2019-11-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är fortfarande inte legaliserat.
Allt narkotika bruk är avkriminaliserat i Portugal så lägg ner ditt trams
2019-11-30, 21:41
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellenare
Visst, om staten säljer cannabis likt den gör med alkohol så kommer det säkert få ner den olagliga försäljningen från gäng. Varför skulle någon ta risken att köpa av en kriminell när man kan få tag på det lagligt?

Problemet är att gängen har så många andra sorters droger att livnära sig på. Kokain, amfetamin, tramadol, opioider osv. Så att legalisera cannabis skulle vara en fantastisk idé till att kväva gängens ekonomi har jag svårt att tro.

Den stora majoriteten av turfwars mellan gängen handlar om cannabis enligt polis och tull. En drog som nyttjas av väldigt många människor med lägre straffsatser än till exempel heroin.
2019-11-30, 21:46
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Ganska enkelt.

1. Jag tycker att andra ska skita i vad jag stoppar i min kropp.
2. Vi tillåter redan alkohol, en betydligt värre drog. Att då straffa människor som vill bruka mildare substanser är helt absurt och hyckleri på högsta nivå.
3. Det finns mycket vi inte "behöver" för att överleveva. Ca allting du äger, tex. Helt värdelöst argument.

Andra ska alltså skita i vad du stoppar i din kropp? Fint argument. Så om du stoppar i dig PCP och springer ut på gatan och biter ansiktet av någon så är det ditt problem?

Du vet, din individuella rätt har begränsningar. Det finns otaliga exempel på det. Individen är inte centrum för allt. Om du drar på dig ett missbruk i individualismens namn så blir det lik förbannat samhällets problem, eller hur? Men du tycker väl säkert att det inte är mer än rätt att vi som väljer att sköta oss ska betala för din personliga frigörelse?

Även om cannabis inte leder till aggressivitet så bryter det ner människan på sikt. Man blir improduktiv och riskerar även att bli paranoid. Ett samhälle som ska försörja en icke obetydlig andel hjälplösa kan inte överleva. Om man däremot plockade bort alla skyddsnät skulle jag inte ha något som helst problem med att legalisera cannabis. Då är varje människa ansvarig för sig själv. Då får vi äntligen ett samhälle där individen tvingas se om sitt eget. MEN om ni vill röka sönder ert sinne på min nota så kan ni dra åt helvete.

Hur ställer du dig till ett samhälle där cannabis är legalt men där den som knarkar ner sig inte ska garanteras att få sin vård betalad av samhället?

Ta du och slut ögonen och pulla dig själv till en anal sprutorgasm
Senast redigerad av midvintermorker 2019-11-30 kl. 21:51.
2019-11-30, 21:49
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellenare
Visst, om staten säljer cannabis likt den gör med alkohol så kommer det säkert få ner den olagliga försäljningen från gäng. Varför skulle någon ta risken att köpa av en kriminell när man kan få tag på det lagligt?

Problemet är att gängen har så många andra sorters droger att livnära sig på. Kokain, amfetamin, tramadol, opioider osv. Så att legalisera cannabis skulle vara en fantastisk idé till att kväva gängens ekonomi har jag svårt att tro.

Det måste ju finnas en ökad efterfrågan på de andra drogerna isf, förstår du inte det? Det blir inte högre efterfrågan bara för att gräs blir lagligt. Den förblir densamma, pajas.
2019-11-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxiouz
Hur blir det då för alla människor som åkt fast/blivit straffade för diverse narkotikabrott gällande innehav, langning och användning av Cannabis?

OM det legaliseras, hur ser man då på tidigare "förbrytare" med narkotikabrott av diverse sort gällande Cannabis? Kommer det räknas som narkotika? Kommer saker i registret gällande cannabis försvinna? Om det ingår i kategorin narkotikabrott kan ju folk anta man blivit straffad för något annat än det lagliga cannabiset?

Jag tycker det här är en jävla soppa, kommer ju känna sig bra jävla blåst om det blir lagligt när man blivit behandlad som en jävla heroin pundare i alla dessa år.

