2019-11-26, 13:20
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja visst det är förstås också en möjlighet. Jag har funderat på om det kan vara ett motiv till mordet?

Att SD fick reda på att Lena skulle anmäla honom igen. Jag utesluter ingenting.

Den tanken har slagit mej flertal gånger
Citera
2019-11-26, 13:22
Medlem
Citat:
Jag ställer mig undrande till om bevismaterialet var tillräckligt starkt för att leda till åtal om Lena anmälde SD en tredje gång.

Du säger ju att det finns massa hot och trakasserier som hon sparat och det borde räckt. Varför anmälde hon inte honom då?

Som lekman kan jag tycka att det rimligen borde räcka. Men jag är ingen juridisk expert. Vi har dessutom passerat den gränsen sedan länge. Jämfört med mord så står ju sig trakasserierna väldigt slätt.

Du fick ju nyss en knäpp på näsan angående detta. Vad säger att hon inte var på väg att anmäla ytterligare en gång? Hon kanske redan hade lämnat in material? Jag kan också tänka mig att hon med all rätt tröttnat på rättsväsendet som inte hjälpt henne tidigare och nu är hon mördad utav förmodligen samma man. Hon valde i stället att spara material tills något skulle hända. Det kanske hade lugnat ner sig på slutet och hon trodde att SD kanske skulle börja lämna henne ifred. Inte svårt att hitta många svar på din fråga.
Citera
2019-11-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ja visst det är förstås också en möjlighet. Jag har funderat på om det kan vara ett motiv till mordet?

Att SD fick reda på att Lena skulle anmäla honom igen. Jag utesluter ingenting.

Eller om LW rent av hotade att anmäla honom och samtidigt avslöjade att hon minsann hade en massa sparat material också som stödbevis? SD tog detta som ett ytterst bevis på LW:s illojalitet och ville komma åt hennes telefon. Därför lockade han henne till plankan.
Citera
2019-11-26, 13:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Som lekman kan jag tycka att det rimligen borde räcka. Men jag är ingen juridisk expert. Vi har dessutom passerat den gränsen sedan länge. Jämfört med mord så står ju sig trakasserierna väldigt slätt.

Du fick ju nyss en knäpp på näsan angående detta. Vad säger att hon inte var på väg att anmäla ytterligare en gång? Hon kanske redan hade lämnat in material? Jag kan också tänka mig att hon med all rätt tröttnat på rättsväsendet som inte hjälpt henne tidigare och nu är hon mördad utav förmodligen samma man. Hon valde i stället att spara material tills något skulle hända. Det kanske hade lugnat ner sig på slutet och hon trodde att SD kanske skulle börja lämna henne ifred. Inte svårt att hitta många svar på din fråga.

Knäpp på näsan vet jag inte men det är bra att spekulera och vara öppen för båda scenarierna. Att hoten och trakasserierna mot Lena inte var så allvarliga eller att hon inte hann anmäla. Det kanske finns ett tredje alternativ också. Vem vet.
Citera
2019-11-26, 13:27
Medlem
Citat:

Menar du att rättsväsendet borde ha givit henne rätt att få stanna i SD:s bil när det henne behagade?
Då kunde väl SD också storma in i hennes hem och stanna när det honom behagade?
Citera
2019-11-26, 14:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför tror du det?
Nu missförstod du mig. Jag tillhör alltså inte de troendes skara här.
Citera
2019-11-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu missförstod du mig. Jag tillhör alltså inte de troendes skara här.

Så om utredningen/polisen har en massa material där SD hotat och trakasserat LW så är du med andra ord en lögnare?
Citera
2019-11-26, 14:25
Medlem
Citat:

Var då inte hjälpt henne?
Den första anmälan tog hon tillbaka.
Den andra försökte hon ta tillbaka, det gick inte då den föll under allmänt åtal.
Den blev nedlagd då brott ej kunde styrkas.

Det är inte helt omöjligt att hennes trovärdighet
minskade i rättsväsendets ögon.
Vad skulle hon ha fått hjälp med, enligt dig?
Citera
2019-11-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Var då inte hjälpt henne?
Den första anmälan tog hon tillbaka.
Den andra försökte hon ta tillbaka, det gick inte då den föll under allmänt åtal.
Den blev nedlagd då brott ej kunde styrkas.

