2019-11-17, 03:45
Medlem
Hade varit intressant och få ta del av uppgifterna PW samlade in här på FB. Nånstans finns det där tipset. Just de tipset blev bortsorterat pga det lät oviktigt. Tänker så här. Någon har varit riktigt arg på Helena och såg chansen denna natt. Troligtvis är då en tjej den som varit förbannad samt haft hjälp av sin kille. Detta är dock inte mitt första val. En ensam gärningsman tror jag mest på. Helt enkelt för det är mycket lättare och hålla tyst. Tycker verkligen någon ska öppna sig angående BWs alibi. Undrar varför det är då hemligt.
Citera
2019-11-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Tycker verkligen någon ska öppna sig angående BWs alibi. Undrar varför det är då hemligt.

Instämmer. OM Björn är inblandad, vilken är då mgm?

Fakta: B samtalar med H utanför Stadt kl. 02:05 sen ..?

GW: ”Det tar ett helt år innan regelrätta förhör hålls...”

Egen reflektion: Hördes inte Björn redan hösten -92?!
Citera
2019-11-18, 16:10
Medlem
Måste där finnas en mgm?
En annan sak, hände där något på festen innan? Somliga åkte till stadt. Tänk om någon som var på festen var sur på Helena. Denna kan ju ha åkt till stadt senare för att konfrontera Helena.
Citera
2019-11-18, 18:51
Medlem
Citat:
Måste där finnas en mgm?
En annan sak, hände där något på festen innan? Somliga åkte till stadt. Tänk om någon som var på festen var sur på Helena. Denna kan ju ha åkt till stadt senare för att konfrontera Helena.

Hundvittnet ”S” har i förhör uppgett att hon hörde minst två mansröster.

Om något hände på förfesten som är relationsrelaterat till H, kan polisens utredare omöjligt ha missat det.
Citera
2019-11-18, 19:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Måste där finnas en mgm?

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Hundvittnet ”S” har i förhör uppgett att hon hörde minst två mansröster.

Om något hände på förfesten som är relationsrelaterat till H, kan polisens utredare omöjligt ha missat det.

Enligt Skövde-polisen var ju "mannen med pilotglasögon" med på Pernillas förfest i Töreboda och därefter med på stadshotellet. Visst kan han ha varit lite flörtig och velat vara där som Helena var på förfesten, men ingenting behöver ju ha "hänt". Däremot är det väl sannolikt att han började klänga på Helena inne på stadshotellet när de väl hade kommit dit och han hade börjat att "komma igång", så att säga. Men ingenting uppseendeväckande behöver ha "hänt" inne på stadshotellet heller, utan det "skiter sig" efter stängning. Kanske?
Det som stör en hel del i sammanhanget är att bartendern har nämnt de där två männen som fanns nära Helena vid stängning när hon beställde isvatten - två män som bartendern inte kände igen. Jag skulle gärna vilja veta om de två männen är identifierade eller inte, och man får ju verkligen hoppas att bartendern talade sanning när han sa att han inte kände igen dem.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-18 kl. 19:27.
Citera
2019-11-18, 19:28
Medlem
Greenskys avatar
Ska fallet någonsin kunna lösas är nog en bra början att gå till "botten" med vad PK sagt i tråden. Det är nog ingen ide att ngn journalist eller polis eller annan utomstående snackar med honom, det måste vara ngn han har respekt för, vilket förmodligen inte är många förutom (utgår jag ifrån) hans partikamrater...

Om då ngn av hans partikamrater däremot ber han om att förklara sig i vad han påstått (?) i sociala medier (här i tråden ?) så bör det resultera i ngn sorts vettigt svar om han vill behålla/ha kvar sin respekt inom partiet.

Nåväl? Så min fråga är då om ni inom NMR är behjälpliga att få en lösning på detta fallet genom att ställa frågor till PK?
Citera
2019-11-19, 02:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Här följer lite info för er som är nyfikna på exakt när BW lämnade M-stad och här finns kanske även svaren på varför han drog...

Första gången BW flyttade från M-stad var i jan. -95, han flyttade då ner till Ytterby utanför Kungälv.
1 år och 3 mån. senare, i april -96 flyttade han vidare till Hovås strax utanför Göteborg men där blev han inte alls långvarig för redan i dec. -96 så återvände BW plötsligt till Mariestad!

Det intressanta med hemflytten är att den skedde ett par månader efter det att Efterlyst-avsnittet med dom 6 anonyma tipsen mot PR hade sänts (varpå PR anhölls). Om jag minns rätt så sändes avsnittet i april/maj -96 och BW flyttade alltså till baka till M-stad i dec -96.
3 månaders uppsägning på lägenheten i Hovås skulle innebära att BW sade upp lägenheten i sept. -96, dvs. endast 3 månader efter det att PR anhölls. Kanske ville han avvakta över sommaren innan han återvände för att vara säker på att PR var fortsatt anhållen och misstänkt för att ligga bakom HA's försvinnande?

