2019-11-19, 19:12
Medlem
Xeitums avatar
Jag tycker det är bra att att PF tog fram dessa fakta o redovisade dem i tråden, förutsatt förstås att de stämmer. Jag anser det också bra o rent av nödvändigt att saker upprepas. Det tillkommer nya läsare, gamla läsare glömmer men kan komma på nya detaljer lr analyser. Klart att en del som varit med länge o har bra minne kan irritera sig på saker kommer igen med jämna mellanrum, men som sagt det kan komma fram något nytt.

Jag har dock samma synpunkter på BW's flyttar då som nu. Har svårt att tro att BW skulle vara så enfaldig att han tror att bara för att han flyttar från/ inte befinner sig i Mariestad så kommer han inte att bli misstänkt lr riskera åka in på förhör. Det är väl dock så att det är vanligt att en GM flyttar en tid efter dådet, i detta fall är det så pass många av de siskuterade namnen som flyttat att det väl knappast kan vara till någon större hjälp. Vad som är sant beträffande BW's ev. känslor för Helena ät svårt att veta då de även sägs att de ska varit vänner o mer som syskon. Som nämnts så var tydligen PU intresserad men inte heller det är ju förankrat med någon större tyngd, och man kanske inte ska glömma att han hade sambo o barn samt även ett påstått kvinnotycke (dragningskraft på kvinns).
Citera
2019-11-20, 00:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Motivet är realistiskt, men vem var mgm? Om man går på vittnet ”S” uppgifter hörde hon minst två upprörda mansröster.

Jag vet inte om det går att förlita sig på "S" vittnesmål till 100%? Om hon nu drack en del som det påstås i tråden så vet jag inte riktigt vad jag ska tro.

*Om GM var ensam kanske "S" kan ha felbedömt en persons olika tonlägen som 2 mansröster? Det enda sättet att vara helt säker på att det verkligen var 2 olika mansröster är ju att dom pratar i munnen på varandra, dvs samtidigt.

*Kan det varit några andra ungdomar som "S" hörde? Om BW och HA färdades i den vita bilen som killarna på Hällristningsvägen såg inne på cykelbanan så klev dom kanske aldrig ur bilen under dom 10 min som passerade innan den återvände? Man kan ha stannat bilen vid lekplatsen men suttit kvar och pratat. Bråk uppstod som slutade med att HA stöps el. på annat sätt förlorade medvetandet.

Om man till varje pris måste ha en mgm så kan man ju alltid placera SP i bilen tillsammans med BW och HA.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-20 kl. 01:39.
Citera
2019-11-20, 02:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag har dock samma synpunkter på BW's flyttar då som nu. Har svårt att tro att BW skulle vara så enfaldig att han tror att bara för att han flyttar från/ inte befinner sig i Mariestad så kommer han inte att bli misstänkt lr riskera åka in på förhör. Det är väl dock så att det är vanligt att en GM flyttar en tid efter dådet, i detta fall är det så pass många av de siskuterade namnen som flyttat att det väl knappast kan vara till någon större hjälp.

Men herregud, varför skulle BW tro något sånt? Det finns väl ingen GM som på fullt allvar inbillar sig att han undgår både misstanke och skuld samt risk för att åka dit bara för att han flyttar, vem har påstått det? En GM flyttar väl oftast för att han mår bäst av att göra det, inget konstigt med det. En GM kan må oerhört psykiskt dåligt av att dagligen behöva vistas i omgivningar som 24/7 påminner om det hemska som hände. Dessutom kan det tänkas att en GM blir betydligt mer allmänt nojig och paranoid av att bo kvar på orten, träffa det gamla kompisgänget, bli utpekad, ifrågasättas, misstänkliggöras, ständigt höra skvallret, alla rykten osv.

Det är klart att det är många från den tiden som har flyttat från Mariestad men varför skulle det hindra mig från att lägga upp det jag vet om BW's flyttar? Typ, som att det inte är någon idé att lägga upp BW's flyttar eftersom det ändå är så pass många andra som oxå har flyttat... Vad är det där för ett resonemang? det imponerar då inte...

Citat:
Vad som är sant beträffande BW's ev. känslor för Helena ät svårt att veta då de även sägs att de ska varit vänner o mer som syskon. Som nämnts så var tydligen PU intresserad men inte heller det är ju förankrat med någon större tyngd, och man kanske inte ska glömma att han hade sambo o barn samt även ett påstått kvinnotycke (dragningskraft på kvinns).

