Citat:
Ursprungligen postat av
LaCucaracha
Vad menar du med ”varade endast i tre månader..”?
Har postnord återinfört en avgift på wish-paket? Har aldrig beställt från wish, aliexpress eller liknande så jag vet inte.
Med tanke på att folk fortsätter beställa onödig skit från Kina för småslantar så det jag inga problem att avgifter höjs därefter. Postnord måste ju ha ett helvete med dom paketen.
Det togs inte ut någon avgift alls för Wish-paketen men sen när volymerna ökade kraftigt så tillkom avgiften.
Från PostNord:
"Arbetet med att hitta en enklare lösning började redan när Tullverket den 1 mars 2018 skärpte reglerna för moms på varor som e-handlas från länder utanför EU. PostNord fick ett par veckor på sig att ta fram en helt ny process för att administrera momsinbetalningarna, och införde även en avgift på 75 kronor för att täcka kostnaderna för den nya hanteringen."
Den togs sen bort igen i juni samma år när avgiften bakades in i produktens pris istället. Jag vet inte varför det inte fanns någon avgift från början egentligen. Borde ha funnits där i flera år.
Men jag håller med dig. Mkt skräp därifrån och mer jobb för PostNord och sämre för handlarna i Sverige