2019-11-29, 02:27
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Du begår misstaget att tro att ansvariga politiker kan någonting om sakfrågorna. Det kan de som regel inte. Tamsons har bara upprepat de fraser man matat honom med. Frågan om servicetunnel är betydligt mer komplicerad än vad som framkommit i media. Enkelt uttryckt: Man behöver kunna utrymma brinnande tåg i tunneln utan att folk dör av brandgasförgiftning. Antingen bygger man två separata parallella spårtunnlar, eller så bygger man en dubbelspårstunnel med en parallell servicetunnel. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen. Båda är dyra, eftersom det kostar mycket pengar att spränga ut berg. Det finns de som hävdar att det som Tamsons har rapat upp i media stämmer, dvs att man numera måste ha en separat servicetunnel, men det finns andra som hävdar att det går att uppnå säkerhetskraven på annat sätt, dock minst lika dyrt, och - det här är viktigt i sammanhanget - tunnelbaneprojektet har gått så långt att man inte kan ta bort servicetunneln nu, med mindre än att man behöve göra ett omtag i processen med järnvägsplanen. Det skulle förmodligen resultera i en lika dyr anläggning, och en ytterligare försening av projektet på flera år. Oavsett vilket - servicetunneln har varit med i projektet i flera år. Lite sent påtänkt att nu gå ut och ifrågasätta den.

Att Tamsons öht är ute i media och surrar om komplicerade tekniska frågor beror på att Mannen Bakom Spakarna (som jag refererat till i tidigare inlägg) känner hur marken börjar gunga under honom. Linjen han drivit har visat sig vara mindre lyckad. Därför gäller det att hitta en annan syndabock (staten) innan folk på allvar börjar ifrågasätta hans eget omdöme. Anfall är bästa försvar.
Iofs utgår jag inte från att politikerna sitter inne med detaljkunskaper, det var inte riktigt utgångspunkten i mitt inlägg, men de kan informera sig någorlunda och kommunicera med väljarna för att inge förtroende. Här är nog ett sådant fall där det borde göras klart för väljarna varför kostnaderna stigit.

Hade det gått att komma undan med några miljarder mindre om man gjort rätt från början?
Citera
2019-11-29, 15:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du skrev:

Men det är tvärtom. Den här personen har mörkat kostnader. Läs hela den tidigare konversationen noga så ser du säkert hur det hänger ihop. För min del är denna sidodiskussion avslutad.
Jag har läst konversationen. Och är helt införstådd med hur denne resonerar (utifrån vad som beskrivits).

Att inte kostnadsberäkna en pålaga från staten förrän den är ett faktum är helt rätt agerat. Och då göra det tydligt att det är staten som orsakar kostnadsökningen.

Det är inte att mörka. Visa i så fall vilka kostnader som mörkats.

Och jag förstår inte heller vad som var problemet med mitt inlägg. Jag ser inte att det framkommit något alls.
Citera
2023-12-05, 17:02
Medlem
En ett par månader gammal nyhet: Region Stockholm ansöker hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor:

"För några sträckor på Södermalm: Sofia, Katarina Bangata, Luma och Saltsjön, bedömer Region Stockholm att inläckagen kommer att överstiga villkoren för drifttiden. De utredningar och undersökningar som gjorts visar att detta inte kommer att leda till några negativa konsekvenser.

Region Stockholm ansöker därför hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor, alternativt ett nytt påbyggnadstillstånd med ytterligare inläckagemängder. Att åtgärda större inläckage medför stora resurser i tid och pengar."

https://nyatunnelbanan.se/nyhet/samrad-om-nya-villkor/
Citera
2026-09-04, 07:42
Medlem
Att det inte kommer bli klart 2030 till Nacka/Söderort har väl stått klart länge, frågan är mer hur lång förseningen kommer bli. Kommer ett besked i slutet av månaden om ny tidsplan.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in