Jag hajar. Polisen har ju sökt flera gånger i Ljungskiletrakten så det finns indikationer i utredningen som pekar åt det hållet så klart. Tycker ändå att polis bör kommunicera sökuppgifter via media för att engagera Uddevallabor till att leta efter Wilm@. Ju fler som söker desto större sannolikhet är att hon hittas. Nu måste man endast koncentrera sig på att hitta henne och komma fram med lite information. Förundersökningssekretessen hjälper inte att hitta henne.
I dagsläget (14dgr efter försvinnande) och med uppgifter att trappa ned sökningarna med anledning att man letat överallt, måste polisen släppa på uppgifter gällande sökningarna. Normalt vill man inte gå ut med info till allmänheten då man vill minimera kontaminering av en eventuell BP vid fynd. Detta förstår alla, men som jag ser det måste kroppen hittas och polis måste kommunicera ut var de vill man skall leta, var man redan sökt samt var man ännu inte hunnit söka. Jag ser inget annat val för polisen om man skall hitta Wilm@.
Polis bör koncentrera sig på vattendragen då de innehar rätt resurser att tillgå och allmänheten bör dirigeras ut i terräng. Fyrhjulingar, hästar, fotfolk, hemvärn, helikopter, MPS, Fikk, sökhundar samt privatpersoner. Leta på farbara vägar i dikeskanter samt 10-50m in från vägar.
Värderingar som utredningen måste göra är att ställa sig frågan, hur viktigt är det att tösen hittas? Vad kan vi offra och gå ut med till media?
Citat:
Ursprungligen postat av
nordiceagle
Ja givetvis. Bara menade att alla de åtgärder som vi känner till att polisen gjort mot MGM och dennes misstänkte anhörig, kräver vissa omständigheter för att man ska få tillåtelse för. Det är inte så att polisen inte vet någonting alls, eller inte har indikationer på någonting. Det är väldigt tydligt och klart, med tanke på de åtgärder man vidtagit att det finns tydlig och väldigt trolig information som polisen har, om vad som troligtvis hänt. Den informationen har föranlett dessa åtgärder.
Sen måste så klart kroppen hittas. Det ska ju som sagt hålla i en rättslig prövning och sättas i "utom allt rimligt tvivel". Även om många sitter dömda på mord utan att man kunnat uppnå "utom allt rimligt tvivel", men det är en annan historia. Sen måste kroppen hittas för de anhöriga också, inte minst.