2019-11-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Varför hjälpte inte hennes ”riktiga” vänner
henne då?

Vännerna gjorde säkert vad de kunde. Vad de förmådde. Men det räckte inte. Man kan inte kidnappa en människa och låsa in denna för att hen inte ska skada sig själv i en svår situation. Tror att Lena gjorde vad hon trodde var det bästa, men hon kunde knappast ana att hon skulle bli mördad.

Det måste du väl begripa.

Ta en annan situation där anhöriga gjorde allt de ansåg sig kunna för att förhindra en katastrof: Tova Mobergs föräldrar. Dottern var 19 år och de kunde inte annat än att bevaka vad som skedde, prata med dottern, prata med Billy och hans föräldrar, ringa intensivt och åka runt med bilen, banka på dörren och kolla runt, men det skedde ändå.

Att förminska kvinnor i skräck som man anser kunde ha handlat på ett annat sätt - det är lätt att sitta på sin kammare bakom skärmen och ha åsikter om.

Du borde ta reda på hur det psykologiska spelet går till innan du yttrar dig.
Citera
2019-11-24, 20:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vännerna gjorde säkert vad de kunde. Vad de förmådde. Men det räckte inte. Man kan inte kidnappa en människa och låsa in denna för att hen inte ska skada sig själv i en svår situation. Tror att Lena gjorde vad hon trodde var det bästa, men hon kunde knappast ana att hon skulle bli mördad.

Ta en annan situation där anhöriga gjorde allt de ansåg sig kunna för att förhindra en katastrof: Tova Mobergs föräldrar. Dottern var 19 år och de kunde inte annat än att bevaka vad som skedde, prata med dottern, prata med Billy och hans föräldrar, ringa intensivt och åka runt med bilen, banka på dörren och kolla runt, men det skedde ändå.

Att förminska kvinnor i skräck som man anser kunde ha handlat på ett annat sätt - det är lätt att sitta på sin kammare bakom skärmen och ha åsikter om.

Man gör knappast de många kvinnor i Sverige som är utsatta för kvinnofridskränkning en tjänst genom att generalisera och försöka tvinga in varje mord på en kvinna i de här mallarna.

Vilka paralleller finns det egentligen mellan det fall som diskuteras i den här tråden och fallet du tar upp här med Tova Moberg, om vi håller oss till kända fakta?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-24 kl. 21:19.
Citera
2019-11-24, 21:29
Medlem
Citat:

LW hade inom nu svunnen tid, en mycket speciell vän som hon hade anförtrott sig till på djupet åt, LW och ifrågavarande hade också en väldigt speciell vänskaps-relation och som inte kunde jämföras med någon av LW:s många andra vänner och bekanta.

LW som sådan då var, hon var mycket bra på att hålla masken och bära den inför andra när hon mådde emotionellt dåligt.

Människor är sådana av naturen lagda, att man inte öppnar upp sina privata problem för vem som helst, inte ens för sina närmaste vänner och bekanta, var och en får så att säga, sköta om sitt och sina privata problem, utan att andra involverar sig.

Alla människor har på ett eller annat sätt alltid någon mycket speciell vän och person att ty sig till när ens eller deras emotionella problem gör sig påminda, det är just sådana få utvalda vänner som man säger att ... " Sådana vänner växer inte på träd"

LW kunde få gråta helt öppet och sålunda visa sin sorg för sin mycket speciella vän när hon kände emotionell smärta inom sig, utan att då behöva skämmas eller be om ursäkt för sin då plötsligt framträdande sentimentalitet, dom tröstade varandra, dom gav varandra råd och dom kunde tala med varandra om precis allting utan att behöva hålla inne med något, det vill säga, "Lika barn leka bäst" och därför blev dom, samt var dom, två mycket speciella vänner som alltid stöttade varandra i vått och torrt så gott dom förmådde och kunde.

Jag avslutar detta inlägget med att komplettera mig till ovan sagt, att denna mycket fantastiska individ och person som var LW:s väldigt speciella vän har för mig deklarerat sådan ord om sin dåvarande och mycket saknade speciella vän, att jag är fullständigt övertygad om, att LW var en suverän och godhjärtad människa som verkligen älskade sina tre barn, hon var full av sprudlande energi som resulterade i att folk i hennes närhet mådde bra och hon var otroligt duktig på matlagning och att lära sina barn olika saker, LW var en mycket fin kvinnlig person, vilket alla hennes riktiga vänner har deklarerat.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-24, 21:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Jag vet ingenting om Tova men det låter
som att hennes föräldrar gjorde allt de
kunde för att hjälpa henne.

Vad LWs vänner gjorde för att hjälpa
henne har jag inte sett något om förutom
att de förgäves försökte tala förstånd med
henne.