När BW i slutet av -96 återvände hem till M-stad flyttade han till Stockholmsvägen. Där bodde han fram tills aug. -99 då han flyttade vidare till Hamngatan. Detta blev BW's sista adress i Mariestad för i maj 2001 (samma år som polisförhören hölls) så valde BW att återigen lämna stan men den här gången för gott!
Han flyttade då till Alvesta där han alltså bor kvar än idag.

Mycket intressanta uppgifter om ni frågar mig.
Märkligt att BW flyttar just vid dessa tidpunkter! Kan det verkligen bara vara en slump? Hata slumpen säger alltid GW och jag är benägen att hålla med honom i det här fallet..
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-19 kl. 02:43.
Citera
2019-11-19, 03:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Kan BW haft något motiv för att snea till på H lr skulle det mest vara typ olycka orsakad av en substanspåverkad BW. Skulle det ha att göra med "drogerna" som hittades i anslutning till H's rum. Kan den förmodade kompanjonen till BW vara den mer skyldige, Shan* Pumfr*y ska kanske inte glömmas bort heller.

Ja definitivt, jag tror starkt på det första alternativet och det baserar jag på en uppgift här i tråden, där en uppgiftslämnare har berättat att BW var intresserad av Helena. Det ska ha varit nytt, som att han hade varit lite småförälskad i henne den senaste tiden.
Så om HA nu var kär i den här killen på Stadt (som hon fick sista dansen med) så lär BW's nyligen visade intresse knappast ha varit besvarat. Det här skulle i sådant fall med stor sannolikhet kunna vara 'motivet' som ligger bakom HA's död och försvinnande.

Intresset för Helena kan även ha varit själva anledningen till att BW dök upp utanför stadt vid stängning, han ville "prata" med henne, det är vad jag tror.
BW fick en vänskaplig kram, han var inte nöjd, svartsjukan gjorde att han gick efter HA och att han erbjöd henne skjuts hem. Hon gick med på det, kanske såg hon den korta bilfärden som ett tillfälle att få prata ut lite och att även få lyssna till vad han hade att säga.
Paret färdades i den vita bilen som sedan sågs av killarna på Hällristningsvägen, BW var välbekant med området och körde givetvis in på cykelvägen. Man stannade till vid lekplatsen där HA även skulle släppas av men först ville BW "prata lite". Bråk och handgemäng uppstod i bilen och Helena ströps. 10 min senare lämnade bilen platsen och körde tillbaka ut samma väg som den kom.
Min gissning är att BW blev rejält dissad av HA vilket ledde till att han tappade det totalt, han snea till, men det här var givetvis inget som var planerat, det blev som det blev. BW var ju dessutom känd för att vara hetlevrad och impulsiv, inte minst med kvinnor.

Mig veterligen har jag aldrig tidigare hört eller läst i tråden att någon person kan kopplas ihop med en motivbild. Det kan väl knappast vara en slump nu igen att det är just BW som påstås ha haft en crush på HA strax innan hon gick upp i rök?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-19 kl. 04:00.
Citera
2019-11-19, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Intresset för Helena kan även ha varit själva anledningen till att BW dök upp utanför stadt vid stängning, han ville "prata" med henne, det är vad jag tror.
BW fick en vänskaplig kram, han var inte nöjd, svartsjukan gjorde att han gick efter HA och att han erbjöd henne skjuts hem. Hon gick med på det, kanske såg hon den korta bilfärden som ett tillfälle att få prata ut lite och att även få lyssna till vad han hade att säga.
Paret färdades i den vita bilen som sedan sågs av killarna på Hällristningsvägen, BW var välbekant med området och körde givetvis in på cykelvägen. Man stannade till vid lekplatsen där HA även skulle släppas av men först ville BW "prata lite". Bråk och handgemäng uppstod i bilen och Helena ströps. 10 min senare lämnade bilen platsen och körde tillbaka ut samma väg som den kom.
Min gissning är att BW blev rejält dissad av HA vilket ledde till att han tappade det totalt, han snea till, men det här var givetvis inget som var planerat, det blev som det blev. BW var ju dessutom känd för att vara hetlevrad och impulsiv, inte minst med kvinnor.

Motivet är realistiskt, men vem var mgm? Om man går på vittnet ”S” uppgifter hörde hon minst två upprörda mansröster.
Citera
2019-11-19, 07:45
Medlem
Citat:
Ja definitivt, jag tror starkt på det första alternativet och det baserar jag på en uppgift här i tråden, där en uppgiftslämnare har berättat att BW var intresserad av Helena. Det ska ha varit nytt, som att han hade varit lite småförälskad i henne den senaste tiden.
Så om HA nu var kär i den här killen på Stadt (som hon fick sista dansen med) så lär BW's nyligen visade intresse knappast ha varit besvarat. Det här skulle i sådant fall med stor sannolikhet kunna vara 'motivet' som ligger bakom HA's död och försvinnande.

