2019-11-29, 11:43
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahat
Förstår du vilka risker det är att skaffa barn?

I Sverige behöver föräldrar inte oroa sig för att regeringen bestämt att deras nyfödda barn ska mördas.

Men den oron har Kinas alla föräldrar med nyfödda barn, levt med under de senaste 40 åren.

Tror du inte att småbarnsföräldrar har nog med att oroa sig för?

Ska de dessutom tvingas oroa sig över att Kommunistpartiet vill döda det käraste de har: Deras egna barn?
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2019-11-29 kl. 11:47.
Citera
2019-11-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
I Sverige behöver föräldrar inte oroa sig för att regeringen bestämt att deras nyfödda barn ska mördas.

Men den oron har Kinas alla föräldrar med nyfödda barn, levt med under de senaste 40 åren.

Tror du inte att småbarnsföräldrar har nog med att oroa sig för?

Ska de dessutom tvingas oroa sig över att Kommunistpartiet vill döda det käraste de har: Deras egna barn?

Minoriteter fick ha hur många barn som de ville.
En barns politiken gäller inte idag
Citera
2019-11-29, 12:38
Medlem
Citat:
Kinas Kommunistparti uppskattar att 400 miljoner människor aldrig fötts, pga ettbarnspolitiken, som till stor del utförts genom aborter.

Under 1980- och 90-talen var det mesta av Kina utfattigt. De flesta levde på landsbygden, där klinikerna knappast hade verktyg eller kunskaper att genomföra aborter.

En stor andel av de hundramiljontals aborterna genomfördes genom att barnen först föddes, varefter de dränktes.

En väldig andel av "aborterna" var barnamord.

Visst, man kan hävda att både Stalins och Hitlers massmord genomfördes för att försäkra sig om "kvalitén" på den sovjetiska och nazityska befolkningen.

Men det är likafullt mord, och det var Kinas ettbarnspolitik också.

Vem ska dödas nästa gång, för att försäkra sig om "kvalitén" på folket, och att "jordens resurser bevaras"?

Kanske du, dina föräldrar och grannar?

Ni tär nog mer på jordens resurser, än några fattiga kineser.

Om man menar allvar med att spara på jordens resurser, borde inte de som tär mest dödas först?

Alla som föddes i byar under 80 talet har flera syskon. Man fick betala bötesbelopp om man födde fler barn.

Födestalen i Kinas storstäder hade fallit på 70 talet, samma som hände i Japan.
Citera
2019-11-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Fallit på 70 talet, samma som hände i Japan.

I Japan föll födelsetalen redan i slutet av 1940-talet, inte på 1970-talet.
Citera
2019-11-29, 16:48
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Wov, det är du nog ganska ensam om! Inte ens den kinesiska regimen är speciellt Maoistisk, utan snarare nationalistisk.

Så du har alltså läs Maos lilla röda ifrån pärm till pärm?
Nej, valda delar då det fallit mig in. Vad jag läst på om är Kinas moderna historia.

Så här föll Maos "misslyckade experiment" ut i sammandrag.

När Mao på allvar klev in i handlingarna 1945 hade Ryssland tagit Mongoliet och en bit av Xinjiang, Japan ockuperade provinser i norr, Storbritannien hade tagit Hong Kong, Portugal Macau, Frankrike bitar av Shanghai och USA delade de andra staternas immunitet i landet, samtidigt skakades nationen av inbördeskrig. Kina efterblivet, feodalt, okunnigt och våldsamt. Av dess fyra hundra miljoner var femtio miljoner narkomaner, 80 procent kunde varken läsa eller skriva och medellivslängden var 35. Japanerna hade dödat tjugo miljoner och l Chiang Kai-Sheik klagade över att knappt hundra av tusen ungdomar han rekryterade överlevde marschen till sina utbildningsbaser. Kvinnors fötter var förkrympt bundna, bönderna betalade 70%av sin produktion i arrende, desperata mammor sålde sina barn i utbyte mot mat och fattiga människor sålde sig själva som slavar för att slippa svält. USA:s ambassadör John Leighton Stuart rapporterade att under hans andra år i Kina hade tio miljoner människor svultit ihjäl i tre provinser.

När Mao avgick 1974 var de utländska inkräktarna, banditerna och krigsherrarna borta, befolkningen hade fördubblats, läskunnighet var 84 procent, förmögenhetsskillnaderna hade försvunnit, även fattiga områden fått el, infrastrukturen var återställd, ekonomin hade vuxit 500 procent, narkotikamissbruket var ett minne blott, kvinnorna befriade, flickorna fick gå i skola, brott var sällsynta, alla hade mat och husrum, medellivslängden hade ökat till 67 alltså nära en fördubbling.

Jag kan fortsätta stapla fakta om framgångarna under Mao avseend såväl demografiska nyckeltal som teknologiska genombrott, men jag stannar där. Ingen, säger ingen, ledare i världshistorien kan visa upp ett sådant facit av sin regeringstid.
Senast redigerad av Massajen 2019-11-29 kl. 16:49. Anledning: felstavning
Citera
2019-11-29, 17:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Jag kan fortsätta stapla fakta om framgångarna under Mao avseend såväl demografiska nyckeltal som teknologiska genombrott, men jag stannar där. Ingen, säger ingen, ledare i världshistorien kan visa upp ett sådant facit av sin regeringstid.
Man kan undra var Kina stått idag om de sluppit Det stora språnget och Kulturrevolutionen.
Citera
2019-11-29, 20:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, valda delar då det fallit mig in. Vad jag läst på om är Kinas moderna historia.

Så här föll Maos "misslyckade experiment" ut i sammandrag.

