2019-11-21, 01:28
Medlem
Hoppas inte men får lisa holm vibbar.
Vem är grabben då.
Varför skulle han tänkas döda henne..verkar så go o rar utåt.
Citera
2019-11-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Du missar poängen i det jag säger, från utredningssynpunkt: Man har ännu inte kunnat styrka att ett brott faktiskt har begåtts, så även om polisen arbetar enligt den teorin kan inte rättsväsendet göra det.
Jodå, om åklagare kan visa att de behöver mer tid för att utreda vissa saker kan han hållas kvar i häkte för att inte undanröja bevis eller försvåra utredningen. Med tanke på att Wilma ännu inte hittats går tingsrätten förmodligen med på åklagarens begäran.
Citera
2019-11-21, 01:31
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Googlade och fick fram svaret att 20 minuter räcker.
Det tar tveklöst mer än 20 minuter innan mördaren har besinnat sig och tänkt ut en plan för att göra sig av med kroppen och verkställt planen.
Samtidigt kan vi läsa i gårdagens tidningar att en man hittats som legat död i sin lägenhet i 3 års tid, och det är inte första gången, så vad bevisar din teori om höghusgrannars näsa?
Citera
2019-11-21, 01:32
Medlem
.
Jag kanske har missat det, men har det framkommit vilken adress Wilma bor/bodde på i Uddevalla.
Citera
2019-11-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
så du tror att MGM får någon information utifrån? Knappast..Polisen får inte ljuga. de kan dock undanhålla information men inte uppsåtligt ljuga.
Ja, via advokat, som den misstänkte har begärt. Advokaten måste få reda på vad åklagaren vet inför en häktningsförhandling, kanske tidigare så att advokaten kan begära av tingsrätten att den misstänkte släpps om inga skäl för häktning föreligger. Det är ett dubbeleggat svärd.
Citera
2019-11-21, 01:33
Medlem
Citat:
Jag har inte läst att man sökt med hund på vattnet (specialtränade sådana krävs), men nu verkar ju utredningen ha inriktat sig på MGM:s bostad i Uddevalla. Ligger den nära ett vattendrag?

5 minuter till fots (närmsta) enligt Google Maps sedan tycks de finnas ett 20-tal andra alternativ i närheten.

* = ö
Citera
2019-11-21, 01:33
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Du missar poängen i det jag säger, från utredningssynpunkt: Man har ännu inte kunnat styrka att ett brott faktiskt har begåtts, så även om polisen arbetar enligt den teorin kan inte rättsväsendet göra det.

Hade eventuellt kunnat hålla med dig om rubriceringen varit människorov. Eller nja, på gränsen, han skulle ändå ha kunnat häktas en vecka.

Dom kommer få en vecka på sig att hitta kroppen eller andra bevis som ska nå sannolika skäl. Det är min bestämda åsikt. Dom behöver inte styrka brottet för det. Krav att styrka brottet kommer senare.

Jag följde ett annat fall där personen häktades en vecka misstänkt för mord, på ganska svaga premisser. Undra om det inte till och med var Billy (BO Tova)? Innan kroppen hittades. Minns inte på rak arm vilket fall. Men i fallet jag är inne på så hittades kroppen under utredningshäktningen. Och det var jävla tur man fick till den, såhär i efterhand.
Citera
2019-11-21, 01:35
Medlem
Citat:
Samtidigt kan vi läsa i gårdagens tidningar att en man hittats som legat död i sin lägenhet i 3 års tid, och det är inte första gången, så vad bevisar din teori om höghusgrannars näsa?
Det var likhundar jag skrev om, och de markerar för liklukt som finns i luften, men eftersom det hade gått flera dagar sedan Wilma försvann innan polisen tog sig in i lägenheten så fanns väl ingen liklukt kvar heller, om MGM har städat och vädrat lägenheten.
Citera
2019-11-21, 01:37
Medlem
Citat:
Ja, via advokat, som den misstänkte har begärt. Advokaten måste få reda på vad åklagaren vet inför en häktningsförhandling, kanske tidigare så att advokaten kan begära av tingsrätten att den misstänkte släpps om inga skäl för häktning föreligger. Det är ett dubbeleggat svärd.
Givetvis.

Men advokaten vet inte vad åklagaren har. Advokaten begär oftast att dennes klient ska släppas på frifot..
Senast redigerad av werupmannen 2019-11-21 kl. 01:44.
Citera
2019-11-21, 01:39
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Jodå, om åklagare kan visa att de behöver mer tid för att utreda vissa saker kan han hållas kvar i häkte för att inte undanröja bevis eller försvåra utredningen. Med tanke på att Wilma ännu inte hittats går tingsrätten förmodligen med på åklagarens begäran.
Nu har du missförstått processen. Åklagaren är den som av utredarna måste övertygas om att en häktning är motiverad, och sedan argumentera för detta. Visserligen vimlar det av idioter till åklagare i Sverige, men att en sådan skulle ställa sig till förfogande på så lösa boliner har jag svårt att tänka mig.
Citera
2019-11-21, 01:42
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hade eventuellt kunnat hålla med dig om rubriceringen varit människorov. Eller nja, på gränsen, han skulle ändå ha kunnat häktas en vecka.

Dom kommer få en vecka på sig att hitta kroppen eller andra bevis som ska nå sannolika skäl. Det är min bestämda åsikt. Dom behöver inte styrka brottet för det. Krav att styrka brottet kommer senare.

Jag följde ett annat fall där personen häktades en vecka misstänkt för mord, på ganska svaga premisser. Undra om det inte till och med var Billy (BO Tova)? Innan kroppen hittades. Minns inte på rak arm vilket fall. Men i fallet jag är inne på så hittades kroppen under utredningshäktningen. Och det var jävla tur man fick till den, såhär i efterhand.
Att 'styrka brottet' och att styrka att ett brott faktiskt har begåtts är dock inte samma sak.
Citera
2019-11-21, 01:45
Medlem
Pejla telefoner på MGM och pappan till denne.
Kolla transaktioner om man ev kan stannat med bil nånstans där de kan funnits övervakningskamera. Tankat, köpt nikotin, något att äta/dricka eller lånat toalett.

Har flickan blivit kastad i vattnet bör hon flyta vid detta laget om hon inte är nertyngd.
Temperaturen i vattnet såhär års gör att kroppen håller sig "fin" längre vilket gynnar utredning av dödsorsak.
Men vid en strypning och många dagar i vattnet kan det bli svårt att fastställa dödsorsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in