2019-11-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B00ney
Någon mer än jag som reflekterat kring att MGM pappa sitter bänkad i denna tråd och kommer sopa igen bevis ifall han upptäcker att någon är dem på spåren?
Undrar ifall man har någon bevakning på familj/närstående?

Och jag vet att ingen dömts ännu och kan inte anses skyldiga - men av historierna att döma så känns dem högst inblandade.

Garanterat har man koll på vad han pysslar med närmaste tiden
Senast redigerad av Stockholmskisen 2019-11-26 kl. 16:49. Anledning: Fel
Citera
2019-11-26, 16:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinaJagoDu
Dem är verkligen inte felfria tvärtom dem är verkligen inte det och verkligen inte vad jag vill ha sagt,men har bara svårt att relatera detta till det just för att dem som jag kan minnas är fall där dottern i familjen har gått emot familjen på ett eller annars sätt.
I just det här fallet så tror jag inte heller att det ligger avancerad planering & påtryckande hedersmotiv bakom mordet. Han har lackat ur pga. svartsjuka & mördat henne. Sen har han ringt släkten som hjälpt till att ta hand om liket.
Citera
2019-11-26, 16:49
Medlem
CzeLiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Så man skulle dra iväg upp till Färgelanda med ett lik och dumpa det där, för att sedan köra till centrala (nåja) Uddevalla för att ställa sig och elda bevis?

Varför då inte slänga bevisen på samma ställe som liket om man nu gjort sig besväret att gömma undan det?

För att inte dra uppmärksamhet till dump-platsen om någon skulle se en eld, skulle kunna vara en anledning, skulle inte behövas jätte mycket planering för att komma på de eftersom jag kom på de samma sekund jag läst färdigt din fråga.
Citera
2019-11-26, 16:50
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De är sant att vi inte vet värdet av det som hittat, men har man ingenting annat att gå på så måste man ju gå på det.
Jackan ska vara lik den W använt.
Glasögonen kan vara hennes läsglasögon.
Så mycket vet vi.
Dom hade kunna sagt att de inte är likt hennes kläder eller att hon inte använder glasögon, då hade de inte känns som nåt av värde alls.
Tycker dessutom att dessa verkar ha hittat så en intressant plats...
https://minfil.com/bdH1RfBan0/Wilma_Andersson_jpg

Ja, det blir ju naturligt att det spekuleras här i tråden, men det har ju hittats massor av prylar och polisen vill ju själva få göra sina bedömningar.
Det jag reagerat på är FIKKs bedrövliga
snackande med media. Det är inte deras uppgift.
Citera
2019-11-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om det är så att personen som är misstänkt för skyddande av brottsling har hjälpt till att förflytta den döda kroppen, dvs handhaft den på något sätt, så är det även brott mot griftefriden. Exempelvis genom till och från en bil. Ett aktuellt exempel på det är Knivsta-fallet, där 3 personer blev häktade för skyddande av brottsling och brott mot griftefriden.

Så fungerar juridiken helt enkelt.

Om jag får spekulera lite rörande just detta fallet så tror jag att det handlar om att personen i 40-års åldern har lånat ut sin/en bil till MGM, alternativt även hjälpt till att köra den, men att det i nuläget inte finns något som pekar på att personen har haft med kroppen att göra genom att ha hanterat den fysiskt.

Som jag redan sagt KAN förflyttandet av en kropp ingå i brottet Skyddande av brottsling (och då kan det konsumeras i det grövre brottet) om man anser att förflyttning/transport/dumpning av kroppen var pga att gärningsmannen ifråga skulle undkomma eller för att förstöra bevis (i detta fallet är ju kroppen ett bevis, eller i vart fall så består/innehåller kroppen bevis). Förklara då annars hur de två "medhjälparna" i mordet på Ida Fässberg i Trollhättan kunde dömas till Skyddande av brottsling, efter att ha forslat bort Ida Fässbergs kropp i bil?

Fallet du refererar till vet jag ingenting om. Men i ett tidigt skede när man vill/försöker få någon häktad är det inte ovanligt att yrka dubbelt (dvs "Skyddande av brottsling" och "Brott mot griftefriden" i Knivsta-fallet) för kan man inte bevisa det ena, så kan man iallafall bevisa det andra.

