2019-11-28, 20:59
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Desto mer man fördjupar sig i fallet ju mer inser man att det kan finnas utrymme för ett flertal olika scenarier, det är inte tu tal om det.

BÅ:s vittnesmål blir kolossalt viktigt hur ett visst händelseförlopp skulle kunna ha sett ut. Mycket av FBI teorin bygger på hennes vittnesmål att det inte var förutbestämt att Eva skulle kliva av vid korsningen. OK, vi säger att det stämmer så länge ... Det får omprövas senare.

Finns det någon som vet om familjen Söderström bodde på första eller andra våningen?

Precis så är det, Bå's vittnesmål är ju helt avgörande. Väg sedan trovärdigheten i det vittnesmålet mot det faktum att hon vid tidpunkten för mordet hade en relation med PAJ och därmed alltså kan ha velat skydda honom. Lägg sedan till att hon flyttade och lämnade Kramfors för gott... smaken börjar bli besk..
Enligt mig är BÅ inte helt trovärdig, hon kan definitivt ha lämnat felaktiga uppgifter.
Om det i själva verket var så att PAJ och Eva var dom sista att lämna lägenheten så kan t.o.m PAJ ha släppt av Eva i korsningen och därefter kört bakvägen till Bruket för att vara först på plats vid Långbacken. Dock tror jag mer på att han i sådant fall skjutsade henne ända fram till grusparkeringen alldeles intill mordplatsen med tanke på rådande väder.
Citera
2019-11-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är svårt men det finns ju egentligen bara två möjligheter och det är ju där man måste börja.

1. Hundvittnet talar sanning, vilket innebär att det är PAJ som cyklar.

2. Hundvittnet lämnar felaktiga vittnesuppgifter.

Om hundvittnet är en väl vald bekant till PAJ som har manipulerats och bearbetats, d.v.s. han är köpt/lejd och har fått en större summa pengar för att vilseleda, så skulle det öppna upp för ett helt annat scenario än den ev. falska bild som media har matat allmänheten med i 30 års tid.

Vid alternativ 1 ljuger BÅ i så fall. Om P skulle vara helt ovetande om att Eva skulle kliva av tidigare känns det långsökt att han kastar sig på en cykel och tror att han ska hinna ifatt Eva speciellt om han cyklar Kontorsvägen. Han kan knappast ha varit så skogstokig att han skulle rusa in i huset och hota eller mörda Eva?
Citera
2019-11-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Såvida inte Börje for med osanning när jag skrev och frågade så fick Bosse och Mark ta del av endast en ytterst liten del av utredningen. Dom fick se det som Börje tyckte var relevant och sådant som kunde leda till fler tips i ärendet. Förutom det svarade Börje på deras frågor. Dom fick inte tillgång till FUPen för egen läsning.

Glöm heller inte att Bosse och Mark var att betraktas som vilka privatpersoner som helst. Det skulle ha varit ett flagrant brott mot förundersökningssekretessen att visa dom mer än vad dom fick se.

Hoppas dom fick tiderna rätt åtminstone.
Citera
2019-11-28, 22:27
Medlem
Citat:
Precis så är det, Bå's vittnesmål är ju helt avgörande. Väg sedan trovärdigheten i det vittnesmålet mot det faktum att hon vid tidpunkten för mordet hade en relation med PAJ och därmed alltså kan ha velat skydda honom. Lägg sedan till att hon flyttade och lämnade Kramfors för gott... smaken börjar bli besk..
Enligt mig är BÅ inte helt trovärdig, hon kan definitivt ha lämnat felaktiga uppgifter.
Om det i själva verket var så att PAJ och Eva var dom sista att lämna lägenheten så kan t.o.m PAJ ha släppt av Eva i korsningen och därefter kört bakvägen till Bruket för att vara först på plats vid Långbacken. Dock tror jag mer på att han i sådant fall skjutsade henne ända fram till grusparkeringen alldeles intill mordplatsen med tanke på rådande väder.

