Citat:
Iofs utgår jag inte från att politikerna sitter inne med detaljkunskaper, det var inte riktigt utgångspunkten i mitt inlägg, men de kan informera sig någorlunda och kommunicera med väljarna för att inge förtroende. Här är nog ett sådant fall där det borde göras klart för väljarna varför kostnaderna stigit.Du begår misstaget att tro att ansvariga politiker kan någonting om sakfrågorna. Det kan de som regel inte. Tamsons har bara upprepat de fraser man matat honom med. Frågan om servicetunnel är betydligt mer komplicerad än vad som framkommit i media. Enkelt uttryckt: Man behöver kunna utrymma brinnande tåg i tunneln utan att folk dör av brandgasförgiftning. Antingen bygger man två separata parallella spårtunnlar, eller så bygger man en dubbelspårstunnel med en parallell servicetunnel. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen. Båda är dyra, eftersom det kostar mycket pengar att spränga ut berg. Det finns de som hävdar att det som Tamsons har rapat upp i media stämmer, dvs att man numera måste ha en separat servicetunnel, men det finns andra som hävdar att det går att uppnå säkerhetskraven på annat sätt, dock minst lika dyrt, och - det här är viktigt i sammanhanget - tunnelbaneprojektet har gått så långt att man inte kan ta bort servicetunneln nu, med mindre än att man behöve göra ett omtag i processen med järnvägsplanen. Det skulle förmodligen resultera i en lika dyr anläggning, och en ytterligare försening av projektet på flera år. Oavsett vilket - servicetunneln har varit med i projektet i flera år. Lite sent påtänkt att nu gå ut och ifrågasätta den.
Att Tamsons öht är ute i media och surrar om komplicerade tekniska frågor beror på att Mannen Bakom Spakarna (som jag refererat till i tidigare inlägg) känner hur marken börjar gunga under honom. Linjen han drivit har visat sig vara mindre lyckad. Därför gäller det att hitta en annan syndabock (staten) innan folk på allvar börjar ifrågasätta hans eget omdöme. Anfall är bästa försvar.
Att Tamsons öht är ute i media och surrar om komplicerade tekniska frågor beror på att Mannen Bakom Spakarna (som jag refererat till i tidigare inlägg) känner hur marken börjar gunga under honom. Linjen han drivit har visat sig vara mindre lyckad. Därför gäller det att hitta en annan syndabock (staten) innan folk på allvar börjar ifrågasätta hans eget omdöme. Anfall är bästa försvar.
Hade det gått att komma undan med några miljarder mindre om man gjort rätt från början?