Nja, det där stämmer inte riktigt. Uppgiften om BW är väl mer att han hade en crush på HA medans uppgiften om PU mer berättar om hur snygg han tyckte HA var och typ, "henne skulle man ha", varpå kompisen förklarade att han aldrig någonsin skulle kunna få ihop det med henne. För mig handlar det här om 2 helt vitt skilda saker när det gäller intresset för HA, där BW's var mer av det allvarliga och seriösa slaget som jag har förstått det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-20 kl. 02:51.
Citera
2019-11-20, 03:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag tycker det är bra att att PF tog fram dessa fakta o redovisade dem i tråden, förutsatt förstås att de stämmer. Jag anser det också bra o rent av nödvändigt att saker upprepas. Det tillkommer nya läsare, gamla läsare glömmer men kan komma på nya detaljer lr analyser. Klart att en del som varit med länge o har bra minne kan irritera sig på saker kommer igen med jämna mellanrum, men som sagt det kan komma fram något nytt.

Tack! Jodå det här är korrekta uppgifter som jag själv har tagit fram så dom kan jag gå i god för. Jag tycker också att den här typen av info kan vara bra att lägga upp på nytt, nu när vi ändå diskuterar BW igen. Har man tur kan det leda till något.
Citera
2019-11-20, 03:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Första fetningen: Enligt uppgifter i tråden var BW på fest i Radbyn och drog efter strul med en tjej. Det förefaller vara den primära orsaken till varför han åkte ner till stan. Och för att denna din teori ska fungera måste BW ha vetat två saker: Dels att Helena skulle till Stadt, dels att hon också var kvar till stängning. Inte självklart alls före mobiltelefonernas tid!

Ja BW påstås ha varit på fest i Radbyn å sen ha dragit efter strul med tjej och?
Anledningen till att BW åkte in till Stadt den här kvällen kan mycket väl ha varit för att han ville försöka träffa Helena, det går definitivt inte att utesluta det.

Citat:
Andra fetningen: Du bortser alltså helt från "Hannas" vittnesmål?

Nej det gör jag inte, läs om och läs rätt.

Citat:
Och varför skulle BW ha kört bort till lekplatsen och krånglat in på densamma - och riskerat att dra uppmärksamhet till sig - när han kunde ha stannat på cykelvägen utanför häcken? Totalt ologiskt.

Hur tänker du, varför skulle BW inte kunna släppa av HA vid lekplatsen? kanske ville man sitta och prata en stund i bilen, det vet väl du inget om?
Du vet ju lika väl som jag att det var vanligt att man körde bil inne på cykelvägen, inte minst systrarna Anderssons kompisar.
Varför borde BW ha stannat på cykelvägen utanför häcken istället? han hade väl inget att vara rädd för?
Och vad menar du med att han "riskerade" att dra uppmärksamhet till sig? det som hände var knappast planerat! Oj vilka stolliga frågor...

Citat:
Och ringarna och skorna, då? Skulle BW ha tagit av den i bilen strypta Helenas skor, ringar och cerat och gått ur bilen, lagt ringarna och ceratet i sanden samt i mörkret gått in i skogsdungen för att kasta iväg skorna? Och riskerat att lämna användbara fotavtryck? Och riskerat att bli sedd? Glömde du allt detta?

Nej jag har inte glömt någonting.
Och nej, BW skulle INTE: "ha tagit av den i bilen strypta Helena's skor, ringar och cerat och gått ur bilen, lagt ringarna och citatet i sanden samt i mörkret gått in i skogsdungen för att kasta iväg skorna?" Helena's skor och ringarna m.m. kan mycket väl ha placerats ut vid ett senare tillfälle. Skribenten 'Exsist' har många gånger tagit upp just detta med bl.a. skorna. En GM hade gott om tid på sig att fixa med dom här villospåren innan den första polisen väl var på plats.

Citat:
Det bästa hade väl varit att köra därifrån omgående i så fall. Nej, hela ditt scenario i den andra fetningen är helt osannolikt.

Ja det är klart och det var just precis det BW gjorde i det här scenariot! Han drog direkt och körde ut i panik samma väg som han kom ifrån. Bilen var ju inne på cykelvägen i endast 10 min Det inser ju vem som helst att BW inte kan ha hunnit med att först sitta lugnt och prata med Helena, sen börja bråka med henne och ta henne av daga för att därefter springa in på stigen i kohagen och kasta skorna åt olika håll å sen placera ut ringarna och ceratet i sanden vid lekplatsen! Nä någon måtta får det väl vara på stolligheterna...

Citat:
Tredje fetningen: PU var enligt uppgifter i tråden mycket "sugen" på Helena.

Det kanske han var men BW var enligt uppgift förälskad i Helena, vilket öppnar för ett svartsjukemotiv, det är något HELT annat det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-20 kl. 04:09.
Citera
2019-11-20, 04:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du har redan tagit upp allt detta. Varför gör du det igen? Var vi enligt din mening inte "tillräckligt mottagliga" förra gången?

Och? Det skadar väl knappast att friska upp minnet lite, dessutom finns det nytillkomna skribenter i tråden. Är uppgifterna känsliga? 'Xeitum' tyckte också att det var en bra idé, vilken tur att alla inte är som du.