I det scenariot är nog mordet välplanerat i förväg - då tror jag att det redan låg en gammal sliten röd damcykel i 245:an den där fredag kvällen, för att användas som villospår. Problem skulle uppstå om det skulle visa sig att Eva cyklade, vilket jag tron hon knappast gjorde.

Synd att det inte finns några säkra uppgifter var anteckningsblocket hittades någonstans?
Sen har vi det här med släpspåren?

Jag kan även tycka att P borde ha varit så pass smart att han uppgett i förhör att han såg en cykel i diket vid sina som han uppgav nattliga turer till Bruket - han hade chans att verkligen visa på att det låg en cykel där. Nu får man mer intryck av att han inte ville bli förknippad med någon cykel. Det är svårt att veta hur han tänkte där och då.
Citera
2019-11-28, 23:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vid alternativ 1 ljuger BÅ i så fall. Om P skulle vara helt ovetande om att Eva skulle kliva av tidigare känns det långsökt att han kastar sig på en cykel och tror att han ska hinna ifatt Eva speciellt om han cyklar Kontorsvägen. Han kan knappast ha varit så skogstokig att han skulle rusa in i huset och hota eller mörda Eva?

Stämmer bra, det är en mycket intressant detalj i BÅ's vittnesmål som du lyfter fram här som alltså avslöjar detta.

Nej platsen för mordet är med största sannolikhet noga utvald, planen var att mörda henne på en mörk och avskild plats. Nog för att han var skogstokig men att han skulle ta sig in i föräldrarnas hus har jag svårt att tro med tanke på att föräldrarna var hemma.
Citera
2019-11-28, 23:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Hoppas dom fick tiderna rätt åtminstone.

Det är jag övertygad om eftersom Svenska Fall för FBI's samtliga avsnitt bygger på just detta, d.v.s. att Safarik och Åström återskapar en strikt och korrekt tidslinje där minuter ibland har avgjort. Får man bara tidslinjen rätt kan mycket onödigt uteslutas och GM ringas in.
Citera
2019-11-29, 00:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
I det scenariot är nog mordet välplanerat i förväg - då tror jag att det redan låg en gammal sliten röd damcykel i 245:an den där fredag kvällen, för att användas som villospår. Problem skulle uppstå om det skulle visa sig att Eva cyklade, vilket jag tron hon knappast gjorde.

Så kan det absolut ha gått till. Problemet är att det kan vara väldigt svårt att vara öppen och tänka i nya banor eftersom medias bild av vad som hände ständigt spökar i ens huvud. Vi kan mycket väl ha matats i 30 år med en delvis felaktig 'officiell bild' av hur det hela gick till.
Vidare ska man nog vara försiktig med att underskatta PAJ, själv får jag känslan av att han var en väldigt slug och planerande natur. Förmodligen var det varken slumpen eller ren bonnröta som gjorde att PAJ kom undan, han kan mycket väl ha förvillat polisen genom att manipulera nyckelvittnen, åtminstone BÅ. Det lutar onekligen åt att mordet var planerat i förväg.

Citat:
Synd att det inte finns några säkra uppgifter var anteckningsblocket hittades någonstans?
Sen har vi det här med släpspåren?

Vi får försöka gräva mer i det här och kanske göra sammanställning av dom 2 olika alternativen. Vilket alt. är mest förekommande? Vad sa man i Safarik oc Åström som 2016 var uppdaterade på fallet och delvis hade tillgång till FUP? Man kan börja med att lokalisera dom artiklar där anteckningsblocket och släpspåren nämns, kanske finns det även tillgängliga tv-program eller lokal tv reportage om Eva-mordet där detta har tagits upp?

Citat:
Jag kan även tycka att P borde ha varit så pass smart att han uppgett i förhör att han såg en cykel i diket vid sina som han uppgav nattliga turer till Bruket - han hade chans att verkligen visa på att det låg en cykel där. Nu får man mer intryck av att han inte ville bli förknippad med någon cykel. Det är svårt att veta hur han tänkte där och då.

