2019-11-30, 07:01
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Kina var världens 5e fattigaste land 1978, efter trettio år av Mao Zedong's ekonomiska vanstyre. Kina hade en BNP per capita om USD 200 per år(!). Endast fyra afrikanska länder hade lägre levnadsstandard än Kina.

Kina hade alltså nära nog uppnått världsrekord i fattigdom. Situationen kunde inte bli värre. Inte en chans att man under 1980-talet hade råd att utrusta kliniker med abortverktyg.

Under hela Kulturrevolutionen (1966-1976) hade dessutom statsmakten kollapsat i ett inbördeskrigslikt tillstånd, då olika delar av Kommunistpartiet angrep varandra. All högre utbildning stängdes under mer än ett decennium, varför det inte fanns utbildade läkare och sjuksköterskor att utföra aborter under 1980-talet.
Kallar du en fördubbling av medellivslängden för vanstyre? Du resonerar som om du var kläckt igår.
Citera
2019-11-30, 08:25
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Kallar du en fördubbling av medellivslängden för vanstyre? Du resonerar som om du var kläckt igår.

Finns inga tillförlitliga siffror för vare sig medellivslängd eller ekonomisk nivå, från tiden just före 1949 då Folkrepubliken grundades, eftersom att det var blodigt inbördeskrig då.
Citera
2019-11-30, 10:39
Medlem
Citat:
Så Mao hann med misslyckade experiment på det kvartssekel hans styre åstadkom allt detta?
Ett barn förstår att det är något som inte stämmer. Idag sprids propagandistiska myter om såväl det stora språnget som kulturrevolutionen.

Barn i Kina lär sig om hur poeter och ideal under Tang och Song dynastierna. De lär sig väldig lite om Mao.
De Kinesiska ledare som kom till makten 1978 var nära vänner med Peng DeHua, Kinas försvarsminister när han 1955 avsattes pga sin kritik mot Mao och det stora språnget.
Idag besöker många fler Kineser huset han bodde i än Mao Tse Tung hus.
Även fruns farfar som var soldat i Kinas armé under Japans hemska ockupation av Kina vill varje år besöka hans hus.
Citera
2019-11-30, 13:15
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Finns inga tillförlitliga siffror för vare sig medellivslängd eller ekonomisk nivå, från tiden just före 1949 då Folkrepubliken grundades, eftersom att det var blodigt inbördeskrig då.
Så du tror att Kina var en välfärdsstat innan Mao tog över och gjorde Kina till ett U-land? Det är som att diskutera inrikespolitik med någon som tror att Sverige styrs av kronprinsessan.

Inte ens den mest rabiate antikommunist bland kommentatorer har bestridit den exceptionella utvecklingen under Maos tid.
Citera
2019-11-30, 13:30
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Barn i Kina lär sig om hur poeter och ideal under Tang och Song dynastierna. De lär sig väldig lite om Mao.
De Kinesiska ledare som kom till makten 1978 var nära vänner med Peng DeHua, Kinas försvarsminister när han 1955 avsattes pga sin kritik mot Mao och det stora språnget.
Idag besöker många fler Kineser huset han bodde i än Mao Tse Tung hus.
Även fruns farfar som var soldat i Kinas armé under Japans hemska ockupation av Kina vill varje år besöka hans hus.
Varför tror du att barnen sällan får höra om Mao? Kan det vara för att efterföljande regeringar var just dom "kapitalistfarare" som han en gång varnade för, månne? Ja, politiken har svängt, men samtidigt kan man inte behandla Mao blott som en död hund. Folk vet mycket väl att det var under hans tid som grunden lades till Kinas nuvarande utvecklingsnivå. Kan återkomma med konkreta exempel,
Citera
2019-11-30, 20:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Så Mao hann med misslyckade experiment på det kvartssekel hans styre åstadkom allt detta?
Ett barn förstår att det är något som inte stämmer. Idag sprids propagandistiska myter om såväl det stora språnget som kulturrevolutionen.

