2019-11-17, 22:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Från 23 till 32 miljarder. Kostnaden för Stockholms nya tunnelbana till Nacka, Barkarby och Solna har plötsligt stigit med nio miljarder(!) innan bygget ens påbörjats.

Åtminstone hälften av ökningen kommer från det nya kravet på en servicetunnel som ska löpa parallellt med själva tunnelbanetunneln. Såvitt jag vet finns det inte servicetunnlar längs tunnelbanans nuvarande sträckningar.

Nu grälar stat (rödgrön) och landsting (borgerlig) om vem som ska betala de extra nio miljarderna.

Att diskutera:

1: Är det motiverat med en separat servicetunnel? Om Ja; varför?

2: Vem ska betala de extra nio miljarderna?

3: Finns det risk att de nya sträckningarna inte blir av?

Bakgrundsinformation finns här: https://www.expressen.se/nyheter/nya-tunnelbanan-nio-miljarder-dyrare-an-beraknat/
Citera
2019-11-17, 22:22
Medlem
Flaskhalsats avatar
1. Förmodligen inte

2. Vem fan tror du? Skattebetalarna.

3. Det får man hoppas.
Citera
2019-11-17, 23:53
Medlem
Demokraturdns avatar
Varför ska alla projekt utsättas för dessa fördyrande "krav"? Vilka bestämmer dessa "krav"? Nästa steg blir förstås plattformsdörrar på alla stationer. Eftersom de byggs på den nya stationerna måste de självklart byggas även på de gamla stationerna utmed hela linjen. Annars kan folk bli förvirrade. Detta kommer kort tid efter att man tidigarelagt röda linjen till Älvsjö. https://www.byggastockholm.se/2019/10/10/utbyggnaden-av-tunnelbanan-tidigarelaggs/

Barkarbystaden borde ha byggts närmare Barkarby station och tunnelbanan Barkarby-Akalla skippats.
Citera
2019-11-18, 00:03
Medlem
EnGodForlorares avatar
Yrar Kristoffer Tamsons som vanligt?

Citat:
Han berättar vidare att kostnaderna har med nya regler att göra.

– Min första reaktion var att det var mycket pengar och jag ville veta vad kostnaderna beror på. Det handlar delvis om nya säkerhetsföreskrifter som tillkom 2015. Nu får vi inte bygga som vi tidigare har gjort, utan det behövs ett tredje tunnelrör parallellt med de två andra nu. Det innebär ju 50 procent mer berg som måste bort, säger Tamsons.

https://www.dn.se/sthlm/nya-tunnelbanan-blir-nio-miljarder-dyrare-an-beraknat/

Han skyller på säkerhetsföreskrifter som tillkom 2015, men året efter uppskattades kostnaden till 23 miljarder:

Citat:
Prislappen på 19,5 miljarder för de fyra nya tunnelbanedelar som ska byggas i Stockholm bestämdes i förhandlingarna mellan staten, landstinget och de berörda kommunerna. På vägen från politiska handslag till första sprängsalva har kalkylerna för olika delar av två mil tunnlar och tio nya stationer satts under lupp flera gånger.

Nyligen fick politiker i landstinget och de berörda kommunerna information om de senaste kalkylerna som slutar på 23 miljarder, alltså en fördyring med 3,5 miljarder.

https://www.dn.se/sthlm/notan-for-t-banan-okar-35-miljarder/

Om säkerhetsföreskrifterna tillkom 2015 måste de ha varit inkluderade i 2016 års kalkyl. I mossen ligger en hund begraven.
Citera
2019-11-18, 00:44
Moderator
Neksnors avatar
Servicetunneln är väl också tänkt att användas vid nödsituationer? Och det behövs beror väl på hur djupt tunneln ligger (kan man bygga trappor direkt upp gatan istället?) mm. Men eftersom det enligt den där Tamsons tydligen ska bygga två enkelspåriga tågtunnlar så borde evakuering kunna ske till den andra tågtunneln, förutsatt att trafiken i den stoppas. Men samma tågtunnel är nog svår att använda som insatsväg för räddningstjänsten.
Citera
2019-11-18, 01:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Yrar Kristoffer Tamsons som vanligt?
Jag vore tacksam om man förde en saklig diskussion och inte direkt lade tråden på den sandlåde-pajkastningsnivå som tyvärr råder bland alltför många politiska intressen.

Med det sagt kan det kanske vara så att Tamson har fel eller mörkar. Men då skulle man gärna se mer konkreta belägg för det.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2019-11-18 kl. 01:16.
Citera
2019-11-18, 01:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Servicetunneln är väl också tänkt att användas vid nödsituationer? Och det behövs beror väl på hur djupt tunneln ligger (kan man bygga trappor direkt upp gatan istället?) mm. Men eftersom det enligt den där Tamsons tydligen ska bygga två enkelspåriga tågtunnlar så borde evakuering kunna ske till den andra tågtunneln, förutsatt att trafiken i den stoppas. Men samma tågtunnel är nog svår att använda som insatsväg för räddningstjänsten.
Jag tänkte också tanke att man kunde använda den andra enkelspårstunneln om det blir problem i den första.

Kanske är det för att tunneln går lång sträcka på stort djup under Stockholms ström och under södermalms höjder? På sträckan under strömmen går inte att bygga trappor upp till gatan...

Men det finns redan sträckningar som går under vatten och som går på stora djup.

Citybanan - den pendeltågstunnel som går djupt under Stockholm - har servicetunnel.