Ja det är givetvis en gåta, det kan vara värt att fundera mer över det här. Kanske finns det t.o.m. ett svar, om än ett mycket svårfunnet sådant? Den dagen vi kan komma på orsaken till varför PAJ undvek att nämna cykeln som låg på vägen intill mordplatsen kan nog bilden börja klarna. Han måste ju ha känt till att den låg där. Om inte är den enda logiska förklaringen minnesförlust, en blackout under tidpunkten för mordet och dom närmsta efterföljande timmarna, följt av att någon halvskum person sen hittade cykeln under natten och använde den som färdmedel hem på fyllan el. liknande. Efter att mordet uppdagades kan personen i sådant fall ha blivit livrädd för att förknippas med Eva-mordet och därför hållit tyst om att han hittade cykeln och tog den.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-29 kl. 00:46.
Citera
2019-11-29, 02:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jodå, det är ett alternativ som man inte heller helt kan utesluta. Som sagt, Laban kände på sig att något var fel och i det läget torde han ha varit ordentligt på sin vakt. Många av en hunds sinnen är överlägsen en människas - ta bara det här med lukter, framförallt att särskilja lukter, det är omöjligt att begripa, gåtfullt!
Sen kan man undra hur lugn någon kan vara efter att nyss ha mördat någon med 11 våldsamma knivhugg? Dessutom passerade några bilar alldeles intill på vägen, så GM borde ha varit rätt stressad och adrenalinstinn, och ville nog komma därifrån så fort som möjligt.

Du nämner Dobermann och Rottweiler i ett tidigare inlägg, därav kan jag inte låta bli att tänka tanken: Då hade nog GM fått smaka på sin egen medicin och blivit kvar i dungen, med kanske söndersliten strupe.

Om Laban skulle ha gått till anfall gjorde han säkert så gott han kunde.

Ja någon trafik lär det inte ha varit så han behövde inte vara uppmärksam av den orsaken, eftersom vädret var miserabelt kan det självfallet också vara en anledning till att han höll på att ramma vittnet, av den orsak som du beskriver. "Vad håller du på med!" ropade vittnet till cyklisten. Vittnet blev "förbannad" och försökte registrera så många detaljer han kunde, enligt egen utsago.

Om vittnets uppgifter är riktiga var det sannolikt Evas mördare som kom där i "full kareta" och anledningen var sannolikt att genskjuta och försöka hinna före Eva innan hon kom hem till Bruket. Precis som MamaGris skriver är det osannolikt att någon som inte har med mordet att göra skulle cykla med ilfart mot Bruket vid just den tiden, och sedan inte gått att få tag på.

Frågan är hur man ska värdera det hela , gentemot andra tänkbara scenarier?

GM kanske ville iväg snarast men hen tog sig tid att ta av Eva kläderna och vika ihop dem prydligt, hen måste ju uppehållit sig på platsen hursomhelst då Laban trots allt dödades efter han sprungit omkring och skällt på åtminstone en bil. Kanske det var det skallet Evas föräldrar hörde?
Citera
2019-11-29, 02:56
Medlem
Citat:
Så kan det absolut ha gått till. Problemet är att det kan vara väldigt svårt att vara öppen och tänka i nya banor eftersom medias bild av vad som hände ständigt spökar i ens huvud. Vi kan mycket väl ha matats i 30 år med en delvis felaktig 'officiell bild' av hur det hela gick till.
Vidare ska man nog vara försiktig med att underskatta PAJ, själv får jag känslan av att han var en väldigt slug och planerande natur. Förmodligen var det varken slumpen eller ren bonnröta som gjorde att PAJ kom undan, han kan mycket väl ha förvillat polisen genom att manipulera nyckelvittnen, åtminstone BÅ. Det lutar onekligen åt att mordet var planerat i förväg.

Vi får försöka gräva mer i det här och kanske göra sammanställning av dom 2 olika alternativen. Vilket alt. är mest förekommande? Vad sa man i Safarik oc Åström som 2016 var uppdaterade på fallet och delvis hade tillgång till FUP? Man kan börja med att lokalisera dom artiklar där anteckningsblocket och släpspåren nämns, kanske finns det även tillgängliga tv-program eller lokal tv reportage om Eva-mordet där detta har tagits upp?

