2019-11-24, 14:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I #17 svarar du på ett inlägg och fetmarkerar några meningar som startar med "Den ansvarige".
Jag antar då på goda grunder att det är denne som avhandlas i den fetmarkerade texten du åsyftar i din text.

Om det är fel så undrar jag vem du avser i #17. Och hur någon som läser #17 skall kunna förstå det.
I inlägget jag citerar står följande:

Citat:
Den ansvarige för detta finns numera väl dold i landstingets organisation. En maktmänniska av rang som sprider skräck kring sin person. Ingen man stöter sig med frivilligt.

Vi vet alltså inte vem det är.
Citera
2019-11-24, 15:41
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Vad ställer vederbörande till?

Vad jag sett i tråden visar denne vad det borde kosta. Sedan måste andra lägga till "onödiga" kostnader för saker som de menar måste tillkomma.

Att tala om vad saker skulle kunna kosta ser jag väl inte som att vederbörande direkt ställer till med något.
Det handlar här om att en ideologiskt driven individ inom landstingets organisation har fört ett antal glada amatörer bakom ljuset och forcerat igenom en budget som - på grund av ideologiskt önsketänkande - var så snålt tilltagen att den aldrig var realiatisk. Personer med erfarenhet av liknande projekt som dristade sig att påpeka detta blev tystade eller bortplockade. Trots otaliga varningstecken på vägen har man sedan gasat på och bränt ett antal miljarder på utredningar, samtidigt som man har fortsatt att föra beslutsfattarna och allmänheten bakom ljuset genom att låta påskina att budgeten håller. När det väl blir skarpt läge (byggstart) och det är försent att backa projektet kryper det fram att både budget eller tidplan spricker rejält. För att dölja den egna inkompetensen går man till frontalangrepp och skyller allt på staten.

Hur definierar du "ställa till med"?
Citera
2019-11-24, 15:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I inlägget jag citerar står följande:

Vi vet alltså inte vem det är.
Vad är då din invändning mot #31.
Är det ett problem att jag där skriver "vederbörande"?
Citera
2019-11-24, 16:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Det handlar här om att en ideologiskt driven individ inom landstingets organisation har fört ett antal glada amatörer bakom ljuset och forcerat igenom en budget som - på grund av ideologiskt önsketänkande - var så snålt tilltagen att den aldrig var realiatisk. Personer med erfarenhet av liknande projekt som dristade sig att påpeka detta blev tystade eller bortplockade. Trots otaliga varningstecken på vägen har man sedan gasat på och bränt ett antal miljarder på utredningar, samtidigt som man har fortsatt att föra beslutsfattarna och allmänheten bakom ljuset genom att låta påskina att budgeten håller. När det väl blir skarpt läge (byggstart) och det är försent att backa projektet kryper det fram att både budget eller tidplan spricker rejält. För att dölja den egna inkompetensen går man till frontalangrepp och skyller allt på staten.

Hur definierar du "ställa till med"?
* Tunnlarna skall väl inte göras i år? Så någon för liten budget borde inte ha lagts.
Eller ?

* Ett antal miljarder låter som minst 3. Således har man anlitat minst 3000 manår av välbetalda personer för att utreda. Är det så? Det borde inte vara 3000 på ett år. Är det 1000 pers i tre år?
Då börjar det låta som att kraven på 3:e tunneln inte fanns när man gjorde första estimaten.

* Dvs det låter som ett politisk spel. Man låter bli att lägga till kostnaderna för 3:e tunneln. Och så blir det en kostnadsökning som staten ställt till med. Och då kan ju folk tycka att det är staten som då borde betala iom att det är staten som vill ha den 3:e tunneln.
Alla i Stockholms län kan ju tycka det iaf.

* Inte så att jag har något förtroende för offentlig sektor, men nog är det väl flera personer som är med och beslutar om så pass stora summor. Och inte bara en person.

* Att man pekar på staten, om staten kräver en 3:e tunnel låter väl helt riktigt.

* Att ha mål att bygga till lägre pris är inte fel. I profitjagande sektor pressar vi våra underleverantörer. Ibland blir det gråt-artiklar i media över hur elaka vi är.
För oss handlar det om att kostnadsoptimera eller dö.
För offentlig sektor om att ropa efter mer skattepengar.

* Har den här hemska personen kanske invandrat från konkurrensutsatt sektor?

* "Ställa till med" borde kunna sägs när någon orsakar signifikant skada. Att personen orsakat signifikant skada ser jag inte har visats än.
Citera
2019-11-24, 16:14
Medlem
bithaxs avatar
Var ju nått kinesiskt bolag som skulle bygga tunneln också, extra billigt.

Luktar korruption lång väg för att vara ärlig.
Citera
2019-11-24, 17:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vad är då din invändning mot #31.
Är det ett problem att jag där skriver "vederbörande"?
Du skrev:

Citat:
Vad ställer vederbörande till?

Vad jag sett i tråden visar denne vad det borde kosta.

Men det är tvärtom. Den här personen har mörkat kostnader. Läs hela den tidigare konversationen noga så ser du säkert hur det hänger ihop. För min del är denna sidodiskussion avslutad.
Citera
2019-11-25, 01:09
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man får väl göra som i Västlänken och skippa servicetunneln. Istället så har man evakueringshissar som folk inte hinner komma ut genom ifall det skulle börja brinna. Men sannolikheten för en brand är ju ändå så liten...
Huvuddelen av Västlänkens bergtunnlar (Haga - Liseberg) ska få servicetunnel.
Citera
2019-11-25, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Huvuddelen av Västlänkens bergtunnlar (Haga - Liseberg) ska få servicetunnel.
Men inte hela sträckan.
Citera
2019-11-25, 09:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Men inte hela sträckan.
Behövs det vid så ytliga ställen som exempelvis lertunneln mellan Centralen och Skansen Lejonet? Evakueringsschakten ser ut att placeras ganska tätt.
Citera
2019-11-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Behövs det vid så ytliga ställen som exempelvis lertunneln mellan Centralen och Skansen Lejonet? Evakueringsschakten ser ut att placeras ganska tätt.
Blir inte så roligt för den som är handikappad. Jag har en granne som garanterat inte skulle kunna ta sig dit i alla fall, inte ens med följeslagare. Han kan inte ta sig in i hissarna i köpcenter heller för att de är för små. Det hänger på vilket handikapp man har.
Citera
2019-11-25, 14:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Blir inte så roligt för den som är handikappad. Jag har en granne som garanterat inte skulle kunna ta sig dit i alla fall, inte ens med följeslagare. Han kan inte ta sig in i hissarna i köpcenter heller för att de är för små. Det hänger på vilket handikapp man har.
Sådana fall kommer troligtvis alltid att finnas. Det handlar till stor del om vilken tillgänglighet man vill ha i systemet. Förhoppningsvis anpassar man utrymningsvägarna så att de som kan använda systemet också kan evakueras. Sedan finns givetvis extremfall, att man anpassar systemet så att några rullstolar ryms på ett tåg innebär inte att man kommer klara att evakuera ett tåg fullt med tvåhundrakilos elrullstolsekipage.
Citera
2019-11-28, 15:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia

I vilket fall är det märkligt att en entreprenör får ha kvar kontraktet vid sådana här prishöjningar.
Om man vinner pga lägsta bud och budet blir mycket dyrare så bör man rimligen fråntas kontraktet.

Håller delvis med dig men det är ju inte entreprenörens fel att det blir dyrare när det plötsligt ska byggas en tunnel till som ingen kände till vid upphandlingen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in