Det går inte att jämföra en 19-åring med
en 45-årig kvinna.
Citera
2019-11-24, 22:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Första halvan (de tre första bilderna) = juli 2017; övriga tre t.h. = juni 2018 (fläckar av olikartad karaktär):
https://minfil.com/rc65oeB1nf/juli_2017_juni_2018_png
Stämmer mycket väl; största fläck nr 1 som ligger rakt ut från fp och på vägrenen liknar typiskt koagulerat blod. Övriga fläckar som kan ses i området vägrenen uppgår till 5-6 st; i mitten, närmare motorvägen eller närmare asfaltskanten, vilka också minskar i storlek ju längre västerut vi rör oss.
Sista? kan ses vid avfart Ekersvägen och i höjd med R*ttarevägen 1C, vilket är det sista huset på gatan.

Sträcka mellan första och sista fläck är ca 160 m.

Har kontrollerat nederbörden 15/5-30/6: ytterst sparsam nederbörd under denna period. Kartan är uppdaterad juni -18, således alltifrån 2 1/2-6 veckor efter LWs försvinnande.
Citat:
Har också upptäckt flera misstänkta fläckar västerut.En annan hypotes är att MGM efter mordet flydde västerut.
- Har man ens bevis för att gm flydde österut mot cykel- och gångbron för att runda V*vallaskogen?

En man har enligt tidig uppgift i tråden iakttagits på vägrenen aktuella kväll.
Följer man de rödbruna fläckarna västerut 160 m, med utgångspunkt rakt ut från fp, så är det en smal sak att efter en rask promenad-småjogg försvinna uppför slänten och in på återvändsgatan R*ttarevägen, innan bullerplanket åter tar vid.

En bil kan ha parkerats på den större asfalterade ytan. Färdväg med bil härifrån till B*t*svägen är 3 minuter.
Citera
2019-11-24, 22:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
LW hade inom nu svunnen tid, en mycket speciell vän som hon hade anförtrott sig till på djupet åt, LW och ifrågavarande hade också en väldigt speciell vänskaps-relation och som inte kunde jämföras med någon av LW:s många andra vänner och bekanta.

LW som sådan då var, hon var mycket bra på att hålla masken och bära den inför andra när hon mådde emotionellt dåligt.

Människor är sådana av naturen lagda, att man inte öppnar upp sina privata problem för vem som helst, inte ens för sina närmaste vänner och bekanta, var och en får så att säga, sköta om sitt och sina privata problem, utan att andra involverar sig.

Alla människor har på ett eller annat sätt alltid någon mycket speciell vän och person att ty sig till när ens eller deras emotionella problem gör sig påminda, det är just sådana få utvalda vänner som man säger att ... " Sådana vänner växer inte på träd"

LW kunde få gråta helt öppet och sålunda visa sin sorg för sin mycket speciella vän när hon kände emotionell smärta inom sig, utan att då behöva skämmas eller be om ursäkt för sin då plötsligt framträdande sentimentalitet, dom tröstade varandra, dom gav varandra råd och dom kunde tala med varandra om precis allting utan att behöva hålla inne med något, det vill säga, "Lika barn leka bäst" och därför blev dom, samt var dom, två mycket speciella vänner som alltid stöttade varandra i vått och torrt så gott dom förmådde och kunde.

Jag avslutar detta inlägget med att komplettera mig till ovan sagt, att denna mycket fantastiska individ och person som var LW:s väldigt speciella vän har för mig deklarerat sådan ord om sin dåvarande och mycket saknade speciella vän, att jag är fullständigt övertygad om, att LW var en suverän och godhjärtad människa som verkligen älskade sina tre barn, hon var full av sprudlande energi som resulterade i att folk i hennes närhet mådde bra och hon var otroligt duktig på matlagning och att lära sina barn olika saker, LW var en mycket fin kvinnlig person, vilket alla hennes riktiga vänner har deklarerat.

Mvh/ @JokerMannen

Det fetade: Det är absolut inte
sant! Vilken BS.
Alla människor har inte det!
Skönt för LW att hon hade någon.
Det sorgliga är att hennes falska fasad
kan ha varit vad som gjorde att hon
mördades. Om hon varit öppen och
ärlig om sitt liv så hade någon kanske
kunnat hjälpa henne.
Den som inte har något att dölja behöver
inte ha någon fasad. Och om man behöver
ha en fasad inför någon så är det ingen
riktig vän.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-11-24 kl. 22:33.
Citera
2019-11-24, 23:16
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Tror nog att många kommer vara chockade/fakta resistenta fortsatt. Det är bara att titta på en del skribenter här i tråden som liknar LW:s otrohet med SD:s hot och trakasserier. Ganska så osmakligt. SD:s gränsöverskridande beteende borde ha stoppats långt tidigare vare sig han är skyldig till mordet eller inte. Men de börjar nog bli rejält oroliga nu tillsammans med MGM.

Jag ber om ursäkt men nu hänger inte jag med... Kan du förklara det fetade? LW:s otrohet? Det var väl SD som var gift och otrogen, eller? Vad är det jag har missat?
Citera
2019-11-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Jag ber om ursäkt men nu hänger inte jag med... Kan du förklara det fetade? LW:s otrohet? Det var väl SD som var gift och otrogen, eller? Vad är det jag har missat?