Edit: Vill poängtera att jag inte brukar cannabis längre. Och mår så otroligt mycket bättre, dimman lägger sig kring dig utan att du märker det förrän det är försent.. pacificerande jävla dumgörande skit drog! men ack så avslappnande. Farligt farligt

Är väl ovan nämnda anledningar som omöjligör någon form av legalisering i närtid.
Kommer inte gå att vända hållningen till cannabis när man lagt all energi på att förtrycka brukare de sista tretio åren.
En generation politikter måste avgå först, alternativt måste pressen komma utifrån.
2019-11-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Andra ska alltså skita i vad du stoppar i din kropp? Fint argument. Så om du stoppar i dig PCP och springer ut på gatan och biter ansiktet av någon så är det ditt problem?

Du vet, din individuella rätt har begränsningar. Det finns otaliga exempel på det. Individen är inte centrum för allt. Om du drar på dig ett missbruk i individualismens namn så blir det lik förbannat samhällets problem, eller hur? Men du tycker väl säkert att det inte är mer än rätt att vi som väljer att sköta oss ska betala för din personliga frigörelse?

Även om cannabis inte leder till aggressivitet så bryter det ner människan på sikt. Man blir improduktiv och riskerar även att bli paranoid. Ett samhälle som ska försörja en icke obetydlig andel hjälplösa kan inte överleva. Om man däremot plockade bort alla skyddsnät skulle jag inte ha något som helst problem med att legalisera cannabis. Då är varje människa ansvarig för sig själv. Då får vi äntligen ett samhälle där individen tvingas se om sitt eget. MEN om ni vill röka sönder ert sinne på min nota så kan ni dra åt helvete.

Hur ställer du dig till ett samhälle där cannabis är legalt men där den som knarkar ner sig inte ska garanteras att få sin vård betalad av samhället?

Ta du och slut ögonen och pulla dig själv till en anal sprutorgasm

1. PCP är ett nervgift som till och med slår alkohol. Stoppar jag i mig det nervgiftet och attackerar en annan person begår jag ett brott. Röker jag cannabis framför På spåret begår jag inte ett brott. Man ska inte straffa människor för ickebrott.

2. Med den logiken följer att alkohol, tobak och skräpmat också ska vara förbjudet - intaget av detta leder nämligen till samhällsproblem. Du vill alltså att alkohol, tobak och skräpmat ska vara förbjudet? Bra, då är du ingen hycklare.

3. Det kan gå, men då ska inte heller alkoholmissbruk, tobakseffekter (cancer) och skräpmatsföljder (hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, diabetes osv.) bekostas av samhället. Jag tar för givet att du skriver under på detta samt själv är helnykterist, undviker halvfabrikat, snacks osv.
2019-11-30, 22:08
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
1. PCP är ett nervgift som till och med slår alkohol. Stoppar jag i mig det nervgiftet och attackerar en annan person begår jag ett brott. Röker jag cannabis framför På spåret begår jag inte ett brott. Man ska inte straffa människor för ickebrott.

2. Med den logiken följer att alkohol, tobak och skräpmat också ska vara förbjudet - intaget av detta leder nämligen till samhällsproblem. Du vill alltså att alkohol, tobak och skräpmat ska vara förbjudet? Bra, då är du ingen hycklare.

3. Det kan gå, men då ska inte heller alkoholmissbruk, tobakseffekter (cancer) och skräpmatsföljder (hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, diabetes osv.) bekostas av samhället. Jag tar för givet att du skriver under på detta samt själv är helnykterist, undviker halvfabrikat, snacks osv.

1. Nej, begår du inget brott ska du inte straffas?

2. Jag tycker inte att tobaks- eller alkoholrelaterade skador helt ska bekostas av samhället. Det ska svida att förstöra sin kropp till den grad att det blir någon annans problem.

3. Se 2.
2019-11-30, 22:08
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Låg årsinkomst och rökare. No way!! Jag trodde att de flesta cannabisbrukare var högproduktiva? Ni brukar ju ofta vilja framhäva att många av världens genier har använt cannabis!

