utan att polisen kan göra ett skit. Fastän de innerst inne vet att det kommer säljas svart.

Så om vi jämför med alkohol.
Enligt dig är det meningslöst att sälja alkohol, med höga skatter, på bolaget?
Finns ingen som köper något där?
Dessutom är det omöjligt att sätta dit någon för försäljning av illegal alkohol?
Är det rätt uppfattat?
2019-12-02, 20:46
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Nu tänker du ur statens perspektiv igen.
Och staten tar mer än den ger tillbaka.
Om du säljer 10g gräs för 150kr till mig.
Vad har staten med det att göra?

Läs om hobbyverksamhet

I praktiken finns ett fribelopp på grund av grundavdraget som gör att tjänar man totalt sett en inkomst och vinst under året under 18800 blir det ingen skatt.

(notera att det finns vissa undantag då man säljer ved, äpplen, morötter och liknande från sin tomt där det finns fribelopp på inkomster upp till 40000.

Om jag kan odla min egna cannabis hur ska du kunna tjäna mer än 40000kr på att jag köper cannabis av dig?

Jag tror inte riktigt ni som är motståndare kan se helheten och zooma ut.

Jag är inte nödvändigtvis motståndare till cannabis. Vid en omröstning hade jag kunnat tänka mig att rösta för legalisering. Däremot vänder jag mig mot bilden av att det skulle påverka gängkriminaliteten nämnvärt. Man måste skilja på det.

Jag förstår att ni som vill göra det lagligt med cannabis håller med Hanif Bali, men det är för att ni vill göra det lagligt, och jag kan förstå det ur ert perspektiv. Men jag tror ni skulle vinna mer långsiktigt på att föra en annan argumentation, istället för det här med gängkriminaliteten. Det finns ju massvis med andra skäl till varför det borde vara lagligt, som jag kan hålla med om.

Vad gör ni den dagen då de upptäcker att det inte minskat gängens verksamhet och framfart? Då kommer era motståndare säga att ni hade fel, och därför bör det förbjudas igen. Kör på den riktiga argumentationen istället för massa påhitt om att det skulle påverka gängen, för det gör inte det, tro mig.
Senast redigerad av kungarolf 2019-12-02 kl. 20:53.
2019-12-02, 20:53
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så om vi jämför med alkohol.
Enligt dig är det meningslöst att sälja alkohol, med höga skatter, på bolaget?
Finns ingen som köper något där?
Dessutom är det omöjligt att sätta dit någon för försäljning av illegal alkohol?
Är det rätt uppfattat?

Det är inte samma sak alls. Det är helt olika saker.
För det första har alkoholen en 1000 årig kulturell historia i Sverige och i hela Europa, och kriminella har aldrig fått ett monopol på det. För det andra har gängen en enorm kundkrets och de har en viss ställning bland köpare. Alkoholen som finns att köpa produceras bara av företagen. Om du skulle producera en öl hemma, vem fan skulle köpa den av dig? Det behövs marknadsföring, ett produktnamn osv. Cannabis är same mer same shit. Så länge någon kan skapa en lika bra produkt i sitt egna hem och sedan kan sälja skiten till mycket billigare pris, så blir det svårt för ett företag att konkurrera.
2019-12-02, 20:53
Medlem
FritoBanditos avatar
Tänk på vissa stackare som riskerar att bli arbetslösa. Håll det olagligt!
2019-12-02, 21:02
Medlem
Citat:
Men i ärlighetens namn. Jag tror att även om cannabis görs lagligt så kommer en väldigt liten del av befolkningen konsumera det. Det kommer aldrig bli en stor grej, utan något som ett fåtal individer sysslar med på regelbunden basis. Och jag tror att de här personerna alltid kommer välja det billigare alternativet. Om ett företag säljer en vara för 100, och en kriminell kan sälja samma vara för 30 kronor, hur ska företagen kunna konkurrera med det? Icke att förglömma är dessutom att de kriminella elementen runt om i landet har skapat sig ett namn och en enorm kundkrets. Om det görs lagligt så ska alltså samma kundkrets gå över till att välja företagsalternativet, samtidigt som det är 3 gånger dyrare. Jag har jättesvårt att se det framför mig, och är således helt övertygad om att en legalisering av cannabis har en ytterst liten effekt på kriminella.

Detta tror jag: Om cannabis görs lagligt så kommer minst 1/3 -1/2 av kunderna fortfarande välja det billigare alternativet. Sedan har du de andra drogerna på det som heroin, syntetiska droger, kokain osv. Dessa kommer fortfarande finnas kvar för de kriminella. Så jag tror att effekten på gängkriminaliteten blir minimal.