Ja det är givetvis en gåta, det kan vara värt att fundera mer över det här. Kanske finns det t.o.m. ett svar, om än ett mycket svårfunnet sådant? Den dagen vi kan komma på orsaken till varför PAJ undvek att nämna cykeln som låg på vägen intill mordplatsen kan nog bilden börja klarna. Han måste ju ha känt till att den låg där. Om inte är den enda logiska förklaringen minnesförlust, en blackout under tidpunkten för mordet och dom närmsta efterföljande timmarna, följt av att någon halvskum person sen hittade cykeln under natten och använde den som färdmedel hem på fyllan el. liknande. Efter att mordet uppdagades kan personen i sådant fall ha blivit livrädd för att förknippas med Eva-mordet och därför hållit tyst om att han hittade cykeln och tog den.

Men om han hela tiden kör så att han kommer i riktning från kontorsvägen så behöver han inte ha varken sett eller behövt väja för cykeln. Det var väl inga gatlysen där precis, och mitt i natten, regnigt och blåsigt?
Citera
2019-11-29, 10:54
Medlem
Citat:
Men om han hela tiden kör så att han kommer i riktning från kontorsvägen så behöver han inte ha varken sett eller behövt väja för cykeln. Det var väl inga gatlysen där precis, och mitt i natten, regnigt och blåsigt?

Paj sa att han passerade platsen själv. Ett vittne i bil sa att han nästan höll på att köra på cykeln. Så Paj missade alltså cykeln ett flertal gånger.

https://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/paj00_zpszbkec79g.jpg.html?sort=3&o=57
Senast redigerad av echoesofglory 2019-11-29 kl. 10:59.
Citera
2019-11-29, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Paj sa att han passerade platsen själv. Ett vittne i bil sa att han nästan höll på att köra på cykeln. Så Paj missade alltså cykeln ett flertal gånger.

https://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/paj00_zpszbkec79g.jpg.html?sort=3&o=57

De ungdomar som först såg cykeln kom väl körandes uppför Långbacken och hade då cykeln på höger sida så det är inte konstigt att de lägger märke till den. Inte heller konstigt om de på tillbakavägen slänger ett getöga åt vänster för att kolla om cykeln är kvar. Så skulle jag också ha gjort. Det andra vittnet som såg cykeln, vilket håll kom han från. Kanske han också kom körandes uppför långbacken och fick väja för cykeln. Nu vet jag inte om det är fastställt vilket håll paj kom från. Det är bara jag som inbillar mig att från det ställe han bodde på skulle vara enklare att bara köra Limstagatan ta vänster vid kontorsvägen, vilket innebär att han förmodligen tar Långbacken ner tillbaka till "stan" och därför aldrig behöver väja för någon cykel eftersom den inte ligger på den sidan.(min teori)
Citera
2019-11-29, 15:32
Medlem
Citat:
De ungdomar som först såg cykeln kom väl körandes uppför Långbacken och hade då cykeln på höger sida så det är inte konstigt att de lägger märke till den. Inte heller konstigt om de på tillbakavägen slänger ett getöga åt vänster för att kolla om cykeln är kvar. Så skulle jag också ha gjort. Det andra vittnet som såg cykeln, vilket håll kom han från. Kanske han också kom körandes uppför långbacken och fick väja för cykeln. Nu vet jag inte om det är fastställt vilket håll paj kom från. Det är bara jag som inbillar mig att från det ställe han bodde på skulle vara enklare att bara köra Limstagatan ta vänster vid kontorsvägen, vilket innebär att han förmodligen tar Långbacken ner tillbaka till "stan" och därför aldrig behöver väja för någon cykel eftersom den inte ligger på den sidan.(min teori)

Nej de kom väl ner? De såg ju Laban där uppe vid Bruket, sedan följde Laban efter när de åker ner. De hade cykeln till vänster sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in