Det är inte helt omöjligt att hennes trovärdighet
minskade i rättsväsendets ögon.
Vad skulle hon ha fått hjälp med, enligt dig?

Tror du att hon tyckte att hon fick den hjälp hon ville ha?
Citera
2019-11-26, 14:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Så om utredningen/polisen har en massa material där SD hotat och trakasserat LW så är du med andra ord en lögnare?
Jag säger bara att jag inte ser någon direkt anledning att tro någonting här, vare sig när det gäller Guds existens eller existensen av de här påstådda bevisen mot SD. Snarare pekar väl min magkänsla åt motsatt håll. Men kan någon lägga fram något övertygande argument så kommer jag naturligtvis att till mig det.
Citera
2019-11-26, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Den tanken har slagit mej flertal gånger

Det har slagit mig med många gånger också.

Tänk om det var en sådan sak hon sa till honom när ha kom ner till henne mordkvällen?

Enligt MV har SD önskat träffa LW men nekar till att ha gjort det. Om hon hade sagt ja till träffen, misstänker jag (men kan ha fel) att SD skulle ha häktats på sannolika kanske?

Kanske hon blev irriterad då han stod utanför hennes framsida och knackade på? Väntade? Bankade? Glodde in?

Och nu gick hon ut på trappen och sa till honom att hon inte ville ha in honom, han vägrade gå?
Det blev högljutt och hon sa till honom att vara tyst.

Med hundra procents säkerhet säger MV att man vet att någon stod utanför LW. Hur vet man det?
För att det är flera samstämiga uppgifter, men ingen kan peka ut vem det var? Barnen vaknade och hörde? Kameraövervakning någonstans som visar att någon oidentifierbar står där?

Jag har tänkt flera gånger att till sist kanske L*ena sa till honom att om han inte gick, skulle hon ringa polisen? Att hon redan hade samlat material, lämnat till kompisar och att hon skulle anmäla.

Eller så har denna information redan tidigare, men strax före mordet lämnat L*enas läppar, eftersom SD inte gillar den resa som ska göras till Norge.

Han har tidigare visat stalkingbeteende och annat otrevligt beteende som kan likna hot när hon vill resa med andra män. Så han kan redan tidigare dagarna innan mordet börjat visa sina otrevliga och hotfulla sidor. Detta tror jag mest på. Och hon har kontrat med att hindrar han henne så polisanmäler hon.

Så nu blir det så högljutt vid dörren att L*ena inte vill står precis utanför med dörren öppen, utan hon drar till den något. Han tar ett hårt tag i armen och hon följer med en bit ut. Hon drar undan armen ur hans grepp och säger släpp. De går långsamt neråt gatan högljutt bråkandes och i höjd med garagelängan tar han snabbt ett hårt grepp med ena armen runt hennes nacke och hals och en hand över hennes mun. Hon sparkar hårt, men han lyckas dra in henne över gräset in mot planket.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt. Och utan att gå in på detaljer så var SD drivande i att få ett möte till stånd mordkvällen. Han nekar bestämt till att ha träffat LW mordkvällen. Men bekräftar att han haft digital kontakt med LW på kvällen. Jag kan inte lämna några detaljer om vad som framkommit men SD kvarstår som huvudmisstänkt och utredarna har följt upp andra utpekade och tips som kommit in utan att kunna avskriva SD från utredningen.
Citera
2019-11-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag säger bara att jag inte ser någon direkt anledning att tro någonting här, vare sig när det gäller Guds existens eller existensen av de här påstådda bevisen mot SD. Snarare pekar väl min magkänsla åt motsatt håll. Men kan någon lägga fram något övertygande så tar jag naturligtvis till mig det.

Magkänsla får man absolut gå på. Jag tyckte bara att på sättet du formulerade dig att du satt på absoluta faktan. Tro får man göra bäst man vill och jag uppskattar att du skriver varifrån denna tro kommer så var och en kan värdera informationen bäst de själva vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in