Jag tror du överskattar lönsamheten för en knarklangare som säljer gräs; marginalerna är redan ganska dåliga i dagsläget.
Tvinga honom att dumpa priser = sämre intäkter och undermåliga produkter. Förr eller senare blir vinsten inte värd risken.

Vet inte vad du har för erfarenhet av cannabis, men jag skulle tippa på att MÅNGA hade föredragit att köpa sitt gräs lagligt om alternativet fanns...
Senast redigerad av Deballerur 2019-12-02 kl. 21:07.
2019-12-02, 21:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är inte samma sak alls. Det är helt olika saker.
För det första har alkoholen en 1000 årig kulturell historia i Sverige och i hela Europa, och kriminella har aldrig fått ett monopol på det. För det andra har gängen en enorm kundkrets och de har en viss ställning bland köpare. Alkoholen som finns att köpa produceras bara av företagen. Om du skulle producera en öl hemma, vem fan skulle köpa den av dig? Det behövs marknadsföring, ett produktnamn osv. Cannabis är same mer same shit. Så länge någon kan skapa en lika bra produkt i sitt egna hem och sedan kan sälja skiten till mycket billigare pris, så blir det svårt för ett företag att konkurrera.
Jag håller med om att det inte är helt samma sak. Just för att det ena har varit lagligt så kommer det ta viss tid att styra om konsumtionen. Som i Canada. Principen och mekanismerna är dock de samma. Självklart kommer en del av inköpen flytta direkt, helt enkelt för att många (oklar exakt hur många) inte vill stödja, eller ha kontakt med, kriminella gäng om det finns ett alternativ. Och med tiden kan en allt större del flyttas från de kriminella.
Till och med du måste väl inse att ett lagligt alternativ skulle ta en del av marknaden?

Sedan undrar jag om du inte har hört talas om försäljning av hembränt?

Ställer samma fråga till dig som jag gjorde till en annan?
Vad är ditt starkaste argument emot legalisering?
Vad tror du kommer att ske som är så dåligt så att det är värt alla resurser som vi lägger på noll-toleransen idag?
2019-12-02, 21:07
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Jag tror du överskattar lönsamheten för en knarklangare som säljer gräs, marginalerna är redan ganska dåliga i dagsläget.
Tvinga honom att dumpa priser = sämre intäkter och undermåliga produkter. Förr eller senare blir vinsten inte värd risken.

Vet inte vad du har för erfarenhet av cannabis, men jag skulle tippa på att MÅNGA hade föredragit att köpa sitt gräs lagligt om alternativet fanns...

Jag tycker att det ska legaliseras. Jag är för frihet, tycker att människan ska få leva sitt liv som han vill. För mig borde cannabis vara lagligt, så även sexköp och annat. När jag hör folk som vill förbjuda exempelvis "kamphundar" blir jag galen. Låt folk leva sina liv.

Jag tycker bara att ni ska föra en annan argumentation än att det minskar gängkriminaliteten. Gör er inte beroende av det argumentet, för den dagen då ni gör det så kommer ni falla med det och sedan blir det enormt svårt att få igenom det igen. Som Jesus sa: Den som bygger sitt hus på sand kommer få se huset raseras, men den som bygger det på sten kommer se det bestå. Något sånt var det han sa, har jag för mig.
2019-12-02, 21:13
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag håller med om att det inte är helt samma sak. Just för att det ena har varit lagligt så kommer det ta viss tid att styra om konsumtionen. Som i Canada. Principen och mekanismerna är dock de samma. Självklart kommer en del av inköpen flytta direkt, helt enkelt för att många (oklar exakt hur många) inte vill stödja, eller ha kontakt med, kriminella gäng om det finns ett alternativ. Och med tiden kan en allt större del flyttas från de kriminella.
Till och med du måste väl inse att ett lagligt alternativ skulle ta en del av marknaden?

Sedan undrar jag om du inte har hört talas om försäljning av hembränt?

Ställer samma fråga till dig som jag gjorde till en annan?
Vad är ditt starkaste argument emot legalisering?
Vad tror du kommer att ske som är så dåligt så att det är värt alla resurser som vi lägger på noll-toleransen idag?

Jag är för legalisering. Tycker bara att ni ska bygga er argumentation på annan grund än gängkriminaliteten. Det är enkelt och gynnsamt att göra poäng av det som sker i samhället idag, det är en genväg för er som vill legalisera. Men den dagen då de upptäcker att Alibaba fortfarande skjuter på Alibaba2 så kommer era motståndare hävda att det ska förbjudas igen.

Det finns andra grunder till varför det borde vara lagligt. Massvis med vetenskaplig fakta, grundläggande principer om demokrati och människans bestämmanderätt. Låt er argumentation vila på det istället. Det kommer ni vinna på i längden, alla ni haschtomtar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in