2019-11-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Frågan är varför du tror jorden är platt utefter dessa premisser.

För att ni använder er av båtar som försvinner vid horisonten som bevis för en rund jord. Jag har sagt det förut men jag säger det igen, det är inga "bevis" för en platt jord som fått mig att tro den är platt, det är den märkliga tendensen av er att använda icke-bevis som bevis, som får mig att ana ugglor i mossen. Och är den inte rund, ja då är den väl ändå platt?
Citera
2019-11-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
För att ni använder er av båtar som försvinner vid horisonten som bevis för en rund jord. Jag har sagt det förut men jag säger det igen, det är inga "bevis" för en platt jord som fått mig att tro den är platt, det är den märkliga tendensen av er att använda icke-bevis som bevis, som får mig att ana ugglor i mossen. Och är den inte rund, ja då är den väl ändå platt?

Hur ska någon bevisa det för dig när du inte kan ta till dig elementär fysik? Det går att ge sig ut och göra experiment som visar på det. Men det är väl uteslutet.
Då återstår endast en sak. Att åka och se det för dig själv! Något som heller inte kommer ske snart.
Alltså är fortsatt diskussion i ämnet verkningslöst i fråga om att nå utveckling
Citera
2019-11-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ända hävdar ju ni plattjordare att breddgraderna är cirklar på en platt yta. Vore väl enkelt att få fram en platt karta idag om jorden vore platt med tanke på hur vi kan resa och mäta upp avstånden.
Att avstånd och former stämmer på jordgloben bevisar tydligt jordens form. Helt omöjligt att projicera en platt värld på en boll om avstånd och vinklar skall stämma.

Visst finns det frågor kvar att besvara gällandes kartor på en platt jord. Spännande! 👍
Citera
2019-11-24, 21:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ja. Ett mycket övertygande bevis. Om du sen lägger till all övrig evidens så är det inte svårt att se vartåt det lutar.

När det sen saknas tillstymmelse till tecken på att jorden skulle ha en annan form, sorry glömde den där gången du tyckte havet såg platt ut. Tillbaka till ritbordet alla! Det finns en tjomme som kollade ut genom ett flygplansfönster en gång och nu gäller inte naturlagarna längre.
Citera
2019-11-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja. Ett mycket övertygande bevis. Om du sen lägger till all övrig evidens så är det inte svårt att se vartåt det lutar.

När det sen saknas tillstymmelse till tecken på att jorden skulle ha en annan form, sorry glömde den där gången du tyckte havet såg platt ut. Tillbaka till ritbordet alla! Det finns en tjomme som kollade ut genom ett flygplansfönster en gång och nu gäller inte naturlagarna längre.

Att det ser helt platt ut = saknas tillstymmelse till tecken på att den skulle vara platt.

Du är för rolig du. 👍

Saker faller precis likadant på en platt jord som på en rund. Det enda du behöver korrigera är orsaken till varför de faller. Så, tillbaka till ritbordet och sudda ut den där ihopfantiserade sfären!
Citera
2019-11-24, 22:15
Medlem
Citat:
Att det ser helt platt ut = saknas tillstymmelse till tecken på att den skulle vara platt.

Du är för rolig du. 👍

Saker faller precis likadant på en platt jord som på en rund. Det enda du behöver korrigera är orsaken till varför de faller. Så, tillbaka till ritbordet och sudda ut den där ihopfantiserade sfären!
Men om båtarna försvinner neråt vid horisonten, vad beror det på? Det är ett faktum och det bevisar kurvaturen, hur mycket du än vill att det inte ska det. Nu ska du komma med motbevis om du tycker att jorden är platt, inte vad du tror, utan BEVIS.
Citera
2019-11-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Men om båtarna försvinner neråt vid horisonten, vad beror det på? Det är ett faktum och det bevisar kurvaturen, hur mycket du än vill att det inte ska det. Nu ska du komma med motbevis om du tycker att jorden är platt, inte vad du tror, utan BEVIS.

Med tanke på att horisonten inte ens tycks befinna sig där den ser ut att vara, så kan jag inte ta ert snack om horisonter på särskilt stort allvar, då heller inte vad som tycks "försvinna bakom" dem. Att ni totalt ignorerar viktiga observationer för att det går emot era "BEVIS", är direkt pinsamt.
Citera
2019-11-24, 22:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du är för rolig du. 👍

Nej saker faller inte likadant. I min värld krävs det en kraft för att flytta på något, oavsett riktning. När ett föremål faller så påverkar denna kraft föremålet hela tiden, det förstår man av att föremålets fart ökar exponentiellt. Jag tror du inte ens erkänner det är en kraft som får objekt att flytta sig nedåt.

Det är en av skillnaderna på gravitation i den verkliga världen jämfört med din platta värld.
Citera
2019-11-24, 23:09
Medlem
Citat:
Med tanke på att horisonten inte ens tycks befinna sig där den ser ut att vara, så kan jag inte ta ert snack om horisonter på särskilt stort allvar, då heller inte vad som tycks "försvinna bakom" dem. Att ni totalt ignorerar viktiga observationer för att det går emot era "BEVIS", är direkt pinsamt.
Nej, att du ignorerar visuella bevis är tragiskt. Mest för din egen skull.
Citera
2019-11-24, 23:18
Medlem
Citat:
Våra observationer visar på en kurvatur. Var är ditt bevis? Avsaknaden av bevis är pinsam för dig, inte för oss.
Citera
2019-11-24, 23:22
Medlem
Någon vilsen själ här inne är säkert mottaglig för det faktum att saker som tryck, densitet, flöde, temperatur, energi, rörelser är något som vi behärskar ganska bra. Detta i den mån att även om ingen hävdar absolut kunskap i ämnena, så kan man räkna och konstruera massor med saker och som beter sig som väntat. Detta kan man utan djupare kunskap förstå av sådant man ser och använder i det vardagliga.

Den logiska följden är slutsatsen att denna kunskap beskriver något vi kan observera i verkligheten väldigt bra. och även om teorierna kommer behöva justeras/kompletteras i framtiden, så är dom inte helt felaktiga. Att hävda att det existerar stora platta föremål som planeter i vårt solsystem skulle förkasta så mycket av de centrala teorier som gör att vi kan räkna på en bils bromssträcka, ett flygplans lyftkraft, förklara dopplereffekten, beräkna resistans i olika föremål, förstå coriolliseffekten, bygga hus som inte kollapsar av sin egna vikt, båtar som kan flyta och sensorer för att läsa av värden..

Här måste man inse att föreställningen beror på avsaknad av tillgänglig kunskap och inte en förmåga att tänka utanför boxen eller inta en förnuftig skeptisk hållning. Tror väl egentligen att de flesta trollar då resonemanget från början bygger på bristande logik och koherens.
Citera
2019-11-24, 23:46
Medlem
madtops avatar
Länkpost och tillhörande chattande raderat.

Se vidare (FB) VIKTIGT Läs innan du postar i Konspirationsforumet!

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in