2019-11-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det blir bara mer förvirrande
LW är inte målsägande i detta ärende. Det är väl hennes barn.

Frågan är väl också vad som kan anses vara möjligt språkbruk i detta sammanhang. LW är målsägande enligt RB 20:8, men eftersom hon avlidit till följd av brottet så har även hennes anhöriga samma rätt som målsägande enligt RB 20:13.

LW har också varit målsägande vid tidigare anmälningar.
Citera
2019-11-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
En advokat hinner inte gå igenom allt material på 1-2 månader. Det var ju nästan 3000 sidor, många timmars samtal, konversationer, teknisk bevisning etc.

Det är inte säkert SD:s försvarare IB kan lägga ner heltid på detta fall dessutom om han har ett eller andra fall samtidigt.

Du kan inte jämföra någons behov vid första anhållande för bara människov med en häktads behov som står nära åtal för ett allvarigt brott som mord med en hög med matetial som ska gås igenom och en försvarsstrategi byggas.

Jag ser inte det lustiga i att han inte behövde en advokat då men behöver två nu.
Jag skrev "ironi och att jag inte kan låta bli att le mitt i all bedrövelse".

Det är du som får det till att bli "lustiga"! Så klart inte så lätt för dig då svenska är ditt 6:e språk.
Citera
2019-11-22, 09:43
Medlem
Citat:
Det är väl en stor skillnad mellan det som skedde i bilincidenten och ett mordåtal.
SD var nog på det klara med att han inte skulle bli åtalad för en knoggnuggning provocerad av en annan brottslig gärning.

Så du tycker att det är en korrekt bedömning att SD är oskyldig där för att han inte begärde advokat? Då är man rätt blåst. Jag kan se humorn i denna passning och den blir ju främst riktad mot de postare i tråden som skrev det. Vet aldrig om SD själv sagt samma sak, det är ju ingen omöjlighet då vissa postare här varit under tydlig influens utav hans påhitt, i så fall gäller det även gentemot honom också såklart.
Citera
2019-11-22, 09:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Så du tycker att det är en korrekt bedömning att SD är oskyldig där för att han inte begärde advokat? Då är man rätt blåst. Jag kan se humorn i denna passning och den blir ju främst riktad mot de postare i tråden som skrev det. Vet aldrig om SD själv sagt samma sak, det är ju ingen omöjlighet då vissa postare här varit under tydlig influens utav hans påhitt, i så fall gäller det även gentemot honom också såklart.

Se min edit. Han kunde alltid bett om advokat om det blev ett åtal. Jag tror det måste ske minst ett anhållande för att man ska få utsett en advokat dessutom. Blev SD anhållen för knoggnuggningen ens? I don't think so.
Citera
2019-11-22, 09:50
Medlem
Citat:
Se min edit. Han kunde alltid bett om advokat om det blev ett åtal. Jag tror det måste ske minst ett anhållande för att man ska få utsett en advokat dessutom. Blev SD anhållen för knoggnuggningen ens? I don't think so.

Du får nog läsa om mitt inlägg sakta igen för jag tror inte du förstod språket i det eftersom du svarade på något helt annat.
Citera
2019-11-22, 09:54
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Frågan är väl också vad som kan anses vara möjligt språkbruk i detta sammanhang. LW är målsägande enligt RB 20:8, men eftersom hon avlidit till följd av brottet så har även hennes anhöriga samma rätt som målsägande enligt RB 20:13.

LW har också varit målsägande vid tidigare anmälningar.
Korrekt, men det jag menar är att det blir förvirrande. Rent juridiskt är det så, men det hade varit bättre om åklg hade sagt Lena. Sedan är nivån på journalisterna på NA låg som en tax så det kan vara de med som förvirrar. De vet inte skillnaden på anhållen och häktad.
Citera
2019-11-22, 09:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du får nog läsa om mitt inlägg sakta igen för jag tror inte du förstod språket i det eftersom du svarade på något helt annat.

