2019-11-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Samma logik oavsett nivå på kriminalitet. Känns som att det finns mångt bättre vägar kring att komma åt drogrelaterad kriminalitet än genom att legalisera cannabis.

Du tror att säljare av cannabis och andra liknande droger helt plötsligt skulle sluta kriga om sina områden och kunder enbart för att produkten i sig är laglig?
Skulle knappast ske. Snarare tvärtom då marknaden skulle bli ännu större.
Hur många tusentals mål är inte uppe i våra domstolar varje år avseende ringa narkotikabrott? Kan inte rättsväsendets resurser användas bättre?
2019-11-28, 19:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Handlingen konsumtion cannabis är ett offerslöst brott, samma logik är inte ens möjligt på nått sätt att använda.

Ska man jämföra med andra brott får man jämföra med andra brott mot egen rättsfär, alltså brott mot sig själv. Det är lagligt att begå brott mot sig själv, t.ex. banka sitt eget huvud i väggen.
2019-11-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RikaStonern
Tro mig, varje stoner väljer riktigt gräs från ett fucking Cannabisbolag än bajshasch som någon haft i röven sedan flyget från Afghanistan. Jag betalar idag 100-120:- per gram för gräs och då får jag den kvalitén som finns, jag får inte styra och ställa alls. Om jag fick gå i en butik helt lagligt och välja just den sorten för den är bra för aptit/sömn/osv, då hade jag betalat mer alla dagar.

Rökte en hel del majja förr. Nu går jag å köper mina helgbärs ...skulle jag få gå till en butik och välja på olika sorters cannabis så skulle jag lätt göra det före alkoholen då jag vet att jag tar mindre stryk av det än alkoholen.

Jag har dock inte bestämt mig för vad jag står i legaliseringen än. Att cannabis är mindre skadligt än alkohol köper jag ...men 2 dåliga ting blir ju inte bättre. Jag ser dom kompisar som rökt i 25 år nu inte är speciellt utvecklade - å andra sidan stödjer dom ju flera kriminella led på vägen.
2019-11-28, 19:33
Medlem
Hur vet han att CB kommer stoppa gängkriminaliteten? Har själv pluggat i USA och har därmed många nära vänner i USA som bor i stater där det är "lagligt" men gängvåldet är densamma .
2019-11-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Lika logiskt som att lösa problem med bankrån genom att göra bankrån lagliga.

Varför kan vi i Sverige aldrig lösa problem från grunden istället för att fjanta runt med låtsaslösningar?

De tar ju mindre än en minut för de här kriminella elementen att hitta nya kriminella vägar även om Hanif råkar legalisera cannabis. Oavsett om det är lagligt eller inte skulle ju nya krig kring framställning och försäljning uppstå direkt. Hur blåögd kan man bli?

Så du påstår att det är logiskt att ge kriminella chansen att ha en växt som producerar rusmedel för
60 000 kr per kvadratmeter? En svart marknad styrs genom våldsmonopol och vi har bara sett början av den kommande situation som kommer råda i Sverige. Vi har inte en märkbar smuggelsprit problematik i Sverige trots att Alkoholen är skattat till tänderna. Majoriteten av folk som berusar sig sporadiskt är vanliga knegare, akademiker och Svenssons, det är folk som inte vill stötta kriminella kretsar.

Jag förstår inte ditt resonemang angående att "det skulle bli ett nya krig kring framställning och försäljning". Detta hade såklart styrts av bolag på ett lagligt sätt, det hoppas jag du fattar.

Egentligen hade man behövt legalisera alla inkomstkällor för drogförsäljare, ge hårdare straff för folk som verkar på den svarta marknaden och kräva drogbrukare på försörjningsbevis. Om personen i fråga hamnar i kläm med rättvisan på grund av drogbruk så ska de inte kunna handla droger mer.

Det hade nog städat upp både bland pundarbrott och gängkriminella organisationer.
2019-11-28, 19:44
Medlem
rikastistorstans avatar
Om man drar in den inkomstkranen för babbarna så kommer dom bara gå över till annat. Personrån och kidnappningar mot Svenssons lär skena iväg. Varför måste alla tassa på tå kring det verkliga problemet? Blatteriet! Stäng gränsen och börja deportera åtminstone dom allra värsta 100 k borde väl egentligen inte ens vara så laddad fråga eller?
2019-11-28, 19:49
Medlem
seaworthys avatar
Människor föds med förutsättningen för kriminalitet. Det har med kontroll av impulsiva beteenden att göra.

