2019-11-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Här faller KM bort han hinner inte hämta bil. Ingen har kopplat honom till någon som möter upp vid lekplatsen. Återstår då en som vet att Helena är på väg hem och en som kramat henne.
Detta gäller om Helena gick hem enligt vad jag tror.

KM är intressant, men du har en poäng i att det bygger på en mgm. Med bil! Troligen någon som också var på Stadt. Högintressant med de som naturligt skulle över bron för att nå bostaden (typ Lockerud/Bråten m.fl.).

Vilka passar in?
Citera
2019-11-21, 13:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
KM är intressant, men du har en poäng i att det bygger på en mgm. Med bil! Troligen någon som också var på Stadt. Högintressant med de som naturligt skulle över bron för att nå bostaden (typ Lockerud/Bråten m.fl.).

Vilka passar in?

För att kunna svara på den frågan måste vi ju veta vilka som var på Stadt …

Men, PU bör ha tagit vägen över bron, PK också (om han nu inte fick polisskjuts hem, men han har ju hävdat att han fick skjuts ner till stan, så någon bil lär han knappast ha haft). BW kan också ha tagit den vägen, även om Göteborgsvägen hade varit det enklare alternativet. I övrigt måste vi kunna knyta fler personer till Stadt den kvällen för att kunna svara på din fråga.

När det gäller BW finns det saker att fundera över. Om det stämmer att han inte är aktuell för utredningen, varför var han då inne på förhör flera gånger i början, som har påpekats i tråden? (Eller har vi blivit lurade?) Och varför var hans mamma så orolig, varför hade hon öppet visat det för väninnor? Om han verkligen inte är aktuell för fallet måste han ju ha haft ett eller flera alibin, sannolikt då direkt på torget. Och visst, han kan ha träffat och pratat med 20 personer efter det att Helena hade gått iväg, vem vet.
Men, han drog från festen i Radbyn och ska enligt uppgifter i tråden inte ha kommit tillbaka. Frågan är om man kan se något konstigt med just det. Jag vill hävda att det (nog) inte är konstigt, för varför åka tillbaka till en fest när klockan närmar sig 02:30 och de flesta brukar "ge upp"? Men visst finns tanken att BW gjorde något annat, det går inte att komma ifrån.

Motsatsförhållandet angående BW som jag ser det är att han dels påstås ha varit inne på flera förhör, dels påstås inte vara aktuell för fallet. Men man kan också ställa sig frågan: Var han inne på förhör som misstänkt på något sätt eller hördes han några gånger bara för att han var vän till Helena och hade träffat henne på torget? Men så är det då det här med mamma Monica, som trasslar till det ytterligare. (Under förutsättning att det är sant.)
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-21 kl. 13:47.
Citera
2019-11-21, 13:46
Medlem
BW är intressant tills hans albi är känt. Hans utbrott mot dansken när denne var åtalad är ett ovanligt beteende. När detta händer är det nästan alltid en partner, mamma, pappa eller syskon. Källa min svåger som är domare. Får lägga till detta har ändrats med åren. Betydligt mer hot om våld numera.
Citera
2019-11-21, 14:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
BW är intressant tills hans albi är känt. Hans utbrott mot dansken när denne var åtalad är ett ovanligt beteende. När detta händer är det nästan alltid en partner, mamma, pappa eller syskon. Källa min svåger som är domare. Får lägga till detta har ändrats med åren. Betydligt mer hot om våld numera.

Det är svårbedömt för oss i tråden. Antingen var BW:s agerande mot dansken ett äkta, emotionellt utbrott, eller så var det ett försök att "göra sig ren", om ni förstår hur jag menar. Jag vill minnas att BW den gången plockades ut av väktare? Undrar om den historien på något sätt gjorde att polisen blev intresserade av honom eller om de hade varit intresserade av honom redan tidigare.

Det är omöjligt att ta ställning till BW som inblandad eller inte, det kan vara vilket som. Och visst är det så att vetskap om hans påstådda alibi skulle underlätta oerhört mycket för oss - liksom vem som är "mannen med pilotglasögon". Om vi bara kunde få hjälp med dessa två kärnfrågor … Och också vilka som GW Persson har i kikaren. Det skulle bli så mycket enklare för oss att gå fram mer målinriktat.
Citera
2019-11-21, 14:31
Medlem
Citat:
BW är intressant tills hans albi är känt. Hans utbrott mot dansken när denne var åtalad är ett ovanligt beteende.

”Jag ska slå ihjäl dig”

Vredesutbrott under bristande självkontroll i rättssal? Eller teater?!

