2019-11-22, 20:11
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du får nog visa belägg för att jag hela tiden (de 1.5 år som tråden pågått) hävdat att Lena är ondsint och varit den som inte velat lämna relationen.

Du bara slänger ur dig falska anklagelser när de sakliga argumenten tryter märker jag.
Ok vilka falska anklagelser syftar du på?
Din historik talar sitt tydliga språk.
Citera
2019-11-22, 20:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Du är välkommen att sätta olika epitet på mig och jag kan servera dig många anledningar att hata mig. Du kanske t o m är “vuxen” och jag kan säkert också “servera dig motiv” att jag borde dö. Hursomhelst tror jag du kommer få lite (undantaget Glorian, Kvasipsykologen och snorvalpen) uppbackning om du gör slag i saken. Det är trots allt så att det finns riktigt jobbiga jävlar här i världen. Det rättfärdigar sällan eller aldrig ett mord.
Absolut inte.
Det instämmer jag till fullo i.

Vad får dig att tro att jag inte ställer mig bakom dom lagar vi gemensamt stiftat? Att förstå vad som är motivet urskuldar inte brottet.
Om jag slår ner någon som spottar mig i ansiktet så att han avlider gör mig inte oansvarig för handlingen likväl är spottloskan anledningen att jag slog. Att hyckla bort spottloskan är löjligt.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-22 kl. 20:28.
Citera
2019-11-22, 20:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Postat 2018-07-07, 03:56
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
SD och HD var bevakade efter efter frisläppandet av TR både via fysisk och digital övervakning.
--------------
Postat 2018-07-07, 04:12
Citat:
Polisen använder sig av två metoder dels en GPS puck som monteras på det fordon som man misstänker att eventuella misstänkta brottslingar ska använda sig av. Man har även möjlighet att montera en buggutrustning som aktiveras av ljud när någon sätter sig i bilen och pratar eller startar bilen.
--------------
Postat 2018-07-07, 04:27
Citat:
Hela resan till Arlanda är väl dokumenterad i Fub och kommer bli offentlig vid ett eventuellt åtal. Allt man har handlat och ärenden man utfört på vägen finns redan med i underlaget.
-------------
Postat 2018-07-08, 13:38
Citat:
Vad bilens tekniska undersökning gett har jag ingen information om, men man kan kolla resrutt genom bilens egna GPS om den är inbyggd i bilen. Eller via en av polisen monterad GPS så utredarna har kunnat följa bilens rutt från Örebro till Arlanda. Det har förekommit en del kritik kring hur TR släppt MGM vind för våg, och det går inte till så. Så länge han fortsatt är misstänkt för brottet följer polisen varje steg och avvikande beteende som han gör.
Äldre tråddeltagare minns säkert hur upprörd jag och Carinha78 var över (O)Moralens "läckaget " väktare då han tidigt i tråden i detalj beskrev vilken span en alldeles novis men misstänkt mördare varit belagd med.

-Notera datumen på MVs poster. Ca, 3 veckor efter LWs försvinnande. Då paret med säkerhet läst tråden så är det väl förvånande om det finns komprementerade uppgifter i avlyssningen att lägga paret till last efter den tidendå inspelningar i sin karaktär inte behöver NFCs hjälp.

-Vad jag vill komma till är att dom uppgifterna bör har funnits på Åkls bord redan någon månad efter att BO hittades och att dom till sin beskaffenhet inte ensamt är tillräckliga bevis för att binda paret till gärningen.

Hur räknar du? 3 veckor?
7-8/7-18 är väl nästan 8 veckor, dvs 2 månader.

Jag tror inte en sekund att Moralensväktare släppte någon uppgift som kunde förstöra utredningen.
Citera
2019-11-22, 20:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vi vet ju inte vad som sägs i de där inspelningarna. Det kan väl lika gärna vara så att LW ger samma version där som den SD har gett. Sedan kan man ju fundera lite också över varför de tidningar som nu publicerar de här "nya" läckta uppgifterna inte skriver någonting om när i tid de här bråken och telefonsamtalen skall ha varit.

Kan det material vi får läsa om i media nu (P7:an och ljudinspelningarna) röra den konflikt som ledde fram till de två anmälningarna vintern 2016/2017, och att det här i så fall kanske bara är lite av gammal skåpmat i ny förpackning?

Min gissning är att det är sådant som är efter anmälningarna. Kanske L*ena fick tips om hur hon skulle skydda sig?

Det verkade ändå som att det finns en del kunskap på polishuset (Mikael Nykvist) i Örebro om sådant, även om nu den enheten verkade ligga i träda.

