Citat:
Ursprungligen postat av
50bomb
Förstår faktiskt inte varför 4verkeri ens bryr sig om att ta in extremes sortiment, det är ju verkligen inget dom står och faller med. Speciellt inte nu när dom börjar lansera mer och mer ur eget sortiment. Hade jag varit Sven hade jag sagt, -Antingen säljer jag era grejer för vilket pris jag vill eller säljer jag dom inte alls, fuck you!
Givetvis har man övervägt det precis som man gjort med Svea som dom inte tar in, men det är ju ett populärt märke som levt hos dom sedan Extreme bildades. Så man kan ju kanske tänka sig att där finns något personligt involverat. Sen har ju Extreme bra produkter. Det finns ju en anledning till att jag köpte så många tårtor från dom som jag gjorde förra året. Man vill ju dessutom precis som harryb säger ha ett brett utbud och dom mer insatta väljer ju dessa pjäserna
Citat:
Ursprungligen postat av
Pyronostalgi
Blir lite förvånad över vissas förmåga att tänka utanför billesholm. Sven har något helt unikt men det är EN BUTIK. Svea, EF mfl säljer på en helt annan modell. Svea t.ex gör en hel del annonsering exempelvis genom direktreklam med upptagningsområde för ett gäng butiker. Det är ju då rätt jäkla självklart att man håller samma priser i butikerna....dvs det i bladet. Sen förser de även sina återförsäljare med skyltmaterial, som service (och möjligen för att påverka prissättning) En videobutik som säljer 3 dagar om året funkar detta bra för, de gör det för tillskott i kassan, inte för att de älskar fyrverkerier.
Och givetvis kan man göra deals hos återförsäljare för både Svea och EF mfl.
Som sagt, Svens verksamhet är unik men den som tror det är mallen för att sälja fyrverkerier måste skolkat alla lektioner i företagsekonomi
Det är sant, men dom hade annonsering, skyltmaterial etc redan för 10-20 år sedan innan prisökningen. På tal om det så kanske det är läge för mig att uppdatera prisutvecklings-pdf:en? Legat lite på latsidan några år. Det är väl klart att det inte är mallen. Inköp i stora kvantiteter, köp av restlager och egenimport är ju några faktorer som gör att priserna hålls så låga där. Själv kanske jag då och då låter lite för positiv, men det är klart att jag ser dåliga bitar även där. Det är ju generellt sätt en bra butik om man letar efter klipp, men då måste man samtidigt veta vad som är bra produkter och inte. I regel tar man ju ut pjäser som man tycker är bra och vill att kunden uppskattar känns det som, men det är ju samtidigt så att om man köper in exempelvis ett restlager så måste ju även dessa produkter säljas. Så allting har ju såklart sina för och nackdelar
Citat:
Ursprungligen postat av
Pyronostalgi
Och sista grej. Ta Knallhatten i nordanå som exempel. Säljer gäng märken ink. Svea och EF till helt egna priser och går uppenbarligen hur bra som helst.
Jodå, iallafall tills man får ögonen på sig kan jag tänka mig. Svea är inte speciellt glada när man säljer deras märken tillsammans med andra.