Citat:
Ursprungligen postat av
Champagneoclock
Vänta lite nu, det handlar väl inte om att ”stöta på” en död kropp, det borde väl vara att hitta en död kropp
Det är inte helt ovanligt att hundägare under en vanlig promenad för rastning "stöter på" avlidna personer som legat dolda under vintersnön. Vanlig långpromenad bara med syfte att motionera hunden. Man måste så klart känna sin hund och förstå om den beter sig annorlunda, men det är inte så säkert att en mops- eller chiuvavva-ägare märker av att hunden markerar. De flesta kelhundsägare kommunicerar inte så med sina små husdjur. Men det kan ju hända att husse eller matte råkar se att mopsen morrar vid en sko som kanske har något som liknar en fot i sig. De har inte alls varit ute på sök efter försvunnen eller död person. Människor som promenerar, med eller utan hund, kan ju plötsligt upptäcka något människoliknande som flyter i ån eller i vassen.
De som tar med sig duktiga sökhundar ut för att delta i eftersök på stora områden som nu efter Wilma, är självklart mer fokuserade på att hitta henne eller något som hon äger. Jag läste någonstans att alla de sökhundar som deltar har fått ta doftprover från sådant som Wilma använt. Dessa doftprover är från levande Wilma.
Såg ett TV-program för länge sen där en kvinna kidnappade ett barn ur en barnvagn utanför ett varuhus i Los Angeles, USA. Babyn bara slets ur barnvagnen och försvann med en kvinna i en bil ut på mångfiliga motorvägar. Flera sökhundar inkallades och bland dem en blodhundstik. Alla hundarna fick dofta i barnvagnen och även på en använd blöja, som mamman hade lagt i en särskild påse. Blodhundstiken tog bestämt kommando och drog nästan slut på ett antal hundförare. Polisbilar med blåljus eskorterade henne och hundförarna fick "gå" i skift. Hon drog dem tvärs över LA och in i ett litet villaområde, satte sig mitt för en villadörr och sa "Vov". Där satt hon orubbligt och envist tills en kvinna kom ut med beskedet att inne i huset satt en kvinnlig gäst med "sitt" barn.
Den blodhundstiken hade alltså följt babyns doft trots att den var innesluten i kvinnans bil. I riklig trafik som för det mesta i LA. Jag gissar att den biologiska mamman och pappan höll den tiken med fri och komplett önskekost resten av hennes liv. Hon tog i vilket fall som helst detta med sökning som sin livsuppgift. Själv har jag tränat pudlar på kantarell- och tryffelsökning. Bekanta hundägare jag känner verkar mest ha skaffat hund för att borsta pälsen och kela med dem.