2019-11-24, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej saker faller inte likadant. I min värld krävs det en kraft för att flytta på något, oavsett riktning. När ett föremål faller så påverkar denna kraft föremålet hela tiden, det förstår man av att föremålets fart ökar exponentiellt. Jag tror du inte ens erkänner det är en kraft som får objekt att flytta sig nedåt.

Det är en av skillnaderna på gravitation i den verkliga världen jämfört med din platta värld.

Allt jag säger är att saker faller likadant på en platt jord som på en rund. Din teoretiska kraft från en sfärisk jords mittpunkt är irrelevant för mitt påstående.
Citera
2019-11-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, att du ignorerar visuella bevis är tragiskt. Mest för din egen skull.

Steg 1. Det ser ut som att båtar försvinner vid horisonten.

Steg 2. Vid närmare granskning kan vi se att horisonten ej befinner sig där den ser ut att vara, alltså har det som "försvunnit" bakom horisonten bara rört sig längre ut och befinner sig nu någonstans ovanför den fantomhorisont vi misstar för en riktig horisont.

Steg 3. Skit i steg 2, det är en kurva som orsakar båtarnas försvinnande. Jorden är rund.

Steg 4. Försök förlöjliga någon som påpekar steg 2, det är ingen skam i att strunta i viktiga observationer då man ska göra en vetenskaplig bedömning.
Citera
2019-11-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Någon vilsen själ här inne är säkert mottaglig för det faktum att saker som tryck, densitet, flöde, temperatur, energi, rörelser är något som vi behärskar ganska bra. Detta i den mån att även om ingen hävdar absolut kunskap i ämnena, så kan man räkna och konstruera massor med saker och som beter sig som väntat. Detta kan man utan djupare kunskap förstå av sådant man ser och använder i det vardagliga.

Den logiska följden är slutsatsen att denna kunskap beskriver något vi kan observera i verkligheten väldigt bra. och även om teorierna kommer behöva justeras/kompletteras i framtiden, så är dom inte helt felaktiga. Att hävda att det existerar stora platta föremål som planeter i vårt solsystem skulle förkasta så mycket av de centrala teorier som gör att vi kan räkna på en bils bromssträcka, ett flygplans lyftkraft, förklara dopplereffekten, beräkna resistans i olika föremål, förstå coriolliseffekten, bygga hus som inte kollapsar av sin egna vikt, båtar som kan flyta och sensorer för att läsa av värden..

Här måste man inse att föreställningen beror på avsaknad av tillgänglig kunskap och inte en förmåga att tänka utanför boxen eller inta en förnuftig skeptisk hållning. Tror väl egentligen att de flesta trollar då resonemanget från början bygger på bristande logik och koherens.

Varför har en sfärisk planet någonting med våra naturlagar att göra? Det är precis så som vår verklighet fungerar, oavsett platt eller rund. Saker faller. Saker flyter. Tryckskillnader existerar. Resistans existerar. Lyftkraft existerar.
Allt det du nämner har ju precis ingenting med att vår jord skulle vara rund att göra.
Citera
2019-11-25, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Allt jag säger är att saker faller likadant på en platt jord som på en rund. Din teoretiska kraft från en sfärisk jords mittpunkt är irrelevant för mitt påstående.
Hur vet du att saker faller likadant på en platt jord som på en rund?
Citera
2019-11-25, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Hur vet du att saker faller likadant på en platt jord som på en rund?

Hur vet du att saker faller annorlunda på en rund jord kontra en platt?
Citera
2019-11-25, 03:37
Medlem
Citat:
Varför har en sfärisk planet någonting med våra naturlagar att göra? Det är precis så som vår verklighet fungerar, oavsett platt eller rund. Saker faller. Saker flyter. Tryckskillnader existerar. Resistans existerar. Lyftkraft existerar.
Allt det du nämner har ju precis ingenting med att vår jord skulle vara rund att göra.