Jag kan tänka mig att de ber L*ena dokumentera allt, tider, bilder, lämna över info till vänner som hon litar på och vem vet, kanske de gav henne tips om att man kan spela in alla samtal?
Citera
2019-11-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min gissning är att det är sådant som är efter anmälningarna. Kanske L*ena fick tips om hur hon skulle skydda sig?

Det verkade ändå som att det finns en del kunskap på polishuset (Mikael Nykvist) i Örebro om sådant, även om nu den enheten verkade ligga i träda.

Jag kan tänka mig att de ber L*ena dokumentera allt, tider, bilder, lämna över info till vänner som hon litar på och vem vet, kanske de gav henne tips om att man kan spela in alla samtal?

Det är också min uppfattning. Hon blev mer medveten. Rädd/Försiktig. Dokumenterade, skrev, anförtrodde.

Jag tänkte direkt att LW agerar helt enligt råd till misshandlade/hotade kvinnor. Hade mordet på Lotta och hennes besök hos Polisen i färskt minne. Hon började också göra detsamma som LW. Mördades.
Citera
2019-11-22, 21:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Din nya teori här är långsökt men ganska spännande. Polis med specialkunskaper tog då alltså kanske lite olyckligt ställning för LW i något som bara var ett tjafs, och uppmuntrade henne att försöka få fram handfasta bevis mot den ofredande svikaren SD. LW börjar därför belasta både SD och annan person (HD?) med en massa telefonsamtal som spelas in, varpå SD och HD till slut lackar ur och bestämmer sig för att gemensamt lura in henne bakom ett bullerplank.

I så fall kan alltså polismyndigheten själv ha bidragit till att en kanske rätt trivial konflikt trappades upp till mord, vilket i och för sig då skulle kunna vara den naturliga förklaringen till att ett åtal av någon anledning aldrig verkar ha varit på tapeten (man vill ju i ett sådant här läge knappast att FUP skall bli en offentlig handling).
Senast redigerad av Draifos 2019-11-22 kl. 21:55.
Citera
2019-11-22, 22:04
Medlem
Citat:
Din nya teori här är långsökt men ganska spännande. Polis med specialkunskaper tog alltså kanske lite olyckligt ställning för LW i något som bara var ett tjafs, och uppmuntrade henne att försöka få fram handfasta bevis mot den ofredande svikaren SD. LW börjar därför belasta både SD och annan person (HD?) med en massa telefonsamtal som spelas in, varpå SD och HD till slut lackar ur och bestämmer sig för att gemensamt lura in henne bakom ett bullerplank.

I så fall kan alltså polismyndigheten själv ha bidragit till att en kanske rätt trivial konflikt trappades upp till mord, vilket i och för sig då skulle kunna vara den naturliga förklaringen till att ett åtal av någon anledning aldrig verkar ha varit på tapeten (man vill ju i ett sådant här läge knappast att FUP skall bli en offentlig handling).

Vid någon tidpunkt blev LW rädd och fick råd om att dokumentera, När och av Vem eller om hon själv läste på nätet, låter jag vara osagt. Det vet Ingen. Spekulationer, även jag gör.

Men uppenbarligen gjorde hon det.

Av det drar du vittgående slutsatser.
Citera
2019-11-22, 22:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vid de sex häktningsförhandlingar som har hållits under åren 2018-2019 har det nog räckt med Backman som advokat, men ju mer omfattande materialet blir nu desto större blir naturligtvis försvarets behov att ta in hjälp. Risken är väl bara att det eskalerar, och att den här upptrappningen nu leder till att även åklagarsidan måste ta in mer personal.
Det är redan två åklagare som arbetar med fallet - vilket var en av adv. IB:s bevekelsegrunder när han önskade att ytterligare en offentlig försvarare skulle utses, och detta inte minst för att rättegången ska kunna genomföras på lika villkor.
Citera
2019-11-22, 22:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ja exakt i de flesta otrohetsfall backar båda. Det leder sällan till mord. Men här hade vi troligtvis en kvinna som inte ville backa utan skulle först berätta för mannens familj mot hans vilja. Varför ta den risken att göra honom förbannad?

Bara backa. Låt honom få ha sin familj. Vill han inte berätta för sin fru. Fine, gå vidare med ditt liv. Om LW däremot ville berätta för HD och såra henne och förstöra deras äktenskap trots att SD ville affären skulle förbli en hemlighet så han kan fortsätta vara gift, så är det en stor risk! Det förstår du väl vad jag menar?

