Citat:
Ursprungligen postat av
kramiklon
I det scenariot är nog mordet välplanerat i förväg - då tror jag att det redan låg en gammal sliten röd damcykel i 245:an den där fredag kvällen, för att användas som villospår. Problem skulle uppstå om det skulle visa sig att Eva cyklade, vilket jag tron hon knappast gjorde.
Så kan det absolut ha gått till. Problemet är att det kan vara väldigt svårt att vara öppen och tänka i nya banor eftersom medias bild av vad som hände ständigt spökar i ens huvud. Vi kan mycket väl ha matats i 30 år med en delvis felaktig 'officiell bild' av hur det hela gick till.
Vidare ska man nog vara försiktig med att underskatta PAJ, själv får jag känslan av att han var en väldigt slug och planerande natur. Förmodligen var det varken slumpen eller ren bonnröta som gjorde att PAJ kom undan, han kan mycket väl ha förvillat polisen genom att manipulera nyckelvittnen, åtminstone BÅ. Det lutar onekligen åt att mordet var planerat i förväg.
Citat:
Ursprungligen postat av
kramiklon
Synd att det inte finns några säkra uppgifter var anteckningsblocket hittades någonstans?
Sen har vi det här med släpspåren?
Vi får försöka gräva mer i det här och kanske göra sammanställning av dom 2 olika alternativen. Vilket alt. är mest förekommande? Vad sa man i Safarik oc Åström som 2016 var uppdaterade på fallet och delvis hade tillgång till FUP? Man kan börja med att lokalisera dom artiklar där anteckningsblocket och släpspåren nämns, kanske finns det även tillgängliga tv-program eller lokal tv reportage om Eva-mordet där detta har tagits upp?
Citat:
Ursprungligen postat av
kramiklon
Jag kan även tycka att P borde ha varit så pass smart att han uppgett i förhör att han såg en cykel i diket vid sina som han uppgav nattliga turer till Bruket - han hade chans att verkligen visa på att det låg en cykel där. Nu får man mer intryck av att han inte ville bli förknippad med någon cykel. Det är svårt att veta hur han tänkte där och då.
Ja det är givetvis en gåta, det kan vara värt att fundera mer över det här. Kanske finns det t.o.m. ett svar, om än ett mycket svårfunnet sådant? Den dagen vi kan komma på orsaken till varför PAJ undvek att nämna cykeln som låg på vägen intill mordplatsen kan nog bilden börja klarna. Han måste ju ha känt till att den låg där. Om inte är den enda logiska förklaringen minnesförlust, en blackout under tidpunkten för mordet och dom närmsta efterföljande timmarna, följt av att någon halvskum person sen hittade cykeln under natten och använde den som färdmedel hem på fyllan el. liknande. Efter att mordet uppdagades kan personen i sådant fall ha blivit livrädd för att förknippas med Eva-mordet och därför hållit tyst om att han hittade cykeln och tog den.