2019-07-28, 04:10
Medlem
Meningen med livet!! Det låter ganska barnsligt i mina öron faktiskt. Meningen i livet har ju alla oavsett om de vill eller inte. Pigg o glad? -> grattis o bra jobbat. Deprimerad o ledsen? -> skyll på dig själv. Svårare än så är det inte när det gäller meningen i livet. Man hittar alltså lika många meningar i livet som det finns människor.

När det gäller meningen MED livet dock så kommer man absolut inte hitta lika många svar utan betydligt färre. Jätte många delar ju samma trosuppfattning. Men den stora frågan är vilken av religionerna och deras versioner är mest trovärdiga. Men om man tror på evolution och sådant så förstår jag verkligen inte hur man ens vågar prata om meningen med livet. För dig kan det ju för fan inte finnas en mening med livet om du inte tror på ett liv efter döden . Alltså här menar jag att skillnaden mellan oss och djur är inte hjärnan (även om hjärnan och pennan är bland det starkaste Gud skapat tycker jag) utan MENINGEN MED LIVET helt enkelt.
Citera
2019-09-15, 20:30
Medlem
Mindmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Ju mindre egocentrisk du är, desto mer mening känner du i livet.

Men går det inte bättre att vara mindre ego om man gillar och accepterar sig själv först och främst, sen kan man dela det vidare till andra människor.
Jag tror det är meningen med livet.
Citera
2019-09-15, 20:36
Medlem
starke_adolfs avatar
Varför är det så vanligt - näst intill vedertaget - att prata om meningen med livet i singularis? Hur kommer det sig att man inte förutsätter att det finns flera meningar?

Vad är meningarna med livet?
Citera
2019-09-15, 20:40
Medlem
Går ut på att bli förvånad. Å när man tror man fattat blir det ändå mer mysko. Och ju mer man försöker förbättra ju sämre blir det. Sen undrar man igen å sen blir man knäpp å sen vet man inte om det blir bättre.

Sen tror man det blir bättre då blir det sämre. Ibland när man tror det värsta så var det bättre ändå . Men sen blir man förvånad igen när det kunde bli värre än man någonsin trott. Å sen löste sig alla problem å så vart man förvånad igen.

Livet är överaskning . Det är det det går ut på att se förvånad ut. Lurad att tro. Fel

Men nu trodde jag rätt då var det väldigt enkelt helt plötsligt
Senast redigerad av troligengud 2019-09-15 kl. 20:49.
Citera
2019-11-23, 16:46
Bannlyst
Martin Butler om vad Spinoza skrev om det fåfänga med livet: Hollowness and Futility
Citera
2019-11-23, 21:22
Medlem
Rädda planeten, göra insatser för miljön och klimatet.
Citera
2019-11-23, 23:44
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Frågeställningen är religiös. Den implicerar:

1. Det finns en mening öht.
2. Det finns en mening och inte flera.
3. Det finns en mening som gäller alla(h).

Inget av dessa behöver vara sant.
Citera
2019-11-23, 23:45
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Rädda planeten, göra insatser för miljön och klimatet.

Stryper vi all u-hjälp så kommer stora mängder människor att dö vilket kommer att vara bra för klimatet då det belastas mindre.
Citera
2019-11-23, 23:54
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Frågeställningen är religiös. Den implicerar:

1. Det finns en mening öht.
2. Det finns en mening och inte flera.
3. Det finns en mening som gäller alla(h).

Inget av dessa behöver vara sant.
Din mening kan vara att behaga Godheten som du känner henne. Vill du kalla det religion så. Du kan bara göra en sak åt gången. Må den vara god. Vi har överseende med dig,hälsar De mig.

Meningen med livet är att leva det gott. Och lära. Hjälpa så gott jag kan. Fast jag vet att jag kunde gjort bättre. Samtidigt att inte försöka för mycket att nitiskt göra bästa möjliga hela tiden blir lätt ytligt och tillgjort. Att reparera sina fel. Bli ok.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-11-24 kl. 00:02.
Citera
2019-11-24, 01:08
Medlem
Citat:
Stryper vi all u-hjälp så kommer stora mängder människor att dö vilket kommer att vara bra för klimatet då det belastas mindre.

Det är inte humant att agera så däremot måste man försöka stoppa befolkningtillväxten och och helst minska den mänskliga populationen.
Senast redigerad av Slacker- 2019-11-24 kl. 01:22.
Citera
2019-11-24, 13:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Tror du ja. Erfarenhet visar tvärtom att nativiteten minskar när människor får det bättre. Barn ses annars som en försäkring för ålderdomen. Om barnadödligheten är hög måste man ha fler.
Citera
2019-11-24, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tror du ja. Erfarenhet visar tvärtom att nativiteten minskar när människor får det bättre. Barn ses annars som en försäkring för ålderdomen. Om barnadödligheten är hög måste man ha fler.

Det borde funka om väldigt många i Tredje världen dör av svält. Nu hycklar makthavarna i de rika länderna - som vanligt - och gör på olika sätt så att de svälter ändå, fast det inte behövs, och därför förökar de sig också väldigt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in