Någon som var fysiskt närvarande och kan återge ”äktheten” i Björns agerande?
Citera
2019-11-21, 14:41
Medlem
Efter att Helenas föräldrar kom hem och polis kontaktades så tog det enbart ca en halvtimma att finna en sko. Bra jobbat med tanke på att de inte hade något att gå på. Enbart UAs anvisningar om vilken väg Helena och hon brukade gå hem.
Därefter tog det längre tid trots skofynds platsen att utgå ifrån.
Vad gjorde alla berörda efter första skofyndet? Begav de sej till fyndplatsen? Det skulle vara naturligt att vandra runt fyndplatsen hela natten. Svårt att sova och invänta måndagen en ljus sommar kväll i den situationen....Platsen var ju även lättillgänglig, nära hemmet. ..Måndag efter lunch återfanns andra skon i närheten av den första.
Vi är nog en hel del som varit med om olika traumatiska situationer och kan relatera till den ångest som medför ett besked om ett spår som detta.
Skulle vara lätt att hålla sej vaket aktiv i dungen hela natten. Desto svårare att hålla sej därifrån.....och bara invänta morgondagen med vetskapen att något otäckt hänt i och med fyndet av en sko från en saknad................
Vilka befann sej i dungen kvällen/natten till måndagen?

Kan BW hålla tyst om vetskapen om vad som hänt, inför UA under alla år?
Man kan föreställa sej hur många ggr BW fick beskriva mötet med Helena utanför stadt. Som nära anhörig vill man höra detaljerat om det sist kända mötet och då inte bara en gång. Speciellt vid anslutning till försvinnandet blir det högst naturligt att han fick beskriva mötet ingående till flera nära... Då kan man fråga sej hur det skulle gå utan att röja sej vid en eventuell inblandning eller vetskap till vad som skett?
Det hela är väldigt rörigt med många obekräftade vittnesuppgifter, vilket ger de inblandade makt till att avstyra.

Det konkreta är att spåren fanns nära hemmet.
UA talade med Helena i telefon ca en halvtimma innan stängning.
En halvtimma senare Pratade BW med Helena utanför stadt. BWs reaktion i affekt i rättsalen.
Ingen har sett Helena efter bron.
PR anhållen och huvudmisstänkt. Senare helt avförd.
Alla vänner till UA, måste vara tungt när ens nära vänner blir utpekade. Visste UA att de är oskyldiga hela tiden och vad vet GA?
Citera
2019-11-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
För att kunna svara på den frågan måste vi ju veta vilka som var på Stadt …

Men, PU bör ha tagit vägen över bron, PK också (om han nu inte fick polisskjuts hem, men han har ju hävdat att han fick skjuts ner till stan, så någon bil lär han knappast ha haft). BW kan också ha tagit den vägen, även om Göteborgsvägen hade varit det enklare alternativet. I övrigt måste vi kunna knyta fler personer till Stadt den kvällen för att kunna svara på din fråga.

När det gäller BW finns det saker att fundera över. Om det stämmer att han inte är aktuell för utredningen, varför var han då inne på förhör flera gånger i början, som har påpekats i tråden? (Eller har vi blivit lurade?) Och varför var hans mamma så orolig, varför hade hon öppet visat det för väninnor? Om han verkligen inte är aktuell för fallet måste han ju ha haft ett eller flera alibin, sannolikt då direkt på torget. Och visst, han kan ha träffat och pratat med 20 personer efter det att Helena hade gått iväg, vem vet.
Men, han drog från festen i Radbyn och ska enligt uppgifter i tråden inte ha kommit tillbaka. Frågan är om man kan se något konstigt med just det. Jag vill hävda att det (nog) inte är konstigt, för varför åka tillbaka till en fest när klockan närmar sig 02:30 och de flesta brukar "ge upp"? Men visst finns tanken att BW gjorde något annat, det går inte att komma ifrån.

Motsatsförhållandet angående BW som jag ser det är att han dels påstås ha varit inne på flera förhör, dels påstås inte vara aktuell för fallet. Men man kan också ställa sig frågan: Var han inne på förhör som misstänkt på något sätt eller hördes han några gånger bara för att han var vän till Helena och hade träffat henne på torget? Men så är det då det här med mamma Monica, som trasslar till det ytterligare. (Under förutsättning att det är sant.)