Det är säkert en bra säkerhetsfunktion med en servicetunnel. Men den blir så dyr att man funderar på om man skulle kunna få samma säkerhet med ditt förslag.
Citera
2019-11-18, 10:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Alla verkar skylla på varandra (se här nedan), men de uttalar sig så oprecist att det inte går att dra några slutsatser. Är inte väljarna/skattebetalarna värda bättre än så?

1: Region Stockholm och Kristoffer Tamsons (m) skyller det mesta av fördyringen på nya statliga krav på säkerhet och miljö:

Citat:
Enligt Region Stockholm beror sju av de nio miljarderna på nya statliga säkerhets- och miljökrav som kommit till efter uppgörelsen. Oklart om servicetunneln ingår i dessa krav:

– Det handlar om nya säkerhetskrav som både tar längre tid och kostar pengar, säger Kristoffer Tamsons (M) till SVT Stockholm.

2: Trafikverket menar att det inte finns några krav på en servicetunnel:

Citat:
– Vi kräver ingen extra tunnel, säger Per Andersson utredare på Transportstyrelsen.

3: Tamsons verkar förbaskad:

Citat:
Det är tydligt för mig att svensk infrastrukturpolitik lider av ett systemfel när olika nationella krav gång på gång tillåts försena och fördyra viktiga infrastrukturprojekt. Nu krävs en total systemöversyn.

4: Men infrastrukturminister Tobias Enertoh slår ifrån sig:

Citat:
Det är Region Stockholms ansvar att utbyggnaden av tunnelbanan blir dyrare än man trott.

5: Ovanpå detta har flera partierna i flera inblandade kommuner (Stockholm, Nacka, Solna) börjat bråka med varandra, men inte heller där finns någon som formulerar sig så tydligt att man kan avgöra vad fördyringen egentligen beror på.

Är det möjligen så, att fördyringen dels beror på att Region Stockholm gjort bristfälliga kalkyler (som man inte vill kännas vid) och att det tillkommit nya statliga krav (som regeringen inte vill kännas vid)?

Nog borde vi skattebetalare ha rätt att avkräva politikerna bättre kvalitet och detaljeringsgrad än så här? Skandalen med Nya Karolinska sänkte förtroendet för politikerna rejält. Blir det samma visa med Förbifarten och utbyggnaden av T-banan riskerar politikerföraktet att bli totalt.

Själv skulle jag gärna se en snabb och opartisk utredning av vari fördyringen av den nya T-baneutbyggnaden ligger. Och är det så att politiker mörkat eller fifflat med siffrorna skulle jag gärna se att de fick sparken.

https://mitti.se/nyheter/tunnelbanan-miljarder-dyrare/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/transportstyrelsen-tillbakavisar-att-fordyrningen-av-tunnelbanan-ar-statens-fel

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9XMOX/eneroth-regionens-ansvar-att-kostnaderna-har-skenat
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2019-11-18 kl. 10:45.
Citera
2019-11-18, 11:27
Medlem
Il.Malizias avatar
En bra service/räddningstunnel är väl standard vid tunnelbyggen numera?
Jag minns att jag såg en film om citybanan under Riddarholmen att de hade en sådan stor service/räddningstunnel att de kan köra ner en SL-buss för att hämta strandade passagerare.

I vilket fall är det märkligt att en entreprenör får ha kvar kontraktet vid sådana här prishöjningar.
Om man vinner pga lägsta bud och budet blir mycket dyrare så bör man rimligen fråntas kontraktet.
Citera
2019-11-18, 13:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
En bra service/räddningstunnel är väl standard vid tunnelbyggen numera?
Jag minns att jag såg en film om citybanan under Riddarholmen att de hade en sådan stor service/räddningstunnel att de kan köra ner en SL-buss för att hämta strandade passagerare.

I vilket fall är det märkligt att en entreprenör får ha kvar kontraktet vid sådana här prishöjningar.
Om man vinner pga lägsta bud och budet blir mycket dyrare så bör man rimligen fråntas kontraktet.
Osäker på om det är standard. Tågtunneln under Engelska kanalen, som inte är så ny längre, har en räddningstunnel mellan tågtunnlarna. Förbindelsegångar mellan tunnlarna finns så tätt att ett passagerartåg alltid befinner sig vid en. Jag tror för övrigt att tågen kan delas och backas ut vid behov.
Och den nybyggda Londontunneln Crossrail (pendeltåg) saknar räddningstunnel. I Göteborg byggs Västlänken (pendeltåg), som jag tror ska ha båda spåren i samma rör, med räddningstunnel i bergtunnlarna men utan i de mer ytliga lertunnlarna.
Citera
2019-11-18, 14:15
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Osäker på om det är standard. Tågtunneln under Engelska kanalen, som inte är så ny längre, har en räddningstunnel mellan tågtunnlarna. Förbindelsegångar mellan tunnlarna finns så tätt att ett passagerartåg alltid befinner sig vid en. Jag tror för övrigt att tågen kan delas och backas ut vid behov.
Och den nybyggda Londontunneln Crossrail (pendeltåg) saknar räddningstunnel. I Göteborg byggs Västlänken (pendeltåg), som jag tror ska ha båda spåren i samma rör, med räddningstunnel i bergtunnlarna men utan i de mer ytliga lertunnlarna.
Hmm, det låter rimligt. Både citybanan och Tunnelkanalen går ju under vatten vilket gör att räddningstunnel är avgörande.
En tunnel under berg kan ju ha uppgångar lite var som helst.
Citera
2019-11-18, 18:19
Moderator
pudelluss avatar
Även om Blå linjen görs klar kanske man kunde fundera på att göra resten till spårväg som kopplas till Tvärbanan och blir flera nya linjer. Man får fundera på hur stora resandevolymer det blir på t.ex. Gula linjen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in