Förmodligen är den enda "nyttan" med din klassresa att Stefan Löfven eller möjligtvis Jonas Sjöstedt har en trogen väljare i dig. Och det är inte till någon nytta för Sverige.

Mina val i livet gjorde jag innan jag började röka. Har svårt att tro att en tomte som du har mer än en halv miljon i årsinkomst. Du svarade förövrigt inte på min enda och simpla fråga.

Citat:

2. Jag tycker inte att tobaks- eller alkoholrelaterade skador helt ska bekostas av samhället. Det ska svida att förstöra sin kropp till den grad att det blir någon annans problem.

3. Se 2.

Du jämför päron med rävgift.
Senast redigerad av Treantprotector 2019-11-30 kl. 22:11.
2019-11-30, 22:13
Medlem
yz44s avatar
Är ett legaliserande av cannabis tänkt att stoppa gängkriminaliteten så blir han troligen kraftigt besviken.
Även om försäljning står för inkomster så är det bara en del av brottsligheten.
2019-11-30, 22:13
Medlem
Citat:

3. Se 2.

1. Bra, så varför ska jag inte tillåtas röka cannabis framför Family Guy om Gudrun 67 får dricka vin framför Modern Family?

2. Skönt. Alkohol är skadligt för kroppen redan efter ett glas, så jag föreslår att vi inför någon slags påföljd där. Fet mat likaså. Griskött, sånt. Fint att vi håller med varandra.

3. Vi kan ju för skojs skull lägga till idrottsskador. Idrottskador kostar samhället pengar. Varför ska jag betala för sånt?
2019-11-30, 22:23
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
1. Bra, så varför ska jag inte tillåtas röka cannabis framför Family Guy om Gudrun 67 får dricka vin framför Modern Family?

2. Skönt. Alkohol är skadligt för kroppen redan efter ett glas, så jag föreslår att vi inför någon slags påföljd där. Fet mat likaså. Griskött, sånt. Fint att vi håller med varandra.

3. Vi kan ju för skojs skull lägga till idrottsskador. Idrottskador kostar samhället pengar. Varför ska jag betala för sånt?

1. Därför att det är olagligt att köpa och odla cannabis? Du bryter mot lagen. Dessutom uppmuntrar du till ett samhälle där kriminella sätter agendan. Det kan inte tillåtas.

2. Jag tycker absolut att de som drar på sig dåliga vanor som sedan leder till ett direkt kopplat vårdbehov ska stå för en del, om inte hela, kostnaden.

3. De som idrottar professionellt har specialförsäkringar som täcker skador. Idrottsskador som kommer från onödigt risktagande täcks inte av hemförsäkringen. Det betyder att inkomstförlust etc. får man betala från egen ficka. Om man bryter benet när man åker skidor är detta att betrakta som en olycka (engångsföreteelse). Om man bryter nacken när man bestiger Mount Everest har man tagit en onödig risk och vården ska inte betalas av staten enligt min mening.
2019-11-30, 22:25
Medlem
Citat:
1. Därför att det är olagligt att köpa och odla cannabis? Du bryter mot lagen. Dessutom uppmuntrar du till ett samhälle där kriminella sätter agendan. Det kan inte tillåtas.

2. Jag tycker absolut att de som drar på sig dåliga vanor som sedan leder till ett direkt kopplat vårdbehov ska stå för en del, om inte hela, kostnaden.

3. De som idrottar professionellt har specialförsäkringar som täcker skador. Idrottsskador som kommer från onödigt risktagande täcks inte av hemförsäkringen. Det betyder att inkomstförlust etc. får man betala från egen ficka. Om man bryter benet när man åker skidor är detta att betrakta som en olycka (engångsföreteelse). Om man bryter nacken när man bestiger Mount Everest har man tagit en onödig risk och vården ska inte betalas av staten enligt min mening.

1. Cirkelargument.

2. Bra, då är vi överens.

3. Bra, då ska varken du eller jag bekosta Palle 7s vård när han bryter benet på innebandyn i skolan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in