2019-11-16, 00:37
Medlem
Är nästan säker på att jag hört att BWs alibi är hans mamma. Hörde det vid en diskussion när jag var på en sorts sammankomst. Det är rätt länge sen och jag lyssnade bara lite. Det var en tjej som sa detta. Om sen det är sant är en annan femma. Sprit var visst inblandat. Prinzessan vet nog.
Citera
2019-11-16, 11:03
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Är nästan säker på att jag hört att BWs alibi är hans mamma. Hörde det vid en diskussion när jag var på en sorts sammankomst. Det är rätt länge sen och jag lyssnade bara lite. Det var en tjej som sa detta. Om sen det är sant är en annan femma. Sprit var visst inblandat. Prinzessan vet nog.

Som sagt så blir det ju knepigt och få ihop det rent tidsmässigt att BW skulle tagit sig ut till Torsö för att få alibi för tiden ca 02.20 o framåt. Det betyder inte att han måste ha varit i huset på Torsö 02.20, men att från den tid han kom hem så var det inte tidsmässigt möjligt för honom att ha varit på Ekudden ca 02.20-02.40. Allt beror då på när mamman skulle ha sagt att han dök upp i huset, alternativt att BW sa till mamman att typ- "jag kom hem ca kvart i tre" och att hon tog honom på.orden o sa just det till polisen vid ev. förhör.

Sedan kan man fråga sig om det skulle vara så lockande att ta sig ut till Torsö efter en festkväll när Gärdesgatan ligger inom bekvämt gångavstånd (även om han nu hade bil, trots fylla). Behöver man ett bra alibi kan saken hamna i annan dager s.a.s.
Citera
2019-11-16, 11:10
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att den gamle reportern Björn Jansson på dåvarande TSL har koll på allt det där och vet att det stämmer. En av dem som var med i parken, var L*sse Agebr*ng (*a, *i). Och om jag inte har fattat fel efter att ha pratat med folk genom åren ska även den gamle bildjournalisten Arne Lundström ha haft bra koll på det där med stadsparken - dock sägs det att han ska ha varit idiotsäker på att PR var skyldig, och det många, många år efter det att polisen hade avskrivit PR. Jag har svårt att tro att PK skulle ha hittat på allt det där om gitarrspelandet i stadsparken. Möjligen att man kan fundera över hur det låg till med att polisen skulle ha skjutsat hem PK, men även i det fallet skulle en påhittad historia snabbt kunna skjutas i sank.

Instämmer. Intressant med Arne's övertygelse om PR's skuld. Precis som med övriga insatta som delar(delade) den uppfattningen så skulle det vara väldigt intressant att höra av vilka anledningar han kom fram till den slutsatsen.
Citera
2019-11-16, 12:28
Medlem
Ugglan.s avatar
I den följande artikeln (https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7235142) visas Helenas ryggsäck (hon hade en likadan som den ena av systrarna hade). Det finns uppgifter som säger att en "slemmig historia" som påminner om en ryggsäck ska ha hittats på platsen vid Kusabäcken - där även en skosula i storleken 38-39 samt andra föremål tillhörande en fertil kvinna ska ha hittats. Jag föreställer mig att just en ryggsäck i läder bör bli "slemmigare" än en ryggsäck av till exempel nylon. Om området där vid Kusabäcken inte har genomsökts minutiöst av kunnigt folk samt hundförare med likhundar, är det precis vad som behöver göras, så att vi får ett definitivt besked om huruvida Helenas kvarlevor - eller tillhörigheter - finns där eller inte. (Dock finns det uppgifter som tyder på att föremål som har hittats på platsen har tagits med därifrån.) Platsen är i vart fall ett ypperligt ställe att gömma en kropp på - särskilt om man har lokalkännedom och/eller kompisar som på något sätt kan knytas till området.
Citera
2019-11-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vi får väl hoppas att polisen har kartlagt var mamman befann sig den där natten. Om hon skulle ha befunnit sig på Dillön, skulle hon för all del ha kunnat "hjälpa till" och sagt till polisen att BW kom dit på natten i stället för att åka hem till sig. Problemet i det läget är att det tar en rejäl stund att ta sig till Dillön, så rent teoretiskt skulle BW ha kunnat hävda att han åkte till sin mamma på Dillön under den kritiska tidsperioden - om hon nu var där, vill säga. Om hon däremot var i Örebro är hon ju helrökt som alibi i alla avseenden.
Tror att jag har nämnt detta tidigare i tråden. Det är ett rykte som jag fått höra några gånger men eftersom jag är osäker på källan så har jag varit tveksam till sanningshalten i det. Men man vet ju aldrig. Ryktet säger att BW ska ha åkt till sin mors sommarstuga och gömt Helenas kropp i anslutning till något arbete som pågick där vid den aktuella tidpunkten. Jag är lite osäker på exakt vad det var men har för mig att det hade med någon bro att göra och att det innefattade betong. Så min tanke är att hon skulle blivit ingjuten i betong enligt detta rykte. Enligt detta rykte ska mamman ha varit införstådd i det hela.
Citera
2019-11-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Instämmer. Intressant med Arne's övertygelse om PR's skuld. Precis som med övriga insatta som delar(delade) den uppfattningen så skulle det vara väldigt intressant att höra av vilka anledningar han kom fram till den slutsatsen.

Exakt, även om hur UAs dåtida vänskap med PR påverkades och hennes tankar kring hans roll som huvudmisstänkt... Hur blev reaktionen när det kom fram att han tipsat om sej själv?