Lol, det misslyckade experimentet "det stora språnget" inträffade trots att du hjärntvättat dig med Mao-propaganda, och orsakade massvält. Utvecklingen kan följas på t.ex gapminders historiska grafik. Men sedan är det även sant att den förväntade livslängden återhämtade sig snabbt och ökade
Citera
2019-11-30, 20:11
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Nej, jag är inte gammal maoist, utan ny sådan
Då vet jag varför jag drabbas av akut illamående när jag läser dina inlägg.
Citera
2019-11-30, 21:50
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, det misslyckade experimentet "det stora språnget" inträffade trots att du hjärntvättat dig med Mao-propaganda, och orsakade massvält. Utvecklingen kan följas på t.ex gapminders historiska grafik. Men sedan är det även sant att den förväntade livslängden återhämtade sig snabbt och ökade
Nej, det är fel. Massvälten var inte en effekt av politiken utan av en naturkatastrof. Förstår du skillnaden mellan korrelation och kausalitet? Även jag har en gång accepterat de propagandistiska myterna.
Senast redigerad av Massajen 2019-11-30 kl. 21:55. Anledning: Tillägg
Citera
2019-11-30, 22:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, det är fel. Massvälten var inte en effekt av politiken utan av en naturkatastrof. Förstår du skillnaden mellan korrelation och kausalitet? Även jag har en gång accepterat de propagandistiska myterna.

Ok, kommentera det nedanstående.

Citat:
Under sommaren samma år diskuterades det Stora språngets konsekvenser, och vid en stor partikonferens med 7000 kadrer i februari 1962 förklarade Liu Shaoqi att det Stora språnget var över.[12] Liu förklarade att svältkatastrofen till sjuttio procent berodde på den mänskliga faktorn och till trettio procent på olika naturfenomen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stora_språnget
Citera
2019-11-30, 22:48
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, kommentera det nedanstående.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stora_språnget
Det var en bra fråga. Det ger mig nämligen tillfälle att förklara sammanhanget och bakgrunden. Återkommer när jag får lite tid över.
Citera
2019-11-30, 23:06
Medlem
Citat:
Denna tråden behandlar relationen Sverige contra Kina, kan ni förlägga ert tjafs om Mao i något annat forum.
Citera
2019-12-01, 08:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det var en bra fråga. Det ger mig nämligen tillfälle att förklara sammanhanget och bakgrunden. Återkommer när jag får lite tid över.

Gott så! Tilläggas skall att, även fast jag själv betecknar mig som "ortodox marxist", (det är långt ifrån säkert att Karl Marx skulle hålla med, såvida han inte själv sett hur historien faktiskt utvecklat sig), så ser jag, absolut inte, Marx som någon ofelbar Gud. Tvärt om: Det mesta av vad han skrev har hamnat på "historiens sophög". Men han var, dels, smart nog att förstå att allt fysiskt förvärvsarbete skulle övertas av maskiner i framtiden, (det skulle vara orättvist emot honom om man dessutom begärde att han skulle ha greppat att detta även kommer att gälla mentalt förvärvsarbete). Men det mest imponerande är ett förord, (till förordet till den politiska ekonomin), där han pekar på att produktivkrafternas utveckling, (enligt min definition: Effektivt utnyttjad teknologisk nivå och effektivt utnyttjad utbildningsnivå), är det som främst driver den historiska utvecklingen. Givetvis också tillsammans med klasskampen, men det är produktivkrafternas utveckling som spelar huvudfiolen. Detta är dock ingen ren naturlag: Historiska händelser kan störa den processen, som vi t.ex. sett i Ryssland och arabvärlden.

Hur som helst så försökte "Marxist"-Leninisterna vända upp och ner på den processen. Istället så skulle kommunistpartiet försöka utveckla produktivkrafterna, (eller i alla fall produktionskrafterna, som det gängse definieras). Detta är inte så konstigt så Ryssland, och senare Kina var underutvecklande länder med ett feodalt arv och stor jordbrukssektor. Då är det heller inte så konstigt att man omvandlar marxismen till ett slags socialfeodalism, med kommunistpartiet som de nya feodalherrarna. Av den orsaken kan jag, t.ex. aldrig bli imponerad av Maoismen. Och att följa en tänkare, som om vederbörande vore en ofelbar Gud är ännu mer främmande för mig.

Men det skall bli intressant att läsa din "förklaring", som jag förmodar bl.a. kommer att innehålla sagor om att Mao, "minsann sedan samlade folket emot högerflygeln i partiet" genom kulturrevolutionen. En "högerflygel" som såg det vansinniga i att Mao låtit bönderna försöka bygga egna små masugnar för att, som vanligt när det gäller "Marxist"-Leninisterna, försöka hinna i kapp väst. Men i grunden, om man ser på det ryska kulturarvet, så användes bara "Marxist"-Leninismen som ett nytt verktyg för att kunna utvidga den ryska feodalt färgade imperialistiska imperiet. medelklass anhängarna i väst till Lenin betecknade han själv som "nyttiga idioter". Jag har aldrig sällat mig till dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in