Det är ju inte en eventuell avsaknad av dessa fenomen som är problemet. Problemet är ju att dessa fenomen inte beter sig som väntat enligt de teorier och ackumulerade kunskap sedan man först systematiskt började studera himlakroppars rörelser.

Tyngdaccelerationen spelar en central roll i mekaniken och som kan härledas vidare till andra områden. För att beräkna den behöver man känna till saker som jordens massa och dess radie någorlunda korrekt. Hypotesen gör gällande avvikelser vid polerna och centrifugalkraften av jordens rotation påverkar.
En platt jord med andra egenskaper kommer således ge ett annat värde på tyngdaccelerationen. Det är alltså ett problem som inte stämmer med våra observationer.

Varför är detta svårt att förstå?
Citera
2019-11-25, 09:36
Medlem
Citat:
Hur vet du att saker faller annorlunda på en rund jord kontra en platt?
Der var du som kom med påståendet:
Citat:
Allt jag säger är att saker faller likadant på en platt jord som på en rund.
Hur vet du att saker faller likadant på en platt jord som en rund?
Senast redigerad av Prudent 2019-11-25 kl. 10:06.
Citera
2019-11-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Der var du som kom med påståendet:

Hur vet du att saker faller likadant på en platt jord som en rund?

Nej, mitt påstående är att jag faller likadant oavsett om jorden är platt eller rund. Mitt fall mot marken, är likadant. Det är kraften(om det nu är en kraft) som ligger bakom fallet som skiljer sig åt. Inte fallet i sig.

Förstår du?
Citera
2019-11-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Det är ju inte en eventuell avsaknad av dessa fenomen som är problemet. Problemet är ju att dessa fenomen inte beter sig som väntat enligt de teorier och ackumulerade kunskap sedan man först systematiskt började studera himlakroppars rörelser.

Tyngdaccelerationen spelar en central roll i mekaniken och som kan härledas vidare till andra områden. För att beräkna den behöver man känna till saker som jordens massa och dess radie någorlunda korrekt. Hypotesen gör gällande avvikelser vid polerna och centrifugalkraften av jordens rotation påverkar.
En platt jord med andra egenskaper kommer således ge ett annat värde på tyngdaccelerationen. Det är alltså ett problem som inte stämmer med våra observationer.

Varför är detta svårt att förstå?

Nu är du inne på rymden. Vi pratar om jordens runda eller inte runda form. Inte sant?

Hur saker faller på jorden blir inte annorlunda bara för att den är platt. Varför saker faller, ja.
Citera
2019-11-25, 10:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det enda jag sagt är att du är inkapabel att ifrågasätta din verklighet. Det verkar stämma ganska bra. Det stämmer ganska bra på alla försvarare av en rund jord i denna tråd.
Den sfäriska jorden behöver inga försvarare.
Alla bevis talar för en sfärisk jord.
Inget bevis talar för platt jord.
Om inte du slår världen med häpnad och presenterar ett bevis, utöver ”den ser platt ut, om man bortser från de gånger då kurvan syns”.
Citera
2019-11-25, 10:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Hur saker faller på jorden blir inte annorlunda bara för att den är platt. Varför saker faller, ja.
Jo det blir väldigt annorlunda.
Enligt den sfäriska modellen faller saker mot masscentrum. Det är omöjligt om jorden är platt. Att gravitationen verkar mot masscentrum vet vi genom experiment.
Citera
2019-11-25, 10:42
Medlem
Citat:
Nej, mitt påstående är att jag faller likadant oavsett om jorden är platt eller rund. Mitt fall mot marken, är likadant. Det är kraften(om det nu är en kraft) som ligger bakom fallet som skiljer sig åt. Inte fallet i sig.

Förstår du?
Nej.
Hur kan du veta att kraften som ligger bakom skiljer sig åt om du inte ens vet om det är en kraft?

Citat:
Hur saker faller på jorden blir inte annorlunda bara för att den är platt.
Hur kan du veta att hur saker faller inte blir annorlunda oavsett rund eller platt jord?

Har du observerat både en platt och en rund jord?
Senast redigerad av Prudent 2019-11-25 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in