Jag tror att den sa det och den har hört det är inget som ska tas riktigt på allvar . Ryktet om mammans oro ? Har någon som hört detta som första hands information ? Den som skriver här har hört ” mamman säga det själv ? Är så inte fallet så ska man definitivt inte se detta som något med sanning i . Det har gått många år sedan H försvann , folk pratar , teorier om vad denne fått hört av ” någon . Minsta lilla uttalande kan höras” av en person som får till en höna av en fjäder . Ska tråden komma framåt så är ” rykten och påstående måste skrivas från denne person som hört det sägas . I ett fall där jag bor ( killen är inte hittat och han försvann för 11 år sedan ) har än den ena pekats ut . Killen var funktionshindrad och ” någon hade hört en person säga att sådana inte gjorde någon nytta och bara kostade pengar 😕 med detta så var denne person en av många misstänkta länge . Även ryktades om att en person ringt och lockat ut killen för att sedan mörda honom . Det är flera här som skriver ..... jag har hört av någon som hört av en annan osv ..... dessa upplysningar ska definitivt tas med en liten nypa salt .Det sitter massor av människor garanterat än idag som kommer på något som de i dag analyserar och får till ett rykte / teori av 😕
Det måste finns någon som har hört själva saker som är i detta fall intressant och av stort värde ? Men som vanligt så är dessa personer som bortblåst och tiger .
Eller är Mariestads borna som det funkar i många små byar .... det om sägs och görs här .... stannar här .
Citera
2019-11-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn

Vilka passar in?

Bl.a. E R*lkert om själv sagt att han var nykter på stadt. Kanske vet någon något som gör det osannolikt men i första skedet är denna info minst lika het som den om PU, BW kan jag tycka. Han har t.o.m. sett HA ringa som jag tidigare sagt. Inte många verkar betrakta det som hett men...
Citera
2019-11-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Bl.a. E R*lkert om själv sagt att han var nykter på stadt. Kanske vet någon något som gör det osannolikt men i första skedet är denna info minst lika het som den om PU, BW kan jag tycka. Han har t.o.m. sett HA ringa som jag tidigare sagt. Inte många verkar betrakta det som hett men...
Jovars. Kan du sammanfatta dina egna tankar runt denne E.R och kanske punkt upp vad som får honom att passa in? Vet att du skrivit förut men repetition skadar inte, och kanske har du nya tankar?
Citera
2019-11-22, 00:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jovars. Kan du sammanfatta dina egna tankar runt denne E.R och kanske punkt upp vad som får honom att passa in? Vet att du skrivit förut men repetition skadar inte, och kanske har du nya tankar?

Jag kan ha missat något i något inlägg ovan, men jag orkar liksom inte ta mig igenom virrvarret …

E R*lkert, ja … Jag säger som Judaland: Kan du repetera och förklara hur du har fått tag i den här informationen (jag har möjligen ett svagt minne) och hur du vet vad han har sagt? Han har alltså själv sagt att han var på Stadt och att han var nykter? Han har sett Helena ringa? Ok, allt detta knyter honom ganska nära till den sista avgörande halvtimmen. Och om han var nykter - hade han bil? Jag tycker att vi ska försöka att gå djupare in i detta.
Citera
2019-11-22, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag kan ha missat något i något inlägg ovan, men jag orkar liksom inte ta mig igenom virrvarret …

E R*lkert, ja … Jag säger som Judaland: Kan du repetera och förklara hur du har fått tag i den här informationen (jag har möjligen ett svagt minne) och hur du vet vad han har sagt? Han har alltså själv sagt att han var på Stadt och att han var nykter? Han har sett Helena ringa? Ok, allt detta knyter honom ganska nära till den sista avgörande halvtimmen. Och om han var nykter - hade han bil? Jag tycker att vi ska försöka att gå djupare in i detta.

Infon jag fick 2018 var från en användare som påstod sig vara kusin med ER och KB (KMs sambo). ER hade varit ovillig att prata om kvällen men hade sagt att han varit på stadt "nykter och kört bil" och även sett HA ringa. Han hade vidare intygat att KM var på stadt men att han verkligen inte trodde att han skulle vara inblandad. Vid tiden hade han en vit mustang enligt användaren, jag hade reg.numret men har tappat meddelanden. Kanske skickade jag PM till dig U. All sådan här info måste vägas men användaren bad mig att inte skriva detta öppet vilket gör att det inte bör vara helt uppenbar planterad information i alla fall.
Citera
2019-11-22, 09:27
Medlem
Citat:
Är nästan säker på att jag hört att BWs alibi är hans mamma. Hörde det vid en diskussion när jag var på en sorts sammankomst. Det är rätt länge sen och jag lyssnade bara lite. Det var en tjej som sa detta. Om sen det är sant är en annan femma. Sprit var visst inblandat. Prinzessan vet nog.
En rättelse. Tjejen sa samma och inte mamma. Allt enligt min yngre släkting. Tjejen sa att hon kände Helena och många omkring henne. Tyvärr kände min släkting inte till Helena fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in