Citat:
Första fetningen:
A) Om Efterlyst-avsnittet sänds i april/maj och BW flyttar tillbaka till Mariestad i december, skedde väl hemflytten knappast "ett par månader" efter det att avsnittet hade sänts? Vi pratar faktiskt om sju, åtta månader.

Det beror på hur man ser det. Uppsägnings tiden är ju 3 mån vilket alltså betyder att beslutet att flytta tillbaka bör ha tagits redan i augusti för att han skulle kunna säga upp lägenheten i sept. Så från april/maj fram till augusti är det "ett par månader" närmare bestämt tre. Har du förstått nu? Jag spekulerar alltså i om BW kan ha bestämt sig för att flytta tillbaka till M-stad efter Efterlyst avsnittet och efterdyningarna som ledde till att PR anhölls och blev huvudmisstänkt.

Citat:
B) Varför skulle BW flytta tillbaka till Mariestad bara för att PR anhölls? Skulle BW inte ha vågat vara i Mariestad annars, eller vad?
"Inte ha vågat" vad yrar du om?
Det kanske kändes bättre för BW att flytta tillbaka till M-stad under dom nya rådande omständigheterna eller vad tror du själv?
Han kan ju trots allt ha saknat det liv som han tidigare hade där.

Citat:
C) Och varför skulle BW ha velat avvakta "över sommaren" innan han återvände? Du skriver "för att vara säker på att PR var fortsatt anhållen och misstänkt för att ligga bakom HA's försvinnande?". Vadå "fortsatt anhållen"? Han var anhållen bara några dagar, sedan var han ute igen. Jisses vad du rör till det. Att han var fortsatt misstänkt är däremot korrekt.

Nej det är du som synar allt jag skriver in i minsta detalj och bryter ner allt i mikroatomer. BW kanske bara ville fundera lite extra över sommaren, dvs under juni och juli innan han sedan tog beslutet att säga upp lägenheten i augusti. Du gör så onödigt stor grej av allt och överanalyserar något enormt, ta och tagga ner lite nu och försök istället att få ut något vettigt ur den info som jag lämnar om BW.
Din livsuppgift verkar av någon outgrundlig anledning gå ut på att motarbeta mig, vilket är mycket märkligt..

Citat:
D) För min egen del luktar detta konspirationsteori lång väg.

Det förvånar mig inte.
Men nej, jag spekulerar endast. Hur kan mina spekulationer plötsligt upplevas vara konspirationsteorier enligt dig?

Citat:
Andra fetningen: När hölls polisförhören - före eller efter det att BW flyttade? Var BW på förhör? Om inte, vad skulle förhören i så fall ha för inverkan på honom?

Eftersom han flyttade för gott så misstänker jag att polisförhören var före flytten. Men jag har inga papper på det tyvärr.
Som sagt, jag misstänker att BW kan ha varit på förhör men det är fortfarande spekulationer. Som du säkert vet så är det därför den här tråden har skapats - för att man ska kunna diskutera och spekulera kring den här typen av saker.

Citat:
Du trycker på väldigt hårt om BW och avskriver PU. För de flesta är PU den mest intressanta personen!

Trycker jag på hårt om BW?
Vad menar du? bara för att jag har grävt fram lite flyttuppgifter och sedan spekulerar kring dessa? Eller är det du egentligen försöker säga, om man läser lite mellan raderna, att BW inte tål någon närmare granskning?
Varför gör du allt för att ifrågasätta vart enda ord jag skriver? Varför försöker du mota Olle i grind?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-20 kl. 04:59.
Citera
2019-11-20, 12:03
Medlem
Citat:
Hundvittnet ”S” har i förhör uppgett att hon hörde minst två mansröster.

Om något hände på förfesten som är relationsrelaterat till H, kan polisens utredare omöjligt ha missat det.
Aha så polisen har alla uppgifter.
En flyktig kyss kan ställa till en del.
Hundvittnet tvekar jag på. Tror denna har lagt till en hel del. Pratat med en som samtalade med henne efter Helenas försvinnande men före polisen. Då så hon inget fast dom pratade som hastigast om Helena. Uppfattar det som min uppgiftslämnare trodde Helena var hos någon kille.
Citera
2019-11-20, 15:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Aha så polisen har alla uppgifter.
En flyktig kyss kan ställa till en del.
Hundvittnet tvekar jag på. Tror denna har lagt till en hel del. Pratat med en som samtalade med henne efter Helenas försvinnande men före polisen. Då så hon inget fast dom pratade som hastigast om Helena. Uppfattar det som min uppgiftslämnare trodde Helena var hos någon kille.

