2019-11-21, 02:04
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Jag har en hund som ständigt letar upp döda rävar, rådjur, harar och andra döda djur i skogen.
Ska jag fråga polisen om dom vill låna hunden kanske? Eller är det inte samma doft? Jag bor ju ändå ganska nära Uddevalla.

Du kan ansluta dig till sök som görs av FIKK. Där kan du och din hund hjälpa till. Dom får riktlinjer av polisen om ställen att söka på. Är ganska många som är där ute och söker med dom. Kolla in deras Facebooksida för info.
Citera
2019-11-21, 02:06
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Det tror jag inte alls. Hans typ brukar aldrig kunna slingra sig ur ett sådant här fall, det krävs betydligt mer garvade brottslingar för det. Sannolikt friges han i morgon i väntan på ytterligare utredning, men vart ska han ta vägen? Till släkten i sitt ursprungsland? Då lär han ju få stanna där för evigt, och för alltid avstå sina vanor vid svenskt leverne. Vilket är värst? Att fly till Mellanöstern eller sitta på kåken i Sverige?

Nej, fortfarande fel. Sannolikt häktas han i en vecka imorgon, s.k utredningshäktning. Även fast du verkar tro att man måste bevisa att ett mord har begåtts för att det ska kunna ske. Så är inte fallet. Han kommer bli häktad minst en vecka, om inte misstankarna helt plötsligt byter riktning.
Citera
2019-11-21, 02:06
Medlem
HÖRDE BRÅK FRÅN MISSTÄNKTS LÄGENHET
Granne: Det var skrik och bråk sedan blev det tyst

En granne hörde bråk från den misstänkte mannens lägenhet i torsdags 14 november, samma kväll som 17-åriga Wilma Andersson försvann.
Grannen berättar att det var upprörda röster som hördes under torsdagskvällen och ljuden kom ifrån den misstänkte mannens lägenhet, menar grannen.
– Det var skrik och bråk. Det lät som om någon slängde något i golvet flera gånger och kastade grejer. Men efter ungefär tjugo minuter blev det helt tyst och jag har inte hört någonting sedan dess.
Grannen är bedrövad över flickans försvinnande. [---]
Publicerat onsdag 20 november kl 14.30
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=33531&artikel=7 348221

Enligt en nära anhörig till Wilma visade den mordmisstänkte nyligen ny, ”svart sida” – och vänner beskriver honom som svartsjuk.

En barndomskompis säger om den mordmisstänkte:
”– Han har alltid varit extremt svartsjuk.”
https://www.expressen.se/gt/krim/familjen-om-misstankt-mordade-wilma-pojkvannen-var-svartsjuk-2/

Pojkvännen, som nu är gripen, öppnade inte när Wilmas pappa knackade på tidigare.

Wilma Andersson sågs senast i torsdags i området Walkesborg i Uddevalla. När familjen blev orolig försökte de kontakta Wilmas pojkvän. Det var hos honom hon befunnit sig och först trodde Wilmas familj att paret försvunnit tillsammans.
– Han bara undvek oss när vi försökte kontakta honom. Till slut knackade Wilmas pappa på och då vägrade han öppna. Det var tänt hemma men ingen öppnade och han försökte varken höra av sig till oss eller försökte ringa. Han har inte svarat någon av oss, säger den kvinna i Wilmas familj som först fattade misstankar.
– Vi såg att han var aktiv på sociala medier, men det var inte hon. När vi fick tag i honom var han tyken mot Wilmas pappa och verkade inte bry sig över att hon var borta.
Misstankarna mot pojkvännen
Då kontaktades polisen. Ärendet hanterades som ett försvinnande men på tisdagen kom vändningen: Pojkvännen greps och delgavs misstanke om mord, trots att Wilma inte hittats.
https://www.expressen.se/gt/krim/familjen-om-misstankt-mordade-wilma-pojkvannen-var-svartsjuk-2/

”Enligt kvinnan” (som är en familjemedlem till Wilma) ”har Wilma aldrig, sedan hon var barn, försvunnit eller hållit sig undan familjen.
– Hon har så många bra sidor, vi vet att hon aldrig skulle försvinna frivilligt. Hon har fyra småsyskon och är moster. Hon är så otroligt mån om dem och bara bryr sig om dem hela tiden.”

