2019-11-28, 08:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur vet du det? Vad jag förstår var det Jackie Arklövs beslut.
Då har du förstått fel, alla tre var aktiva i att skjuta mot poliserna - och inte bara mot de två som dog.
Citera
2019-11-28, 08:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför ligger axelsson risigare - var/är inte han den som är mest OK av de tre
Jag instämmer i den frågan. Det kan bero på att Axelsson var den som var mest insyltat i högerextrema kretsar samt den som antas ha planerat och organiserat.
Gällande skötsel i anstalt så borde ju han vara den som kom först i fråga för frigivning i alla fall.
Citera
2019-11-28, 08:45
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Men domstolar har ju inte alltid rätt.

Du och flera andra i den här tråden behöver nog läsa in er på ett juridiskt begrepp som kallas för "tillsammans och i samförstånd...".
Citera
2019-11-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Märkligt att han får går fri efter 2/3 när han inte skött sig ? hade nämligen för mig att man måste sköta sig, men 2/3 regeln verkar gälla oavsett om man sköter sig eller inte i fängelset.

Bara riktigt dåliga och de som misskött sig enormt mycket, får inte 2/3.

Det är skit! Dåligt beteende ska straffas... bra ska belönas.

Eftersom det är dyrt med fängelser borde man sänka kostnaderna med rejält neddragna villkor. Mat varannan dag, eller var fjärde... ingen uppvärmning osv.

Sådana som TO ska inte var fria.
Citera
2019-11-28, 11:21
Medlem
Kedoxs avatar
Är ju ett jävla skämt att just Tony ska bli den som först får tidsbestämt!

Tony var helt klart hjärnan och bossen i gärningen, alltifrån själva rånet till polismorden.

Om det är någon av de tre som någonsin skulle få minsta lilla chans till frihet så är det uppenbart Andreas Ax*lsson som varit en mönsterfånge.
Tony har varit jävligt stökig och även hjärnan i en av de mest spektakulära rymningarna vi haft i Sverige. Att han sen ursäktar sig med att han funnit Jesus känns bara som ett spel de nu gått på.

Jackie är också för rubbad för att komma ut. Dock tycker jag han bör sitta på psyket istället för hispan med stark medicinering.
Citera
2019-11-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox

Tony var helt klart hjärnan och bossen i gärningen, alltifrån själva rånet till polismorden.

Om det är någon av de tre som någonsin skulle få minsta lilla chans till frihet så är det uppenbart Andreas Ax*lsson som varit en mönsterfånge.
Tony har varit jävligt stökig och även hjärnan i en av de mest spektakulära rymningarna vi haft i Sverige. Att han sen ursäktar sig med att han funnit Jesus känns bara som ett spel de nu gått på.

Jackie är också för rubbad för att komma ut. Dock tycker jag han bör sitta på psyket istället för hispan med stark medicinering.
Ett exempel är Lars Ferm ( L-I Svartenbrandt ), även han påstod sig ha mött Jesus och uppförde sig sedan som skit då han kom ut.
Jag tror inte för ett enda ögonblick på att Tony Byström, har funnit bot och bättring det är endast ett spel för galleriet. Han hade även hotat folk med vapen innan händelsen i Malexander.
Citera
2019-11-28, 13:20
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox

Stämmer bra, så sent som för tre år sedan klassades han som medelrisk (tidigare högrisk) för att återfalla i brottslighet vilket fick Örebro Tingsrätt att då avslå hans begäran om tidsbestämt straff. Nu bara tre år senare så anses han ha en låg risk vilket som sagt är lite underligt då han uppenbart var hjärnan bakom brotten och anstiftan straffas alltid hårdare än den som utförde själva gärningen enligt svensk rättspraxis.
Citera
2019-11-28, 20:31
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du och flera andra i den här tråden behöver nog läsa in er på ett juridiskt begrepp som kallas för "tillsammans och i samförstånd...".
Har det gått att bevisa?
Citera
2019-11-28, 20:34
Medlem
swimmingpools avatar
Om Jackie Arklöv inte har blivit en bättre människa i fängelse är han en sjukt bra skådis och borde höra hemma i Hollywood.
https://youtu.be/gca1M2yx4KE?t=198
Citera
2019-11-29, 08:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Har det gått att bevisa?
Det har vad jag vet aldrig kunnat utredas vem som gjorde exakt vad, men det intressanta i det här fallet är att de har dömts. Det har alltså gått att bevisa och har blivit vad som kan kallas "juridisk sanning". Vilket givetvis kan vara något helt annat än den riktiga sanningen, vad nu det är.
Citera
2019-11-29, 08:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag instämmer i den frågan. Det kan bero på att Axelsson var den som var mest insyltat i högerextrema kretsar samt den som antas ha planerat och organiserat.
Gällande skötsel i anstalt så borde ju han vara den som kom först i fråga för frigivning i alla fall.
Tas det hänsyn till saker som det fetmarkerade när man ansöker om tidsbestämt straff eller tittat man bara på vad domen säger om saken?
Citera
2019-11-29, 09:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tas det hänsyn till saker som det fetmarkerade när man ansöker om tidsbestämt straff eller tittat man bara på vad domen säger om saken?
Ja och nej.
Att ha kvar kontakter och/eller åsikter motsäger ju inte att den intagne kan ha mycket god skötsamhet i anstalt -- samtidigt så väger det ju på riskvågen för återfall i brott...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in