Nej otrohetsaffär hade varit en bättre formulering. Det stämmer bra att det enbart var SD som var gift.
Citera
2019-11-24, 23:52
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja men, det är väl knappast några ädlare motiv hos LW som motiverar henne att avslöja detta? Eller tänkte hon att HD skulle avkrävas förlåtelse?
Hur f-n kan man få det till att en person som berättar för sin väninna att hon knullat med hennes man i ett par år bakom ryggen på henne är "rakryggad" och "uppriktig"?

Sent ska syndaren vakna...

Anser du att en människa inte får ändra sig när en kommit på bättre tankar och då söka förlåtelse och upprättelse, inte minst upprättelse för frun genom att tala om vilken jävla douchebag vederbörande är som dragit frun i skiten bara för att få ligga. Ärlighet varar längst fortfarande... eller? Jag tycker det är rakryggat och absolut uppriktigt och till och med en skvätt ädelt. Att försöka dölja det för all framtid är dömt att misslyckas.

Det är inte alltför ovanligt att den otrogna parten snackar en massa skit om sin livskamrat/sambo eller vad vi nu ska kalla den som oftast är ovetandes om hela den snaskiga historien.

Nu spekulerar jag! Ponera att Sd gjort detta, snackat en massa skit om sin fru HD till LW. Han är inte den första som kör med "Min fru förstår mig inte" kortet. Jag har hört det mesta då jag har vänner som varit både älskare och älskarinnor och sedan blivit "blåsta" med en massa skitsnack. Det kan ju helt enkelt vara det som LW ville tala om för HD och som ledde till att SD totalt tappade allt och gav sig på LW.

Vad är sannolikheten för det?
Citera
2019-11-25, 00:32
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja exakt i de flesta otrohetsfall backar båda. Det leder sällan till mord. Men här hade vi troligtvis en kvinna som inte ville backa utan skulle först berätta för mannens familj mot hans vilja. Varför ta den risken att göra honom förbannad?

Bara backa. Låt honom få ha sin familj. Vill han inte berätta för sin fru. Fine, gå vidare med ditt liv. Om LW däremot ville berätta för HD och såra henne och förstöra deras äktenskap trots att SD ville affären skulle förbli en hemlighet så han kan fortsätta vara gift, så är det en stor risk! Det förstår du väl vad jag menar?

I de fall älskarinnor blivit dödade har det varit i det här "slutstadiet" av affären där mannen försökt tysta ner henne. Varför vill ni blunda för det?

Sen vet vi inte ännu om motivet ens var detta att LW ville avslöja affären. Det kan också vara att SD vägrade släppa henne. Vi får se. Jag fortsätter mina spekulationer om motivet tills FUP kommer. Ingen av er kan hindra mig

Antar att det är spekulation men det måste finnas gränser. Hur kan du ens tänka tanken och sen skriva den här, se det fetade!? Att lägga över ansvaret med SD:s otrohet mot sin fru på LW! Ingen annan än SD själv har ansvaret för att ha förstört sitt äktenskap.
Citera
2019-11-25, 00:42
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min gissning är att det är sådant som är efter anmälningarna. Kanske L*ena fick tips om hur hon skulle skydda sig?

Det verkade ändå som att det finns en del kunskap på polishuset (Mikael Nykvist) i Örebro om sådant, även om nu den enheten verkade ligga i träda.

Jag kan tänka mig att de ber L*ena dokumentera allt, tider, bilder, lämna över info till vänner som hon litar på och vem vet, kanske de gav henne tips om att man kan spela in alla samtal?

Exakt min tanke! Har faktiskt själv använt mig av den möjligheten när jag känt mig hotad.
Citera
2019-11-25, 00:52
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din nya teori här är långsökt men ganska spännande. Polis med specialkunskaper tog då alltså kanske lite olyckligt ställning för LW i något som bara var ett tjafs, och uppmuntrade henne att försöka få fram handfasta bevis mot den ofredande svikaren SD. LW börjar därför belasta både SD och annan person (HD?) med en massa telefonsamtal som spelas in, varpå SD och HD till slut lackar ur och bestämmer sig för att gemensamt lura in henne bakom ett bullerplank.

I så fall kan alltså polismyndigheten själv ha bidragit till att en kanske rätt trivial konflikt trappades upp till mord, vilket i och för sig då skulle kunna vara den naturliga förklaringen till att ett åtal av någon anledning aldrig verkar ha varit på tapeten (man vill ju i ett sådant här läge knappast att FUP skall bli en offentlig handling).

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vid någon tidpunkt blev LW rädd och fick råd om att dokumentera, När och av Vem eller om hon själv läste på nätet, låter jag vara osagt. Det vet Ingen. Spekulationer, även jag gör.

Men uppenbarligen gjorde hon det.

Av det drar du vittgående slutsatser.

Även polisen blir uppgiven pgr av att anmälningar av den art som LW:s, blir nedlagda Om och om igen. När målsäganden talar om att hen är rädd och känner sig hotad kan polisen som hen talat med, som en ren medmänsklig handling säga, -Dokumentera allt, spela in samtal, skriv ner saker som händer och framförallt, prata med någon du litat på! Det kan vara bra att ha och ta till om det händer något mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in