I de fall älskarinnor blivit dödade har det varit i det här "slutstadiet" av affären där mannen försökt tysta ner henne. Varför vill ni blunda för det?

Sen vet vi inte ännu om motivet ens var detta att LW ville avslöja affären. Det kan också vara att SD vägrade släppa henne. Vi får se. Jag fortsätter mina spekulationer om motivet tills FUP kommer. Ingen av er kan hindra mig

Antagligen för att de har samma dåliga
moral som LW hade.
Och tror att de har rätt att göra allt de
vill utan att ta hänsyn till någon annan.
Och aldrig behöva ta några konsekvenser
för vad de gör.
Pinsamt.

Jag tror att LW inbillade sig att SD skulle
välja henne om HD fick reda på deras
förhållande och tvingade honom att
välja. Istället valde han HD.
Våren/sommaren 2017, antagligen.
SD och JG unfriendade henne och hon
frystes ut ur järngänget.
Jag tror att hon var så självsäker och
kände sig så överlägsen över HD så att
hon var helt oförberedd på vad som
hände.
Att inte HD slängde ut SD direkt utan
gav honom fler chanser.
Med LWs vinnarskalle så tror jag att hon
fortsatte att kämpa för att få SD.
Varför är obegripligt.
När HD till sist flyttade och begärde
skilsmässa så trodde hon nog att hon
vunnit. Men kanske SD ändå inte ville
ha henne? Han kanske bara ville ha
tillbaka HD?
Eller så var LW inte intresserad längre.
Hon hade vunnit. Det fanns inte längre
något att tävla om. Hon tappade
intresset och jagade vidare efter nya
erövringar?
Citera
2019-11-22, 22:42
Medlem
Citat:
Din nya teori här är långsökt men ganska spännande. Polis med specialkunskaper tog då alltså kanske lite olyckligt ställning för LW i något som bara var ett tjafs, och uppmuntrade henne att försöka få fram handfasta bevis mot den ofredande svikaren SD. LW börjar därför belasta både SD och annan person (HD?) med en massa telefonsamtal som spelas in, varpå SD och HD till slut lackar ur och bestämmer sig för att gemensamt lura in henne bakom ett bullerplank.

Leder tanken osökt till en möjlig motsvarighet till Kapten klänning, genuspedagogen, och polisfeministen som kämpade för kvinnors jämlika rättigheter. Kanske finns de också inom Örebropolisen? Undrar vilka råd en sådan polis eventuellt skulle uppmuntra till. Kanske L feltolkade och blev alltför offensiv?
Citera
2019-11-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Antagligen för att de har samma dåliga
moral som LW hade.
Och tror att de har rätt att göra allt de
vill utan att ta hänsyn till någon annan.
Och aldrig behöva ta några konsekvenser
för vad de gör.
Pinsamt.

Jag tror att LW inbillade sig att SD skulle
välja henne om HD fick reda på deras
förhållande och tvingade honom att
välja. Istället valde han HD.
Våren/sommaren 2017, antagligen.
SD och JG unfriendade henne och hon
frystes ut ur järngänget.
Jag tror att hon var så självsäker och
kände sig så överlägsen över HD så att
hon var helt oförberedd på vad som
hände.
Att inte HD slängde ut SD direkt utan
gav honom fler chanser.
Med LWs vinnarskalle så tror jag att hon
fortsatte att kämpa för att få SD.
Varför är obegripligt.
När HD till sist flyttade och begärde
skilsmässa så trodde hon nog att hon
vunnit. Men kanske SD ändå inte ville
ha henne? Han kanske bara ville ha
tillbaka HD?
Eller så var LW inte intresserad längre.
Hon hade vunnit. Det fanns inte längre
något att tävla om. Hon tappade
intresset och jagade vidare efter nya
erövringar?

Jo tack, framstår glasklart att gänget har likadan lumpen moral som
L. Har de otur kanske det går dem lika illa som L, de tycks sakna förmåga
att dra korrekt slutsats och lärdom.
Citera
2019-11-22, 22:56
Medlem
Citat:
Det finns ingen anledning för älskarinnan att informera mannens fru om någonting mot hans vilja!

Vill mannen ha sin familj och inte älskarinnan är det bara för LW att backa. Finns ingen anledning att prata med HD. Det är mannens uppgift om/när han vill berätta för sin fru att han varit otrogen.

Det är ju väldigt tydligt att han inte ville ha sin fru eftersom han gick bakom ryggen på henne. Hon hade all rätt i världen att få veta sanningen. Hade andra i grannskapet levererat den så kanske de mist livet allihop, eller vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in