Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Wov, det är du nog ganska ensam om! Inte ens den kinesiska regimen är speciellt Maoistisk, utan snarare nationalistisk.
Så du har alltså läs Maos lilla röda ifrån pärm till pärm?
Nej, valda delar då det fallit mig in. Vad jag läst på om är Kinas moderna historia.
Så här föll Maos "misslyckade experiment" ut i sammandrag.
När Mao på allvar klev in i handlingarna 1945 hade Ryssland tagit Mongoliet och en bit av Xinjiang, Japan ockuperade provinser i norr, Storbritannien hade tagit Hong Kong, Portugal Macau, Frankrike bitar av Shanghai och USA delade de andra staternas immunitet i landet, samtidigt skakades nationen av inbördeskrig. Kina efterblivet, feodalt, okunnigt och våldsamt. Av dess fyra hundra miljoner var femtio miljoner narkomaner, 80 procent kunde varken läsa eller skriva och medellivslängden var 35. Japanerna hade dödat tjugo miljoner och l Chiang Kai-Sheik klagade över att knappt hundra av tusen ungdomar han rekryterade överlevde marschen till sina utbildningsbaser. Kvinnors fötter var förkrympt bundna, bönderna betalade 70%av sin produktion i arrende, desperata mammor sålde sina barn i utbyte mot mat och fattiga människor sålde sig själva som slavar för att slippa svält. USA:s ambassadör John Leighton Stuart rapporterade att under hans andra år i Kina hade tio miljoner människor svultit ihjäl i tre provinser.
När Mao avgick 1974 var de utländska inkräktarna, banditerna och krigsherrarna borta, befolkningen hade fördubblats, läskunnighet var 84 procent, förmögenhetsskillnaderna hade försvunnit, även fattiga områden fått el, infrastrukturen var återställd, ekonomin hade vuxit 500 procent, narkotikamissbruket var ett minne blott, kvinnorna befriade, flickorna fick gå i skola, brott var sällsynta, alla hade mat och husrum, medellivslängden hade ökat till 67 alltså nära en fördubbling.
Jag kan fortsätta stapla fakta om framgångarna under Mao avseend såväl demografiska nyckeltal som teknologiska genombrott, men jag stannar där. Ingen, säger ingen, ledare i världshistorien kan visa upp ett sådant facit av sin regeringstid.