2019-11-23, 18:29
Medlem
I nuläget har jag svårt att se någon annan förklaring än att W har bragts om livet och att gärningsperson är den misstänkte. Han har betett sig på ett sätt som talar emot att han är oskyldig. Han går till sitt arbete som vanligt trots att W är ”försvunnen”. Lägg där till att han är enligt uppgift svartsjuk och kontrollerande, än mindre troligt att han skulle gå till sitt arbete ovetandes om var W befunnit sig. Inte troligt att han är oskyldig eller att W begått suicid under rådande omständigheter.

Närmaste vägen från MGM bostad till Ljungskile har fartkameror.
Citera
2019-11-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Nej, kraven för PC i USA är betydligt högre än i Sverige, i Sverige räcker det med att polisman "misstänker" = varsomhelst och närsomhelst.

Behövs ingen åklagare eller papper på det, dom kliver bara in.

I USA behöver polisen motivera om dom gör en husrannsakan i nöd utan papper, och om dom inte har pc så räknas allt som hittas som inte användbart i rättegång. I Sverige spelar inte hur bevis hittad.
"Beslut om husrannsakan fattas av åklagaren/tullåklagaren, förundersökningsledare inom polisen/tullen eller av enskild polisman/tulltjänsteman om det är akut (fara i dröjsmål). En vanlig missuppfattning är att polisen måste ha ett skrivet dokument att visa upp; så är inte fallet"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Husrannsakan

Om du inte har en annan källa så litar jag på att detta är korrekt.
Senast redigerad av Kalkainen 2019-11-23 kl. 18:33.
Citera
2019-11-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ängebackens ägs av ett paret Mogenson.
Eller är det kyffet längre ned på Stureholmsvägen du menar? Tre garageportar?

Någon skrev här inne att Pappan har en bilverkstad vid Ängebackens Bilskrot!

Inte att han har bilskroten utan en bilverkstad vid Ängebacken.

Kan någon bekräfta detta?
Citera
2019-11-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markenswe
Ni som är inne på samma spår som mig får gärna höra av sig. Vi är ett gäng som kommer att åka ut.
Jag tänkte åka ut i morgon igen.
Citera
2019-11-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexpanelen
Varför överklagar inte MGM häktningen? Är han oskyldig så tycker jag att det är väldigt konstigt

Det lönar sig inte, sannolika skäl är urholkat och man vinner aldrig framgång med att överklaga. Vad ska försvaret överklaga då? Försvaret vet knappast mer än vi vet, åklagaren behöver inte förklara sig destomer till varför man häktas då han inte längre behöver lämna in en häktningspromemorian.

Det måste ju var och en förstå att sannolika skäl är ett mycket flexibelt begrepp, helt omöjligt att i praktiken uppnå samma krav på sannolika skäl efter anhållan (72h) som man ställer efter ett halvt år. Ett tramsbegrepp och ingen försvarare kan på något vis angripa varken misstankegraden eller häktningsskälen vad gäller det mångskiftande och urholkade begreppet sannolika skäl.

Och överklagar man tingsrättens beslut till hovrätten får du oftast ett svar i stil med: Överklagan avslås. Varken mer eller mindre.
Senast redigerad av iLivid 2019-11-23 kl. 18:36.
Citera
2019-11-23, 18:34
Medlem
MGM jobbar i hemtjänsten
Citera
2019-11-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrkaramell
Min partner arbetar med portar och säger att det inte är vanligt med gröna portar, dessutom behöver du betala extra eftersom gröna portar inte är en standardfärg. Så nej, det är inte vanligaste.. däremot inte ovanligt heller
MEN för tusan.... va e de för skitsnack...
Jag jobbar i branschen, och just inom industrin, är det VÄLDIGT vanligt med just gröna portar, av någon anledning.mm
EV iq här inne verkar verkligen vara en bra bit under snitt... skrämmande. Och jävligt irriterande...

Men du,kanske vi träffats, din gubbe och jag.. jag jobbar över hela södra Sverige....men snacka i te en massa skit........om gärna...
Citera
2019-11-23, 18:38
Medlem
jjagares avatar
Sätter en peng på att pappan är inblandad. Sen hoppas jag att de hittar W (helst levande) men tror hoppet om det är ute. Någon som har koll på om vildsvinstammarna i Ljungskile samt Uddevallaskogarna är stora?
En kropp kan försvinna fort om den blir mat åt dem 😢
Citera
2019-11-23, 18:38
Medlem
[quote=shponglad|69391917]Nej, kraven för PC i USA är betydligt högre än i Sverige, i Sverige räcker det med att polisman "misstänker" = varsomhelst och närsomhelst.

Behövs ingen åklagare eller papper på det, dom kliver bara in.

Fast det där stämmer ju inte riktigt.

”Reell husrannsakan innebär att polisen söker efter föremål som kan tas i beslag eller gör en brottsplatsundersökning. En husrannsakan av detta slag får bara genomföras om det finns anledning att anta att det begåtts ett konkret brott på vilket det kan följa fängelse.
Huvudregeln är att denna typ av husrannsakan får ske endast hos den som är skäligen misstänkt för brott. Det finns dock undantag där även andras hem/förvaringsställe kan usättas för denna typ av husrannsakan:
- Brottet har utövats där
- Den misstänkte har gripits där
- Det förekommer synnerlig anledning att tro att föremål som får tas i beslag finns där eller att annan utredning om brottet kan vinnas där.

Som huvudregel gäller att beslut om husrannsakan skall fattas av Förundersökningsledaren, Åklagaren eller Rätten. Enskilda polismän får dock själva ta initiativ till husrannsakan om de uppfattar att det finns "fara i dröjsmål", dvs att man inte hinner vänta på beslut uppifrån.”
Citera
2019-11-23, 18:40
Medlem
Haloumis avatar
Finns ju inga händelserapporter från Ljungskile den 19 november på polisens händelse-site. Man publicerar inte händelser från fartkameror där på sidan. Så jag tycker det låter rätt rimligt att idioten fastnar på en fartkamera där. Men frågan är varför det tas upp som bevisning mot honom i en häktningsförhandling om mord?

Läser också att två bilar brunnit i Uddevalla efter att hon försvann. Jag skulle ju inte bli sådär jätteöverraskad om någon av dom är hans farsas bil...
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vWv
Kan någon bekräfta att Pappan har bilverkstad vid Ängebackens bilskrot?

Sök på "Overtramp"s inlägg, tror hen hette så. Hade gjort en bra sammanställning av ägarförhållanden där, åtminstone något som andra kan jobba vidare på.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habilitet
Jag tänkte åka ut i morgon igen.
Jag skulle vilja åka upp till förhörsledaren och förklara och visa hen hur man får en MGM att prata. Det är skandal att de inte har lyckats knäcka han än. Jag själv hade fått ur han det han vet väldigt fort. Det finns något som kallas för mentalt övertag. Sen om jag hade gått in där hade jag lirkat genom att först vinna hans förtroende. Sen efter det hade jag ställt ett ultimatum och eventuellt förhandlat med han. Sista steget tror jag inte han vill att jag ska använda. I Sista steget vet jag att han kommer att snacka. Det är nog ingen människa som vill vara märkt resten av livet. Hade detta varit min dotter. Gud nåde den som stått iväg för mig. Jag hade pressat ut vart enda liten hjärncell på han tills han snackat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in