Jag tror jag svarade på det viktigaste i ditt inlägg. Att en del av er ser ironi och humor och galenskap i allt som har med SD att göra har jag och många andra i tråden redan förstått.
Finns ingen anledning att läsa det om och om igen.
Citera
2019-11-22, 09:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Förstår inte Ditt inlägg riktigt.

Har för mig att SD tackade nej till advokat vid något förhör i början av utredningen maj -18.

Och som jag förstår det nu behöver han två. Han har väl haft en advokat hela tiden sedan han blev häktad?

Jag tror att det var vid anmälan om misshandel (bilincidenten), som SD avböjde advokat. Som jag minns det.

Nu är väl utredningen gigantisk och tusentals sidor med förhör och teknisk bevisning ska inte bara läsas igenom, utan också tas ställning till. Så Backman har nog upp till öronen, med inte bara SD och hans egna ESS i rockärmen, utan de nya bevis som pekar mot SD.

Jag avundas inte Backman här...
Citera
2019-11-22, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Korrekt, men det jag menar är att det blir förvirrande. Rent juridiskt är det så, men det hade varit bättre om åklg hade sagt Lena. Sedan är nivån på journalisterna på NA låg som en tax så det kan vara de med som förvirrar. De vet inte skillnaden på anhållen och häktad.

Fast här är det åklagarens egna ord som är omringade med citatecken:

""Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten."

https://www.na.se/logga-in/na-avslojar-polisens-hemliga-bevis-mot-misstankte-hjarstamordaren-flera-timmar-inspelade-samtal

Om det var någon annan än LW som avsågs som målsägande, då kanske det framgår av text som skrivits före citatet? Nu är denna mening lösryckt, taget ur sitt sammanhang.

Det står ju "därutöver", så på något sätt får man en känsla av att det är utöver de samtal som SD och LW har haft.

Och då kanske det stämmer med ordet "målsägande"?
Citera
2019-11-22, 10:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Angående strafftid för mord.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG9b04/skarpt-straff-for-mord--fler-ska-fa-livstid
Fast den lagändringen tråder i kraft till årsskiftet så den gäller inte det här fallet då brottet begicks innan ändringen träder i kraft.
Citera
2019-11-22, 10:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det var vid anmälan om misshandel (bilincidenten), som SD avböjde advokat. Som jag minns det.

Nu är väl utredningen gigantisk och tusentals sidor med förhör och teknisk bevisning ska inte bara läsas igenom, utan också tas ställning till. Så Backman har nog upp till öronen, med inte bara SD och hans egna ESS i rockärmen, utan de nya bevis som pekar mot SD.

Jag avundas inte Backman här...
Vid de sex häktningsförhandlingar som har hållits under åren 2018-2019 har det nog räckt med Backman som advokat, men ju mer omfattande materialet blir nu desto större blir naturligtvis försvarets behov att ta in hjälp. Risken är väl bara att det eskalerar, och att den här upptrappningen nu leder till att även åklagarsidan måste ta in mer personal.

Går det redan nu att utifrån utredningens omfattning göra en uppskattning av hur många häktningsförhandlingar man kommer att behöva hålla nästa år?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-22 kl. 10:30.
Citera
2019-11-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vid de sex häktningsförhandlingar som har hållits under åren 2018-2019 har det nog räckt med Backman som advokat, men ju mer omfattande materialet blir nu desto större blir naturligtvis försvarets behov att ta in hjälp. Risken är väl bara att det eskalerar, och att den här upptrappningen leder till att även åklagarsidan måste ta in mer personal.

Går det redan nu att utifrån utredningens omfattning göra en uppskattning av hur många häktningsförhandlingar man kommer att behöva hålla nästa år?

Utifrån hur utredningen förlöpt under senare tid så kommer inga häktesförhandlingar att behöva genomföras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in