Slutligen så kan man givetvis fällas för både Skyddande av brottsling och Brott mot griftefriden. Men inte i den kontext och det sammanhang som beskrivits. Utan isåfall måste det vara i två olika, separerade händelser.
Senast redigerad av Haaaaag 2019-11-26 kl. 16:53.
Citera
2019-11-26, 16:51
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thetruesayer
Håller med. Är inte omöjligt. Jag själv är inte stor, smal tjej, väger ca 60 kg och är 173 cm lång. När mitt stora barn på 50 kg somnat i soffan så bär jag h*n till sin säng. Visst är det tungt, men ja gör det. Så är inte alls omöjligt att bära någon själv. Dessutom lär ju adrenalinet i kroppen va skyhög i ett sådant senario där man bragt nån om livet. Såklart man kan bära 50 kg då...
Att bära det här i tillståndet han förmodligen är i är nog som att försöka ta sig fram i en hinderbana med en kropp. Adrenalin kanske men enorm stress också.
Chansen är nog större att han fått hjälp än att han gjort allt helt själv.
Det är 3 våningar med grannar på varje våning. Titthål, fönster, tidningsbud, folk på väg hem från krogen (om de var helg) osv. Dessutom är det lyhört och i ett trapphus ekar de rejält.
Citera
2019-11-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Egentligen är det viktigare att hitta kroppen först kan jag tycka så att man kan fastställa dödsorsak innan naturen förstör den möjligheten. LW hittades efter "bara" 5 dagar.

Här finns en risk att MGM med beskyddare går fria eller döms till bara brott mot griftesfriden. W*lmas måste hittas snart.

Med stor sannolikhet så kan man nog fastställa dödsorsaken även efter ett par år, exempelvis brutet tung en, fraktur i nacke eller huvud, skärskador på revben osv.
Citera
2019-11-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Som jag redan sagt KAN förflyttandet av en kropp ingå i brottet Skyddande av brottsling (och då kan det konsumeras i det grövre brottet) om man anser att förflyttning/transport/dumpning av kroppen var pga att persone ifråga skulle undkomma eller för att förstöra bevis (i detta fallet är ju kroppen ett bevis, eller i vart fall så består/innehåller kroppen bevis). Förklara då annars hur de två "medhjälparna" i mordet på Ida Fässberg i Trollhättan kunde dömas till Skyddande av brottsling, efter att ha forslat bort Ida Fässbergs kropp i bil?

Fallet du refererar till vet jag ingenting om. Men i ett tidigt skede när man vill/försöker få någon häktad är det inte ovanligt att yrka dubbelt (dvs "Skyddande av brottsling" och "Brott mot griftefriden" i Knivsta-fallet) för kan man inte bevisa det ena, så kan man iallafall bevisa det andra.

Slutligen så kan man givetvis fällas för både Skyddande av brottsling och Brott mot griftefriden. Men inte i den kontext och det sammanhang som beskrivits. Utan isåfall måste det vara i två olika, separerade händelser.
De borde ha dömts för brott mot griftefriden.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Ja, det blir ju naturligt att det spekuleras här i tråden, men det har ju hittats massor av prylar och polisen vill ju själva få göra sina bedömningar.
Det jag reagerat på är FIKKs bedrövliga
snackande med media. Det är inte deras uppgift.
Så är det. Men dom vill ju ha publicitet. Tidigare har man alltid pratat om Missing People.
Ja visste inte ens att FIKK fanns innan det här. Så där har dom ju lyckats.
Men visst är de dumt och man förstår ju om polisen blir förbannade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monocerotis
När det vittras lik i hundens näsa räcker det inte med 6timmar från personen dött. Har inte kollat noga men bor många äldre i dessa hus
Det räcker med att den döda kroppen legat på golvet i 20 min så är golvet impregnerad för en hundnos som är tränad för lik.
Citera
2019-11-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Att bära det här i tillståndet han förmodligen är i är nog som att försöka ta sig fram i en hinderbana med en kropp. Adrenalin kanske men enorm stress också.
Chansen är nog större att han fått hjälp än att han gjort allt helt själv.
Det är 3 våningar med grannar på varje våning. Titthål, fönster, tidningsbud, folk på väg hem från krogen (om de var helg) osv. Dessutom är det lyhört och i ett trapphus ekar de rejält.

Ville bara påvisa att det inte är omöjligt.. Sen vad ja tror är ju en annan sak 🙃 Tror definitivt att någon hjälpt honom.. Märkligt vore det ju annars att en person är misstänkt för skyddande av brottsling....
Citera
2019-11-26, 16:55
Medlem
[quote=CzeLious|69421779]För att inte dra uppmärksamhet till dump-platsen om någon skulle se en eld, skulle kunna vara en anledning, skulle inte behövas jätte mycket planering för att komma på de eftersom jag kom på de samma sekund jag läst färdigt din fråga.[/QUOTE

Skulle jag dumpa ett lik i tex hedekas/färgelanda så hade jag då inte slängt tillhörigheter på samma ställe utan i tex Uddevalla... Sen pekat med hela handen mot Ljungskile..
Var det T pappas bil på skroten i hedekas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in