2019-11-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Tänk på temperaturen. Ju kallare det är, desto länge stannar kroppen kvar under ytan.

Men desto längre håller sig kroppen även "i skick", ju kallare, desto bättre ur rättsmedicinsk synvinkel.
Alltså att dödsorsak kan fastställas även om det gått veckor/månader.
Givetvis spelar andra faktorer också in, temperatur, på vilket djup kroppen ligger, alger, bakterier, fiskar osv osv
Citera
2019-11-27, 12:53
Medlem
Ja, det är korrekt. Nu vet jag inte hur djupt det är i de vattendrag som ligger runt i Uddevalla, men oavsett så bevaras kroppen ganska bra, bättre i syrefattiga vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Thetruesayer
Ju kallare desto bättre tydligen också, enligt en överläkare i rättsmedicin som intervjuades när K. Wall eftersöktes :

” En kropp som sjunker ner till 50 meters djup eller mer, där det är kallt, bara cirka fyra plusgrader, kan bevaras mycket länge, i veckor eller månader.”

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/a/4dXR9a/kroppar-kan-bevaras-lange-i-vatten
Citera
2019-11-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinkQueen
Då bör kroppen ha flytit upp vid det här laget tycker man... Hur mycket tyngd kan det krävas för att förhindra att kroppen flyter upp?
Tänker om kroppen ligger i en resväska exempelvis, kan det räcka att fylla den med stenar eller krävs det mer än så?

Möjligtvis har kroppen endast gömts, och när sökinsatserna har avtagit, planerar man att dumpa kroppen i vatten. Men även då behöver man ha i åtanke att den flyter upp...
Nja, då krävs det ett x antal kilo sten isåfall, för kroppen kommer för eller senare släppa ut gaser så det flyter upp.
Och exakt hur mycket som krävs för att förhindra att en kropp skall flyta upp kan jag inte säga, har aldrig testat detta å lär nog aldrig göra de heller
Citera
2019-11-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag hajar. Polisen har ju sökt flera gånger i Ljungskiletrakten så det finns indikationer i utredningen som pekar åt det hållet så klart. Tycker ändå att polis bör kommunicera sökuppgifter via media för att engagera Uddevallabor till att leta efter Wilm@. Ju fler som söker desto större sannolikhet är att hon hittas. Nu måste man endast koncentrera sig på att hitta henne och komma fram med lite information. Förundersökningssekretessen hjälper inte att hitta henne.

I dagsläget (14dgr efter försvinnande) och med uppgifter att trappa ned sökningarna med anledning att man letat överallt, måste polisen släppa på uppgifter gällande sökningarna. Normalt vill man inte gå ut med info till allmänheten då man vill minimera kontaminering av en eventuell BP vid fynd. Detta förstår alla, men som jag ser det måste kroppen hittas och polis måste kommunicera ut var de vill man skall leta, var man redan sökt samt var man ännu inte hunnit söka. Jag ser inget annat val för polisen om man skall hitta Wilm@.

Polis bör koncentrera sig på vattendragen då de innehar rätt resurser att tillgå och allmänheten bör dirigeras ut i terräng. Fyrhjulingar, hästar, fotfolk, hemvärn, helikopter, MPS, Fikk, sökhundar samt privatpersoner. Leta på farbara vägar i dikeskanter samt 10-50m in från vägar.

Värderingar som utredningen måste göra är att ställa sig frågan, hur viktigt är det att tösen hittas? Vad kan vi offra och gå ut med till media?
Just Ljungskile-hållet tror jag beror på Köperödssjöarna och en mindre väg som leder dit, som fortsätter i grusvägar och slutar i skogsvägar. Inga kameror, inga vittnen.
Citera
2019-11-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nej, det tar inte normalt 4dgr för en kropp att börja flyta. I rådande temperaturer tar det mellan 14-20 dgr eller tills vattentemperaturen höjs (varmare väder)
Jaha! Fick höra av en gammal polis att det tar normalt cirka 4 dagar. Men tack för du rättade!
Citera
2019-11-27, 12:58
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goliat1982
Fy fan!
Kan vara något av det vidrigaste jag sett. Alltid trott att det där med att svin äter upp allt bara är en myt, men jag verkar ha fel. 🤮🤮
Ja jag var osäker så kollade och tänkte på just fåglars beteende när något är dött
Citera
2019-11-27, 13:00
Medlem
Sommartid då

Citat:
Ursprungligen postat av GuzHutz
Jaha! Fick höra av en gammal polis att det tar normalt cirka 4 dagar. Men tack för du rättade!
Citera
2019-11-27, 13:00
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uddevalla-79
Kan inte vara hennes, profilbilden är beskuren om man klickar och tittar på den....
samma man/kille som gillar och retweetar hennes inlägg... känns väldigt konstigt. Även den användaren har inte varit aktiv sedan den 13 nov, slump??

https://mobile.twitter.com/wilmanouvelle/status/1194552585690263553

Det är nått skumt med kontot
Citera
2019-11-27, 13:02
Medlem
monocerotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Tack. Om det är det där däcklagret på Ängebacken / Stureholmsvägen1,så är det ju just där som det sias om att det ska finnas gröna garagedörr (om man vrider på kartan i google-maps enligt en länk från Övertramp) och som ska vara av intresse. På kartan är dessa garageportar dolda av en stor buske men syns igenom. Längst till vänster i det området.
Dessutom bron ju en bil där i närheten.
Jag tror verkligen att detta billager har med saken att göra.
Glöm dessa portar😂😉
Detta företaget finns på Hovhultsvägen
Citera
2019-11-27, 13:02
Medlem
Det har stått i media att man koncentrerat sökningar runt Ljungskile på grund av uppgifter som kommit fram i förhör, iakttagelser samt teknisk bevisning, så det finns anledningar till varför polis varit i området.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Just Ljungskile-hållet tror jag beror på Köperödssjöarna och en mindre väg som leder dit, som fortsätter i grusvägar och slutar i skogsvägar. Inga kameror, inga vittnen.
Citera
2019-11-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuzHutz
Nja, då krävs det ett x antal kilo sten isåfall, för kroppen kommer för eller senare släppa ut gaser så det flyter upp.
Och exakt hur mycket som krävs för att förhindra att en kropp skall flyta upp kan jag inte säga, har aldrig testat detta å lär nog aldrig göra de heller
Vad menar du? Om kroppen börjar släppa ut gaser så flyter den inte upp. Hur tänkte du nu? Det är en gasfylld kropp som flyter upp till ytan. Inte om kroppen släpper ut samma gaser.
Citera
2019-11-27, 13:03
Medlem
Mkv1977s avatar
Samma teorier dag in dag ut här nu. Känns även FB stampar på samma ställe som allt annat i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in