De som växer upp i en ”bra” miljö har ganska liten risk att hamna i gängvåld jämfört med andra människor men löper ändå högre risk att tex skuldsätta sig hårt eller begå ekonomisk brottslighet.

De som växer upp i förortseländet hamnar istället i gängkriminalitet.

Att legalisering av cannabis skulle magiskt upplösa det här beteendet är trams. Därmed inte sagt att man kan legalisera det av andra skäl.
2019-11-28, 20:06
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicememesbro
Hur vet han att CB kommer stoppa gängkriminaliteten? Har själv pluggat i USA och har därmed många nära vänner i USA som bor i stater där det är "lagligt" men gängvåldet är densamma .

Dina vänner har inte hört talas om google eller är det putins trollfabrik som har gjort de förvirrade?

https://www.forbes.com/sites/janetwburns/2018/01/16/violent-crime-has-fallen-in-border-states-with-legal-cannabis-study/

Dödligt gängvåld kopplat till knarkhandel har sjunkit med upp till 41% när medicinsk marijuana legaliserats.
2019-11-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaihela
...kräva drogbrukare på försörjningsbevis. Om personen i fråga hamnar i kläm med rättvisan på grund av drogbruk så ska de inte kunna handla droger mer.

Det hade nog städat upp både bland pundarbrott och gängkriminella organisationer.

Det här är ju skitbra om man vill att det fortfarande ska finnas en svart marknad. Det är även jättebra om man vill att vi ska fortsätta behandla missbrukare som skräp.

Vad sägs om att, och håll i er nu, staten skiter i vad folk har i sitt urin/blod? Vad sägs om att polisen lägger alla resurser på brott med brottsoffer istället? Vad sägs om att socialen inte kommer och tar ens barn om man odlar ett par plantor i garderoben hemma? Vad sägs om att dom som vill handla sin cannabis utan att stödja gängvåld för göra det under ordnade former? Vad sägs om att vi faktiskt hjälper dom som har ett missbruksproblem istället för att kasta iväg dom till scientologiska organisationer eller gömma undan dom nånstans där ingen kan se?

Sverige och svenskar är så fruktansvärt jävla efterblivna när det kommer till droger. Men femton bärs på en fredagskväll är jävla helt ok!
2019-11-28, 20:08
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svd.se/legalisering-av-cannabis-kan-stoppa-gangen

Har han rätt?

Ja och nej. På ett sätt är det en kvick-fix, men det är ingen lösning.

Legalisering av narkotika tar ju bort en stor intäktskälla, men inte behovet av pengar. Sålunda kommer kreativa kriminella affärsutvecklare ställa om verksamheterna eftersom pengarna -alltid- måste in oavsett vad som händer.
Resultatet kan med andra ord bli än värre för vanligt folk som nu blir en tydligare måltavla för en ökning bland bedrägerier, personrån, inbrott, kidnappning och utpressning. I första hand kommer detta drabba redan utsatta grupper, men på sikt spilla över på medelklassen och på sikt påverka den politiska inriktningen.

Bali är ju inne på att de kriminella kommer tvingas ge sig in i brottslighet som är betydligt riskablare, och det har han en poäng i, men endast om man då har resurser som kan hantera just den problematiken.

Sen kan man naturligtvis diskutera om legalisering är bra eller dåligt ur andra perspektiv, men nu tittar jag på det ur ett rent riskanalysperspektiv.
2019-11-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Om man drar in den inkomstkranen för babbarna så kommer dom bara gå över till annat. Personrån och kidnappningar mot Svenssons lär skena iväg. Varför måste alla tassa på tå kring det verkliga problemet? Blatteriet! Stäng gränsen och börja deportera åtminstone dom allra värsta 100 k borde väl egentligen inte ens vara så laddad fråga eller?

Exakt så!
2019-11-28, 20:31
Medlem
hejsan07s avatar
Vad säger folkhälsomyndigheten? Är verkligen flum så himla genialt och framtidsfrämjande för samhället hälsan och kommande generationer?
Människor i de flesta studier verkar ju faktiskt bli dumma i huvudet av användningen. De kriminella kommer vara kvar, bara billigatre. Sååååå varti ligger då VINSTEN FÖR SAMHÄLLET?
....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in