Vem ägde den vita bilen med avhugget, sluttande bakparti som PR (brukade) lånade vid tiden?

Undrar om någon vet om PR eller BW har studerat i Göteborg på nittiotalet vid något tillfälle?

Undrar även om TS dåvarande flickvän var vän med PW vid försvinnandet?
Citera
2019-11-16, 17:21
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kornelinus
Tror att jag har nämnt detta tidigare i tråden. Det är ett rykte som jag fått höra några gånger men eftersom jag är osäker på källan så har jag varit tveksam till sanningshalten i det. Men man vet ju aldrig. Ryktet säger att BW ska ha åkt till sin mors sommarstuga och gömt Helenas kropp i anslutning till något arbete som pågick där vid den aktuella tidpunkten. Jag är lite osäker på exakt vad det var men har för mig att det hade med någon bro att göra och att det innefattade betong. Så min tanke är att hon skulle blivit ingjuten i betong enligt detta rykte. Enligt detta rykte ska mamman ha varit införstådd i det hela.

Alla förstår självklart att du är ironisk nu men det finns ett mycket stort allvar i detta!

Skulle BW:s morsa nu ljugit och ställt upp som vittne för sin son är hon kanske medskyldig till att brottet aldrig klarats upp i den mån att om snuten trodde på henne så checkade dom aldrig BW.s bil osv....

Mycket allvarligt!

Är BW:s morsa en djävla kärring-djävel som snackar massa påhittat skit? Finns många sådana här i landet.
Citera
2019-11-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kornelinus
Ryktet säger att BW ska ha åkt till sin mors sommarstuga och gömt Helenas kropp i anslutning till något arbete som pågick där vid den aktuella tidpunkten. Jag är lite osäker på exakt vad det var men har för mig att det hade med någon bro att göra och att det innefattade betong. Så min tanke är att hon skulle blivit ingjuten i betong enligt detta rykte. Enligt detta rykte ska mamman ha varit införstådd i det hela.

Det var färja över till Torsö -92. Brobygget påbörjades först året efter.
Citera
2019-11-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Det var färja över till Torsö -92. Brobygget påbörjades först året efter.
Det var inte det brobygget det handlade om i det här fallet om det ens var tal om ett brobygge men det ska ha varit något privat byggnadsprojekt i anslutning till sommarstugan. Men jag är som sagt tveksam till sanningshalten i detta påstående för hur skulle någon annan än BW och hans mor i så fall känna till detta. Föga troligt att de skulle ha berättat om det för någon. Därför antar jag att det bara är spekulationer men tyckte ändå det kanske kunde vara värt att nämna.
Citera
2019-11-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Som sagt så blir det ju knepigt och få ihop det rent tidsmässigt att BW skulle tagit sig ut till Torsö för att få alibi för tiden ca 02.20 o framåt. Det betyder inte att han måste ha varit i huset på Torsö 02.20, men att från den tid han kom hem så var det inte tidsmässigt möjligt för honom att ha varit på Ekudden ca 02.20-02.40. Allt beror då på när mamman skulle ha sagt att han dök upp i huset, alternativt att BW sa till mamman att typ- "jag kom hem ca kvart i tre" och att hon tog honom på.orden o sa just det till polisen vid ev. förhör.

Sedan kan man fråga sig om det skulle vara så lockande att ta sig ut till Torsö efter en festkväll när Gärdesgatan ligger inom bekvämt gångavstånd (även om han nu hade bil, trots fylla). Behöver man ett bra alibi kan saken hamna i annan dager s.a.s.

Var det inte så att BWs mamma var ute den kvällen?
Citera
2019-11-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Vet inte hur gammal person i fråga är, men det var mogendans på Karlsholme den kvällen. Var även något på Hembygden men det kan ha varit för yngre, minns inte riktigt
Citera
2019-11-16, 23:54
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Vet inte hur gammal person i fråga är, men det var mogendans på Karlsholme den kvällen. Var även något på Hembygden men det kan ha varit för yngre, minns inte riktigt

Kan inte minnas att jag hört/sett att hon skulle varit det, men det är naturligtvis en möjlighet om hon nu befann sig i stan. Hon bör ju varit 45 år (o 2 månader) vid denna tid och bör väl inte varit främmande för lite nöjesliv. Menar någon att Björn o mamman ska ha stött ihop på stan o att ett alibi kunnat uppstå på så sätt? Känns lite krystat. Nä, jag lutar i nuläget åt att någon annan än mamman är det eventuella alibit, men jag ser mig gärna motbevisas.

Kan BW haft något motiv för att snea till på H lr skulle det mest vara typ olycka orsakad av en substanspåverkad BW. Skulle det ha att göra med "drogerna" som hittades i anslutning till H's rum. Kan den förmodade kompanjonen till BW vara den mer skyldige, Shan* Pumfr*y ska kanske inte glömmas bort heller.

Att H skulle vara ingjuten i betong nånstans ute på Torsö osar ju som sagts onekligen skröna. Om det skulle varit på en gärningsmans egen tomt lr i hans hus så skulle det naturligtvis vara ett faktum som gör att han mycket ogärna skulle kunna tänka sig att anonymt avslöja var kroppen gömdes. Även om han knappast skulle kunna dömas för mord, då det borde vara omöjligt att bevisa, så får han naturligtvis allmänhetens dom som den högst troligt skyldige. Eftersom ingen ännu verkar ha kommit med ett övertygande svar på var kroppen gömdes, så är ett sådant scenario kanske inte helt otänkbart. Det har de facto förekommit flera gånger tidigare, lik i trädgårdar, källare o väggar mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in