Mig veterligen har jag aldrig tidigare hört eller läst i tråden att någon person kan kopplas ihop med en motivbild. Det kan väl knappast vara en slump nu igen att det är just BW som påstås ha haft en crush på HA strax innan hon gick upp i rök?

BW skulle tas in på förhör o korsförhöra honom om hans alibi.
Citera
2019-11-19, 13:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Här följer lite info för er som är nyfikna på exakt när BW lämnade M-stad och här finns kanske även svaren på varför han drog...

Första gången BW flyttade från M-stad var i jan. -95, han flyttade då ner till Ytterby utanför Kungälv.
1 år och 3 mån. senare, i april -96 flyttade han vidare till Hovås strax utanför Göteborg men där blev han inte alls långvarig för redan i dec. -96 så återvände BW plötsligt till Mariestad!

Det intressanta med hemflytten är att den skedde ett par månader efter det att Efterlyst-avsnittet med dom 6 anonyma tipsen mot PR hade sänts (varpå PR anhölls). Om jag minns rätt så sändes avsnittet i april/maj -96 och BW flyttade alltså till baka till M-stad i dec -96.
3 månaders uppsägning på lägenheten i Hovås skulle innebära att BW sade upp lägenheten i sept. -96, dvs. endast 3 månader efter det att PR anhölls. Kanske ville han avvakta över sommaren innan han återvände för att vara säker på att PR var fortsatt anhållen och misstänkt för att ligga bakom HA's försvinnande?

När BW i slutet av -96 återvände hem till M-stad flyttade han till Stockholmsvägen. Där bodde han fram tills aug. -99 då han flyttade vidare till Hamngatan. Detta blev BW's sista adress i Mariestad för i maj 2001 (samma år som polisförhören hölls) så valde BW att återigen lämna stan men den här gången för gott!
Han flyttade då till Alvesta där han alltså bor kvar än idag.

Mycket intressanta uppgifter om ni frågar mig.
Märkligt att BW flyttar just vid dessa tidpunkter! Kan det verkligen bara vara en slump? Hata slumpen säger alltid GW och jag är benägen att hålla med honom i det här fallet..

Du har redan tagit upp allt detta. Varför gör du det igen? Var vi enligt din mening inte "tillräckligt mottagliga" förra gången?

Första fetningen:
A) Om Efterlyst-avsnittet sänds i april/maj och BW flyttar tillbaka till Mariestad i december, skedde väl hemflytten knappast "ett par månader" efter det att avsnittet hade sänts? Vi pratar faktiskt om sju, åtta månader.
B) Varför skulle BW flytta tillbaka till Mariestad bara för att PR anhölls? Skulle BW inte ha vågat vara i Mariestad annars, eller vad?
C) Och varför skulle BW ha velat avvakta "över sommaren" innan han återvände? Du skriver "för att vara säker på att PR var fortsatt anhållen och misstänkt för att ligga bakom HA's försvinnande?". Vadå "fortsatt anhållen"? Han var anhållen bara några dagar, sedan var han ute igen. Jisses vad du rör till det. Att han var fortsatt misstänkt är däremot korrekt.
D) För min egen del luktar detta konspirationsteori lång väg.

Andra fetningen: När hölls polisförhören - före eller efter det att BW flyttade? Var BW på förhör? Om inte, vad skulle förhören i så fall ha för inverkan på honom?

Du trycker på väldigt hårt om BW och avskriver PU. För de flesta är PU den mest intressanta personen!
Citera
2019-11-19, 14:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Första fetningen: Enligt uppgifter i tråden var BW på fest i Radbyn och drog efter strul med en tjej. Det förefaller vara den primära orsaken till varför han åkte ner till stan. Och för att denna din teori ska fungera måste BW ha vetat två saker: Dels att Helena skulle till Stadt, dels att hon också var kvar till stängning. Inte självklart alls före mobiltelefonernas tid!

Andra fetningen: Du bortser alltså helt från "Hannas" vittnesmål? Och varför skulle BW ha kört bort till lekplatsen och krånglat in på densamma - och riskerat att dra uppmärksamhet till sig - när han kunde ha stannat på cykelvägen utanför häcken? Totalt ologiskt. Och ringarna och skorna, då? Skulle BW ha tagit av den i bilen strypta Helenas skor, ringar och cerat och gått ur bilen, lagt ringarna och ceratet i sanden samt i mörkret gått in i skogsdungen för att kasta iväg skorna? Och riskerat att lämna användbara fotavtryck? Och riskerat att bli sedd? Glömde du allt detta? Det bästa hade väl varit att köra därifrån omgående i så fall. Nej, hela ditt scenario i den andra fetningen är helt osannolikt.

Tredje fetningen: PU var enligt uppgifter i tråden mycket "sugen" på Helena.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-19 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in