Den mordmisstänkte gripne pojkvännens pappa kan inte tro att sonen ligger bakom 17-åriga Wilmas försvinnande.
– Det är min son och jag väntar på att få höra vad som har hänt. Han var hos mig i går. Han sa pappa, jag lovar jag har inte gjort någonting. Han sa att de hade tjafsat. Men du vet, i alla familjer är det så. Man bråkar, åker i väg, och kommer tillbaka, säger pappan och fortsätter:
– Han var jätteledsen att hon var försvunnen. Han sa att han hoppas att de hittar henne. Han är hos polisen nu. Och de har varit hos mig också och vi har pratat med varandra om vad jag pratat om med min son.
När han sa att de bråkat, sa han vad de bråkade om?
– Alla familjer tjafsar. Den här gången som hon åkte försvann hon.
Var de hemma hos honom sist de sågs och bråkade?
– Ja, de var hos honom, ja. Ofta när de tjafsade brukade hon komma hem till mig och sitta här och prata. Efteråt körde jag henne till honom eller att hon var hos oss. Hon kunde äta här, vi satt här och pratade.
Vad tror du om misstankarna som nu riktas mot din son?
– Min son skulle aldrig göra nåt sånt här. Aldrig. Jag lovar.
Hur skulle du beskriva deras relation?
– Bra.
Jag tror att 17-åriga Wilmas gripne mordmisstänkte pojkvän är skyldig, och att hans pappa sedan kan ha hjälpt sin son med bilskjuts/undanröjande av bevis m m.
Citera
2019-11-21, 02:07
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du kan ansluta dig till sök som görs av FIKK. Där kan du och din hund hjälpa till. Dom får riktlinjer av polisen om ställen att söka på. Är ganska många som är där ute och söker med dom. Kolla in deras Facebooksida för info.
Bra svar!
Citera
2019-11-21, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilN.Heimann
https://www.facebook.com/tishkosh*b*z (*=a)

Hans Fejaprofil är väck. Någon som har en annan bild?
Citera
2019-11-21, 02:08
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Nej, fortfarande fel. Sannolikt häktas han i en vecka imorgon, s.k utredningshäktning. Även fast du verkar tro att man måste bevisa att ett mord har begåtts för att det ska kunna ske. Så är inte fallet. Han kommer bli häktad minst en vecka, om inte misstankarna helt plötsligt byter riktning.
OK, du har rätt till din åsikt, jag utgår från min som jurist.
Citera
2019-11-21, 02:11
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
OK, du har rätt till din åsikt, jag utgår från min som jurist.

Ja, jag känner att vi inte kommer längre heller. Agreed. Vill bara tillägga att brottsrubriceringen är mord, vilket är lite förvånande när man tänker efter hur det brukar se ut i övriga, liknande, fall.
Citera
2019-11-21, 02:11
Medlem
ZNUTENs avatar
Häftig tråd
Här inne sitter nästan alla och spånar vilt utan att ha någon evidens.
Vad tillför det tråden att det hela tiden kommer nya inlägg med egna hemmabyggda teorier om hur allting gick till?
Citera
2019-11-21, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hundar kan skilja på människa och djur, men de måste väl tränas för att klara det, annars skulle polisen bara gräva upp gamla grävlingar.

Nä. Han kan inte skilja på det. Han kommer dra på första bästa vittring han får isåfall. Han kan lika gärna hitta en död anka. Men om det ligger en död kropp i terrängen och man går ca 100m nära den och man är uppmärksam på hunden så skulle jag inte bli förvånad om han fick vittring på den och ville gå ditåt.
Det är därför jag undrar hur lika eller olika döda djur och människor luktar.
Människan är ju ändå ett djur. Men som sagt. Han vet ju inte skillnaden så han sticker ju på allt.
Citera
2019-11-21, 02:18
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ja, jag känner att vi inte kommer längre heller. Agreed. Vill bara tillägga att brottsrubriceringen är mord, vilket är lite förvånande när man tänker efter hur det brukar se ut i övriga, liknande, fall.
Brottsrubriceringen sätts initialt av den utredande polismyndigheten, och dessa kan ju som vi vet vara mer eller mindre bra på sitt jobb i olika delar av landet.
Citera
2019-11-21, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det kan vara en bra idé. Det har faktiskt hänt att vanliga hundar som varit ute på promenad med matte/husse hittat lik.

Edit
Jag hade iaf lånat ut min husky som hittar döda djur här och var också. Han hade säkert hittat lik om det funnits några.
Ring och fråga

A jag ska faktiskt ringa imorgon och fråga. Vill dom låna honom i sökinsatsen fast han drar på allting som är dött så varför inte?
Fråga skadar väl aldrig egentligen.
Citera
2019-11-21, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Nä. Han kan inte skilja på det. Han kommer dra på första bästa vittring han får isåfall. Han kan lika gärna hitta en död anka. Men om det ligger en död kropp i terrängen och man går ca 100m nära den och man är uppmärksam på hunden så skulle jag inte bli förvånad om han fick vittring på den och ville gå ditåt.
Det är därför jag undrar hur lika eller olika döda djur och människor luktar.
Människan är ju ändå ett djur. Men som sagt. Han vet ju inte skillnaden så han sticker ju på allt.
Googlade och hittade:

Citat:
Likhundar som kan skilja mellan människa och djur, dvs som markerar enbart för lukt från död människa, tränas med material som kommer från döda människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in