När Mao på allvar klev in i handlingarna 1945 hade Ryssland tagit Mongoliet och en bit av Xinjiang, Japan ockuperade provinser i norr, Storbritannien hade tagit Hong Kong, Portugal Macau, Frankrike bitar av Shanghai och USA delade de andra staternas immunitet i landet, samtidigt skakades nationen av inbördeskrig. Kina efterblivet, feodalt, okunnigt och våldsamt. Av dess fyra hundra miljoner var femtio miljoner narkomaner, 80 procent kunde varken läsa eller skriva och medellivslängden var 35. Japanerna hade dödat tjugo miljoner och l Chiang Kai-Sheik klagade över att knappt hundra av tusen ungdomar han rekryterade överlevde marschen till sina utbildningsbaser. Kvinnors fötter var förkrympt bundna, bönderna betalade 70%av sin produktion i arrende, desperata mammor sålde sina barn i utbyte mot mat och fattiga människor sålde sig själva som slavar för att slippa svält. USA:s ambassadör John Leighton Stuart rapporterade att under hans andra år i Kina hade tio miljoner människor svultit ihjäl i tre provinser.

När Mao avgick 1974 var de utländska inkräktarna, banditerna och krigsherrarna borta, befolkningen hade fördubblats, läskunnighet var 84 procent, förmögenhetsskillnaderna hade försvunnit, även fattiga områden fått el, infrastrukturen var återställd, ekonomin hade vuxit 500 procent, narkotikamissbruket var ett minne blott, kvinnorna befriade, flickorna fick gå i skola, brott var sällsynta, alla hade mat och husrum, medellivslängden hade ökat till 67 alltså nära en fördubbling.

Jag kan skriva under på det mesta, förutom massmorden på "klassfiender" det katastofala "stora språnget" experimentet, "kulturrevolutionen"samt det du nämnde som "teknologiska genombrott."

Det är inte ovanligt att nationellt självbestämmande kan möjliggöra snabba framsteg. Japan i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, samt efter 1945 är ett annat asiatiskt exempel.
Citera
2019-11-29, 20:49
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag kan skriva under på det mesta, förutom massmorden på "klassfiender" det katastofala "stora språnget" experimentet, "kulturrevolutionen"samt det du nämnde som "teknologiska genombrott."

Det är inte ovanligt att nationellt självbestämmande kan möjliggöra snabba framsteg. Japan i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, samt efter 1945 är ett annat asiatiskt exempel.
Så Mao hann med misslyckade experiment på det kvartssekel hans styre åstadkom allt detta?
Ett barn förstår att det är något som inte stämmer. Idag sprids propagandistiska myter om såväl det stora språnget som kulturrevolutionen.
Citera
2019-11-29, 21:11
Medlem
Citat:
Kinas Kommunistparti uppskattar att 400 miljoner människor aldrig fötts, pga ettbarnspolitiken, som till stor del utförts genom aborter.

Under 1980- och 90-talen var det mesta av Kina utfattigt. De flesta levde på landsbygden, där klinikerna knappast hade verktyg eller kunskaper att genomföra aborter.

En stor andel av de hundramiljontals aborterna genomfördes genom att barnen först föddes, varefter de dränktes.

En väldig andel av "aborterna" var barnamord.

Visst, man kan hävda att både Stalins och Hitlers massmord genomfördes för att försäkra sig om "kvalitén" på den sovjetiska och nazityska befolkningen.

Men det är likafullt mord, och det var Kinas ettbarnspolitik också.

Jag har hört de skrönorna också det är inget nytt. Hur VET du att det är så på RIKTIGT? Såna hemskheter kanske bara är påhitt att det verkligen hände? Jag tror på sånt jag sett själv. Är det ens realistiskt i verkligheten att ens prata om barnafödande inget man hasplar ur sig på nätet?
Citera
2019-11-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rahat
Jag har hört de skrönorna också det är inget nytt. Hur VET du att det är så på RIKTIGT? Såna hemskheter kanske bara är påhitt att det verkligen hände? Jag tror på sånt jag sett själv. Är det ens realistiskt i verkligheten att ens prata om barnafödande inget man hasplar ur sig på nätet?

Kina var världens 5e fattigaste land 1978, efter trettio år av Mao Zedong's ekonomiska vanstyre. Kina hade en BNP per capita om USD 200 per år(!). Endast fyra afrikanska länder hade lägre levnadsstandard än Kina.

Kina hade alltså nära nog uppnått världsrekord i fattigdom. Situationen kunde inte bli värre. Inte en chans att man under 1980-talet hade råd att utrusta kliniker med abortverktyg.

Under hela Kulturrevolutionen (1966-1976) hade dessutom statsmakten kollapsat i ett inbördeskrigslikt tillstånd, då olika delar av Kommunistpartiet angrep varandra. All högre utbildning stängdes under mer än ett decennium, varför det inte fanns utbildade läkare och sjuksköterskor att utföra aborter under 1980-talet.
Citera
2019-11-29, 23:11
Medlem
Flairrs avatar
Citat:
Så Mao hann med misslyckade experiment på det kvartssekel hans styre åstadkom allt detta?
Ett barn förstår att det är något som inte stämmer. Idag sprids propagandistiska myter om såväl det stora språnget som kulturrevolutionen.

Du hade passat bra som reporter på Xinhua eller liknande
Citera
2019-11-30, 01:05
Medlem
Korv-Bajss avatar
Råkade just snubbla över detta:

En kinesisk spion hoppar av och avslöjar i 60 Minutes Australia att han var inblandad
i kidnappningen av Lee Bo, Gui Minhais kollega i Causeway Bay Books.

https://www.youtube.com/watch?v=zdR-I35Ladk
12:39 och framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in