Ok, var detta sent på söndag eftermiddag/tidig söndag kväll/sen söndag kväll/måndag morgon? Eftersom Helenas familj inte kontaktade polisen förrän runt kanske 17:00 till 18:00 på söndagskvällen (och bara en polis med hund kom till Kohagen), lär knappast någon i grannskapet ha vetat om försvinnandet förrän under måndagen, när det "började hända saker i omgivningarna". TSL kom ut med nyheten första gången på tisdagen den 16 juni. Polisen knackade dörr redan på måndagen, givetvis också hos "Hanna", och det var då som "Hanna" fortfarande inte ansåg sig ha bilden klar för sig, utan bad om tid att få prata med sin man. "Hanna" återkopplade sedan till polisen på onsdagen, men upplevde att hon inte blev tagen på allvar.
Citera
2019-11-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ok, var detta sent på söndag eftermiddag/tidig söndag kväll/sen söndag kväll/måndag morgon? Eftersom Helenas familj inte kontaktade polisen förrän runt kanske 17:00 till 18:00 på söndagskvällen (och bara en polis med hund kom till Kohagen), lär knappast någon i grannskapet ha vetat om försvinnandet förrän under måndagen, när det "började hända saker i omgivningarna". TSL kom ut med nyheten första gången på tisdagen den 16 juni. Polisen knackade dörr redan på måndagen, givetvis också hos "Hanna", och det var då som "Hanna" fortfarande inte ansåg sig ha bilden klar för sig, utan bad om tid att få prata med sin man. "Hanna" återkopplade sedan till polisen på onsdagen, men upplevde att hon inte blev tagen på allvar.

Det är ganska givet varför hon inte blev tagen på allvar, med all rätt enligt mej.
Det hon senare delger att hon var säker på att det var Helenas röst och samtidigt inte agerar därefter säger allt. Hon äger sin egen trovärdighet, genom att behöva konferera med sin man för att sedan vara säker igen.

Efter att Helenas föräldrar kom hem och polis kontaktades så tog det enbart ca en halvtimma att finna en sko. Bra jobbat med tanke på att de inte hade något att gå på. Enbart UAs anvisningar om vilken väg Helena och hon brukade gå hem.
Därefter tog det längre tid trots skofynds platsen att utgå ifrån.
Vad gjorde alla berörda efter första skofyndet? Begav de sej till fyndplatsen? Det skulle vara naturligt att vandra runt fyndplatsen hela natten. Svårt att sova och invänta måndagen en ljus sommar kväll i den situationen....Platsen var ju även lättillgänglig, nära hemmet. ..Måndag efter lunch återfanns andra skon i närheten av den första.
Vi är nog en hel del som varit med om olika traumatiska situationer och kan relatera till den ångest som medför ett besked om ett spår som detta.
Skulle vara lätt att hålla sej vaket aktiv i dungen hela natten. Desto svårare att hålla sej därifrån.....och bara invänta morgondagen med vetskapen att något otäckt hänt i och med fyndet av en sko från en saknad................
Vilka befann sej i dungen kvällen/natten till måndagen?

Kan BW hålla tyst om vetskapen om vad som hänt, inför UA under alla år?
Citera
2019-11-20, 22:41
Medlem
Citat:
Vet ej när. Den jag pratat med visste om att Helena var borta när polisen kom och ställde frågor. Efter detta var det mycket prat och rykte. Ska försöka reda ut frågan.
Citera
2019-11-21, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Hundvittnet tvekar jag på. Tror denna har lagt till en hel del. Pratat med en som samtalade med henne efter Helenas försvinnande men före polisen. Då så hon inget fast dom pratade som hastigast om Helena.

Källa som umgicks med ”S” säger att hon aldrig skulle ljuga om en sån sak. ”S” var mycket ordningsam.

Att hon inte berättade allt från första stund TROR jag beror på skuldkänsla. Skuldkänsla för att hon inte fysiskt agerade när hon hörde skriken. I kombination med chock över vad som sannolikt inträffat.

Men, du får tro vad du vill!
Citera
2019-11-21, 09:39
Medlem
Citat:
Källa som umgicks med ”S” säger att hon aldrig skulle ljuga om en sån sak. ”S” var mycket ordningsam.

Att hon inte berättade allt från första stund TROR jag beror på skuldkänsla. Skuldkänsla för att hon inte fysiskt agerade när hon hörde skriken. I kombination med chock över vad som sannolikt inträffat.

Men, du får tro vad du vill!

Så kan det vara. Men hon kan ha lagt till lite omedvetet. Ex två mansröster.
Om hundvittnet stämmer måste det vara någon som vet vägen Helena gick. Denna har redan stått på plats när Helena kom gående.
Här faller KM bort han hinner inte hämta bil. Ingen har kopplat honom till någon som möter upp vid lekplatsen. Återstår då en som vet att Helena är på väg hem och en som kramat henne.
Detta gäller om Helena gick hem enligt vad jag tror. Är dock inte övertygad om att hon gick hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in